Hjälp med köp av första rejäla förstärkaren

Prata om förstärkare och högtalare
Klokmann
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 04 mar 2024, 13:20

Hjälp med köp av första rejäla förstärkaren

Inlägg av Klokmann »

Tjenare, jag är en amatör när det gäller ljud och stärkare, har spelat bas till och från som en hobby i 20 år men har alltid förlitat mig på andras stärkare, nu inför en ny replokal behöver jag införskaffa min första stärk som ska vara riktigt maffig.

Jag vet ungefär vad för typ av ljud jag vill har, har researchat lite och kommit fram till två stärkare som jag jämför lite och undrar vad ni tycker jag ska tänka på. Helst har jag inte velat sträcka mig över 6000-7000, men nu funderar jag på att investera i en rejäl topp och kabinett så jag att jag är förberedd med den även på gigs. Jag tror jag kan i dagsläget sträcka mig till 14000.

EBS Reidmar 502 verkar ha den variation av ljud jag är ute efter, verkar också att få tag på lätt. Är dessa prisvärda som nypris eller ska man kika efter begagnat?

För topp + kabinett har jag även kikat på Fender Rumble 800HD (Hittar ej Rumble 500 topp) men jag är rädd att den är lite överkurs, sen gillar jag inte ''driven'' på den riktigt men annars låter den sjukt bra. Funderar även på att skimma ner på budget och köra en 500watts kombo t.ex Fender Rumble 500 som första stärk, men är rädd att jag kommer vilja ha mer kräm.

Tack för att ni läst, jätte uppskattat med tips kring hur jag skall tänka.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hjälp med köp av första rejäla förstärkaren

Inlägg av saft »

Inget konkret tips. Förutom att du SKA köpa begagnat om du inte är säker på vad du vill ha.
Nästan halva nypriset på begagnatmarknaden, sen stannar det där, så länge grejerna inte går sönder eller blir för slitna.
Dvs om du köper en ny stärkare så förlorar du hälften om du vill byta upp/ner/ut dej. Men en beggad så får du tillbaka ungefär samma.
Ny ska du köpa om du vet vad exakt du vill ha eller inte har planer på att sälja i framtiden.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Denada
Medlem+
Inlägg: 939
Blev medlem: tor 10 jun 2021, 11:09

Re: Hjälp med köp av första rejäla förstärkaren

Inlägg av Denada »

Beroende på var du bor så kan det finnas mycket att köpa här.
Om inget annat så finns det nog mycket du kan prova.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5434
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hjälp med köp av första rejäla förstärkaren

Inlägg av bjelkeman »

Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
KNA
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 14:32

Re: Hjälp med köp av första rejäla förstärkaren

Inlägg av KNA »

Håller med saft här, köp begagnat om du kan! Skriv gärna var i landet du befinner dig så är det lättare att komma med förslag om nåt finns i närheten.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Hjälp med köp av första rejäla förstärkaren

Inlägg av Danne »

Instämmer med ovanstående talare. Du verkar ju ha koll på vilket ljud och karaktär du är ute efter och om EBS:en uppfyller kriterierna behöver du inte fundera mer. Sedan kan du ju alltid byta om du ramlar över något som passar dig bättre längre fram i tiden. Den här riggen verkar ganska vettig annars som första rigg om du gillar karaktären, finns ju en del att lyssna på på Youtube om du är nyfiken: https://vend.se/681052-tech-21-basrigg
Klokmann
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 04 mar 2024, 13:20

Re: Hjälp med köp av första rejäla förstärkaren

Inlägg av Klokmann »

Supertack för era svar, lyckades precis få tag på en Reidmar 502 med 2x10 kabinett för 8000 på blocket, nu är det bara in i repan med den och testa
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med köp av första rejäla förstärkaren

Inlägg av 200071 »

:tummenupp:
Klokmann skrev: lör 09 mar 2024, 13:33 Supertack för era svar, lyckades precis få tag på en Reidmar 502 med 2x10 kabinett för 8000 på blocket, nu är det bara in i repan med den och testa
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Hjälp med köp av första rejäla förstärkaren

Inlägg av blackparkas »

Låg det inte en Fafner med låda till salu nånstans rätt billigt nyss?

Är du normalbyggd, giggar ytterst sällan och grejerna mest ska användas i repan så kör på nåt ordentligt PÅ RIKTIGT.
En 810 och en vettig normal topp (inte lättviktare) går att köpa för 14 lök.
Det blir mycket roligare än 500w klass D och en 2x10.

Klass D och 2x10 är fö inte en REJÄL rigg, det är en sovrumsstärk.

Inget ont om EBS, men just 500w Klass D är riktigt klent, speciellt om man skaffar en rejäl låda, tycker inte det blir bra ens om lådan är på 4ohm..

För 14 lök kan man få riktigt feta grejer begagnat.
Våga vägra Klass D!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar