Är stärkare fortfarande relevanta?

Prata om förstärkare och högtalare
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Är stärkare fortfarande relevanta?

Inlägg av MorganHeritage »

Jag har inte hängt med tiderna gällande det här med basförstärkning i replokal eller på smågig.

"På min tid" stod det en stor och fet baskombo i varje repa. Har inte giggat tillräckligt för att känna till normen på kroggig etc.

Hur är klimatet idag? Används basstackar och stora kombos eller är det norm att kopplas via PA?

Vet inte om jag bör investera i en rig/kombo eller nån bättre DI-apparatur för att vara valid och spelbar 2023?
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Är stärkare fortfarande relevanta?

Inlägg av saft »

Du behöver båda:)

Sen finns nog dom som säger/tycker annorlunda.
Egentligen behöver man inget. Eller ens spela.
Men ska jag spela vill jag att det låter bra, annars tycker jag inte det är kul. Å då är stärkare ett måste, samt di om PA/lokal tillåter kräver.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Re: Är stärkare fortfarande relevanta?

Inlägg av MatsD »

Jag gigade för några veckor sedan för första gången på bra länge på ett ställe med riktigt PA (eller front of house som man tydligen säger nuförtiden) men det var inte tal om att basen bara skulle gå ut där, vilket kanske hade funkat eftersom det fanns bra monitorer för medhörning men att ha tillräckligt påvridet på själva stärkaren var vad ljudteknikern tyckte det skulle vara. Jag antar att all backline blivit mer och mer irrelevant i de riktigt stora sammanhangen om man spelar på arenor men för vanliga klubbgig känns det inte som jag bara skulle vilja ta med basen och en DI-box. Men, som sagt, har inte varit ute i svängen på länge så jag ska inte säga för mycket. För de som gått över till digitala emuleringsgrejer live är det väl också en annan femma. Är ju bekvämt att slippa släpa på en stärkare och låda såklart.
Våga vägra Ampeg och p-bas
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Är stärkare fortfarande relevanta?

Inlägg av fieldflower »

Jag kör stärkare i repan för känslans skull (plus IEM), men bara IEM live för enkelhets skull.
Klart roligast att ha en stärkare som fladdrar byxbenen lite också!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Är stärkare fortfarande relevanta?

Inlägg av TDHP »

Ja.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Är stärkare fortfarande relevanta?

Inlägg av fieldflower »

TDHP skrev: fre 13 okt 2023, 11:25Ja.
Måste du komplicera saker så in i bänken...?

:lol:
Medlem i PB50+
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: Är stärkare fortfarande relevanta?

Inlägg av MorganHeritage »

Tusen tack för alla svar. Har inte vart medlem länge men älskar PB! Alla här verkar hjälpsamma och vänliga.

Då tar jag infon ovan som att en vettig 800w kombo eller rig är behövligt men att äga en egen DI är bra som backup? IEM är rätt dyrt. Antar att det i första hand handlar om att höra trummorna tillräckligt bra? Om så är fallet skulle en billigare IEM räcka?
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Re: Är stärkare fortfarande relevanta?

Inlägg av MatsD »

Jag köpte precis en Fender Rumble 800 combo men den fulla effekten får man bara om man kopplar en extern låda till den men det räcker till ändå. Har kört hårdrock på hundrawattare (inte rör) live och hävdat mig hyfsat i ljudbilden även om lite mer effekt är att föredra. I princip alla basstärkare har en XLR DI-utgång så du behöver inte ha nåt särskilt för det, bara när du lämnar stärkaren hemma.

Att köra bara ren DI kan låta lite sterilt. Jag använder isf hellre nån preamp med DI-utgång. Finns en uppsjö i olika prislägen. Tech21 Sansamp Bassdriver D.I. känns fortfarande relevant tycker jag men är kanske inte ett ljud som passar alla.

IEM fixar jag inte, förtar hela live-känslan. Däremot custom made öronproppar som tar ned volymen lite uppskattas ibland då tinnitusen lurar i vassen hela tiden och jag blivit mer och mer ljudkänslig med åren.
Våga vägra Ampeg och p-bas
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: Är stärkare fortfarande relevanta?

Inlägg av MorganHeritage »

MatsD skrev: fre 13 okt 2023, 12:48 Jag köpte precis en Fender Rumble 800 combo men den fulla effekten får man bara om man kopplar en extern låda till den men det räcker till ändå. Har kört hårdrock på hundrawattare (inte rör) live och hävdat mig hyfsat i ljudbilden även om lite mer effekt är att föredra. I princip alla basstärkare har en XLR DI-utgång så du behöver inte ha nåt särskilt för det, bara när du lämnar stärkaren hemma.

Att köra bara ren DI kan låta lite sterilt. Jag använder isf hellre nån preamp med DI-utgång. Finns en uppsjö i olika prislägen. Tech21 Sansamp Bassdriver D.I. känns fortfarande relevant tycker jag men är kanske inte ett ljud som passar alla.

IEM fixar jag inte, förtar hela live-känslan. Däremot custom made öronproppar som tar ned volymen lite uppskattas ibland då tinnitusen lurar i vassen hela tiden och jag blivit mer och mer ljudkänslig med åren.
Alright. Då är det kanske i slutändan bäst att satsa på en bättre beg basförstärkare eller stack. Har en preamp med di så den kanske räcker om det skulle vara behov av gå genom PA.

Uppfattar det som att IEM inte är ett måste utan ett verktyg man kan ta till vid behov? Isf får jag nog vänta med ett sånt system.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Är stärkare fortfarande relevanta?

Inlägg av fieldflower »

Jag sjunger en hel del, så IEM är bra av den orsaken.
Falsksången har minskat drastiskt nu när jag hör både vad jag och andra gör.
Fantastiskt att panorera andra instrumet/sångare lite åt sidorna och min sång/bas i mitten - enormt bra fokus och klarhet på helheten, med "more me" utan att bli skithögt.

Men bas skall helst kännas för att vara riktigt kul. Stärkare är att föredra.
Att jag kör bara IEM live är en kompromiss för att uppnå enkelhet, med en bonus i låg scenvolym.
Om jag inte sjungit så hade jag nog kört stärkare och vanliga öronpropppar istället.
Medlem i PB50+
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: Är stärkare fortfarande relevanta?

Inlägg av MorganHeritage »

fieldflower skrev: fre 13 okt 2023, 13:33 Jag sjunger en hel del, så IEM är bra av den orsaken.
Falsksången har minskat drastiskt nu när jag hör både vad jag och andra gör.
Fantastiskt att panorera andra instrumet/sångare lite åt sidorna och min sång/bas i mitten - enormt bra fokus och klarhet på helheten, med "more me" utan att bli skithögt.

Men bas skall helst kännas för att vara riktigt kul. Stärkare är att föredra.
Att jag kör bara IEM live är en kompromiss för att uppnå enkelhet, med en bonus i låg scenvolym.
Om jag inte sjungit så hade jag nog kört stärkare och vanliga öronpropppar istället.
Aaaaahhhhaaaa... så det är där IEM blir riktigt värdefull. Sjunger också men bara till gitarren. När jag spelar bas går simultanförmågan åt pipan helt. :lol: :tummenupp:

Men fan vad bra. Då upplever jag att jag har fått goda och breda svar. Tusen tack allesammans.
Användarvisningsbild
Denada
Medlem+
Inlägg: 939
Blev medlem: tor 10 jun 2021, 11:09

Re: Är stärkare fortfarande relevanta?

Inlägg av Denada »

Jag kör en Warwick Gnome. storlek som stoppa i fickan.
De finns ju upp till 600w och har en inbyggd DI :)

så där kan man få lite vad man vill :)
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: Är stärkare fortfarande relevanta?

Inlägg av MorganHeritage »

Denada skrev: fre 13 okt 2023, 14:22 Jag kör en Warwick Gnome. storlek som stoppa i fickan.
De finns ju upp till 600w och har en inbyggd DI :)

så där kan man få lite vad man vill :)
Lät ju strålande. Ska kika på en sån.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Är stärkare fortfarande relevanta?

Inlägg av Danne »

Jag skulle hävda att det är helt upp till tycke och smak. Förstår frågan för det är ju inte självklart vad man vill. Själv är jag såpass gammal och traditionell att jag principiellt tycker att stärkarrigg i ryggen alltid är rätt. Dock om man är ny i gamet finns det alla möjligheter att vänja in sig vid tex en DI-pramp man gillar ljudet i samt IEM. Vi testade IEM i replokalen när gitarristen utvecklat tinnitus där jag valde att inhandla en trådad variant (sade jag att jag var traditionell av mig). Funkade hyfsat bra men nu är vi tillbaka vid stärkare, monitorer och hörselproppar och vet egentligen inte varför mer än att när grejorna åker ut och in pga gigs så är det nog krångligare att ratta in rätt IEM-ljud för alla varje gång. Hade ett par spelningar med ett gäng från jobbet nyligen och det blev lite större gig med tajt tidsschema på scen. Då ångrade jag liiitegrann att jag hade min DI-grunka utlånad och släpade istället hela riggen (fick iofs bärhjälp men ändå) medan gitarristerna hade varsina rymdskeppscentraler på golvet enbart.

Summa summarum, det bästa är nog att ha så många alternativ som möjligt i slutändan och som kort svar till ursprungsfrågan håller jag med THDP.
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: Är stärkare fortfarande relevanta?

Inlägg av MorganHeritage »

Danne skrev: lör 14 okt 2023, 00:48 Jag skulle hävda att det är helt upp till tycke och smak. Förstår frågan för det är ju inte självklart vad man vill. Själv är jag såpass gammal och traditionell att jag principiellt tycker att stärkarrigg i ryggen alltid är rätt. Dock om man är ny i gamet finns det alla möjligheter att vänja in sig vid tex en DI-pramp man gillar ljudet i samt IEM. Vi testade IEM i replokalen när gitarristen utvecklat tinnitus där jag valde att inhandla en trådad variant (sade jag att jag var traditionell av mig). Funkade hyfsat bra men nu är vi tillbaka vid stärkare, monitorer och hörselproppar och vet egentligen inte varför mer än att när grejorna åker ut och in pga gigs så är det nog krångligare att ratta in rätt IEM-ljud för alla varje gång. Hade ett par spelningar med ett gäng från jobbet nyligen och det blev lite större gig med tajt tidsschema på scen. Då ångrade jag liiitegrann att jag hade min DI-grunka utlånad och släpade istället hela riggen (fick iofs bärhjälp men ändå) medan gitarristerna hade varsina rymdskeppscentraler på golvet enbart.

Summa summarum, det bästa är nog att ha så många alternativ som möjligt i slutändan och som kort svar till ursprungsfrågan håller jag med THDP.
Det låter som en god summering. Kommer nog aldrig hamna i ett läge där jag är i brinnande behov av IEM. Drömmarna är inte så stora. Man är nog för gammal och ledbruten för att släpa en helstack till ev gig. Har en di-preamp för enkelhet. Ska bara se om jag kan investera i en mindre rig/kombo för repan. Behöver ju inte göra mer väsen än att man hörs över trummorna. Någon i tråden sa att 100w räckte mer än väl. Kommer man undan med färre watt också eller är det den storleken som krävs i din mening?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Är stärkare fortfarande relevanta?

Inlägg av Danne »

Beror ju mest på trummisen, men 100W är för mig ett absolut minimum för att vara safe och det hänger ju även på högtalarlådans storlek, dvs konarea samt känsligheten på högtalarlådan och ohm-talet som nämnts tidigare i tråden. En 100W förstärkare som ger full effekt vid 4 ohm ger ju ut kanske runt 65W vid 8 ohm.
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: Är stärkare fortfarande relevanta?

Inlägg av MorganHeritage »

Danne skrev: lör 14 okt 2023, 01:31 Beror ju mest på trummisen, men 100W är för mig ett absolut minimum för att vara safe och det hänger ju även på högtalarlådans storlek, dvs konarea samt känsligheten på högtalarlådan och ohm-talet som nämnts tidigare i tråden. En 100W förstärkare som ger full effekt vid 4 ohm ger ju ut kanske runt 65W vid 8 ohm.
Jo det hänger jag med på. Antar att elementstorleken också spelar roll i hur övertygande basen levereras. Men då kan man glömma allt under 12 tum och 100w då... plånboken skriker och vrider sig i grimaser. Tack för hjälpen iaf kamrat.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Är stärkare fortfarande relevanta?

Inlägg av blackparkas »

Allt beror på hur din situation ser ut.

Rep, gig osv.

Det är många idag som aldrig har stärkare med på gig.
En del för att de alltid har gig med backline på plats och en del för att de bara kör IEM.


De flesta av oss har användning av förstärkare fortfarande.
Dels i en repa och dels för att alla knappast gör gig med backline på plats, även om mindre kända band på lägre nivå förmodligen nuförtiden gör gig mest med backline på plats också genom att det är studieförbund inblandade osv.
Backline som suger oftast... 😀

Förstärkare kommer alltid vara relevanta.
Ingen vill ju stå med enbart IEM egentligen....
Man vill ha flås och tryck i ryggen.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Re: Är stärkare fortfarande relevanta?

Inlägg av Ljudfreak »

Förstärkare och högtalare är för mig hälften av instrumentet. Den påverkar hur och vad jag spelar. Men det måste också gå att ta med sig, helst med bara en tur från bilen till scenen/replokalen. Så lättviktslådor och småtoppar blir det. Toppen ska rymmas i gigbagen eller en ryggsäck. Men 500w och uppåt känns viktigt.
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: Är stärkare fortfarande relevanta?

Inlägg av MorganHeritage »

Ljudfreak skrev: tis 24 okt 2023, 20:32 Förstärkare och högtalare är för mig hälften av instrumentet. Den påverkar hur och vad jag spelar. Men det måste också gå att ta med sig, helst med bara en tur från bilen till scenen/replokalen. Så lättviktslådor och småtoppar blir det. Toppen ska rymmas i gigbagen eller en ryggsäck. Men 500w och uppåt känns viktigt.
Kikar runt på minitoppar nu och det finns ju allsköns varianter. Behringer gör toppar på upp till 2000w för billig peng. Har dock inte hört folk använda deras grejer. Enda behringer jag ägt är en gammal 4-kanalsmixer som funkade perfekt i typ 10år. Får kolla på lättviktslådor. Lådor är ju dyyyrt!
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Är stärkare fortfarande relevanta?

Inlägg av Hånken »

Jag är också en av de få som anser att förstärkare+bas eller förstärkare+elgitarr utgör ETT helt instrument. Utan endera av dom, fungerar inget av dom eller hur? Förstärkaren fungerar väl inte bara av sig själv? En bas/gitarr med solid kropp låter väldigt fattigt och fungerar i sig själv väldigt illa. De är inte kompletta utan vardera halvan!

En elorgel, låter väl inget utan högtalare och förstärkare? Att de sen sitter i "samma paket" har med praktiska saker att göra. Jag kan dock tycka att gigantiska stora 300w förstärkare med 8x10 cabinet kanske inte är så skojiga längre, och ljudet kan produceras hyfsat bra på andra sätt, men man måste fortfarande ha PA och kvalitetshögtalare/monitorer för detta. Men, då frågar man sig, det är inte så ofta en liten jazztrio på ett café släpar med sig, eller får plats med något PA ö h t. Så då måste man ha en liten combo med sig även om man spelar ståbas, den måste mickas upp, eller köra med inbyggd "platta" någonstans...

Stärkare är fortfarande relevanta.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Är stärkare fortfarande relevanta?

Inlägg av Hånken »

MorganHeritage skrev: tis 24 okt 2023, 21:26
Ljudfreak skrev: tis 24 okt 2023, 20:32 Förstärkare och högtalare är för mig hälften av instrumentet. Den påverkar hur och vad jag spelar. Men det måste också gå att ta med sig, helst med bara en tur från bilen till scenen/replokalen. Så lättviktslådor och småtoppar blir det. Toppen ska rymmas i gigbagen eller en ryggsäck. Men 500w och uppåt känns viktigt.
Kikar runt på minitoppar nu och det finns ju allsköns varianter. Behringer gör toppar på upp till 2000w för billig peng. Har dock inte hört folk använda deras grejer. Enda behringer jag ägt är en gammal 4-kanalsmixer som funkade perfekt i typ 10år. Får kolla på lättviktslådor. Lådor är ju dyyyrt!
Du kan ju kolla in GRBASS på Malmö Musikaffär (de har internet och skickar och sånt) de är de lättviktigaste som finns, men är - således - dubbelt så dyra om inte mer, än resterande på marknaden. Om du skall ha deras AeroTech serie, i kolfiber. Jag var inne i butiken och lyfte på den, och trodde att det var en tom låda utan högtalarelement i, och inget slutsteg. De har en med inbyggt slutsteg och högtalarelement 1x12 på 6,5 kg.... om det låter bra för var och alla vet jag inte, de lät hyfsat bra dock. De har både combos, toppar och lådor. Är rädd för att combon flyttar på sig själv om man spelar för högt... men håller med dig lådor är ju dyyyrt... :-)
Senast redigerad av Hånken den tor 26 okt 2023, 13:32, redigerad totalt 1 gånger.
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: Är stärkare fortfarande relevanta?

Inlägg av MorganHeritage »

Tack för tipsen. Ska lätt kolla upp. Handlat av Malmö musik förut och alltid varit nöjd.

Självklart är både basgitarr och stärkare del i ljudet men det är ju även spelteknik. Även om du har både bas och stärkare som låter guld kan du ju sabba allt med dålig teknik. Anledningen till tråden var att jag faktiskt inte visste hur den moderna basisten amplifierar sig. Visste inte om preamper och DIs hade blivit såpass bra att de konkat ut stärkare helt. Men som det visat sig här i tråden är att basister idag ogärna släpper sin särkare även om många modernare krogar och scener gärna vill kontrollera hela ljudvidden centralt.

Min slutsats blir att det kommer vara viktigt för min framtida basglädje att införskaffa en mindre rig runt 500w alt en lättviktskombo som är tillräckligt stark att tävla med ett högljudd batteri. Till detta behålla min preamp/DI som säkerhet om jag någonsin skulle gigga på ett större hak. Skulle du instämma min vän?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5434
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Är stärkare fortfarande relevanta?

Inlägg av bjelkeman »

En bra lättviktstopp (finns flera bra märken) en begagnad TKS 112 eller 1126 (som dyker upp då och då) så är man ofta hemma. Inte så farligt dyrt tycker jag.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Är stärkare fortfarande relevanta?

Inlägg av B-Å Åhs »

Kan rekommendera markbass new york 121 låda. Till den har jag genz benz shuttle 6.0 topp . Låter bra och tillräckligt högt för en gammal gubbe.

Skickat från min XQ-AU52 via Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Skriv svar