Hjälp med köp av första rejäla förstärkaren

Prata om förstärkare och högtalare
Klokmann
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 04 mar 2024, 13:20

Hjälp med köp av första rejäla förstärkaren

Inlägg av Klokmann »

Tjenare, jag är en amatör när det gäller ljud och stärkare, har spelat bas till och från som en hobby i 20 år men har alltid förlitat mig på andras stärkare, nu inför en ny replokal behöver jag införskaffa min första stärk som ska vara riktigt maffig.

Jag vet ungefär vad för typ av ljud jag vill har, har researchat lite och kommit fram till två stärkare som jag jämför lite och undrar vad ni tycker jag ska tänka på. Helst har jag inte velat sträcka mig över 6000-7000, men nu funderar jag på att investera i en rejäl topp och kabinett så jag att jag är förberedd med den även på gigs. Jag tror jag kan i dagsläget sträcka mig till 14000.

EBS Reidmar 502 verkar ha den variation av ljud jag är ute efter, verkar också att få tag på lätt. Är dessa prisvärda som nypris eller ska man kika efter begagnat?

För topp + kabinett har jag även kikat på Fender Rumble 800HD (Hittar ej Rumble 500 topp) men jag är rädd att den är lite överkurs, sen gillar jag inte ''driven'' på den riktigt men annars låter den sjukt bra. Funderar även på att skimma ner på budget och köra en 500watts kombo t.ex Fender Rumble 500 som första stärk, men är rädd att jag kommer vilja ha mer kräm.

Tack för att ni läst, jätte uppskattat med tips kring hur jag skall tänka.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hjälp med köp av första rejäla förstärkaren

Inlägg av saft »

Inget konkret tips. Förutom att du SKA köpa begagnat om du inte är säker på vad du vill ha.
Nästan halva nypriset på begagnatmarknaden, sen stannar det där, så länge grejerna inte går sönder eller blir för slitna.
Dvs om du köper en ny stärkare så förlorar du hälften om du vill byta upp/ner/ut dej. Men en beggad så får du tillbaka ungefär samma.