Trååååkigt på stärkarfronten.

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 596
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Trååååkigt på stärkarfronten.

Inlägg av JohannesH »

Är det inte väääldigt tråkigt på förstärkarfronten? Nu tänker jag inte på vad jag skulle kalla replokals/nybörjarstärkare, fender rumble och orange crush etc. Utan jag tänker riktiga, rejäla stärkare, typ 5-6k och uppåt som man kan förlita sig på till en massa situationer.

Det finns några rörhäckar (ampeg, fender och orange) som ”börjar” bli hutlöst dyra. Några transistorstärkare, ebs, aguilar, hartke och orange. Sen en massa class D-stärkare, ofta med samma förstärkardel och alldeles för lika försteg. De flesta class D tycker jag saknar tryck. Egentligen är ju bass terrorn och reidmar de som haft mest tryck av fjäderviktarna jag provat.

Markbass sprutar ur sig varianter på samma recept. Annars är de mest spännande topparna antingen decenniet gamla eller väldigt svåra att få tag i.
Vet inte vad som händer, det känns som att utbudet av stärkare med karaktär och användbara sound blir mindre och mindre.

Tänkte lista de jag tycker är intressanta:

Class D:
Bass Terror (Gammal modell)
Tone Hammer (Gammal modell)
Reidmar (Gammal men uppdaterad modell)
Portaflex (Gammal modell)
Vanderklay (Gammal modell, svår att hitta, väldigt clean, borde gå att byta mot en mängd olika t.ex. Eich, GR, Trickfisch, markbass etc?)
GK legacy och fusion (Har GK slutat att sälja utanför staterna???)
Darkglass (pedal med slutsteg..)

Transistor:
Ebs 802 (Ny modell, spännande bygge)
Db751 (Gammal modell)
Ob-500 (Spännande och relativt ny)
SVT-pro (gammal modell)
Hartke HA (känns faktiskt ganska ”fräsha”)

Rör:
SVT vr (Väldigt gammal modell)
Super bassman (ganska gammal modell)
AD200 (gammal modell)
Pf-50t (Relativt ny och spännande)
V4b (gammal modell reissue)
Fenders nya rörkombp (spännande och intressant! Inte för mig men riktigt kul att de provar sig på rörkombos igen!)


Nu när jag funderar på att skala ner riggen utan att kompromissa fläsket min super bassman-rigg ger känns alternativen väldigt begränsade. Jag tror nästan att orange bass terror ger mest fläsk för pengarna. Men det vore ju kul om någon dyker upp med nya klassiker!

Det finns ju en del att välja mellan och mycket mer än i begynnelsen. Men jag vill ändå klaga! :D
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Trååååkigt på stärkarfronten.

Inlägg av bjelkeman »

Jo. Lite av anledningen att jag landade i den lite udda kombinationen av en Darkglass och Mesa Carbine, biamp . Annars tror jag nog att en Mesa TT/WD/D-800+ (någon av dem) vore mest intressanta. Kanske inte att få för 6-papp dock.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 596
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Trååååkigt på stärkarfronten.

Inlägg av JohannesH »

Jo, mesa glömde jag. Var hittar jag dem?

Synd att carbine-serien är nerlagd.

Subwaystärkarna är ju spännande! Morrar de? Jag köpte en prodigy som visade sig vara den tidiga modellen som klipper otroligt fult på input gain. Annars var det en av de bästa toppar jag haft. Perfekt balans mellan tryck och vikt. Fattades lite på sound när man vill få lite förstegsdrive annars var den köng!

Mer än 6 papp är nästan en förutsättning. Man får inte mycket stärk för de pengarna längre.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Trååååkigt på stärkarfronten.

Inlägg av bjelkeman »

@blackparkas kan nog berätta vem som säljer Mesa Subway, jag menar annat än begagnat dårå. Och de måste morra, annars så rör väl inte Parkas dem. ;)

Den första Mesa Subway med en 112 och en 115 låda var riktigt imponerande när jag testade. En Plus är nog värt de extra pengarna.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Trååååkigt på stärkarfronten.

Inlägg av mrbaloo »

Hmm, när jag läser detta tycker jag mig skönja lite anti-GAS hos TS. Kan det vara så? ;-)

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 596
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Trååååkigt på stärkarfronten.

Inlägg av JohannesH »

Kan mycket väl vara så. Svårt att få gas när man sitter på en super bassman. En db751 då… :D
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Trååååkigt på stärkarfronten.

Inlägg av mrbaloo »

JohannesH skrev:Kan mycket väl vara så. Svårt att få gas när man sitter på en super bassman. En db751 då… :D
Topp, där har du lösningen. Varför fixa något som inte är fel... ;-) förutom en aguilar då.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk



Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Trååååkigt på stärkarfronten.

Inlägg av maxoges »

Genzler? Fender köpte ju hans gamla företag Genz Benz. Har inte provat. Åt mig duger Reidmar gott.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Trååååkigt på stärkarfronten.

Inlägg av basmartin »

Ja, Genzler släpper nya grejer hela tiden, känns det som. Varken testad Genzler eller Genz Benz så har ingen aning hur de är att spela med. Är nöjd med Aguilar.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Trååååkigt på stärkarfronten.

Inlägg av blackparkas »

Jamen visst är det tråkigt?

Finns ju näst intill ingenting kul.
Och innan folk börjar gasta om att dagens lättviktare minsann duger.
Så. Nej. De gör ju inte det. Oftast.
Man har olika behov, sen om jag har onödiga behov ska väl folk skita i...

Det enda som går att använda om man ska spela på REJÄL volym och ha knuff i ungefär samma register som en "riktig" topp är Mesa Subwayserien.
Nu har jag iofs bara testat D800 och D800+
Jag ser helt klart fördelar med plus:en iom svepet på låg och högmid:en.

Problemet med lättviktarna (speciellt Terror Bass) är ju mid:en.
Det finns ingen snygg fläskig aggressiv lågmid.
Det finns en massa topp, och en massa mumlig lågbas - Speciellt om man repar/gigar på starka volymer och då menar jag seriöst starka volymer, inte maxad 40w transistorgitarrstärk och trummis med Club Kit och 7A-stockar....

Subway:en påminner väldigt mycket om Carbine, inte så konstigt, det är meningen.
Repade ett tag med 800+ och PH412 och det var liksom nästan som hemma (Carbine M9), sen när jag bytte tillbaka till M9:an så märkte jag absolut skillnad, men D800:an gjorde allt fullt tillräckligt och dessutom på stark volym.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
soulbrother-smoke
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 30 jan 2023, 20:26

Re: Trååååkigt på stärkarfronten.

Inlägg av soulbrother-smoke »

Hur ser det ut med Bergantino? Glockenklang har också släppt nya modeller har jag för mig.
Ashdown har också släppt ganska många olika typer av förstärkare nyförtiden. Jag har dock aldrig haft möjlighet att testa dessa.
Sen finns det ju Laney, Eich och Engl, Taurus, Quilter, Tech 21...

På pappret finns det mycket att välja på, men jag har ingen aning om några av dessa faktiskt levererar.
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 596
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Trååååkigt på stärkarfronten.

Inlägg av JohannesH »

Problemet med stärkarna du nämner är att de inte finns att testa någonstans, och för vad de begär för dem känns det riktigt risky. Sen har jag intrycket av att de flesta lättviktarna är ganska utbytbara mot varandra. Kanske annat nu men jag tvivlar på det.

För mig var terrorn helt ok, mer stärkare än något jag testat innan den men visst, midtrycket du pratar om har jag inte upplevt före min super bassman.

Ska kolla in mesarna, jag tycker på något vis att det känns vanskligt med rör. De är ömtåliga (om man inte låter dem svalna), inte särskilt miljövänliga.. och de flesta rören tillverkas väl i Ryssland?
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 596
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Trååååkigt på stärkarfronten.

Inlägg av JohannesH »

Oh, oh! mesa tt-800 verkar ju asgrym! Men den verkar svår att få tag på i Sverige.
MatsEriksson
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 16:11

Re: Trååååkigt på stärkarfronten.

Inlägg av MatsEriksson »

GRBASS 800 combo är väl inte så tråkig, heller. Lite nytänk, speciellt med deras "space age" lådor som väger så lätt att de flyttar sig på marken, om man spelar för högt. Sen om de låter bra är en annan sak.

MESA skall inte börja sälja i Europa igen förrän tills hösten. Är det tänkt, i all fall. Vi får se hur det blir med den saken.
https://www.reddit.com/r/MesaBoogie/com ... _again_in/
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 596
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Trååååkigt på stärkarfronten.

Inlägg av JohannesH »

Lätta lådor kan vara trevligt så länge man inte behöver ta med sig vikter för att ankra dem vid scenen. :D

Men i övrigt känns GR lite som Markbass fast i lite annan förpackning. Markbass banade ju väg bland lättviktarna men GR känns mer som brus i lättviktsklassen.

Vad utmärker dem soundmässigt?

Synd med mesa! GK verkar också ha släppt EU ganska rejält..
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4724
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Trååååkigt på stärkarfronten.

Inlägg av strummer »

Köp en GK MB1001-II, sjukt kul!
Kompressor, det är livet!
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Trååååkigt på stärkarfronten.

Inlägg av Markooo »

Jag tycker att det mesta är ganska ointressant. Vissa Markbass känns väl spännande att testa och det hade väl varit kul att ha någon lättviktsrigg vid sidan om.

Men…

En Hiwatt som flåsar på går ej att slå för min egen del, så det övergår till att bli helt ointressant med lättviktare varje gång Hiwatten går igång.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Trååååkigt på stärkarfronten.

Inlägg av Markooo »

Ett tillägg:

När det kommer till GK så känns det som att alla som spelade på dessa innan har gått över till Markbass istället.

GK var väl också rätt sena på bollen med lättviktare, så min uppfattning är att de konstant försöker komma ikapp alla andra.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4724
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Trååååkigt på stärkarfronten.

Inlägg av strummer »

Markooo skrev: fre 23 jun 2023, 18:31

GK var väl också rätt sena på bollen med lättviktare
Njäe, de var ju ett av alla märken som hakade på med bryggade IcePower 125x2 och 250x2, som i GK:s fall sjukt optimistiskt klassades som 500 respektive 800 w, så samtida med Aguilar TH350/500, GenzBenz 600/900 och resten av det som var de minst dåliga alternativen i den vågen av lättviktare. Jag hade en Fusion 800 och den var riktigt bra:)
Kompressor, det är livet!
Skriv svar