Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av TDHP »

Jag byggde en 2X10 för några år sen.
Den har inte det minsta lilla filter och låter asbra till det mesta. :)
Trycker man inte in en massa konstiga frekvenser så får man inte ut dem heller.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av blackparkas »

B-Å Åhs skrev: mån 13 dec 2021, 13:34 Vad som är musikaliskt relevant och tekniskt möjligt är två helt olika vyer

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk
Precis.
Och man ska bygga en låda som ska användas för musik är ju allt över det som instrumentet kan frambringa helt onödigt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av strummer »

miromiromiro skrev: mån 13 dec 2021, 13:14
strummer skrev: mån 13 dec 2021, 10:59
B-Å Åhs skrev: mån 13 dec 2021, 10:47 Det här har potential som underhållning

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk
Jupp. luktar framtida klassker lång väg:D
Om utbildad el-teletekniker tipsar om att det går och något man borde vara öppen för så ...... du gör hur du vill!

Min plan till att baka ihop det till en låda som jag pratar om:

Bild


Bild


Bild


Bild
Den framtida klassikern är alltså denna tråd, inte ditt framtida bygge.
Du har en i mina ögon rätt udda tilltalston i dina inlägg, och det märks att du inte har vidare god koll på det du skriver om, speciellt som du tipsar om ett delningsfilter från Rolls i stället för att rikta in dig på något av (de numera mycket vanliga) slutstegen med inbyggda delningsfilter.
Det kombinerat med att det mesta du skriver känns riktigt gammalt, åtminstone för mig (90-talet var den gyllene eran för tvåvägslådor och aktiv drivning) gör att jag har svårt att imponeras.
Jag tror att du skulle bli mycket nöjdare om du kollade in nån aktiv FRFR-låda, är nog precis det du jagar efter.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
miromiromiro
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 03 dec 2021, 14:20

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av miromiromiro »

B-Å Åhs skrev: mån 13 dec 2021, 13:24 Ebs-1 preampen har inbyggt delningsfilter.

Annars finns det minidsp lösningar som är trevliga.

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk
Det stämmer. 4st fasta frekvenser som man kan använda för att dela upp 👍.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag hade en ebs-1 som preamp till ett lab1000ssb som drev en 15 tum bottenlösa och en 12 tum + horn topplåda.

Låt rent och va jobbigt att släpa på ...

Det va på 90 talet ...

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
miromiromiro
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 03 dec 2021, 14:20

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av miromiromiro »

strummer skrev: mån 13 dec 2021, 14:00
miromiromiro skrev: mån 13 dec 2021, 13:14
strummer skrev: mån 13 dec 2021, 10:59
B-Å Åhs skrev: mån 13 dec 2021, 10:47 Det här har potential som underhållning

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk
Jupp. luktar framtida klassker lång väg:D
Om utbildad el-teletekniker tipsar om att det går och något man borde vara öppen för så ...... du gör hur du vill!

Min plan till att baka ihop det till en låda som jag pratar om:

Bild


Bild


Bild


Bild
Den framtida klassikern är alltså denna tråd, inte ditt framtida bygge.
Du har en i mina ögon rätt udda tilltalston i dina inlägg, och det märks att du inte har vidare god koll på det du skriver om, speciellt som du tipsar om ett delningsfilter från Rolls i stället för att rikta in dig på något av (de numera mycket vanliga) slutstegen med inbyggda delningsfilter.
Det kombinerat med att det mesta du skriver känns riktigt gammalt, åtminstone för mig (90-talet var den gyllene eran för tvåvägslådor och aktiv drivning) gör att jag har svårt att imponeras.
Jag tror att du skulle bli mycket nöjdare om du kollade in nån aktiv FRFR-låda, är nog precis det du jagar efter.

Udda tilltalston ? Hmm ... Om det är så då ber jag om ursäkt för det är inte min mening. Har faktiskt en glimt i ögat när jag konverserar. 🙂👍

FRFR-låda -> Njaäe, har provat. Det är inte det jag försöker beskriva för er.

SX21 -> Du måste skämt!

Gammalt? -> Håller tyvärr inte med men nåja, alla får ha sin egen åsikt. Jag ville bara tipsa om konceptet. Jag var också skeptiskt när jag såg hur ortodoxt bygget såg ut. Fast ljudmässigt har aldrig hört nåt bättre.

Redan inbyggda delningsfilter är absolut det bästa. Fast alla steg har inte det. Om de har så brukar det vara fasta frekvenser adresserade med knapptryckning. Det är inte det jag är ute efter. Jag ska kunna välja frekvensen själv.

De som redan har inbyggda delningsfilter är oftast tunga, klumpiga överdimensionerade bjussar. Jag letar efter något som är litet och lätt och låter stort.

Det är i alla fall min syn på det. Jag kan ha fel och du kan ha rätt .... stay cool 😎🤘
Användarvisningsbild
miromiromiro
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 03 dec 2021, 14:20

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av miromiromiro »

TDHP skrev: mån 13 dec 2021, 13:40 Jag byggde en 2X10 för några år sen.
Den har inte det minsta lilla filter och låter asbra till det mesta. :)
Trycker man inte in en massa konstiga frekvenser så får man inte ut dem heller.
🤣😀👍
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av strummer »

miromiromiro skrev: mån 13 dec 2021, 14:22

Udda tilltalston ? Hmm ... Om det är så då ber jag om ursäkt för det är inte min mening. Har faktiskt en glimt i ögat när jag konverserar. 🙂👍

FRFR-låda -> Njaäe, har provat. Det är inte det jag försöker beskriva för er.

SX21 -> Du måste skämt!

Gammalt? -> Håller tyvärr inte med men nåja, alla får ha sin egen åsikt. Jag ville bara tipsa om konceptet. Jag var också skeptiskt när jag såg hur ortodoxt bygget såg ut. Fast ljudmässigt har aldrig hört nåt bättre.

Redan inbyggda delningsfilter är absolut det bästa. Fast alla steg har inte det. Om de har så brukar det vara fasta frekvenser adresserade med knapptryckning. Det är inte det jag är ute efter. Jag ska kunna välja frekvensen själv.

De som redan har inbyggda delningsfilter är oftast tunga, klumpiga överdimensionerade bjussar. Jag letar efter något som är litet och lätt och låter stort.

Det är i alla fall min syn på det. Jag kan ha fel och du kan ha rätt .... stay cool 😎🤘
Ok, då är det kanske mest ditt sätt att uttrycka dig som ställer till det.
Men om du själv läser dina första inlägg så det sig det hela minst sagt märkligt, när du börjar med att tipsa om att man ska montera in ett aktivt delningsfilter i högtalarlådan, men du kanske bara började i fel ände på din beskrivning?

Men vad är det då du egentligen försöker beskriva? Du vill ha en låda med 1x10 högpassad och 1x15 lågpassad, och även om det är vanligare med en 2x10 är konceptet inte konstigt alls. På 90-talet kunde man t ex köpa Peaveylådor med 2x8+1x15 eller 2x10+1x18 för att göra exakt det du vurmar för, och det var på den tiden inte ovanligt att man hade ett delningsfilter i stärkarracket (självklart beroende på musikstil).
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
miromiromiro
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 03 dec 2021, 14:20

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av miromiromiro »

strummer skrev: mån 13 dec 2021, 15:11
miromiromiro skrev: mån 13 dec 2021, 14:22

Udda tilltalston ? Hmm ... Om det är så då ber jag om ursäkt för det är inte min mening. Har faktiskt en glimt i ögat när jag konverserar. 🙂👍

FRFR-låda -> Njaäe, har provat. Det är inte det jag försöker beskriva för er.

SX21 -> Du måste skämt!

Gammalt? -> Håller tyvärr inte med men nåja, alla får ha sin egen åsikt. Jag ville bara tipsa om konceptet. Jag var också skeptiskt när jag såg hur ortodoxt bygget såg ut. Fast ljudmässigt har aldrig hört nåt bättre.

Redan inbyggda delningsfilter är absolut det bästa. Fast alla steg har inte det. Om de har så brukar det vara fasta frekvenser adresserade med knapptryckning. Det är inte det jag är ute efter. Jag ska kunna välja frekvensen själv.

De som redan har inbyggda delningsfilter är oftast tunga, klumpiga överdimensionerade bjussar. Jag letar efter något som är litet och lätt och låter stort.

Det är i alla fall min syn på det. Jag kan ha fel och du kan ha rätt .... stay cool 😎🤘
Ok, då är det kanske mest ditt sätt att uttrycka dig som ställer till det.
Men om du själv läser dina första inlägg så det sig det hela minst sagt märkligt, när du börjar med att tipsa om att man ska montera in ett aktivt delningsfilter i högtalarlådan, men du kanske bara började i fel ände på din beskrivning?

Men vad är det då du egentligen försöker beskriva? Du vill ha en låda med 1x10 högpassad och 1x15 lågpassad, och även om det är vanligare med en 2x10 är konceptet inte konstigt alls. På 90-talet kunde man t ex köpa Peaveylådor med 2x8+1x15 eller 2x10+1x18 för att göra exakt det du vurmar för, och det var på den tiden inte ovanligt att man hade ett delningsfilter i stärkarracket (självklart beroende på musikstil).
miromiromiro skrev: fre 10 dec 2021, 20:03 Många drömmer om att bygga egen högtalar låda eller combo till elgitarr/elbass. Man spenderar väldigt mycket tid att leta fram rätt högtalar element, virke och passande dimensioner. Många blir nöjda med resultatet fast ändå en känsla man kan ha gjort bättre. Oftast är fallgroparna vid val av fel cross-over(delningsfilter). Oftast är inbyggda delningsfilter byggda att dela fasta och specifika frekvenser. Många känner inte till att det finns variabla delningsfilter som kan byggas in i lådor. Vill man ha bäst och minst på marknaden så tipsar jag om:

https://rolls.com/product/SX21
(Aktiv delningsfilter)

Rolls gör välkända produkter av HQ elektronik. Ta en titt på det.

Lycka till med byggen!


Bild
Hujj ... Okay ... Jag kanske gjorde det! ... 🤔
Alexander
Medlem+
Inlägg: 1565
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 08:00
Ort: Eslöv, Skåne

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av Alexander »

Att dela en konventionell 210-låda aktivt ger extremt lite fördelar jämfört med att dela den med inbyggt, passivt delningsfilter. Däremot får man alla nackdelarna som följer med konceptet...

Förresten, jag skulle ju INTE använda en apparat med "wall wart" på en sådan plats i signalkedjan. Glapp eller feltramp så 9V blippar till, så har man världens BLAM! i högtalaren, och ev en omkoning... :|
Alexander
Medlem+
Inlägg: 1565
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 08:00
Ort: Eslöv, Skåne

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av Alexander »

Som sagt, det OP pratar om är gammal skåpmat, och något många av oss har provat (för länge sen). Med dagens högtalare och monsterförstärkare är det av ganska liten betydelse. Min Markbass LittleMark Ninja på 1000W är kapabel att lämna mycket mer output, kontroll och lågbas än en kanal från ett Lab1000. Och tro mig, jag är kräsen. Och då har jag ändå mer effekt över till ett bra mellanregister och diskant än jag fick från mitt Lab1000!
Och aktiv delning för att separera diskanthornet i en 210? Möjligen via en processor, så man kan nyttja en inbyggd Eq, men bara för delning verkar rätt suboptimalt.
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av Håcke »

Visst blir det ändå lite komiskt att referera till tekniken som gammal och liksom been-there-done-that i ett forum som i övrigt hyllar gammalt mög från 60-talet?
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av B-Å Åhs »

Det är ju underhållning

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av blackparkas »

Gammalt och förlegat är två olika saker.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av B-Å Åhs »

Gammalt behöver inte vara dåligt

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Alexander
Medlem+
Inlägg: 1565
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 08:00
Ort: Eslöv, Skåne

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av Alexander »

Det är LITEGRANN som att diskutera trimförgasare från Weber kontra Stromberg till bruksVolvon, när vi andra kör med elektronisk bränsleinsprutning. Typ. :wink:

Vad det gäller PA, så har jag en 5-vägs (!) rigg med passiva lådor, men trots att topplådorna hade ett nypris på 28 000 kr/styck är det passiva delningsfilter i dom. Tillverkaren säger själv att prestandan inte direkt förbättras av aktiv delning (som man kan köra), men att det ger större frihet att dimensionera val av slutsteg osv. Kan vara viktigt om man tex ska installera 16 lådor i en kyrka osv.
Skriv svar