En fråga ang ohm och speakon kabel

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

En fråga ang ohm och speakon kabel

Inlägg av Roborock »

Alltså jag vet inte men anting har jag drömt eller tolkat något galet
Men visst finns det högtalarkablar som är special så kan matcha ohm mellan högtalarlåda och topp.

T.ex jag har en topp som klara 4 ohm, men jag har en högtalare som är på 2,76 ohm

Nå som vet vilken kabel jag menar och hur funkar den ?
Vart finns dom ?
Finns det risker och nackdelar med att använda sig av dem ?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: En fråga ang ohm och speakon kabel

Inlägg av fieldflower »

Nja, om det är flera högtalare kan man med sladd/dosa se till att få dem seriekopplade.

2,67 indikerar att det är ett 4 Ohm element och ett 8 Ohm element som är parallellkopplade i lådan du har.
Du kan lika gärna seriekoppla elementen inne i lådan (om du inte vill att den är 2,67 ibland, för nån annan stärkare?)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

Re: En fråga ang ohm och speakon kabel

Inlägg av Roborock »

fieldflower skrev: mån 09 jan 2023, 20:04 Nja, om det är flera högtalare kan man med sladd/dosa se till att få dem seriekopplade.

2,67 indikerar att det är ett 4 Ohm element och ett 8 Ohm element som är parallellkopplade i lådan du har.
Du kan lika gärna seriekoppla elementen inne i lådan (om du inte vill att den är 2,67 ibland, för nån annan stärkare?)
Tack

Ahh så kan det ju så klart vara, jag har egentligen aldrig funderat i dessa banor tidigare, men jag har läst om specialkablar

Jag har köp en EBS 610 låda som ska vara 3ohm, jag gissar att det är närmare 2,7 ohm :)
jag ska driva den med min EBS reidmar 752 så inga bekymmer där alls

Men med lådan följer en Ampeg SVT4-pro som lämnar 2x900w peak och 2x600w RMS vid 2 ohm
Den gåt att brygga den till 1600w vid 4ohm. ( den kommer troligtvis säljas )

Och då säger säljaren att han fått med en kabel som kan ge dessa 1600w till den Lådan, han har som tur är då inte testat , får då ska ju detta inte vara möjligt ...right, eller finns det nått jag har missat ?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: En fråga ang ohm och speakon kabel

Inlägg av fieldflower »

Aha, en 610a... De ställer alltid till det.
Då är det sannolikt 4 ohms element. 2 och 2 i serier som vardera blir 8 Ohm, och de tre serierna parallellkopplade blir 2,67.

Man brukar inte kunna "lura systemet" att få enormt mycket mer effekt om man redan är i närheten.
Det brukar liksom bli 4 ggr mer eller mindre då man börjar koppla om.
610 ger kanske lite mer möjligheter. Ska räkna lite...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

Re: En fråga ang ohm och speakon kabel

Inlägg av Roborock »

fieldflower skrev: mån 09 jan 2023, 21:01 Aha, en 610a... De ställer alltid till det.
Då är det sannolikt 4 ohms element. 2 och 2 i serier som vardera blir 8 Ohm, och de tre serierna parallellkopplade blir 2,67.

Man brukar inte kunna "lura systemet" att få enormt mycket mer effekt om man redan är i närheten.
Det brukar liksom bli 4 ggr mer eller mindre då man börjar koppla om.
610 ger kanske lite mer möjligheter. Ska räkna lite...
:tummenupp:
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: En fråga ang ohm och speakon kabel

Inlägg av fieldflower »

Möjliga kopplingar torde vara (om man skippar snedlastade varianter där några högtalare spelar starkare än kompisarna):
- Samtliga parallellkopplade: 0,67 Ohm
- Som du har nu, tre parallellkopplade par-serier: 2,67 Ohm
- Två parallellkopplade triss-serier: 6 Ohm
- Samtliga seriekopplade: 24 Ohm

Under förutsättning att mitt antagande om 4 Ohms element stämmer förstås...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

Re: En fråga ang ohm och speakon kabel

Inlägg av Roborock »

fieldflower skrev: mån 09 jan 2023, 21:09 Möjliga kopplingar torde vara (om man skippar snedlastade varianter där några högtalare spelar starkare än kompisarna):
- Samtliga parallellkopplade: 0,67 Ohm
- Som du har nu, tre parallellkopplade par-serier: 2,67 Ohm
- Två parallellkopplade triss-serier: 6 Ohm
- Samtliga seriekopplade: 24 Ohm

Under förutsättning att mitt antagande om 4 Ohms element stämmer förstås...
Me detta kräver att man kopplar om inne i lådan och då finns det fortfarande ingen kabel som fixar detta ?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: En fråga ang ohm och speakon kabel

Inlägg av fieldflower »

Roborock skrev: mån 09 jan 2023, 21:14
fieldflower skrev: mån 09 jan 2023, 21:09 Möjliga kopplingar torde vara (om man skippar snedlastade varianter där några högtalare spelar starkare än kompisarna):
- Samtliga parallellkopplade: 0,67 Ohm
- Som du har nu, tre parallellkopplade par-serier: 2,67 Ohm
- Två parallellkopplade triss-serier: 6 Ohm
- Samtliga seriekopplade: 24 Ohm

Under förutsättning att mitt antagande om 4 Ohms element stämmer förstås...
Me detta kräver att man kopplar om inne i lådan och då finns det fortfarande ingen kabel som fixar detta ?
Absolut.
Om lådan bara har en ingång som har impedans 2,67 Ohm finns det ingen kabel som kan ändra det.

Om lådan har något slags stereoingång kanske man kan koppla lite olika, men sannolikt inte i enormt användbara steg. Osannolikt att det skulle funka att gå från 2,67 till 6, utan det blir sannolikt från 2,67 till 24...
Sånt funkar i 210, 410 eller 810 då man kan köra 2 eller 8 Ohm, vilket ju är användbart. Men 610 med 2,67 är en trasslig utgångspunkt. Om det inte finns nån smart metod jag inte kan komma på - inte alls omöjligt. :lol:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: En fråga ang ohm och speakon kabel

Inlägg av Danne »

Nej, det finns ingen kabel mellan förstärkare och högtalarlåda som kan koppla om någonting inuti lådan, endast koppla om utifrån. En kabel kan tex hjälpa till att seriekoppla två högtalarlådor utifrån sett.
Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

Re: En fråga ang ohm och speakon kabel

Inlägg av Roborock »

fieldflower skrev: mån 09 jan 2023, 21:26
Roborock skrev: mån 09 jan 2023, 21:14
fieldflower skrev: mån 09 jan 2023, 21:09 Möjliga kopplingar torde vara (om man skippar snedlastade varianter där några högtalare spelar starkare än kompisarna):
- Samtliga parallellkopplade: 0,67 Ohm
- Som du har nu, tre parallellkopplade par-serier: 2,67 Ohm
- Två parallellkopplade triss-serier: 6 Ohm
- Samtliga seriekopplade: 24 Ohm

Under förutsättning att mitt antagande om 4 Ohms element stämmer förstås...
Me detta kräver att man kopplar om inne i lådan och då finns det fortfarande ingen kabel som fixar detta ?
Absolut.
Om lådan bara har en ingång som har impedans 2,67 Ohm finns det ingen kabel som kan ändra det.

Om lådan har något slags stereoingång kanske man kan koppla lite olika, men sannolikt inte i enormt användbara steg. Osannolikt att det skulle funka att gå från 2,67 till 6, utan det blir sannolikt från 2,67 till 24...
Sånt funkar i 210, 410 eller 810 då man kan köra 2 eller 8 Ohm, vilket ju är användbart. Men 610 med 2,67 är en trasslig utgångspunkt. Om det inte finns nån smart metod jag inte kan komma på - inte alls omöjligt. :lol:
:D :tummenupp: Tusen tack för undervisningen , jag har fått vad jag behöver och lite till
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: En fråga ang ohm och speakon kabel

Inlägg av BBQV »

Roborock skrev: mån 09 jan 2023, 20:29
fieldflower skrev: mån 09 jan 2023, 20:04 Nja, om det är flera högtalare kan man med sladd/dosa se till att få dem seriekopplade.

2,67 indikerar att det är ett 4 Ohm element och ett 8 Ohm element som är parallellkopplade i lådan du har.
Du kan lika gärna seriekoppla elementen inne i lådan (om du inte vill att den är 2,67 ibland, för nån annan stärkare?)
Tack

Ahh så kan det ju så klart vara, jag har egentligen aldrig funderat i dessa banor tidigare, men jag har läst om specialkablar

Jag har köp en EBS 610 låda som ska vara 3ohm, jag gissar att det är närmare 2,7 ohm :)
jag ska driva den med min EBS reidmar 752 så inga bekymmer där alls

Men med lådan följer en Ampeg SVT4-pro som lämnar 2x900w peak och 2x600w RMS vid 2 ohm
Den gåt att brygga den till 1600w vid 4ohm. ( den kommer troligtvis säljas )

Och då säger säljaren att han fått med en kabel som kan ge dessa 1600w till den Lådan, han har som tur är då inte testat , får då ska ju detta inte vara möjligt ...right, eller finns det nått jag har missat ?
SVT-4:an är en mardröm för plug-n-play-killar, den ser ut som en patch-bay på baksidan.
Det finns dock en speakonkontakt mitt i smeten som kopplar ihop de två separata slutstegen, som annars kan användas som stereo- eller bi-amp-förstärkare, och skickar den sammanlagda effekten i mono till en vanlig baslåda.
För att lyckas med det måste man använda en särskild kabel som är kopplad lite annorlunda jämfört med vanliga speakonkablar. Jag gissar att det har att göra med att inte kortsluta stegen eller nåt.
Den kabeln funkar inte i nåt annat jack på baksidan av stärkaren, och troligen inte i nån annan modell heller. Den ändrar dock inte vare sig impedans eller effekt på lådan.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

Re: En fråga ang ohm och speakon kabel

Inlägg av Roborock »

BBQV skrev: mån 09 jan 2023, 22:17
Roborock skrev: mån 09 jan 2023, 20:29
fieldflower skrev: mån 09 jan 2023, 20:04 Nja, om det är flera högtalare kan man med sladd/dosa se till att få dem seriekopplade.

2,67 indikerar att det är ett 4 Ohm element och ett 8 Ohm element som är parallellkopplade i lådan du har.
Du kan lika gärna seriekoppla elementen inne i lådan (om du inte vill att den är 2,67 ibland, för nån annan stärkare?)
Tack

Ahh så kan det ju så klart vara, jag har egentligen aldrig funderat i dessa banor tidigare, men jag har läst om specialkablar

Jag har köp en EBS 610 låda som ska vara 3ohm, jag gissar att det är närmare 2,7 ohm :)
jag ska driva den med min EBS reidmar 752 så inga bekymmer där alls

Men med lådan följer en Ampeg SVT4-pro som lämnar 2x900w peak och 2x600w RMS vid 2 ohm
Den gåt att brygga den till 1600w vid 4ohm. ( den kommer troligtvis säljas )

Och då säger säljaren att han fått med en kabel som kan ge dessa 1600w till den Lådan, han har som tur är då inte testat , får då ska ju detta inte vara möjligt ...right, eller finns det nått jag har missat ?
SVT-4:an är en mardröm för plug-n-play-killar, den ser ut som en patch-bay på baksidan.
Det finns dock en speakonkontakt mitt i smeten som kopplar ihop de två separata slutstegen, som annars kan användas som stereo- eller bi-amp-förstärkare, och skickar den sammanlagda effekten i mono till en vanlig baslåda.
För att lyckas med det måste man använda en särskild kabel som är kopplad lite annorlunda jämfört med vanliga speakonkablar. Jag gissar att det har att göra med att inte kortsluta stegen eller nåt.
Den kabeln funkar inte i nåt annat jack på baksidan av stärkaren, och troligen inte i nån annan modell heller. Den ändrar dock inte vare sig impedans eller effekt på lådan.
Men kör jag en 2 ohms högtalare så faller väl hela den bryggningen, jag kan bara koppla den lådan till en kanal och köra den så eller ?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: En fråga ang ohm och speakon kabel

Inlägg av Danne »

Ja, det är bara att köra den med switchen mono/bryggning urkopplad dvs stereo-mode och använda ena kanalen. Vardera kanal klarar iofs då att driva varsin 2-ohmslast men det funkar lika bra att bara använda hälften av förstärkarens slutsteg. Mycket riktigt pallar förstärkaren "bara" med en 4-ohmslast bryggat.
Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

Re: En fråga ang ohm och speakon kabel

Inlägg av Roborock »

Ni är grymma , Tack för alla svar
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: En fråga ang ohm och speakon kabel

Inlägg av fieldflower »

Vill du kräma ut hela effekten kan du ju koppla om inne i lådan från 2,67 till 6 Ohm.
Ingen av dem är ju nån direkt stärkar-standard, så man behöver inte ha nån större sentimentalitet för de där 2,67.
Inte nån svår omkoppling heller.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

Re: En fråga ang ohm och speakon kabel

Inlägg av Roborock »

fieldflower skrev: tis 10 jan 2023, 18:06 Vill du kräma ut hela effekten kan du ju koppla om inne i lådan från 2,67 till 6 Ohm.
Ingen av dem är ju nån direkt stärkar-standard, så man behöver inte ha nån större sentimentalitet för de där 2,67.
Inte nån svår omkoppling heller.
Sant , men jag är inte säker på att toppen kommer att stanna ännu, jag har en EBS topp som jag tänker att jag gillar :D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: En fråga ang ohm och speakon kabel

Inlägg av BBQV »

Testa den först, de låter riktigt bra! :kär:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

Re: En fråga ang ohm och speakon kabel

Inlägg av Roborock »

BBQV skrev: tis 10 jan 2023, 20:23 Testa den först, de låter riktigt bra! :kär:
Självklart
Skriv svar