Har du bara den basen nu eller?
Tja, det är huvudbasen just nu, jag har precis gjort mig av med en gammal 8 str Hagström, och en Hohner paddel. Har en massa basprojekt liggandes, med lösa delar, främst P-bas halsar å kroppar (bara billiga kopior), men de har inte tillräckligt bra kvalitet för att göra ngt ordentligt av. Så småningom siktar jag på att få till en variant på denna tapirbas, fast 5 str och dessutom med fanned frets på a la Dingwall basarna. Jag tillhör nämligen dem som är övertygad om att om man skall ha 5 str, så måste de vara fanned frets, dvs strängarna måste ha olika längd.YZZ skrev:Tja
Låter väldigt coolt måste jag säga, då kanske jag kan köpa en kass Pbas av dig en vacker dag dåMatsE skrev:Tja, det är huvudbasen just nu, jag har precis gjort mig av med en gammal 8 str Hagström, och en Hohner paddel. Har en massa basprojekt liggandes, med lösa delar, främst P-bas halsar å kroppar (bara billiga kopior), men de har inte tillräckligt bra kvalitet för att göra ngt ordentligt av. Så småningom siktar jag på att få till en variant på denna tapirbas, fast 5 str och dessutom med fanned frets på a la Dingwall basarna. Jag tillhör nämligen dem som är övertygad om att om man skall ha 5 str, så måste de vara fanned frets, dvs strängarna måste ha olika längd.YZZ skrev:Tja
Jag tänkter nämligen försöka mig på att få både
1. Huvudlös
2. Fanned fret
3. Grafithals
Vilket kan vara nog så svårt!![]()
Hur nu detta skall sluta. Men detta projektet är i nära förestående, därför anslöt jag mig till detta forum för att få diverse tips, och olika infallsvinklar. De engelska/amerikanska forumen talkbass etc, är inte "byggar" orienterade. Utan mer GAS, kustom, och modifieringar hit och dit.
Ok ,tack, det måste jag kolla upp. Vetefan om jag orkar med sådana projekt igen. En vacker dag tröttnar man på de guror man har men det dröjer nog 10-15 år till... man är ju kräsen nu, gällande material och bygge.YZZ skrev:
Men angående byggandet så bygger BBQV här på forumet basar som du kanske upptäckt. Han har ju även en hemsida som är ganska intressant och står ganska mycket om att bygga och så
Yes Hoola Bandoola Peter C är det. Han har väl gjort ca 80 % och JG himself har gjort resten. Dvs mest lack å valt ut träet. Johan har inte ens tid att säga hej numera, han har restorder på två år framåt... minst. Han bygger guror så både ögona och fingrarna blöder. Peter C hyrdes in mest för att hinna med reparationer och moddningar av andra instrument. Peter C har numera gått över till snickar och byggbranschen. Han fick väl nog av mina bizarra idéer...tripod999 skrev:Jag säger som alla andra: Välkommen. Och som sagt, fixa gärna lite fler bilder av underverket som Peter Clemmedson byggt (måste vara samma Peter C som var med i Hoola Bandoola, va?)
Eh, du läste inte inläggen ovanför va?Hellish skrev:Hej! Härligt med en till Mats! Vi håller långsamt men säkert på att ta över forumet...
Don't feel bad, inte ditt problem iaf. Var väl mest du som blev "utskälld" där...Vofflan skrev:Undrar om det var den tråden om min mick som gjorde det.
Inte sett MatsE posta i så mycket andra trådar...
lökigt... fan vad jag blev sugen på pizza nu.Ale skrev:Se där.
Hans inlägg hade en underton som snabbt fick alla att verka som totala nybörjare, ingen kunde någonting och det var minsann han som satt på all jordens kunskap.
Lite väl mycket översittarbag för PB tror jag.
Lite lökigt.
Kan hålla med till viss del, han ansåg nog lite att han kunde mycket mer än oss andra. Vem vet..Ale skrev:Se där.
Hans inlägg hade en underton som snabbt fick alla att verka som totala nybörjare, ingen kunde någonting och det var minsann han som satt på all jordens kunskap.
Lite väl mycket översittarbag för PB tror jag.
Lite lökigt.
Ja det är sant, var ett tag sen Basslobster syntes till! Trist om han försvunnit, han var grym.TDHP skrev:Undrar även var Basslobster tog vägen!
Han blev riktigt putt när Hellman ifrågasatte hans 20000 plattor har jag för mig.
Många +anli skrev:Är man känslig så skall man undvika forum. Det är nog bäst så, om man är "prinsessan på ärten" sorten. Nu påstår jag inte att MatsE var det, utan jag menar mer generellt.
Inget fel att bli förbannad (jag kan bli det) eller reagera, men tar man diskussioner så hårt så är det inte bra för hälsan.
Det är ju bara iiinteeerneeet