Ny då..

Presentera och berätta lite om dig själv
Skriv svar
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Ny då..

Inlägg av kmo »

Japp.. Började i fel ände..
Info om mina grejer finns på:basar:posta bilder på.. typ sid. 76....
Lirat bas sen slutet -80 från o till som förmodligen många andra..
Rötterna o influenserna finns framförallt i 70-talet, zeppelin, sabbath osv..
Basister jag gillar är mycket prog. improvisations, bluesrocksnubbar, som Allen Woody, Geddy Lee, John Paul Jones, Geezer Butler(underskattad..) o så givetvis dom goa 70-tals jazz/fusionsnubbarna såklart :D
Har lirat covers, covers o covers ganska länge.. Det lustiga är att jag nu befinner mig i ett ganska argt metalband... Intressant o lira snabba 16delar på en sabre med fingrarna!!!! Hoppas jag är ensam om det!?
Bild
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Jamen då får jag ju önska dig välkommen då!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Hej o välkommen! Fina influenser du har tycker jag. Du kommer nog trivas här.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Willkommen!
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Tackar för dom snabba välkomnandena(kan man skriva så?) har hängt här ett tag och tagit lärdom och garvat.. Kan vara gött o få vara med o tjata lite!! Har redan kontakt med 200071, konstigt va?
Användarvisningsbild
klaatu
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 11 aug 2007, 16:31

Re: Ny då..

Inlägg av klaatu »

kmo skrev:Geezer Butler(underskattad..)
Aahh, en själsfrände..? Älskar också John Paul Jones och Geddy (Rush - mina långvariga idoler sen 80'talet - har biljett till den 27/10 - Äntligen!!), men visst fan är Geezer JÄVLIGT underskattad? Sånt fläskigt svängigt fingerlir på en Mockingbird har aldrig nånsin skådats.. Sabbath var en så grymt svängig enhet när det gällde trummor, bas och gitarr i början på 70-talet.. Jaja, Ozzy var balll också.. :D

Faktum är att min första bas-GAS gällde en Mockingbird med dubbla p-mick uppsättningar, även om Steve Harris försökte få mig till att lira trefingers gallop-bas på slipade strängar på en gammal blå fender..
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Hmm.. Intressant, faktum är att mannen som fick mig att börja lira bas istället för gura är Steve Harris!! Fick upp dom små 10-åriga blå för maiden -82. När man först tog upp basen -86 var det med herr Harris som förebild. 70-talet upptäckte jag 2-3 år senare. Men vem f-n kan lira galopp som han? Det gäller o fuska snyggt!!
Användarvisningsbild
klaatu
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 11 aug 2007, 16:31

Inlägg av klaatu »

Helt rätt, Harris är oöverträffad när det gäller snyggt men kanske tveksamt gallopp-lir (och coolaste rockposen: kulsprutebas..!) Och jag kommer alltid att försöka försvara Harris..

Däremot förlorade Maiden stort på att Clive Burr söp ner sig, i mitt tycke. Nicko McBrain må va hyfsat teknisk trummis, men det svängde aldrig lika bra efter Clive:s avgång..
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

klaatu skrev:Helt rätt, Harris är oöverträffad när det gäller snyggt men kanske tveksamt gallopp-lir (och coolaste rockposen: kulsprutebas..!) Och jag kommer alltid att försöka försvara Harris..

Däremot förlorade Maiden stort på att Clive Burr söp ner sig, i mitt tycke. Nicko McBrain må va hyfsat teknisk trummis, men det svängde aldrig lika bra efter Clive:s avgång..
Hade ingen erfarenhet av Nicko live förrän jag såg del av konserten från Gbrg på TV 2005.
Jag orkade inte kolla så länge för det var ett så fruktansvärt enahanda trumspel.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
klaatu
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 11 aug 2007, 16:31

Inlägg av klaatu »

Geddy_Lee skrev:Hade ingen erfarenhet av Nicko live förrän jag såg del av konserten från Gbrg på TV 2005.
Jag orkade inte kolla så länge för det var ett så fruktansvärt enahanda trumspel.
Mycket talande kommentar om vad jag tyckt om Maiden sedan lång tid (ca 25 år..) tillbaka. Clive Burr, däremot .. :P

Första gången jag hörde Iron Maidens - kvinnliga Maidencoverbandet från USA:s västkust - reagerade jag direkt på att deras trummis svängde betydligt bättre än Nicko. Sångerskan kunde möjligen däremot diskuteras..

Asch, om ett par månader får vi se Neil o Geddy, yohooo..!
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Inlägg av Wall »

klaatu skrev:Första gången jag hörde Iron Maidens - kvinnliga Maidencoverbandet från USA:s västkust - reagerade jag direkt på att deras trummis svängde betydligt bättre än Nicko. Sångerskan kunde möjligen däremot diskuteras..
Bild

Välkommen!
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Välkommen!
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Välkommen KMO! Schysst Sabre. Den har jag haft äran att importera från amerikat...


:wink:
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Hon svängde säkert bättre men Nicko är snyggare..
Kul med sabren, hur länge sen är det den hitta hem?
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Re: Ny då..

Inlägg av Svarte_Jack »

klaatu skrev: Faktum är att min första bas-GAS gällde en Mockingbird med dubbla p-mick uppsättningar, även om Steve Harris försökte få mig till att lira trefingers gallop-bas på slipade strängar på en gammal blå fender..
Faktum är att Steve kör med två, inte tre som man kan tro. Det gör det hela lite extra imponerande 8)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Re: Ny då..

Inlägg av Liten »

Svarte_Jack skrev:
klaatu skrev: Faktum är att min första bas-GAS gällde en Mockingbird med dubbla p-mick uppsättningar, även om Steve Harris försökte få mig till att lira trefingers gallop-bas på slipade strängar på en gammal blå fender..
Faktum är att Steve kör med två, inte tre som man kan tro. Det gör det hela lite extra imponerande 8)
Ehhh Jag har stått så pass nära scenen att jag kan svära på att hans ringfinger inte varken hängt i luften eller dämpat strängar.. nog fan pumpar han 3 fingrar på mer ställen än bara lite här och var??
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
mangan
Medlem+
Inlägg: 631
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 21:58
Ort: Göteborg

Inlägg av mangan »

Välkommen fram!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

"He frequently writes bass lines with a 'gallop', a pattern consisting of three rapid notes – one eighth and two sixteenths – which he plays with two fingers." Saxat från wikipedia.

Välkommen förresten! Blev lite swept away här.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Svarte_Jack skrev:Saxat från wikipedia.
Ja, allt som står där är sant och har alltid bra faktasökning i grunden....... :roll:
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Svarte_Jack skrev:"He frequently writes bass lines with a 'gallop', a pattern consisting of three rapid notes – one eighth and two sixteenths – which he plays with two fingers." Saxat från wikipedia.

Välkommen förresten! Blev lite swept away här.
Ja välkommen!

Jack.. Allt som står på Wiki är iof inte 100% ibland.. men i det här fallet fanns det tillochmed en intervju.. I give up.. har alltid varit under intrycket att han lirar med 3.. då det ser så ut.. you live and learn..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Liten skrev:
Svarte_Jack skrev:"He frequently writes bass lines with a 'gallop', a pattern consisting of three rapid notes – one eighth and two sixteenths – which he plays with two fingers." Saxat från wikipedia.

Välkommen förresten! Blev lite swept away här.
Ja välkommen!

Jack.. Allt som står på Wiki är iof inte 100% ibland.. men i det här fallet fanns det tillochmed en intervju.. I give up.. har alltid varit under intrycket att han lirar med 3.. då det ser så ut.. you live and learn..
Fick lära mig det rätt nyligen också. Fast sen såg jag att även på min hand hänger ringfingret med när jag spelar med två. Så det ser ju onekligen ut så. Kul basist hur som helst.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Välkommen
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

kmo skrev: Kul med sabren, hur länge sen är det den hitta hem?
Det var i April 2003. Jag sålde den till PN här på forumet, var det honom du köpte den av?
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Köpte den av en kille i skövde i vintras minns dock inte vad han hette. Är i alla fall helnöjd, fick skruva lite men så är det ju alltid alla har ju sina önskemål. Tycker den är grymt snyggt åldrad, lagom sliten..
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Skriv svar