Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
miromiromiro
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 03 dec 2021, 14:20

Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av miromiromiro »

Många drömmer om att bygga egen högtalar låda eller combo till elgitarr/elbass. Man spenderar väldigt mycket tid att leta fram rätt högtalar element, virke och passande dimensioner. Många blir nöjda med resultatet fast ändå en känsla man kan ha gjort bättre. Oftast är fallgroparna vid val av fel cross-over(delningsfilter). Oftast är inbyggda delningsfilter byggda att dela fasta och specifika frekvenser. Många känner inte till att det finns variabla delningsfilter som kan byggas in i lådor. Vill man ha bäst och minst på marknaden så tipsar jag om:

https://rolls.com/product/SX21
(Aktiv delningsfilter)

Rolls gör välkända produkter av HQ elektronik. Ta en titt på det.

Lycka till med byggen!


Bild
Användarvisningsbild
miromiromiro
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 03 dec 2021, 14:20

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av miromiromiro »

En till komponent som är nyttigt att ta en närmare titt på!
.
https://rolls.com/product/SX95
.
👍
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av blackparkas »

Varför ska jag ha ett delningsfilter?
Man vill väl ha alla frekvenser som går att få rätt ut i struten.

Det är väl ändå ingen som vill ha horn i sin baslåda?!

:D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av mrbaloo »

Du vill ha *alla* frekvenser, men inget horn?

Det kan väl vara bra att bara släppa fram de frekvenser som din strut är ämnad för. Allt annat kan man ju filtrera bort, eller hur?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
miromiromiro
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 03 dec 2021, 14:20

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av miromiromiro »

blackparkas skrev: lör 11 dec 2021, 11:27 Varför ska jag ha ett delningsfilter?
Man vill väl ha alla frekvenser som går att få rätt ut i struten.

Det är väl ändå ingen som vill ha horn i sin baslåda?!

:D
Hahaha ... ja du, jag kan se framför mig en 15"are spela höga frekvenser 🤣



Bild
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av Riboe »

Lägg till två slutsteg så kommer det ut ljud också ;)
Alexander
Medlem+
Inlägg: 1565
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 08:00
Ort: Eslöv, Skåne

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av Alexander »

miromiromiro skrev: fre 10 dec 2021, 20:03 Många drömmer om att bygga egen högtalar låda eller combo till elgitarr/elbass. Man spenderar väldigt mycket tid att leta fram rätt högtalar element, virke och passande dimensioner. Många blir nöjda med resultatet fast ändå en känsla man kan ha gjort bättre. Oftast är fallgroparna vid val av fel cross-over(delningsfilter). Oftast är inbyggda delningsfilter byggda att dela fasta och specifika frekvenser. Många känner inte till att det finns variabla delningsfilter som kan byggas in i lådor. Vill man ha bäst och minst på marknaden så tipsar jag om:

https://rolls.com/product/SX21
(Aktiv delningsfilter)

Rolls gör välkända produkter av HQ elektronik. Ta en titt på det.

Lycka till med byggen!


Bild
Välkommen!
Det du tipsar om är ett aktivt filter, som kräver strömförsörjning, och som delar signalen INNAN den går till slutsteget. Man måste alltså ha ett stereoslutsteg för att ha nytta av den. Ovanligt, minst sagt, på bastoppar, och dom som har, tex GK, har redan inbyggt filter...
Dessutom är det "normala" bland EBS, Fender, Ampeg, SWR, Trace Elliot osv att man INTE delar signalen till baselementet. Alla papperselementen i en 410:a får HELA signalen, bara signalen till diskanten går via delningsfilter.
Användarvisningsbild
miromiromiro
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 03 dec 2021, 14:20

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av miromiromiro »

Alexander skrev: lör 11 dec 2021, 17:37 Välkommen!
Det du tipsar om är ett aktivt filter, som kräver strömförsörjning, och som delar signalen INNAN den går till slutsteget. Man måste alltså ha ett stereoslutsteg för att ha nytta av den. Ovanligt, minst sagt, på bastoppar, och dom som har, tex GK, har redan inbyggt filter...
Dessutom är det "normala" bland EBS, Fender, Ampeg, SWR, Trace Elliot osv att man INTE delar signalen till baselementet. Alla papperselementen i en 410:a får HELA signalen, bara signalen till diskanten går via delningsfilter.
Det stämmer. Jag har haft turen och spela på allt i en låda med 2ch slutsteg och 15" + 10" Högtalare. Allt i samma låda. Två strömpluggar. En till SX21 och en till 2ch slutsteg. Har aldrig i mitt liv upplevt någonting bättre. Håller helt med att alla kända märken har passiva fasta crossover (se bild) som inte är variabla.

Bild

Tror helt bestämt att ha två separata syrömpluggar är onödigt och kan hittas en smidigare lösning för det.

Fasta crossovers är enkel och ett föråldrad systemlösning. Att vara en till copycatz i mängden gör saken betydligt svårare att lyckas då man har en produkt som liknar alla andra. Vill man bli känd och unik får man hitta egna vägar och lösningar. Något som Leo Fender gjorde i sin tid och kolla var han är nu.

Om du känner till passiva delningsfilter och som är variabla är du välkommen att upplysa oss. Vänligen 🙂👍
Alexander
Medlem+
Inlägg: 1565
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 08:00
Ort: Eslöv, Skåne

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av Alexander »

Jag har provat många olika lösningar, men deg senaste decenniet kör jag med Ampeg SVT-410HLF, eller lillebror SVT-210HE, som är en halv HLF.
Innan har jag kört preamp med aktiv delning och PA-slutsteg, till exempel till en 210 och en 115. För den som giggar varje vecka är det ofta för mycket att bära, att koppla, större risk för fel med fler prylar, och det tar mer plats i bilen.
Men det lät mer hifi, det gjorde det, men jag söker inte längre exakt det ljudet, utan jag föredrar den ampeg-färgningen jag får nu.

Sen vet jag inte vad du menar med ställbart delningsfilter? Valbar frekvens?
Varför? När man väljer design på högtalaren hittar man de frekvenser där man får rakast respons, mest effekttålighet och bäst spridning. Varför skulle man vilja ändra på dessa, när man väl nått den kompromiss som passar ens behov?
Eller har jag missförstått vad du menar?

Även fullt moderna, påkostade, passiva PA-lådor har delningsfilter. Inget konstigt med det, och med moderna processorer kan man eq:a bort eventuella ojämnheter vid delningsfrekvenserna med hög precision.

Det skulle vara roligt att se lite bilder, om du har något projekt på gång!
Alexander
Medlem+
Inlägg: 1565
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 08:00
Ort: Eslöv, Skåne

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av Alexander »

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... g/98611527

Denna avancerade, svenskbyggda EBS-rigg ligger osåld för 4000kr på blocket. (Förnyad nyligen, men jag har sett den ett tag.)
Många har gjort samma resa som jag, och valt en "enklare" rigg, men utan att ge upp ljudkvalitet eller tryck.
Användarvisningsbild
miromiromiro
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 03 dec 2021, 14:20

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av miromiromiro »

Alexander skrev: lör 11 dec 2021, 21:20 Jag har provat många olika lösningar, men deg senaste decenniet kör jag med Ampeg SVT-410HLF, eller lillebror SVT-210HE, som är en halv HLF.
Innan har jag kört preamp med aktiv delning och PA-slutsteg, till exempel till en 210 och en 115. För den som giggar varje vecka är det ofta för mycket att bära, att koppla, större risk för fel med fler prylar, och det tar mer plats i bilen.
Men det lät mer hifi, det gjorde det, men jag söker inte längre exakt det ljudet, utan jag föredrar den ampeg-färgningen jag får nu.

Sen vet jag inte vad du menar med ställbart delningsfilter? Valbar frekvens?
Varför? När man väljer design på högtalaren hittar man de frekvenser där man får rakast respons, mest effekttålighet och bäst spridning. Varför skulle man vilja ändra på dessa, när man väl nått den kompromiss som passar ens behov?
Eller har jag missförstått vad du menar?

Även fullt moderna, påkostade, passiva PA-lådor har delningsfilter. Inget konstigt med det, och med moderna processorer kan man eq:a bort eventuella ojämnheter vid delningsfrekvenserna med hög precision.

Det skulle vara roligt att se lite bilder, om du har något projekt på gång!
Anledningen till att de flesta använder delningsfilter vid riggning av PA system är att ha möjligheter att anpassa sig till olika utrymme. För att fylla en sal på 400 - 500kvm med höga frekvenser behöver man inte mycket effekt. Däremot mycket effekt för låga frekvenser ja. Samma sak är det med combos. Står man nära en combo kan det låta superfint. Gå ifrån 10m så låter den helt annorlunda och går du 20m ifrån så hör du den ytterst lite. I sådana situationer behöver man delningsfilter och lokalisering av effekt styrkan för att pumpa fram de låga frekvenser att nå de 20m. Det är bara en dimension i det hela. Det andra är att om du höjer volymen på låga frekvenser i relation till höga då får du en viss färg på ljudet.

Behöver man dela upp frekvenser? Svaret är både ja och nej. Spelar du nära en combo så nej. Vill du fylla salen med basen så är svaret definitivt ja. Ha också i åtanke att en sals form, beklädnad och storlek inverkar på ljuden i helhet.

Du är inte den första som frågar så. Efter så många år i nära relation till ett visst system så blir man formaterad. Jag var i samma situation. Men när jag hörde det här bygget så kunde jag inte tro mina öron. Det enda jag behövde göra att anpassa delningsfilter att dela vid en viss frekvens. Nästa steg var bara att höja volymen på den kanalen där låga frekvenser gick igenom till 15" högtalaren. Otroligt vilket ljud man fick. Det var som att mixa och få en helhet där låga vs höga frekvenser kunde balanseras efter smak och tycke.

Har jag planer på att bygga en sån låda? Definitivt! Fast inte just nu då jag har andra saker som går före. Men det kommer i sinom tid👍
Alexander
Medlem+
Inlägg: 1565
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 08:00
Ort: Eslöv, Skåne

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av Alexander »

Ok. Lycka till!
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av B-Å Åhs »

Aktivt delat kan man få låta riktigt bra.

Men det blir mycket junk och man måste veta vad man håller på med.

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av blackparkas »

miromiromiro skrev: lör 11 dec 2021, 13:42
blackparkas skrev: lör 11 dec 2021, 11:27 Varför ska jag ha ett delningsfilter?
Man vill väl ha alla frekvenser som går att få rätt ut i struten.

Det är väl ändå ingen som vill ha horn i sin baslåda?!

:D
Hahaha ... ja du, jag kan se framför mig en 15"are spela höga frekvenser 🤣



Bild
Jag ser inte problemet faktiskt.
Har haft många 15"-lådor utan diskanter, och på de som haft horn har jag stängt av dem.
Allt man behöver finns med ju...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av saft »

blackparkas skrev: sön 12 dec 2021, 23:34
miromiromiro skrev: lör 11 dec 2021, 13:42
blackparkas skrev: lör 11 dec 2021, 11:27 Varför ska jag ha ett delningsfilter?
Man vill väl ha alla frekvenser som går att få rätt ut i struten.

Det är väl ändå ingen som vill ha horn i sin baslåda?!

:D
Hahaha ... ja du, jag kan se framför mig en 15"are spela höga frekvenser 🤣



Bild
Jag ser inte problemet faktiskt.
Har haft många 15"-lådor utan diskanter, och på de som haft horn har jag stängt av dem.
Allt man behöver finns med ju...

Beredd att hålla med.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av B-Å Åhs »

Många 15" är döda över 4-5 khz on-axis och vid lägre frekvenser off-axis .

Så det beror på vad som är höga frekvenser...

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av strummer »

miromiromiro skrev: lör 11 dec 2021, 22:52
Alexander skrev: lör 11 dec 2021, 21:20 Jag har provat många olika lösningar, men deg senaste decenniet kör jag med Ampeg SVT-410HLF, eller lillebror SVT-210HE, som är en halv HLF.
Innan har jag kört preamp med aktiv delning och PA-slutsteg, till exempel till en 210 och en 115. För den som giggar varje vecka är det ofta för mycket att bära, att koppla, större risk för fel med fler prylar, och det tar mer plats i bilen.
Men det lät mer hifi, det gjorde det, men jag söker inte längre exakt det ljudet, utan jag föredrar den ampeg-färgningen jag får nu.

Sen vet jag inte vad du menar med ställbart delningsfilter? Valbar frekvens?
Varför? När man väljer design på högtalaren hittar man de frekvenser där man får rakast respons, mest effekttålighet och bäst spridning. Varför skulle man vilja ändra på dessa, när man väl nått den kompromiss som passar ens behov?
Eller har jag missförstått vad du menar?

Även fullt moderna, påkostade, passiva PA-lådor har delningsfilter. Inget konstigt med det, och med moderna processorer kan man eq:a bort eventuella ojämnheter vid delningsfrekvenserna med hög precision.

Det skulle vara roligt att se lite bilder, om du har något projekt på gång!
Anledningen till att de flesta använder delningsfilter vid riggning av PA system är att ha möjligheter att anpassa sig till olika utrymme. För att fylla en sal på 400 - 500kvm med höga frekvenser behöver man inte mycket effekt. Däremot mycket effekt för låga frekvenser ja. Samma sak är det med combos. Står man nära en combo kan det låta superfint. Gå ifrån 10m så låter den helt annorlunda och går du 20m ifrån så hör du den ytterst lite. I sådana situationer behöver man delningsfilter och lokalisering av effekt styrkan för att pumpa fram de låga frekvenser att nå de 20m. Det är bara en dimension i det hela. Det andra är att om du höjer volymen på låga frekvenser i relation till höga då får du en viss färg på ljudet.

Behöver man dela upp frekvenser? Svaret är både ja och nej. Spelar du nära en combo så nej. Vill du fylla salen med basen så är svaret definitivt ja. Ha också i åtanke att en sals form, beklädnad och storlek inverkar på ljuden i helhet.

Du är inte den första som frågar så. Efter så många år i nära relation till ett visst system så blir man formaterad. Jag var i samma situation. Men när jag hörde det här bygget så kunde jag inte tro mina öron. Det enda jag behövde göra att anpassa delningsfilter att dela vid en viss frekvens. Nästa steg var bara att höja volymen på den kanalen där låga frekvenser gick igenom till 15" högtalaren. Otroligt vilket ljud man fick. Det var som att mixa och få en helhet där låga vs höga frekvenser kunde balanseras efter smak och tycke.

Har jag planer på att bygga en sån låda? Definitivt! Fast inte just nu då jag har andra saker som går före. Men det kommer i sinom tid👍
Jösses.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av B-Å Åhs »

Det här har potential som underhållning

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av strummer »

B-Å Åhs skrev: mån 13 dec 2021, 10:47 Det här har potential som underhållning

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk
Jupp. luktar framtida klassker lång väg:D
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
miromiromiro
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 03 dec 2021, 14:20

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av miromiromiro »

strummer skrev: mån 13 dec 2021, 10:59
B-Å Åhs skrev: mån 13 dec 2021, 10:47 Det här har potential som underhållning

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk
Jupp. luktar framtida klassker lång väg:D
Om utbildad el-teletekniker tipsar om att det går och något man borde vara öppen för så ...... du gör hur du vill!

Min plan till att baka ihop det till en låda som jag pratar om:

Bild


Bild


Bild


Bild
Användarvisningsbild
miromiromiro
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 03 dec 2021, 14:20

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av miromiromiro »

miromiromiro skrev: mån 13 dec 2021, 13:14
strummer skrev: mån 13 dec 2021, 10:59
B-Å Åhs skrev: mån 13 dec 2021, 10:47 Det här har potential som underhållning

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk
Jupp. luktar framtida klassker lång väg:D
Om utbildad el-teletekniker tipsar om att det går och något man borde vara öppen för så ...... du gör hur du vill!

Min plan till att baka ihop det till en låda som jag pratar om:

Bild


Bild


Bild


Bild
Sure ... det luktar klassiker fast på vems bekostnad av 🤣👍
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av B-Å Åhs »

Ebs-1 preampen har inbyggt delningsfilter.

Annars finns det minidsp lösningar som är trevliga.

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av B-Å Åhs »

Här finns en del info https://sound-au.com/index.html

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av blackparkas »

Jag blir mörkrädd.

Jag tycker det går att få onödigt höga frekvenser ur vilken högtalare som helst i princip.
Jag vet inte vad för lådor ni använt er av men t.o.m. en 60-tals Fender/Marshallåda spelar ju typ "fullrange" för oss basister.
Ok att Fieldy i Korn inte skulle hålla med kanske...

Övertonerna från en bas kan förvisso sträcka sig upp till 4-5khz men jag gissar att de flesta av oss har kapat långt före det och för 99% av det som spelas runtom på klubbar, krogar, konserthus osv så är all över det överflödigt så varför man skulle vilja ha en låda som spelar högre än frekvenserna som en bas kan frambringa förstår jag inte.

Vad utbildade el-teletekniker tipsar om känns väl inte särskilt intressant.
En välutbildad ljudtekniker däremot, som är införstådd i den musik du spelar, en sådan skulle man kunna lyssna på.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Nyttigt råd till alla som bygger egen högtalar låda!!

Inlägg av B-Å Åhs »

Vad som är musikaliskt relevant och tekniskt möjligt är två helt olika vyer

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Skriv svar