Fender Rumble 800 eller 500?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Fender Rumble 800 eller 500?

Inlägg av MatsD »

Funderar på att köpa en Fender Rumble-combo att giga med, så det är 500 eller 800 som gäller (inte 800 Stage som är nån digital historia). En viktig selling point för mig är att de väger lite då jag inte är så kurant nuförtiden och de ska upp och ned för fyra trappor utan hiss mellan gigen. Sen kan man alltid diskutera om det finns annat som låter bättre, om det är mest bang for the buck osv, men vikten är viktig (no pun intended) för mig.

Men när jag kollar specs för 800:

https://www.fender.com/en-US/touring-es ... 00000.html

så är vikten angiven till 29 lbs. (13.15 kg)

medan för 500:

https://www.fender.com/en-US/bass-ampli ... 00000.html

är vikten angiven till 36.5 lbs. (16.56 kg)

Alltså drygt 3 kg mer för 500 trots att den har lägre effekt och är lite mindre i storlek. Dessutom ger de här stärkarna som jag fattar det bara halva effekten om man inte har en extra låda och då kan ju 400 watt jämfört med 250 göra en viss skillnad.

I övrigt verkar det vara exakt samma stärkare, samma typ av högtalarelement osv. Är det nån som kan de här stärkarna och kan förklara den bakvända viktskillnaden och om det finns nån anledning att välja den ena framför den andra? Det skiljer lite i pris men inte så mycket att det är avgörande.

Öppen för förslag på annan lättviktare annars, 2x10 eller 1x15 om det inte rasar iväg väldigt mycket i pris

/Mats D
Våga vägra Ampeg och p-bas
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2004
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Fender Rumble 800 eller 500?

Inlägg av Body&Soul »

Är inte Rumble 800 en klass D?
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Re: Fender Rumble 800 eller 500?

Inlägg av MatsD »

Både 500 och 800 är klass D. Men det är analoga stärkare för det. D står inte för digital om det var så du menade. Sen gillar ju vissa inte klass D-slutsteg ändå men då får man vara stark i armarna i stället eller ha råd med roadies. Däremot är 800 Stage en digital stärkare typ som Line6 och byket.
Våga vägra Ampeg och p-bas
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2004
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Fender Rumble 800 eller 500?

Inlägg av Body&Soul »

Jo jag vet vad klass D är. Kollade bara kort på 800 och fann den vara en D-stärkare. Så då tänkte jag att det kan ge viktskillnad om 500 är rörbestyckad. Men det kan ändå vara det som påverkar vikten, dvs nätaggregatet. Är den ena linjär och den andra switchad?
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Fender Rumble 800 eller 500?

Inlägg av Hånken »

MatsD skrev: lör 30 sep 2023, 15:59 Funderar på att köpa en Fender Rumble-combo att giga med, så det är 500 eller 800 som gäller (inte 800 Stage som är nån digital historia). En viktig selling point för mig är att de väger lite då jag inte är så kurant nuförtiden och de ska upp och ned för fyra trappor utan hiss mellan gigen. Sen kan man alltid diskutera om det finns annat som låter bättre, om det är mest bang for the buck osv, men vikten är viktig (no pun intended) för mig.

Men när jag kollar specs för 800:

https://www.fender.com/en-US/touring-es ... 00000.html

så är vikten angiven till 29 lbs. (13.15 kg)

medan för 500:

https://www.fender.com/en-US/bass-ampli ... 00000.html

är vikten angiven till 36.5 lbs. (16.56 kg)

Alltså drygt 3 kg mer för 500 trots att den har lägre effekt och är lite mindre i storlek. Dessutom ger de här stärkarna som jag fattar det bara halva effekten om man inte har en extra låda och då kan ju 400 watt jämfört med 250 göra en viss skillnad.

I övrigt verkar det vara exakt samma stärkare, samma typ av högtalarelement osv. Är det nån som kan de här stärkarna och kan förklara den bakvända viktskillnaden och om det finns nån anledning att välja den ena framför den andra? Det skiljer lite i pris men inte så mycket att det är avgörande.

Öppen för förslag på annan lättviktare annars, 2x10 eller 1x15 om det inte rasar iväg väldigt mycket i pris

/Mats D
Om du prioriterar vikten framför allt, så har Malmö Musikaffär GRBASS combos och cabinet inne nu, i Aerotech material. Jag var inne och lyfte dom och trodde de var tomma skal, fast de innehöll både element, slutsteg och förförstärkare! GRBass har i vanligt trä också, men då spelar inte vikten någon roll. Men, nu kommer det, eftersom det är carbon fiber är de ju såklart svindyra...

Bild

9.5 kg 800 switchade watt
. Deras 300 w combo lyfter man med ett finger.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Re: Fender Rumble 800 eller 500?

Inlägg av MatsD »

Otroliga 9,5 kg väger den bara tydligen. Samtidigt en bra bit upp i pris jämfört med Rumble och inte särskilt vacker. Men helt klart värt att överväga...
Våga vägra Ampeg och p-bas
Användarvisningsbild
C_C
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 17 jan 2014, 09:01
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Fender Rumble 800 eller 500?

Inlägg av C_C »

Eftersom Rumble 800 Head väger 2,63 kg och 500 2,26 kg, så är en kvalificerad gissning att det är högtalarna på Rumble 800 som är lättare och av annan typ.
Rumble 800 Combo: "Speakers: Two - 10" Custom-Designed Eminence® Neodymium"
Rumble 500 Combo: "Speakers: Two - 10" Eminence®-Designed Ceramic Magnet"
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Fender Rumble 800 eller 500?

Inlägg av Hånken »

Du kan köpa en Rumble head och ett GRBASS cabinet? 2x12 har dom som "stapel" . Skrattretande lätta.

https://www.malmomusikaffar.com/grbass- ... re=default
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Re: Fender Rumble 800 eller 500?

Inlägg av MatsD »

C_C skrev: mån 02 okt 2023, 11:22 ...en kvalificerad gissning att det är högtalarna på Rumble 800 som är lättare och av annan typ.
Rumble 800 Combo: "Speakers: Two - 10" Custom-Designed Eminence® Neodymium"
Rumble 500 Combo: "Speakers: Two - 10" Eminence®-Designed Ceramic Magnet"
Tack för den infon. Det är ju bra att veta vad den bakvända viktskillnaden beror på. Sen är frågan om man ska tro att det är någon ljudskillnad
Hånken skrev: mån 02 okt 2023, 12:20 Du kan köpa en Rumble head och ett GRBASS cabinet? 2x12 har dom som "stapel" . Skrattretande lätta.

https://www.malmomusikaffar.com/grbass- ... re=default
Ja, det är ett alternativ. Men då finns det ett gäng lättviktstoppar man kan tänka sig för att få ned vikten där också. Eller rentav bara ett slutsteg. Jag har ett antal bas-preampar att kombinera det med.
Våga vägra Ampeg och p-bas
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Fender Rumble 800 eller 500?

Inlägg av Hånken »

Om du har preamps redan, så kan du skaffa GRBASS lättvikts "active speaker/combos " alltså bara med slutsteg i och en volymknapp. Finns både i stereo och mono. Men i utförandet "Aerotech" dvs deras kolfiber är de inte de billigaste som finns i heller förståss. Men den jag lyfte på vägde 6.5 kg. Men den hade bara 1x12 i sig, och det är lite väl snålt för dig kanske. De är också bara på 300w. Stereo 2x300w. 2x300w stereo vägde lite mer ju förståss. Och kostade mer.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Re: Fender Rumble 800 eller 500?

Inlägg av MatsD »

Det lutar åt att jag köper en Rumble 800 även om det finns ännu lättare grejer som GRBass, men då rusar det iväg en del i pengar plus att jag har svårt att vila ögonen på dem. En Rumble är ju klassiskt skön estetiskt. Minner mig om forna tider då jag var stark och rask och hade ett jätteschabrak från Fender med rör och 1x15 i och som rullade på hjul. Inte som ett Ampeg-kylskåp riktigt men ett riktigt monster. För att bara innehålla en 15-tummare var den stor så in i he-e, men det gjordes visst en variant med 4x10 också så de orkade väl bara ha en storlek på lådan.
Våga vägra Ampeg och p-bas
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Fender Rumble 800 eller 500?

Inlägg av Hånken »

Jag hade nog köpt ett huvud, alltså Rumble 800 head, och kanske slösat pengar på en Barefaced cabinet. De kostar en slant också, men är lättviktigare ändå. Inte fullt ut som GRBASS dock men definitivt billigare. De har precis börjat med 15" också, från att förut totalvägrat bygga sådana "slöa" element men de har tagit sitt förnuft till fånga... :-)

Man delar upp vikten bättre, om 2 delar är lättare var för sig, dvs topp och kabinett väger lättare ju, än tillsammans i en combo. När det gäller GRBASS tycker jag man skall tänka på hur det låter också. De kankse inte låter så himla bra? Eller låter som "vintage" Fender Rumble. Man kan stoppa en Rumble head i en ryggsäck och bära den lilla vikten, men inte en cab på kanske 15" så det gäller att lådan är lättviktigare eftersom den måste man bära med händerna/armarna. Man skall ju kanske bära basen i en gigbag i andra handen också. Men det finns ryggsäcks gigbag som är tillräckligt stora att rymma en Rumble 800 topp också + basen.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Re: Fender Rumble 800 eller 500?

Inlägg av MatsD »

Fick hem min Rumble 800 idag och är inte missnöjd vare sig med ljudet eller vikten. Det enda som känns lite billigt är de små knapparna för Bright, Contour, Vintage och Overdrive. De kan jag tänka mig kan fallera på sikt om man använder dem flitigt. Nu har jag ju bara haft den en dag förstås och inte gigat med den men så här långt kan jag inte avråda någon att köpa som vill ha en effektstark lättviktscombo till överkomligt pris och nice klassisk look.
Våga vägra Ampeg och p-bas
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Fender Rumble 800 eller 500?

Inlägg av Hånken »

Jame så bra, kör på bara!
Skriv svar