Kombo för slap/r’n’b till hemmabruk

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
M i Gbg
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 10:25

Kombo för slap/r’n’b till hemmabruk

Inlägg av M i Gbg »

Flyttar till radhus och kan äntligen skaffa en basstärkare. Spelat i många år men då var det Rickenbacker och Fender/Marshall-riggar för rock’n’roll och metal. Nu har jag bytt till en Musicman Sabre -79 som jag är extremt nöjd med (började spela -91 mycket tack vara RCHP/Flea) men jag är lite vilse när det kommer till förstärkare. Vill ha nåt som ger en stabil botten och snärt, inte så intresserad av rör/overdrive. Den ska inte mäta sig mot trummor eller annat förstärker så det behöver ju inte vara en volymstark förstärkare men man man vill ju ändå känna att det ger lite knuff i mage och tarmar, om ni förstår. Vad finns det för nåt som skulle kunna passa detta? Kikat på Markbass och tänkt att det kanske är anpassat efter mitt ljudideal, men det är bara en gissning efter lite googlande.
MusicMan Sabre -79, Hagström Swede -74, Moogerfoogers (MF-101, MF-103, MF-105 & MF-107)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Kombo för slap/r’n’b till hemmabruk

Inlägg av mrbaloo »

Är det enbart för hemmabruk så skulle jag kunna rekommendera en Roland stärk, eller en Boss Katana 110 Bass.

Men jag kör själv med Markbass Little Mark III och en Markbass Traveler 102P. Detta packe är jag mer än nöjd med.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

gunbil
Medlem
Inlägg: 429
Blev medlem: sön 10 mar 2013, 06:54
Ort: Eskilstuna

Re: Kombo för slap/r’n’b till hemmabruk

Inlägg av gunbil »

Jag har en MarkBass cmd 121p combo, är helt nöjd med den. Låter stort med rejäl botten om man så önskar.
Kompletterar den med en MarkBass traveler 1x15 låda, blir som en hel rigg.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Kombo för slap/r’n’b till hemmabruk

Inlägg av mrbaloo »

Jag provade cmd121 mot lmIII+traheler102p mot varandra när innan jag köpte min utrustning. Mitt ljudideal föll på 102p-lådan då det var mer "hifi" även om det går att ratta in motsvarande ljud med EQ-reglagen. Så det är nog bara tycke och smak. Båda är jättebra.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
M i Gbg
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 10:25

Re: Kombo för slap/r’n’b till hemmabruk

Inlägg av M i Gbg »

Fått nys om Paul Jones-förstärkare också. Finns en Session -77 som verkar gå riktigt djupt. Samma pris ungefär som Markbass 101. Nån som har erfarenhet av små Paul Jones kombos?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MusicMan Sabre -79, Hagström Swede -74, Moogerfoogers (MF-101, MF-103, MF-105 & MF-107)
Användarvisningsbild
M i Gbg
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 10:25

Re: Kombo för slap/r’n’b till hemmabruk

Inlägg av M i Gbg »

gunbil skrev:Jag har en MarkBass cmd 121p combo, är helt nöjd med den. Låter stort med rejäl botten om man så önskar.
Kompletterar den med en MarkBass traveler 1x15 låda, blir som en hel rigg.
Tack för input!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MusicMan Sabre -79, Hagström Swede -74, Moogerfoogers (MF-101, MF-103, MF-105 & MF-107)
Användarvisningsbild
M i Gbg
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 10:25

Re: Kombo för slap/r’n’b till hemmabruk

Inlägg av M i Gbg »

Glömde uppdatera. Köpte en Phil Jones 77 men när jag körde in min MusicMan Sabre i den så lät det bokstavligen prutt. Tror den inte fixade vad mina aktiva mickar levererade. Returnerade omedelbart och hittade en beg EBS Reidmar och en beg Ampeg Portaflex 2x10. Blev riktigt bra! Går sällan över kl 9 i volym hemma så det finns bra med tryck kvar för att använda i andra sammanhang. Och EBSen ger ett jäkla stabilt och klart sound som jag ville ha för slap.

Släppte Markbass-spåret då jag inte hittade nåt beg.
MusicMan Sabre -79, Hagström Swede -74, Moogerfoogers (MF-101, MF-103, MF-105 & MF-107)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Kombo för slap/r’n’b till hemmabruk

Inlägg av mrbaloo »

Toppen!

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Skriv svar