Combo för old school soul och funk

Prata om förstärkare och högtalare
Sir Toby
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 14 apr 2021, 21:49

Combo för old school soul och funk

Inlägg av Sir Toby »

Hej.

Nybörjare som börjat lira för att kunna spela med i gammal skön funk och soul. Hittar dock inte rätt ljudbild.
Har en Ibanez Talman tmb500, en pj-bas med Nordstrand-designade mickar som låter fantastisk i både aktivt och passivt läge men dock väldigt hi-fi och städad.
Satte på TI flatwounds och det hjälpte verkligen och lär bli ännu bättre när de är inspelade.
Har en Rumble LT25 och kan inte hitta rätt ljud.
Jag försöker få till bastoner som i Sly: Family Affair, Temptations: Papa was a Rolling stone, Parliament:Dr Funkenstein, Rick James: Give it to me baby. Ni vet det där dova knorriga.
Spelar genom en Rumble LT25 är en lånestärkare och nu vill jag köpa en bättre baskombo som funkar att lira med hemma med och utan hörlurar samt eventuellt med några vänner hemma garaget när covid så tillåter. Behöver inget som klarar gigs men vill inte försvinna helt av gitarr och trummor på låg volym.
Tänker jag rätt att jag bör ha 4-bands eq för att kunna boosta låga mellanregistret och bas lite? Funkar 1x10 eller bör det vara 1x12 för tillräcklig botten?
Jag funderar på om lätt overdrive skulle kunna få till den där knorriga tonen som höjer p-basen på låtarna jag beskrev.
Mina funderingar lutar åt Rumble 100, Ashdown Studio 12, Bkackstar Unity 120 eller Ampeg RB-112. Fördelen med dessa är att de har overdrive. Eller ska jag hellre köpa en kombo utan och köpa en pedal med mild OD typ Fairfield Barbershop. Jag vill ju inte full metal-dist utan bara varm knorrig sustain. Som en morrande jaguar.
All hjälp med hur jag ska tänka uppskattas. Som ni märker är jag färsk och förvirrad och blir inte mycket klokare av att läsa på. Ska givetvis ta mig väg och provspela några stärkare för det är enda sättet att veta vad som känns rätt för just mig men hade gärna velat veta om jag resonerar rätt.
Älskar min Talman och med bara p-micken på och i passivt läge borde jag ju kunna tweaka tillräckligt rätt ljud med en bra inställd starkare?
Tacksam för alla svar!
Användarvisningsbild
choofedonlucy
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 17 jun 2019, 22:24
Ort: Skåne

Re: Combo för old school soul och funk

Inlägg av choofedonlucy »

Om det är nåt som sitter i fingrarna så är det väl funk?
Tror bara att du ska spela hårdare och precis ovanför micken, det är vad jag gör för att få till det "knorr" ljudet iallfall.
Stärkarn tror jag inte spelar roll alls, men jag vet inte.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Combo för old school soul och funk

Inlägg av blackparkas »

Watt-antal och storleken på kombon kommer göra mer skillnad för hur mycket botten det blir än storleken på elementet.
Även om jag personligen aldrig skulle välja en 1x10 oavsett watt eller volym på lådan om jag vill ha ut mer lågbas.

En 1x12 combo på minst 300w är vad jag skulle kika efter om jag skulle vilja ha lite fläsk och samtidigt kunna repa med folk på moderat volym.
Fast en 1x15 låter bättre... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Combo för old school soul och funk

Inlägg av BBQV »

Med din beskrivning av ljudideal skulle jag säga Ampeg. Fast jag instämmer med Parkas, testa 15-tummaren...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Sir Toby
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 14 apr 2021, 21:49

Re: Combo för old school soul och funk

Inlägg av Sir Toby »

Tack för värdefull input!

Har varit inne på 1x12 men kanske ska ta en titt på 1x15 också.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Combo för old school soul och funk

Inlägg av hitman »

Med risk för att bli tjatig, storleken (på element) har nog mindre betydelse än vad vi tenderar att förvänta oss. Högtalarelelementets egenskaper är viktigare. En basfattig kortslagig 15-tummare kommer antagligen ge mindre "fläsk" en ett högkvalitets element på 12".

Overdrive-pedaler av lite bättre kvalitet är nog ett smartare val än att leta efter en kombo med inbyggd. Om du inte riktigt får den karaktär du vill ha kan du sälja pedalen och testa en annan. pedaler hittar du beg. till förmånliga priser här på PB.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Alexander
Medlem+
Inlägg: 1565
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 08:00
Ort: Eslöv, Skåne

Re: Combo för old school soul och funk

Inlägg av Alexander »

Definitivt en lite stöddigare kombo än enkel-10. Visst kan man designa element olika,'men från de vanliga tillverkarna är det större element = mer botten och mer ork.
Jag gillar varken Ampeg eller Fender speciellt, men Rumble 100 eller den nya Ampegserien hade ändå varit mitt första stopp. Markbass 12" är mycket dyrare, men det är en "riktig" stärkare som duger även till rockband, om du har en extra låda.

Hemligheten med vad som låter bra på gamla plattor är lika mycket dynamik som eq.
Både rätt kompressor, och rätt spelteknik.
Lycka till.
Skriv svar