Vilket slutsteg är roligast?

Prata om förstärkare och högtalare

Vilket slutsteg väljer du? (Inte dina roddare ;) )

Rör
8
57%
Transistor
3
21%
Class D
3
21%
 
Antal röster: 14

Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Vilket slutsteg är roligast?

Inlägg av JohannesH »

Hej!
Jag har provat lite olika stärkare och ramlat över bra ex som både varit class D och som varit ”transistorstärkare” men jag tycker oftast att de tyngre topparna ger ett mer solitt ljud i livesammanhang. Jag har en liten schablon jag tänkt till efter en del stärkare.

Class D. Typ LittleMark. Låter grymt för sig själv men drunknar lätt i bandsammanhang. Svårt att få till ett riktigt gött och definierat ljud på högre volymer. Känns lite scoopat nästan. Kanske har de problem med mid-frekvenserna, särskilt lågmid. Tänker att detta kompenseras med höga watt-tal
(Undantaget har varit Orange Terror 500)

Transistor. Typ GK MB150. Tyngre men helt klart mer definierade live. Låter inte lika ”naturtroget” solo, lite mer komprimerat. Därför tror jag att de inte behöver lika mycket krut för att hänga med. Jag menar, min lill-GK funkar där LittleMark med två 112-lådor inte hängde med. (Undantaget har varit EBS Classic 500 som jag tyckte helt saknade krut)

Rör. Klart och definierat ljud med tryck i. Låter fetare än både transistor och klass D. Får med mycket basfrekvenser. Öppnare än transistor men mer komprimerat än klass D. Har hittills inte provat en rörstärk jag inte gillat slutsteget på. (Mesa prodigy klippte lite konstigt i försteget.)


Jag har inte tagit upp att rör och transistor oftast har skön distortion på rätt musikaliska ställen när de pressas vilket också ger dem ett pluss på bas men kanske inte i transparens.

Sammanfattningsvis:
Transistor- Definition. Skär igenom mixen med midfrekvenserna.
Rör- Pondus. Lägger en fet matta för musiken.
Klass D- Backup. Drunknar lätt men lätt.

Eller? Motbevisa mig!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Vilket slutsteg är roligast?

Inlägg av BBQV »

Jag håller med dig.

Hade en Tech21 VT Bass 500 med två 1x12”-lådor för ett par år sen. Den drunknade i trummor och gitarr t.o.m. i repan, GK MB Fusion 500 likaså. Ampeg PF800 och SVT7 har däremot räckt till i alla lägen, men om det beror på dubbla antalet watt jämfört med de andra eller om Ampeg gör nåt annorlunda i konstruktionen vet jag inte. Många säger samma sak om Mesas 800-watts class D-stärkare.

De transistortoppar från Peavey, GK och Hartke jag använt har alltid levererat trots lägre watt.

Genom åren har jag haft rörhäckar från Traynor, Mesa, Fender, Ampeg och Ekblad mellan 50 och 300 watt och där har det jävlarimig räckt till och blivit över, även om 50-wattarna har svettats en hel del när inspirationen infunnit sig.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Vilket slutsteg är roligast?

Inlägg av JohannesH »

Jag älskar min super bassman! Men helrör känns ju lite vanskligt. Jag funderar om DB751an är rätt väg att gå, rör i försteg och transistor i slutsteg.

Med det sagt kommer jag nog inte sälja min SB300 i första taget, eller andra. Funderar bara då jag letar backup till den och kanske en clean stärkare för looping.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3413
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Vilket slutsteg är roligast?

Inlägg av maxoges »

Rör är väl dyrare att köpa/laga. Sen måste man fixa med bias och rören. Jag orkar helt enkelt inte tänka på att jag skulle skaffa nåt med rör, förutom min ebs valvedrive. Om jag hade egen tekniker som gullar med stärkaren så hade jag tänkt om.
Senast redigerad av maxoges den sön 01 aug 2021, 07:12, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Vilket slutsteg är roligast?

Inlägg av Danne »

Det enda som hänger med någorlunda ljudmässigt med helrörstopparna i mitt stall är Mesa Walkabout. Då skall tilläggas att jag aldrig spelar på psykopatvolym.
Alexander
Medlem+
Inlägg: 1565
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 08:00
Ort: Eslöv, Skåne

Re: Vilket slutsteg är roligast?

Inlägg av Alexander »

Vet inte om LittleMark är den bästa referensen, för den finns ju med både klass A/B och klass D, beroende på hur ny den är. Gamla med A/B låter väldigt "rätt" på lägre volym, men tappar transienter och artikulation på rockvolym.

Många klass D tappar orken på samma sätt, men min Markbass Ninja på 1000W har bra tryck på hög volym, men låter lite sämre än vanliga LittleMark på lägre volym.

Bäst av allt jag provat är fortfarande PA-slutsteg. Rent, ofärgat, massor med tryck och helt utan ansträngning tills det låter BRRRR i högtalaren. EBS 1V2 + QSC PLX nuförtiden, tidigare Lab 1000. PLX låter bättre, har mer kraft och väger mindre.

Har spelat genom stora rörtoppar (300W) några gånger. Ampeg SVT är den enda jag gillat. Den är OK, med bra ljud. Man tappar dock en del (ren) volym och ork jämfört med mina vanliga stärkare.

Röstade dock rör, med tanken på ett rockgig.
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Vilket slutsteg är roligast?

Inlägg av JohannesH »

Med LittleMark menar jag 3an så den är nog klass D.
1000w måste ju alltid räcka till tänker jag.. Annars är nog något fel! :D

Jag har knåpat en del med livelooping och lite otraditionella sätt att använda basen på, oftast i solo eller triosammanhang, och då är ju de ofärgade, oftast klass D eller i övrigt något överdimensionerade slutstegen att föredra. Men när jag lirar pop, hiphop, rock eller beatigare jazz (eller ”bara bas” i större folkmusikorkestrar) har jag märkt att transparens inte alltid är bra. Då föredrar jag rör-fläsk eller transistor-press. :)

Alltså bas som instrument eller bas som bas tänker jag.
Alexander
Medlem+
Inlägg: 1565
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 08:00
Ort: Eslöv, Skåne

Re: Vilket slutsteg är roligast?

Inlägg av Alexander »

Ja, LMIII är klass D.
Ingen bastopp jag sett, provat eller läst om har lika rent och bra ljud som ett BRA PA-steg.
MÖJLIGEN har Trickfish med Pascalmodul snarlika specar, men de har likväl mindre effekt än PA-steg. Mitt PLX3602 lämnar 2x1800W i 2 Ohm. Det finns (vad jag vet) ingen bastopp i den divisionen, i synnerhet inte klass D.

Rent och rätt betyder än så länge "vanlig" transistor. Klass D och rör förvränger på olika sätt.

Förvrängningen i klass D gör att man försvinner ur ljudbilden, rör ger motsatt effekt = mer pondus. Det är min erfarenhet.
Hur "vanliga" bastoppar förvränger är svårt att säga. De flesta jag provat låter ganska dåligt, varken tungt eller genomträngande.
Skriv svar