Förstärkarelände...

Prata om förstärkare och högtalare
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Förstärkarelände...

Inlägg av Markooo »

Har hållit på med en skivinspelning med bandet i snart ett års tid och tänkte inför att basen skulle spelas in att NU JÄVLAR ska det spelas in bas ordentligt! Min GK 800RB in i min gamla Acoustic 301-hornlåda från 1975 och min Hiwatt DR103 in i min Marshall 1552-låda. Och sen en schysst Radial-DI på detta och stärkarna splittas via en gammal Ibanez CS-9 utan att använda choruset. Lämnade in min Hiwatt DR103 från 1972 för service i höstas efter att ha varit obrukbar i närmare 5 års tid så att den kunde användas på skivinspelningen. Hämtade upp den dagen innan inspelning av bas och den funkade i 2 timmar innan den valde att avsluta sitt eget liv igen pga någon säkring...

Uppgiven som man var så tänkte jag ok, men min GK funkar att köra båda lådorna med även fast Acoustic-lådan är på 4 ohm och Marshall-lådan är på 8 ohm. Det lät schysst i 10 minuter och så valde Acoustic-lådans gummilist på elementet att självdö och vittra sönder.

Så i slutänden så blev det GK med Marshall och en DI. Det blev bra ändå men det kunde ha blivit så mycket bättre...

Har ni några liknande ödesdigra historier att dela med er så att jag inte är helt ensam i mitt elände? :lol:

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Förstärkarelände...

Inlägg av hitman »

Ajajajaj... Murphys lag i all sin kraft!

Förstärkare har jag nog för det mesta haft tur med, så jag har inget att bräcka med. Skulle möjligen vara att jag i min ungdom skulle sälja min Sound City 100 watts rörtopp med tillhörande fyrtolva för 4000 kr (det var mycket pengar 1981...)

När köparen dök upp så hade ett rör gett upp, jag prutades ner till 1500 kr :cry:
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Skriv svar