MatsE presenterar sig

Presentera och berätta lite om dig själv
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

Tja :D

Har du bara den basen nu eller?
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
MatsE

Inlägg av MatsE »

YZZ skrev:Tja :D

Har du bara den basen nu eller?
Tja, det är huvudbasen just nu, jag har precis gjort mig av med en gammal 8 str Hagström, och en Hohner paddel. Har en massa basprojekt liggandes, med lösa delar, främst P-bas halsar å kroppar (bara billiga kopior), men de har inte tillräckligt bra kvalitet för att göra ngt ordentligt av. Så småningom siktar jag på att få till en variant på denna tapirbas, fast 5 str och dessutom med fanned frets på a la Dingwall basarna. Jag tillhör nämligen dem som är övertygad om att om man skall ha 5 str, så måste de vara fanned frets, dvs strängarna måste ha olika längd.

Jag tänkter nämligen försöka mig på att få både

1. Huvudlös
2. Fanned fret
3. Grafithals


Vilket kan vara nog så svårt! :shock:

Hur nu detta skall sluta. Men detta projektet är i nära förestående, därför anslöt jag mig till detta forum för att få diverse tips, och olika infallsvinklar. De engelska/amerikanska forumen talkbass etc, är inte "byggar" orienterade. Utan mer GAS, kustom, och modifieringar hit och dit.
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

MatsE skrev:
YZZ skrev:Tja :D

Har du bara den basen nu eller?
Tja, det är huvudbasen just nu, jag har precis gjort mig av med en gammal 8 str Hagström, och en Hohner paddel. Har en massa basprojekt liggandes, med lösa delar, främst P-bas halsar å kroppar (bara billiga kopior), men de har inte tillräckligt bra kvalitet för att göra ngt ordentligt av. Så småningom siktar jag på att få till en variant på denna tapirbas, fast 5 str och dessutom med fanned frets på a la Dingwall basarna. Jag tillhör nämligen dem som är övertygad om att om man skall ha 5 str, så måste de vara fanned frets, dvs strängarna måste ha olika längd.

Jag tänkter nämligen försöka mig på att få både

1. Huvudlös
2. Fanned fret
3. Grafithals


Vilket kan vara nog så svårt! :shock:

Hur nu detta skall sluta. Men detta projektet är i nära förestående, därför anslöt jag mig till detta forum för att få diverse tips, och olika infallsvinklar. De engelska/amerikanska forumen talkbass etc, är inte "byggar" orienterade. Utan mer GAS, kustom, och modifieringar hit och dit.
Låter väldigt coolt måste jag säga, då kanske jag kan köpa en kass Pbas av dig en vacker dag då :)

Men angående byggandet så bygger BBQV här på forumet basar som du kanske upptäckt. Han har ju även en hemsida som är ganska intressant och står ganska mycket om att bygga och så :)
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
MatsE

Inlägg av MatsE »

YZZ skrev:
Men angående byggandet så bygger BBQV här på forumet basar som du kanske upptäckt. Han har ju även en hemsida som är ganska intressant och står ganska mycket om att bygga och så :)
Ok ,tack, det måste jag kolla upp. Vetefan om jag orkar med sådana projekt igen. En vacker dag tröttnar man på de guror man har men det dröjer nog 10-15 år till... man är ju kräsen nu, gällande material och bygge.
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Inlägg av Tripod »

Jag säger som alla andra: Välkommen. Och som sagt, fixa gärna lite fler bilder av underverket som Peter Clemmedson byggt (måste vara samma Peter C som var med i Hoola Bandoola, va?)
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
MatsE

Inlägg av MatsE »

tripod999 skrev:Jag säger som alla andra: Välkommen. Och som sagt, fixa gärna lite fler bilder av underverket som Peter Clemmedson byggt (måste vara samma Peter C som var med i Hoola Bandoola, va?)
Yes Hoola Bandoola Peter C är det. Han har väl gjort ca 80 % och JG himself har gjort resten. Dvs mest lack å valt ut träet. Johan har inte ens tid att säga hej numera, han har restorder på två år framåt... minst. Han bygger guror så både ögona och fingrarna blöder. Peter C hyrdes in mest för att hinna med reparationer och moddningar av andra instrument. Peter C har numera gått över till snickar och byggbranschen. Han fick väl nog av mina bizarra idéer... :lol:

Mer bilder finns på "visa dina basar" tråden... på sidan 208 eller nått sånt.

Typ här tror jag:

http://pratabas.se/viewtopic.php?p=381995#381995

Sorry, jag har inga fler färdiga basar just nu. Det är den enda som är uppe och fungerar för tillfället.

/MatsE
MatsE

Inlägg av MatsE »

rumpeldunken skrev:Välkommen :vinkar:
Vad roligt...nu har vi en MatsD och en MatsE :D
Nu saknar vi bara de andra två strängarna G och A. En MatsG och En MatsA så är vi komplett... :-) Så kan vi bilda kvartett med varsin ensträngad bas på och lira tillsammans... :lol:
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Undrar varför MatsE har avreggat sig?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

TDHP skrev:Undrar varför MatsE har avreggat sig?
Kanske tyckte att han inte fick så bra respons på sina inlägg?
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jaså? Men ändå, avregga sig känns väl lite overkill.
Om jag inte har missat nåt.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Hej! Härligt med en till Mats! Vi håller långsamt men säkert på att ta över forumet... 8)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Hellish skrev:Hej! Härligt med en till Mats! Vi håller långsamt men säkert på att ta över forumet... 8)
Eh, du läste inte inläggen ovanför va? :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Inlägg av Jensa »

Undrar om det var den tråden om min mick som gjorde det.
Inte sett MatsE posta i så mycket andra trådar... :?
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Vofflan skrev:Undrar om det var den tråden om min mick som gjorde det.
Inte sett MatsE posta i så mycket andra trådar... :?
Don't feel bad, inte ditt problem iaf. Var väl mest du som blev "utskälld" där... :roll: :wink: Tror han bla var rätt het i en tråd om fördelarna med huvudlösa basar också.

Synd att han dragit vidare, men lite lustigt att avregga sig. Men man gör ju som man vill.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Se där.
Hans inlägg hade en underton som snabbt fick alla att verka som totala nybörjare, ingen kunde någonting och det var minsann han som satt på all jordens kunskap.
Lite väl mycket översittarbag för PB tror jag.
Lite lökigt.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Ale skrev:Se där.
Hans inlägg hade en underton som snabbt fick alla att verka som totala nybörjare, ingen kunde någonting och det var minsann han som satt på all jordens kunskap.
Lite väl mycket översittarbag för PB tror jag.
Lite lökigt.
lökigt... fan vad jag blev sugen på pizza nu.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Undrar även var Basslobster tog vägen!
Han blev riktigt putt när Hellman ifrågasatte hans 20000 plattor har jag för mig.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

Ale skrev:Se där.
Hans inlägg hade en underton som snabbt fick alla att verka som totala nybörjare, ingen kunde någonting och det var minsann han som satt på all jordens kunskap.
Lite väl mycket översittarbag för PB tror jag.
Lite lökigt.
Kan hålla med till viss del, han ansåg nog lite att han kunde mycket mer än oss andra. Vem vet..

Fast lite synd han lämnat oss i alla fall :)
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Janne

Inlägg av Janne »

Jaja, låt han vila i frid.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

TDHP skrev:Undrar även var Basslobster tog vägen!
Han blev riktigt putt när Hellman ifrågasatte hans 20000 plattor har jag för mig.
Ja det är sant, var ett tag sen Basslobster syntes till! Trist om han försvunnit, han var grym. :cry:
Är det Hellboys verk? :evil: Kan jag inte tänka mig om Hellmans pojken.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Och Bassilow tycks ha försvinnet sen Aggarp-helgen.
Fender
Ampeg
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

a-row verkar smått ha dött också efter malmöträffen.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Är man känslig så skall man undvika forum. Det är nog bäst så, om man är "prinsessan på ärten" sorten. Nu påstår jag inte att MatsE var det, utan jag menar mer generellt.
Inget fel att bli förbannad (jag kan bli det) eller reagera, men tar man diskussioner så hårt så är det inte bra för hälsan.
Det är ju bara iiinteeerneeet
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

anli skrev:Är man känslig så skall man undvika forum. Det är nog bäst så, om man är "prinsessan på ärten" sorten. Nu påstår jag inte att MatsE var det, utan jag menar mer generellt.
Inget fel att bli förbannad (jag kan bli det) eller reagera, men tar man diskussioner så hårt så är det inte bra för hälsan.
Det är ju bara iiinteeerneeet
Många +
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
BassLobster
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 19 jan 2021, 11:28
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re:

Inlägg av BassLobster »

TDHP skrev: tis 03 mar 2009, 21:49 Undrar även var Basslobster tog vägen!
Han blev riktigt putt när Hellman ifrågasatte hans 20000 plattor har jag för mig.
Och här råkade man hitta ett inlägg om sig själv :D
Där ser man vilket minne Google har :lol:
Skriv svar