Sluten 1x15 - bygge

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1111
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Sluten 1x15 - bygge

Inlägg av Anders »

Jag har alltid varit ute efter en väl fungerande sluten låda att ha ensam eller ovanpå en portad,eftersom jag gillar ljudet man får med en helrörstopp.Med en 1x15 får jag mycket högtalaryta på ett enkelt sätt och 8 Ohm.
Thomann har en 1x15 Harley Benton SolidBass 115T
https://www.thomann.de/se/harley_benton ... s_115t.htm
Jag tänkte skaffa en sådan och sedan staga upp den inuti och sätta igen hålen.Den har samma bredd som min TKS115.
Sedan sätta i ett element eminence rekommenderade: LEGEND BP1525
https://www.eminence.com/speakers/speak ... end_BP1525
Finns hos Thomann även detta:
https://www.thomann.de/se/eminence_legend_bp_1525_a.htm
Vad tror ni?
Det borde väl vara fler som kommit på iden..1700kr för en färdigbyggd tomlåda med vinyl och beslag.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
TKS212,Barefaced two10,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Sluten 1x15 - bygge

Inlägg av Håcke »

Jag tänker att det blir dyrt i slutändan.
Du får nog lägga 1500 för elementet också.
Utan att egentligen veta hur det blir.

Försök hitta en begagnad låda som du kan testa innan du köper så vet du att det funkar med din egen stärkare också.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1111
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: Sluten 1x15 - bygge

Inlägg av Anders »

Dyrt blir det alltid att prova sig fram har jag märkt.Förutom om man träffar på någon man kan låna och testa grejer av,som är precis det man vill ha.Jag är inte så grym på att sälja grejer jag inte använder.

Jag har försökt hitta en 1x15 (helst sluten) som är 60cm bred ganska länge,lite lägre än TKS lådan,så jag tror jag chansar på denna.
En låda som låter precis som den ska tycker jag är värd minst 5000kr och lite till.

Jag tänkte annars att eftersom den ska vara sluten,att det enda som bestämmer grundljudet är elementet och lådvolymen,och naturligtvis att lådan behöver vara stum.Eller är det något annat jag glömmer?
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
TKS212,Barefaced two10,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Sluten 1x15 - bygge

Inlägg av blackparkas »

Klart det går att staga upp den så det blir bättre. Antar jag.
Den ser ju sjukt klen ut som den är, men det gör ju också TKS:lådorna t.ex.
En annan sak jag tänker på är lådvolymen.
Den är ju extremt grund t.ex.
38cm är ju typ gitarrlådedjup.
Mesas PH115 är drygt 48cm djup och i övrigt byggd som en tanks med tjocka stommar och övriga mått ungefär samma som HB:n.

Finns det verkligen inte något bättre alternativ att utgå ifrån?

Vad tänker du att du får för vinning av en sluten låda?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Sluten 1x15 - bygge

Inlägg av BBQV »

Slutna lådor är generellt rappare än portade, med fastare botten, men de går inte lika djupt och spelar inte lika starkt.

Och ja, jag vet att jag generaliserar och att det minsann finns mängder av undantag, men ändå, generellt sett...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Alexander
Medlem+
Inlägg: 1565
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 08:00
Ort: Eslöv, Skåne

Re: Sluten 1x15 - bygge

Inlägg av Alexander »

Blir mycket tid och pengar för ett test...
Lådan är dessutom för liten för ett ärligt basljud med det elementet.

Mitt tips: köp begagnad Ampeg SVT-15E och prova. Elementet är tydligen hyfsat likt 15" Legend, men når högre i diskanten. Kan funka utan diskantelement. Om du vill testa sluten låda, kan du plugga reflexportarna i den lådan.
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1111
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: Sluten 1x15 - bygge

Inlägg av Anders »

blackparkas skrev: fre 07 jan 2022, 11:33 Klart det går att staga upp den så det blir bättre. Antar jag.
Den ser ju sjukt klen ut som den är, men det gör ju också TKS:lådorna t.ex.
En annan sak jag tänker på är lådvolymen.
Den är ju extremt grund t.ex.
38cm är ju typ gitarrlådedjup.
Mesas PH115 är drygt 48cm djup och i övrigt byggd som en tanks med tjocka stommar och övriga mått ungefär samma som HB:n.

Finns det verkligen inte något bättre alternativ att utgå ifrån?

Vad tänker du att du får för vinning av en sluten låda?
Jag hoppas att det finns bättre alternativ,men jag är bara så förbluffad över priset på den.
Jag tänkte att djupet och volymen kanske funkar för det elementet som tydligen inte behöver så stor lådvolym.TKS lådan är ju 40cm djup.
Jag vet att det är ett långskott,men det enda alternativet som jag kan tänka mig skulle ha störst chans att funka skulle vara Bergantino NV115,men den väger typ 30kg och kostar massor.Om den inte funkar får man böka med att sälja och så.

En sluten låda låter jävligt gött och punchigt på ett sätt som jag bara hört från slutna lådor med en helrörstopp.Den har mindre botten från början (i sig själv)men när du drar på bas på stärkarn (mer än du skulle gjort med en basreflexlåda)blir det en punch som inte bara är i låga midden,utan även djupare.Med fingerspel och helrörstoppen i sin volym-zon när steget får jobba låter det asgött.Framför allt med större element,tycker jag.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
TKS212,Barefaced two10,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1111
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: Sluten 1x15 - bygge

Inlägg av Anders »

BBQV skrev: fre 07 jan 2022, 12:12 Slutna lådor är generellt rappare än portade, med fastare botten, men de går inte lika djupt och spelar inte lika starkt.

Och ja, jag vet att jag generaliserar och att det minsann finns mängder av undantag, men ändå, generellt sett...
Yes! Tack för hjälpen.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
TKS212,Barefaced two10,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1111
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: Sluten 1x15 - bygge

Inlägg av Anders »

Alexander skrev: fre 07 jan 2022, 15:56 Blir mycket tid och pengar för ett test...
Lådan är dessutom för liten för ett ärligt basljud med det elementet.

Mitt tips: köp begagnad Ampeg SVT-15E och prova. Elementet är tydligen hyfsat likt 15" Legend, men når högre i diskanten. Kan funka utan diskantelement. Om du vill testa sluten låda, kan du plugga reflexportarna i den lådan.
Tack för tipset! Jasså det elementet funkar i en sluten låda? Det skulle ju vara skitbra. Den lådan har ju bredden (kanske är 61cm)men skit samma.
Jag har haft en sån låda länge och gigat med,den är toppen med Ampeg V4BH men den är såld för några år sedan.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
TKS212,Barefaced two10,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1111
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: Sluten 1x15 - bygge

Inlägg av Anders »

Jag glömde att skriva att jag kommer att skrota skrikaren i HB lådan och plugga igen det hålet också.
Jag har aldrig gillat skrikare riktigt.
Fan vilka bra tips ni kommer med! Fräckt!
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
TKS212,Barefaced two10,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Alexander
Medlem+
Inlägg: 1565
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 08:00
Ort: Eslöv, Skåne

Re: Sluten 1x15 - bygge

Inlägg av Alexander »

Anders skrev: lör 08 jan 2022, 00:16
Alexander skrev: fre 07 jan 2022, 15:56 Blir mycket tid och pengar för ett test...
Lådan är dessutom för liten för ett ärligt basljud med det elementet.

Mitt tips: köp begagnad Ampeg SVT-15E och prova. Elementet är tydligen hyfsat likt 15" Legend, men når högre i diskanten. Kan funka utan diskantelement. Om du vill testa sluten låda, kan du plugga reflexportarna i den lådan.
Tack för tipset! Jasså det elementet funkar i en sluten låda? Det skulle ju vara skitbra. Den lådan har ju bredden (kanske är 61cm)men skit samma.
Jag har haft en sån låda länge och gigat med,den är toppen med Ampeg V4BH men den är såld för några år sedan.
Lycka till!
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Sluten 1x15 - bygge

Inlägg av Håcke »

En annan aspekt att tänka på är ju andrahandsvärdet ifall du inte får det att låta som du vill eller när du tröttnar.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Sluten 1x15 - bygge

Inlägg av blackparkas »

Anders skrev: fre 07 jan 2022, 23:59
Jag hoppas att det finns bättre alternativ,men jag är bara så förbluffad över priset på den.
Jag tänkte att djupet och volymen kanske funkar för det elementet som tydligen inte behöver så stor lådvolym.TKS lådan är ju 40cm djup.
Jag vet att det är ett långskott,men det enda alternativet som jag kan tänka mig skulle ha störst chans att funka skulle vara Bergantino NV115,men den väger typ 30kg och kostar massor.Om den inte funkar får man böka med att sälja och så.

En sluten låda låter jävligt gött och punchigt på ett sätt som jag bara hört från slutna lådor med en helrörstopp.Den har mindre botten från början (i sig själv)men när du drar på bas på stärkarn (mer än du skulle gjort med en basreflexlåda)blir det en punch som inte bara är i låga midden,utan även djupare.Med fingerspel och helrörstoppen i sin volym-zon när steget får jobba låter det asgött.Framför allt med större element,tycker jag.
[/quote]

Jag tänker inte säga emot. :)
Har faktiskt aldrig tänkt så mycket på det där med portat/slutet egentligen.
Mer att "åh, en sån där låda skulle man haft", och så köper man, spelar, och antingen är man glad och behåller eller så säljer man.

Tänker man gamla slutna lådor så var de ju oftast inte särskilt djupa, men de var oftast större åt alla möjliga håll och gällande 15"-lådor så var de väl oftare bestyckade med 2 st 15" än en och var rejält stora, typ gamla Fender-lådorna.
De är väl typ 25cm djupa känns de som, men rejält tilltagna på höjd och bredd.

Jag tänker mig att det var kombinationen tunt material och grunda lådor som gjorde att jag aldrig kom överens med några av TKS-lådorna jag haft.
Hade en 112D som var djupare än den vanliga 1x12:an och den funkade faktiskt över förväntan, på låga volymer.

Testa du, det är ju inte så stor förlust om du stagar upp skiten och testar med ett nytt element, och när du testat och ev. inte blivit nöjd så kan du ju bara plocka ur det nya elementet och sälja lådan med originalelementet utan att ha gått med allt för stor förlust.
Personligen tror jag lådvolymen kan vara begränsande, men om du säger att elementet inte behöver så mycket volym så är det väl lugnt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Sluten 1x15 - bygge

Inlägg av Danne »

Ja till det priset är det värt det som ett intressant experiment som kanske dessutom lyckas. Glöm inte att uppdatera resultatet här för jag är nyfiken. :-D
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Sluten 1x15 - bygge

Inlägg av hitman »

Låna en 15" och sätt igen basreflexen med skumgummi eller en gammal T-shirt, så får du kanske en första hint om ljudskillnaden?

Man har lurat (?) i mig att det är mycket lättare att bygga en sluten baslåda än med reflex, eftersom man slipper ta hänsyn till (och räkna på) Thiele-Small-parametrarna.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1111
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: Sluten 1x15 - bygge

Inlägg av Anders »

Nu är den klar.
Det bara small till så var det klart,som vanligt när jag ska göra någonting.Fniss.Det tog en stund men var skoj.
Från början var lådan helt tom:

Bild

Här är några av brädbitarna,12mm furuplywood:


Bild

Byggnation enligt Bill Fitmauritz eller vad han heter på de internationella forumen,tanken är att sätta stag från ena sidan till den motsatta.Så många som möjligt,med en fästplatta på varje sida.Då delar man tydligen in de vibrerande ytorna i mindre bitar=högre resonansfrekvens.Och mindre vibrationer.Det gick att höra klar skillnad när man knackar på lådan.Så vass och kort klang somm möjligt är bra verkar det som.
2 stag åt sidorna,2 stag uppåt/neråt,4 stag från baffel till baksida.



Bild

Färdigbyggd:

Bild

Fantastisk,enorm botten,hög output,och väldigt tydligt ljud!
Denna lilla lådan räcker långt! Nackdelarna är att elementet har en peak vid ca 2000Hz som är lite väl tydlig.
Jag ska lugna ner/softa ner ljudet lite med vadd som emminence-snubben rekommenderade.Kanske nåt stag till,och sedan kanske det blir bättre när man spelat in elementet.

Det var som fan! Den lilla lådvolymen och ändå så pass mycket botten,och djupt gick den också,ordentligt tryck i lös H sträng! Fräckt!
Senast redigerad av Anders den ons 01 jun 2022, 22:03, redigerad totalt 1 gånger.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
TKS212,Barefaced two10,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
Basare
Medlem+
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 23:57
Ort: Kiruna

Re: Sluten 1x15 - bygge

Inlägg av Basare »

Såg den här nyligen och tyckte den var intressant. Den är gitarrfokuserad och skulle vara intressant att se en motsvarande video för bas.
https://www.youtube.com/watch?v=-eeC1XyZxYs
Användarvisningsbild
AndersB
Medlem
Inlägg: 264
Blev medlem: lör 17 aug 2013, 10:50
Ort: Stockholmish

Re: Sluten 1x15 - bygge

Inlägg av AndersB »

Vad härligt att det blev så bra! Bilden på färdiga lådan verkar ha sprungit och gömt sig dock, in med den igen! 😃
Ångermanlänning som hamnat i Södertörn | Leker med ljud och lägger dem på Soundcloud |
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1111
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: Sluten 1x15 - bygge

Inlägg av Anders »

Tack AndersB.Jag flyttade bilden på den färdiga lådan före den sista texten nu.Då kanske den syns.
Dacron vadd är beställd från www.tyg.se
Typ sånt som man har till överkast vad jag förstår.Får se om det händer nåt när det är iknökat.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
TKS212,Barefaced two10,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1111
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: Sluten 1x15 - bygge

Inlägg av Anders »

Basare skrev: tis 31 maj 2022, 14:57 Såg den här nyligen och tyckte den var intressant. Den är gitarrfokuserad och skulle vara intressant att se en motsvarande video för bas.
https://www.youtube.com/watch?v=-eeC1XyZxYs
Jovisst.Speciellt ljudet i mid-högmid.
Jag menar att om man gör som jag får man gå på beskrivning av ljudet utan att höra det.Det verkar vara svårt att beskriva ljudkaraktären i de frekvenserna,det finns ju rätt mycket detaljer i ljudet där. Typ ljudkaraktären. :D . De låga frekvenserna kan man ju få ordning på,med stagning och annat,så elementet låter som det ska.Men mid och diskant får man nog köpa hur själva elementet låter antar jag.
Om man använder MDF t.ex. tror jag gör skillnad eftersom det är ett dödare material.Vet inte.Vi får se vad vadden kan göra i lådan.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
TKS212,Barefaced two10,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Skriv svar