Aktiv sub för PA som "basrigg" ?

Prata om förstärkare och högtalare
vinegarfly
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 14 jan 2023, 20:04

Aktiv sub för PA som "basrigg" ?

Inlägg av vinegarfly »

Hallå!

Har försökt googla om detta, men hittar mest gamla trådar med en väldigt svart eller vitt -uppfattning om saken.

Som budgetvariant till basrigg, vad tror ni om att köra med en aktiv sub för PA?
Om man kollar specs så verkar det vara en full-range sub på 300 w med ett omfång på 40 Hz - 20 kHz.
Inbyggd förstärkare såklart men även med enklare eq:
https://www.electronic-star.se/Ljud-och ... 600-W.html

Tanken var att köra detta tillsammans med en sans amp för bas som preamp.

Vad tror ni? Är det, initialt, att kasta pengarna i sjön eller kan det funka för husbehov i replokalen?
Användarvisningsbild
Fibbel
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tor 30 maj 2013, 20:45
Ort: Perstorp

Re: Aktiv sub för PA som "basrigg" ?

Inlägg av Fibbel »

Om du vill flytta luft och ha muller, kör på det. Vill du ha ett elbas-ljud, köp något som är för just det.
vinegarfly
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 14 jan 2023, 20:04

Re: Aktiv sub för PA som "basrigg" ?

Inlägg av vinegarfly »

Tack Fibbel för att du koka ned svaret åt mig! 👍
vinegarfly
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 14 jan 2023, 20:04

Re: Aktiv sub för PA som "basrigg" ?

Inlägg av vinegarfly »

Fibbel skrev: lör 04 mar 2023, 13:54 Om du vill flytta luft och ha muller, kör på det. Vill du ha ett elbas-ljud, köp något som är för just det.
En annan tanke som slog mig, inte helt konventionell kanske men jag har kört basen genom min gamla gitarrtop och 4x12 låda vilket låter skitbra (typ 70-talssound). Men det blir ju inte helt oväntat någon botten i det.

Skulle jag kunna dra signalen från toppens pre amp out, och in i en aktiv PA subs line in?
Fortfarande ingen basrigg, men ett budgetalternativ....
Användarvisningsbild
Fibbel
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tor 30 maj 2013, 20:45
Ort: Perstorp

Re: Aktiv sub för PA som "basrigg" ?

Inlägg av Fibbel »

vinegarfly skrev: lör 04 mar 2023, 19:01
Fibbel skrev: lör 04 mar 2023, 13:54 Om du vill flytta luft och ha muller, kör på det. Vill du ha ett elbas-ljud, köp något som är för just det.
En annan tanke som slog mig, inte helt konventionell kanske men jag har kört basen genom min gamla gitarrtop och 4x12 låda vilket låter skitbra (typ 70-talssound). Men det blir ju inte helt oväntat någon botten i det.

Skulle jag kunna dra signalen från toppens pre amp out, och in i en aktiv PA subs line in?
Fortfarande ingen basrigg, men ett budgetalternativ....
Visst kan du det men en PA-bas är voicad för just det och inget annat.
Även om den har ett omfång på 40 Hz - 20 kHz så kommer den inte att låta bra när vi snackar frekvenser över 200-300 Hz, det blir mest en massa luft som flyttas. Jag tror inte att den lådan kommer att sticka genom en massiv gitarrvägg, du kommer att känna den men inte så mycket mer.

Vad är det för musik, vilken sättning har ni, storlek på replokalen, pub/pizzeriaspelningar eller lite större?
vinegarfly
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 14 jan 2023, 20:04

Re: Aktiv sub för PA som "basrigg" ?

Inlägg av vinegarfly »

Högst troligt är att jag inte tar med mig den på spelningar, utan bara använder den till just replokalen. Bandet är 2 gitarr, trummor sång och bas.
Annars är det väl typ den sortens spelningar vi snackar, pubar och pizzerior och dyl.
Om jag är snål och fortsätter spelar på gitarriggen, tror du det låter bättre om jag köper en snarlik passiv 15" som är anpassad för just elbas?
Jag tänkte om det i så fall gick att köra den parallelt med gitarrlådan från samma gitarrtopp?
Toppen är en 120 w rörtopp. Eller finns det risk att den inte orkar driva plus en baslåda?
vinegarfly
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 14 jan 2023, 20:04

Re: Aktiv sub för PA som "basrigg" ?

Inlägg av vinegarfly »

Vi spelar typ Foo fighters-rock
Användarvisningsbild
Fibbel
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tor 30 maj 2013, 20:45
Ort: Perstorp

Re: Aktiv sub för PA som "basrigg" ?

Inlägg av Fibbel »

vinegarfly skrev: lör 04 mar 2023, 20:52 Högst troligt är att jag inte tar med mig den på spelningar, utan bara använder den till just replokalen. Bandet är 2 gitarr, trummor sång och bas.
Annars är det väl typ den sortens spelningar vi snackar, pubar och pizzerior och dyl.
Om jag är snål och fortsätter spelar på gitarriggen, tror du det låter bättre om jag köper en snarlik passiv 15" som är anpassad för just elbas?
Jag tänkte om det i så fall gick att köra den parallelt med gitarrlådan från samma gitarrtopp?
Toppen är en 120 w rörtopp. Eller finns det risk att den inte orkar driva plus en baslåda?
Grejen är att du kanske inte får lågbasen som krävs från en gitarrtopp, det kan kvitta vilken låda du har om toppen inte kan leverera de lägre frekvenserna.
Ett exempel, när jag kör ljud så beroende på lokal eller utemiljö så lägger jag alltid högpass på 80-100 Hz (oftast 100), på gitarrerna, helt enkelt för att det låter skit om man inte gör det och att de frekvenserna inte alltid hör hemma i ett gitarrljud. Därför finns det gitarrtoppar som inte har så mycket lågbas, det kan låta skit helt enkelt, då lär de inte låta så bra till elbas som gärna vill ha lägre frekvenser.
vinegarfly
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 14 jan 2023, 20:04

Re: Aktiv sub för PA som "basrigg" ?

Inlägg av vinegarfly »

Fibbel skrev: lör 04 mar 2023, 21:02
vinegarfly skrev: lör 04 mar 2023, 20:52 Högst troligt är att jag inte tar med mig den på spelningar, utan bara använder den till just replokalen. Bandet är 2 gitarr, trummor sång och bas.
Annars är det väl typ den sortens spelningar vi snackar, pubar och pizzerior och dyl.
Om jag är snål och fortsätter spelar på gitarriggen, tror du det låter bättre om jag köper en snarlik passiv 15" som är anpassad för just elbas?
Jag tänkte om det i så fall gick att köra den parallelt med gitarrlådan från samma gitarrtopp?
Toppen är en 120 w rörtopp. Eller finns det risk att den inte orkar driva plus en baslåda?
Grejen är att du kanske inte får lågbasen som krävs från en gitarrtopp, det kan kvitta vilken låda du har om toppen inte kan leverera de lägre frekvenserna.
Ett exempel, när jag kör ljud så beroende på lokal eller utemiljö så lägger jag alltid högpass på 80-100 Hz (oftast 100), på gitarrerna, helt enkelt för att det låter skit om man inte gör det och att de frekvenserna inte alltid hör hemma i ett gitarrljud. Därför finns det gitarrtoppar som inte har så mycket lågbas, det kan låta skit helt enkelt, då lär de inte låta så bra till elbas som gärna vill ha lägre frekvenser.

Ah ok, så summa summarum, hur man än vrider och vänder på det så kommer en dedikerad bassrigg troligen alltid ge bättre slutresultat? Generellt sagt?
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Aktiv sub för PA som "basrigg" ?

Inlägg av saft »

Ja. Och det kommer antagligen bara bli ”budget” i form av billigt ljud, inte bli billigare i pengar.

Om du tittar på en aktiv sub för 2500. Så kommer du spendera 2500 på subben, ändå inte vara nöjd å lägga ytterligare 3-4000 på en ok begagnad basstärk. Så kanske du kan få en tusing (max), om du har tur för en ensam beggad sub när du säljer den vidare. Så totalt då landar det på ca 4500-5000kr.….
Då gör du bättre i att lira genom gitarrstärkaren ett tag till, tills du har råd å lägga 5000 direkt på en (beggad) stärkare som du är nöjd med.
Det är typ det jag skulle vilja säga till mej själv. Om jag reste tillbaka i tiden för att dela med mej av visdom till en yngre bassist med liknande tankar om att ”spara” pengar:)
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Aktiv sub för PA som "basrigg" ?

Inlägg av saft »

Line out från gitarrstärke, som redan nämnts, kommer antagligen kapa rätt mycke basfrekvenser i stärkarens preamp. Men om du redan har en sansamp så kan det självklart funka med line/di ut från den till ett PA. Parallellt med gitarrstärken då för att få resten av hörbars frekvenser. Men jag skulle inte lägga pengar på en sub om det är en basstärkare jag vill ha.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
vinegarfly
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 14 jan 2023, 20:04

Re: Aktiv sub för PA som "basrigg" ?

Inlägg av vinegarfly »

saft skrev: lör 04 mar 2023, 23:23 Line out från gitarrstärke, som redan nämnts, kommer antagligen kapa rätt mycke basfrekvenser i stärkarens preamp. Men om du redan har en sansamp så kan det självklart funka med line/di ut från den till ett PA. Parallellt med gitarrstärken då för att få resten av hörbars frekvenser. Men jag skulle inte lägga pengar på en sub om det är en basstärkare jag vill ha.
Tack Saft för din visdom!
Det är nog som du säger, och vad tidigare inlägg konstaterat, att fortsätta ett tag till med gitarrstärkaren och sen köpa något vettigt längre fram.

Tack och bock 😊
Användarvisningsbild
Fibbel
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tor 30 maj 2013, 20:45
Ort: Perstorp

Re: Aktiv sub för PA som "basrigg" ?

Inlägg av Fibbel »

Återkoppla gärna och berätta vad din lösning blev!
vinegarfly
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 14 jan 2023, 20:04

Re: Aktiv sub för PA som "basrigg" ?

Inlägg av vinegarfly »

Fibbel skrev: sön 05 mar 2023, 14:21 Återkoppla gärna och berätta vad din lösning blev!
Absolut, tack för dina tips!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Aktiv sub för PA som "basrigg" ?

Inlägg av mrbaloo »

Spendera hellre dessa slantar på denna: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /107304682

En GK MB 210 för ca 2900 kr så har du något bättre än en PA-sub.
vinegarfly
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 14 jan 2023, 20:04

Re: Aktiv sub för PA som "basrigg" ?

Inlägg av vinegarfly »

mrbaloo skrev: sön 05 mar 2023, 19:54 Spendera hellre dessa slantar på denna: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /107304682

En GK MB 210 för ca 2900 kr så har du något bättre än en PA-sub.
Tack för tipset, jag skall fundera lite på det!
vinegarfly
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 14 jan 2023, 20:04

Re: Aktiv sub för PA som "basrigg" ?

Inlägg av vinegarfly »

Fibbel skrev: sön 05 mar 2023, 14:21 Återkoppla gärna och berätta vad din lösning blev!
Jag har funderat lite det sista om jag skulle skaffa en Eden e300 med tillhörande 15" -låda som "startmodell". Och senare komplettera med deras 2x10-låda. Bra eller anus?
Även om toppen var ganska basic, så tyckte jag ändå att den verkade robust.

Bundle: https://www.gear4music.se/sv/Gitarr-bas ... 8-Ohm/52U7
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Aktiv sub för PA som "basrigg" ?

Inlägg av saft »

vinegarfly skrev: ons 08 mar 2023, 18:35
Fibbel skrev: sön 05 mar 2023, 14:21 Återkoppla gärna och berätta vad din lösning blev!
Jag har funderat lite det sista om jag skulle skaffa en Eden e300 med tillhörande 15" -låda som "startmodell". Och senare komplettera med deras 2x10-låda. Bra eller anus?
Även om toppen var ganska basic, så tyckte jag ändå att den verkade robust.

Bundle: https://www.gear4music.se/sv/Gitarr-bas ... 8-Ohm/52U7
Ingen erfarenhet tyvärr.
Däremot så köp begagnat om du inte är hundra på en exakt model å märke som du vet att du vill ha resten av karriären. Beggad är nästan halva nypriset, där stannar det ungefär sen om du vill sälja vidare (å du inte haft sönder sakerna).
Risken(chansen) är stor att du vill byta upp dej. Å då är det tråkigt att räkna bort halva nypriset på grejen du ska byta bort ifrån.

Ashdown topparna tycker jag låter ok å är billiga/prisvärda. Har testat i en lånerepa några gånger.
Lånade även en nyare Hartke-topp på ett gig i höstas å blev positivt förvånad.
Eden har jag aldrig provat nån tyvärr.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Aktiv sub för PA som "basrigg" ?

Inlägg av saft »

Sen blir jag gärna rättad om jag har ogrundade fördommar….men jag är osäker på hur långt 300transistorwatt räcker. Men det beror säkert på, och jag har säkert fel.
Har haft en Ampeg pf350 som backup tidigare. Provade den aldrig på rep dock så jag vet inte om den hade räckt:/

(Och jag är allmänt fördomsfull mot stärkare som har auxingång och hörlursutgång. Varför skulle jag vilja spela upp mp3or genom min basstärkare? Varför skulle jag behöva hörlurar när jag har en 15tumslåda? Osv…) men jag börjar bli surgubbe åxå tror jag:)
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Aktiv sub för PA som "basrigg" ?

Inlägg av saft »

Vart bor du? Började blocket dyka nu:P
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
vinegarfly
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 14 jan 2023, 20:04

Re: Aktiv sub för PA som "basrigg" ?

Inlägg av vinegarfly »

saft skrev: ons 08 mar 2023, 23:16 Vart bor du? Började blocket dyka nu:P
I Västergötland, och ja jag tycker det verkar som om Blocket stagnerat, iallafall vad gäller beggade basstärkare. Jag hittar nästan inget som inte är superexlusiv rigg med pris därefter eller väldigt långt bort.

Allt är väl relativt antar jag, just nu kör jag med en 100w gitarrstärkare i våran lokal, och den hörs fullt tillräckligt, men saknar ju sagt botten som sagt.
Jag tyckte att 300 transistorwatt borde förhoppningsvis kunna mäta sig 😉

Jag har faktiskt provat en ashdownrigg för längesen, men jag tyckte inte den levererade någon styrka direkt. Men det kanske blir samma med Eden?
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Aktiv sub för PA som "basrigg" ?

Inlägg av saft »

vinegarfly skrev: tor 09 mar 2023, 06:31
saft skrev: ons 08 mar 2023, 23:16 Vart bor du? Började blocket dyka nu:P
I Västergötland, och ja jag tycker det verkar som om Blocket stagnerat, iallafall vad gäller beggade basstärkare. Jag hittar nästan inget som inte är superexlusiv rigg med pris därefter eller väldigt långt bort.

Allt är väl relativt antar jag, just nu kör jag med en 100w gitarrstärkare i våran lokal, och den hörs fullt tillräckligt, men saknar ju sagt botten som sagt.
Jag tyckte att 300 transistorwatt borde förhoppningsvis kunna mäta sig 😉

Jag har faktiskt provat en ashdownrigg för längesen, men jag tyckte inte den levererade någon styrka direkt. Men det kanske blir samma med Eden?

Ja det var lite tråkigt när jag tittade runt:/
Nypriserna har gått upp rätt rejält senaste åren åxå.

Att leverera basfrekvenser kräver väldigt mycket mer kraft/effekt/kräm än diskant/mid osv. Därför klarar sej en gitarrist långt med en 100watts transistor eller sjukt långt med en 40watts fender hotrod med rör.
En basstärkare med 100rörwatt kommer ganska långt, men det blir inget headroom kvar är min erfarenhet. Spelar oftast på en Ampeg V4B senaste tiden och jag vill att det ska lorta lite, så det är perfekt för mej. Men det finns inget rent kvar att få ur den i volym.
Det finns väl ingen direkt kalkyl/ekvation för rör vs transistor i hur många watt man behöver. Men jag skulle killbassistgissa på minst dubbla mot en rörstärkare. Har för mej att jag hört/läst det här nån gång.
Så för mej skulle 300 vara i klenaste laget. Jag upplevde att min Ampeg pf350 precis klarade att leverera den styrka jag behövde när jag provkörde den i repan. Men jag provade aldrig live eller med band, bara själv. Har inte kvar den heller.

Googlade lite nu, och Ashdownen jag lånat i en replokal är på 307(!?)watt. Den funkar. Men då har jag spelat genom både en 15 och 410. Men det är i klenaste laget och jag är aldrig riktigt nöjd:P Den låter starkt, men den saknar "punch"/kraft när jag spelar så starkt som behövs i repsammanhanget.
Men jag är åxå bortskämd efter många år av att nördat ner mej!

Tror säkert Edenstärkaren är jättebra! Jag skulle köpa en beggad rigg. Men det betyder inte att det är det bästa för dej:)
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Aktiv sub för PA som "basrigg" ?

Inlägg av saft »

Nej det var lite tråkigt på begagnat fronten där just nu:/


Litet:
https://www.blocket.se/annonser/gotebor ... age=5&r=15

Stort och billigt:
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... /106671216

Saknar låda:
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... /106437175

Om jag hade budget på runt 6k skulle köpt ampegtoppen och väntat på första bästa baslåda för runt 2k. Det går alltid att hitta nya bra lådor. Den toppen är man nog nöjd med länge.
Om jag var i desperat behov av högljud rigg snabbt, skulle jag köpa behringer och harleybentonlådan.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
vinegarfly
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 14 jan 2023, 20:04

Re: Aktiv sub för PA som "basrigg" ?

Inlägg av vinegarfly »

saft skrev: tor 09 mar 2023, 09:43
vinegarfly skrev: tor 09 mar 2023, 06:31
saft skrev: ons 08 mar 2023, 23:16 Vart bor du? Började blocket dyka nu:P
I Västergötland, och ja jag tycker det verkar som om Blocket stagnerat, iallafall vad gäller beggade basstärkare. Jag hittar nästan inget som inte är superexlusiv rigg med pris därefter eller väldigt långt bort.

Allt är väl relativt antar jag, just nu kör jag med en 100w gitarrstärkare i våran lokal, och den hörs fullt tillräckligt, men saknar ju sagt botten som sagt.
Jag tyckte att 300 transistorwatt borde förhoppningsvis kunna mäta sig 😉

Jag har faktiskt provat en ashdownrigg för längesen, men jag tyckte inte den levererade någon styrka direkt. Men det kanske blir samma med Eden?

Ja det var lite tråkigt när jag tittade runt:/
Nypriserna har gått upp rätt rejält senaste åren åxå.

Att leverera basfrekvenser kräver väldigt mycket mer kraft/effekt/kräm än diskant/mid osv. Därför klarar sej en gitarrist långt med en 100watts transistor eller sjukt långt med en 40watts fender hotrod med rör.
En basstärkare med 100rörwatt kommer ganska långt, men det blir inget headroom kvar är min erfarenhet. Spelar oftast på en Ampeg V4B senaste tiden och jag vill att det ska lorta lite, så det är perfekt för mej. Men det finns inget rent kvar att få ur den i volym.
Det finns väl ingen direkt kalkyl/ekvation för rör vs transistor i hur många watt man behöver. Men jag skulle killbassistgissa på minst dubbla mot en rörstärkare. Har för mej att jag hört/läst det här nån gång.
Så för mej skulle 300 vara i klenaste laget. Jag upplevde att min Ampeg pf350 precis klarade att leverera den styrka jag behövde när jag provkörde den i repan. Men jag provade aldrig live eller med band, bara själv. Har inte kvar den heller.

Googlade lite nu, och Ashdownen jag lånat i en replokal är på 307(!?)watt. Den funkar. Men då har jag spelat genom både en 15 och 410. Men det är i klenaste laget och jag är aldrig riktigt nöjd:P Den låter starkt, men den saknar "punch"/kraft när jag spelar så starkt som behövs i repsammanhanget.
Men jag är åxå bortskämd efter många år av att nördat ner mej!

Tror säkert Edenstärkaren är jättebra! Jag skulle köpa en beggad rigg. Men det betyder inte att det är det bästa för dej:)

Jag tror nog inte att Eden blir min sista, men på snar budget med hus och ungar numera så får det kanske bli en trökig kompromiss 😉
Jag är jättetacksam för dina inspel, guld värt!
Hittar jag en beggad rigg så kommer jag helt klart så till på den i första hand!
Subsonic
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 18:20
Ort: Västsverige

Re: Aktiv sub för PA som "basrigg" ?

Inlägg av Subsonic »

Sen kan man väl tillägga att en och annan faktiskt spelar på, och trivs med, soundet från PA-basar. Det är opraktiskt och litet apart av flera skäl men uteslutet är det inte. Då pratar jag dock om riktiga högtalare och steg, medan den i första inlägget länkade prylen är OEM-skräp som möjligen funkar på en AW på kontoret men har väldigt litet med PA-grejor att göra.
Skriv svar