Förstärkardilemma...

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lex
Medlem+
Inlägg: 1388
Blev medlem: tor 22 jul 2010, 22:34
Ort: Ystad

Förstärkardilemma...

Inlägg av Lex »

Började lira med ett nytt gäng i början av året vilket medför ännu en replokal och behov av ytterligare förstärkare. Spelar sedan tidigare i ett metalband och i den repan har jag en Mesa M9 vilken tillsammans med en MXR M80 ger ett riktigt fett ljud med bra definition.

Genren med det nya gänget är nåt helt annat. En blandning av pop, rnb, soul, rock och americana eller nåt liknande. Jag tänker mig att ett lite mer rörmysigt ljud skulle passa fint här.
Jag gillar Mesa och hade i princip bestämt mig för att köpa en WD-800 på Malmö Musikaffär, men så började jag kolla runt efter andra alternativ och velar nu som bara den.
Jag har tittat på andra Mesa småtoppar, Milkman, Fender Bassman, Aguilar´s småtoppar men jag kan inte bestämma mig vilket håll jag ska gå åt. Mesa verkar ju vara omöjligt att få tag på också nuförtiden.

Efter att ha kollat Lowenders-avsnittet hos Hogge så väcktes suget efter en Olympic-preamp också. Ska jag kanske köpa en sådan och sen bara köra en ganska transparent topp till det? Vilken topp skulle det då vara? :)

Hittar inget kul på beg-marknaden heller. Det var ju en Fender Bassman 100T med Neo115 här nyligen men dels fanns den för långt bort och så blev jag osäker på om 100w räcker till.

Tror inte att jag är sugen på en stor och tung rörtopp så det är nån hybridvariant jag är efter. Budget kanske 12-14k
Tanken är att jag även fortsatt ska använda min tks212-låda.

Ge mig era bästa tips och råd! :)
Senast redigerad av Lex den mån 05 jul 2021, 12:18, redigerad totalt 1 gånger.
Maruszczyk Elwood, Rickenbacker 4003 Snow Glo, Fender Precision AM Std, Aria Pro II Primary bass
Mesa M9 Carbine, EBS Classic 450, Ampeg Micro-VR, 2 x tks 212, 1 x tks 112
Korg Pitchblack+, MXR M80, EHX Micro Qtron, Boss CE-3
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Förstärkardilemma...

Inlägg av BBQV »

Musikstilen ber ju om en Ampeg. Deras PF500 och 800 är små och relativt billiga och de låter helrätt. SVT7 är större och dyrare, men låter ännu bättre!
Prova nån av dem.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Förstärkardilemma...

Inlägg av blackparkas »

Men du har tänkt ha en egen låda i den nya repan va?
Inte släpa mellan?

Det är det bästa tipset jag kan ge dig hur som helst.
Att se till att ha två separata riggar och aldrig släpa mellan.
Been there done that och det gör jag aldrig om.
Inte ens nu när jag har två replokaler i samma kåk släpar jag mellan...

Kolla lite på Tech21 VT500 också om du inte redan gjort det.
Jag skulle välja den före PF500/800 tror jag.
Ampeg på miniburk typ fast lät tillräckligt lite Ampeg också så att jag skulle känna mig hemma. :)

Men i övrigt så skulle jag givetvis satsa på en Mesa till.
D800/D800+ kommer funka skitbra till det där också, speciellt om du kör nån oldschool-preamp innan.

Aguilar Tonehammer kommer också bli bra såklart, även om jag personligen, speciellt med en TKS212, skulle tycka att det saknas nåt i registret.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Lex
Medlem+
Inlägg: 1388
Blev medlem: tor 22 jul 2010, 22:34
Ort: Ystad

Re: Förstärkardilemma...

Inlägg av Lex »

BBQV skrev: mån 05 jul 2021, 11:44 Musikstilen ber ju om en Ampeg. Deras PF500 och 800 är små och relativt billiga och de låter helrätt. SVT7 är större och dyrare, men låter ännu bättre!
Prova nån av dem.
Tack! Ser att det finns en SVT7-Pro på Blocket men det är en bra bit bort så blir marigt att testa.
Ska hålla utkik och försöka luska lite på nätet :)


blackparkas skrev: mån 05 jul 2021, 13:14 Men du har tänkt ha en egen låda i den nya repan va?
Inte släpa mellan?

Det är det bästa tipset jag kan ge dig hur som helst.
Att se till att ha två separata riggar och aldrig släpa mellan.
Been there done that och det gör jag aldrig om.
Inte ens nu när jag har två replokaler i samma kåk släpar jag mellan...

Kolla lite på Tech21 VT500 också om du inte redan gjort det.
Jag skulle välja den före PF500/800 tror jag.
Ampeg på miniburk typ fast lät tillräckligt lite Ampeg också så att jag skulle känna mig hemma. :)

Men i övrigt så skulle jag givetvis satsa på en Mesa till.
D800/D800+ kommer funka skitbra till det där också, speciellt om du kör nån oldschool-preamp innan.

Aguilar Tonehammer kommer också bli bra såklart, även om jag personligen, speciellt med en TKS212, skulle tycka att det saknas nåt i registret.
Ja som det ser ut nu så har jag en tks212 i vardera repa. Metalbandet har legat på is en längre tid pga covid så jag har inte behövt flytta M9an fram och tillbaks än.

D800+ hade garanterat funkat fint, men du norpade ju den enda i landet som fanns tillgänglig ;)
Dyker det upp en dylik begagnad igen så kan det mycket väl bli en sådan. Är det dessutom riktigt bra pris kanske det ryms en Olympic-preamp i budgeten också! :D

Tackar för tipsen om VT500 och Tonehammer! Ska kolla in dem också!
Maruszczyk Elwood, Rickenbacker 4003 Snow Glo, Fender Precision AM Std, Aria Pro II Primary bass
Mesa M9 Carbine, EBS Classic 450, Ampeg Micro-VR, 2 x tks 212, 1 x tks 112
Korg Pitchblack+, MXR M80, EHX Micro Qtron, Boss CE-3
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Förstärkardilemma...

Inlägg av blackparkas »

VT500 är ju så liten och gullig och så billig så det är värt ett försök om man vill ha nåt åt Ampeg-hållet.

Synd att det är långt till Bassman-riggen.
Jag hade velat ha lådan...
Allt beror ju på hur starkt man behöver spela.
100w Bassman räcker ju hyfsat till det mesta om man inte har en massa distade guror och hårdrockstrummisar.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Lex
Medlem+
Inlägg: 1388
Blev medlem: tor 22 jul 2010, 22:34
Ort: Ystad

Re: Förstärkardilemma...

Inlägg av Lex »

blackparkas skrev: mån 05 jul 2021, 14:26 Synd att det är långt till Bassman-riggen.
Jag hade velat ha lådan...
Allt beror ju på hur starkt man behöver spela.
100w Bassman räcker ju hyfsat till det mesta om man inte har en massa distade guror och hårdrockstrummisar.
Såg att den nu är såld så det behöver vi inte fundera på mer! Varju ett grymt pris på den...
Vi spelar inte särskilt starkt i detta gäng så det hade säkert funkat bra. Skit också...
Maruszczyk Elwood, Rickenbacker 4003 Snow Glo, Fender Precision AM Std, Aria Pro II Primary bass
Mesa M9 Carbine, EBS Classic 450, Ampeg Micro-VR, 2 x tks 212, 1 x tks 112
Korg Pitchblack+, MXR M80, EHX Micro Qtron, Boss CE-3
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Förstärkardilemma...

Inlägg av blackparkas »

Aja, inte gråta över försummade chanser!

Är mästare på just det själv... det är jobbigt... :)

Men om du har den budget du har så finns ju alla möjligheter att köpa en trevlig rörtopp egentligen.
Om du letar begagnat t.ex.
Matte säljer väl t.ex. en Aguilar Rörtopp på 200w.
Den är nog fin...
Var sugen på den själv men behovet av en liten lätt som kan låta typ som M9:an kändes mest lockande.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Förstärkardilemma...

Inlägg av bjelkeman »

blackparkas skrev: mån 05 jul 2021, 17:04 Var sugen på den själv men behovet av en liten lätt som kan låta typ som M9:an kändes mest lockande.
Vad är som en M9 och är lätt? :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Förstärkardilemma...

Inlägg av blackparkas »

bjelkeman skrev: mån 05 jul 2021, 18:50
blackparkas skrev: mån 05 jul 2021, 17:04 Var sugen på den själv men behovet av en liten lätt som kan låta typ som M9:an kändes mest lockande.
Vad är som en M9 och är lätt? :)
Mesa D800+

Kommer tillräckligt nära utan att den kompromissar på kritiska punkter.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Förstärkardilemma...

Inlägg av Aslan »

Jag skulle rekommendera en Walkabout eftersom du gillar Mesa och den är lite mulligare/mer rörljudande än de andra.
Dock svåra att få tag i då alla behåller dem.

Men jag letar efter en sådan kombolåda utan topp (då jag själv har en:)) så hittar man en fullständig kombo kan vi ju dela:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Lex
Medlem+
Inlägg: 1388
Blev medlem: tor 22 jul 2010, 22:34
Ort: Ystad

Re: Förstärkardilemma...

Inlägg av Lex »

Aslan skrev: tis 06 jul 2021, 00:39 Jag skulle rekommendera en Walkabout eftersom du gillar Mesa och den är lite mulligare/mer rörljudande än de andra.
Dock svåra att få tag i då alla behåller dem.

Men jag letar efter en sådan kombolåda utan topp (då jag själv har en:)) så hittar man en fullständig kombo kan vi ju dela:)
Ja det spåret har jag varit inne på innan också och det var då jag typ bestämde mig för att köpa WD-800 eftersom den väl ska vara nån form av uppföljning på Walkabout. Sen började tankarna vandra och nu finns WD-800 inte längre i lager i Malmö...

Men visst, hittar vi en komplett kombo kan jag absolut tänka mig att dela på den :)
Maruszczyk Elwood, Rickenbacker 4003 Snow Glo, Fender Precision AM Std, Aria Pro II Primary bass
Mesa M9 Carbine, EBS Classic 450, Ampeg Micro-VR, 2 x tks 212, 1 x tks 112
Korg Pitchblack+, MXR M80, EHX Micro Qtron, Boss CE-3
Användarvisningsbild
Lex
Medlem+
Inlägg: 1388
Blev medlem: tor 22 jul 2010, 22:34
Ort: Ystad

Re: Förstärkardilemma...

Inlägg av Lex »

blackparkas skrev: mån 05 jul 2021, 17:04 Men om du har den budget du har så finns ju alla möjligheter att köpa en trevlig rörtopp egentligen.
Om du letar begagnat t.ex.
Matte säljer väl t.ex. en Aguilar Rörtopp på 200w.
Den är nog fin...
Var sugen på den själv men behovet av en liten lätt som kan låta typ som M9:an kändes mest lockande.
Ja en 200w rörtopp skulle definitivt kunna vara intressant också.
Är det den Aguilar DB359 som är till salu på FB du tänker på?
Jag har ingen aning alls om ljud och så i en dylik så det hade ju blivit lite att köpa grisen i säcken, men så är det ju ofta :)
Såg att där ligger en Orange AD200 också, som jag inte heller har koll på.

Synd att allt finns så ocentralt långt upp i landet bara. Svårt att testa före köp! ;)
Maruszczyk Elwood, Rickenbacker 4003 Snow Glo, Fender Precision AM Std, Aria Pro II Primary bass
Mesa M9 Carbine, EBS Classic 450, Ampeg Micro-VR, 2 x tks 212, 1 x tks 112
Korg Pitchblack+, MXR M80, EHX Micro Qtron, Boss CE-3
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Förstärkardilemma...

Inlägg av blackparkas »

Lex skrev: tis 06 jul 2021, 09:37

Ja en 200w rörtopp skulle definitivt kunna vara intressant också.
Är det den Aguilar DB359 som är till salu på FB du tänker på?
Jag har ingen aning alls om ljud och så i en dylik så det hade ju blivit lite att köpa grisen i säcken, men så är det ju ofta :)
Såg att där ligger en Orange AD200 också, som jag inte heller har koll på.

Synd att allt finns så ocentralt långt upp i landet bara. Svårt att testa före köp! ;)
Hehehe...
Själv tycker jag att allt intressant kommer ut i Göteborg och Skåne... :D
Ja, det är den Aguilaren.
Inte så sexig utseendemässigt, vilket ju gäller de flesta Aguilartoppar...
Men den låter säkert bra.
Låter förmodligen lite snyggare än t.ex. AD200.
Jag har alltid svårt att ratta fram nåt vettigt ur en Orange.
Det blir nasalt och knepigt hur man än gör.
Man är ju iofs van M9:an som boostar bas och mid på helt rätt ställen, det gör inte AD200:an... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar