Bergantino HG,NXV eller NXT någon som har provat?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1115
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Bergantino HG,NXV eller NXT någon som har provat?

Inlägg av Anders »

Jag har varit nyfiken på Bergantino's lådor ett bra tag nu,men aldrig hört eller spelat på någon.
När jag mejlade dem fick jag svar att NXV 210 eller NXT 210 borde passa mina krav bäst.De har tydligen samma element.

Någon som provat någon låda med dessa 10" element?

HG410 kan också vara intressant.Samma element i den också vad jag förstår.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
Bergantino NXV 410,TKS212,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Bergantino HG,NXV eller NXT någon som har provat?

Inlägg av BBQV »

I sann PB-anda svarar jag utan att ha efterfrågad erfarenhet…

Jag har en NV412 som är den bästa låda jag haft! Oavsett modell så skulle jag inte ha några problem att köpa en Bergantino otestad, de vet uppenbarligen vad de sysslar med.

Självklart fattar jag att du vill hitta rätt på första försöket, men oavsett vilken du bestämmer dig för så kommer det att bli bra.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1115
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: Bergantino HG,NXV eller NXT någon som har provat?

Inlägg av Anders »

Tack BBQV. Du har alltså en NV412! När jag har lusläst tonvis med talkbass-trådar verkar ju just den lådan,eller kanske alternativet NV610 vara Bergantino's riktiga flaggskepp.Det låter lite dumt,men jag har varit en fan av Bergantino flera år-utan att ha hört dem!
Kanske är det för att, som du säger ,de verkar uppenbarligen veta vad de sysslar med.När så många olika personligheter på talkbass talar om hur imponerade de blivit när de provat en.
Visst,jag har hört you Tubeklipp i mängder,men de flesta är ju tävling/uppvisning hur fort man kan pilla på g-strängen.Det är förvånansvärt få som spelar riktig bas så att säga.Jag spelar mer komp och är för feg(kass) för att spela solon å sånt.
Det verkar som om Bergantino's neo element skulle passa mig bättre,gissar jag.Lite snyggare,jämnare/renare,inte lika varmt ljud så att säga.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
Bergantino NXV 410,TKS212,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1115
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: Bergantino HG,NXV eller NXT någon som har provat?

Inlägg av Anders »

Jag köpte en Bergantino NXV 410.Den låter kanon. Sedan körde jag med den på repet,då fattade jag hur bra den var.
Det är den bäst fungerande lådan jag någonsin hört!
Jag har letat efter en sluten låda för att få den där direkta rena botten.Har letat färdigt nu.
Helt annan nivå när det gäller hur man hör sig själv i mixen än TKS,Barefaced 10",Ampeg,peavey,Tecamp,Trace Elliot.(Det är de jag kommer på nu i alla fall att jag testat med en rörtopp).Alla har någon slags orent bummel/ljud under själva ljudet i den lägsta basen,men inte denna.Och inte på bekostnad av någonting.
Jag har aldrig hört en så ren ,tight,jämn botten som samtidigt är enorm.Det går nästan inte att ratta bort sig,man är perfekt där man ska vara i mixen.
Den här lådan passar mig perfekt.
Det som står på hemsidan stämmer faktiskt.Det brukar ju vara rätt mycket hype annars.

Jag håller helt och hållet med BBQV,de vet vad de håller på med.Tack för tipset.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
Bergantino NXV 410,TKS212,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Bergantino HG,NXV eller NXT någon som har provat?

Inlägg av BBQV »

Grattis!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 19:54
Ort: Göteborg

Re: Bergantino HG,NXV eller NXT någon som har provat?

Inlägg av Rut66 »

Anders skrev: fre 19 apr 2024, 22:17 Jag köpte en Bergantino NXV 410.Den låter kanon.
Kul att du är nöjd!
Får man fråga var du köpte den?
Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, T.C Electronics, TKS1126 x2, Ibanez Promethean, EBS Micro Bass II, Bjärton Kontra
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1115
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: Bergantino HG,NXV eller NXT någon som har provat?

Inlägg av Anders »

Rut66 skrev: mån 22 apr 2024, 11:59
Anders skrev: fre 19 apr 2024, 22:17 Jag köpte en Bergantino NXV 410.Den låter kanon.
Kul att du är nöjd!
Får man fråga var du köpte den?
Jag köpte den på station music ,en tysk nätbutik.
https://www.station-musicshop.de/epages ... Bergantino

De hade bara några andra 4x10or och ingen 2x10 som jag egentligen var ute efter.
Det är väldigt få kvar i butik i Europa.Jag gjorde ett antal google sökningar för att se var de fanns att få tag i.
Kanske här också:
https://www.bassdirect.co.uk/product-ca ... l&_paged=3

Enligt Jim Bergantino kommer han inte att skicka mycket den närmaste tiden till Europa.
Man får väl köpa begagnat.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
Bergantino NXV 410,TKS212,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Skriv svar