Spela på "övningsförstärkare" utan att störa grannar

Prata om förstärkare och högtalare
Erkiman
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 12 apr 2021, 13:21

Spela på "övningsförstärkare" utan att störa grannar

Inlägg av Erkiman »

Jag har precis börjat spela elbas och köpt en Roland micro cube bass rx (25 watt). Kommer inte vrida upp fullt utan syftet är ju bara att jag ska öva, så jag behöver inte ha så högt egentligen.

Problemet är att det är lyhört i lägenhetshuset, och jag hör väldigt mycket från lägenheten ovanför.

Min fråga är vad jag kan göra för att minska eventuella ljud ner till grannen under. Gör det någon skillnad om jag ställer förstärkaren på ett bord eller liknande istället för direkt på golvet? Eller fortplantar sig basljudet lika mycket neråt ändå?

Kan man lägga något dämpande material under eller placera förstärkaren på ett visst sätt?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3413
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Spela på "övningsförstärkare" utan att störa grannar

Inlägg av maxoges »

Erkiman skrev: mån 12 apr 2021, 13:34 Jag har precis börjat spela elbas och köpt en Roland micro cube bass rx (25 watt). Kommer inte vrida upp fullt utan syftet är ju bara att jag ska öva, så jag behöver inte ha så högt egentligen.

Problemet är att det är lyhört i lägenhetshuset, och jag hör väldigt mycket från lägenheten ovanför.

Min fråga är vad jag kan göra för att minska eventuella ljud ner till grannen under. Gör det någon skillnad om jag ställer förstärkaren på ett bord eller liknande istället för direkt på golvet? Eller fortplantar sig basljudet lika mycket neråt ändå?

Kan man lägga något dämpande material under eller placera förstärkaren på ett visst sätt?

Tack på förhand!
- Spela med hörlurar.
. ha förstärkaren en bit upp på en hylla eller låda.
- Skruva ner basratten på förstärkaren.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Spela på "övningsförstärkare" utan att störa grannar

Inlägg av BBQV »

Ställ förstärkaren i soffan/sängen/på en kudde en bit bort från närmaste vägg eller öva med lurar.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar