Dereborn

Presentera och berätta lite om dig själv
dereborn

Dereborn

Inlägg av dereborn »

Namn: Johan Dereborn
Årsmod: 1964

Yrke: Basist (frilans sen -84), Studioägare/producent/tekniker
Familj: Ja
Hemsida: http://www.dereborn.com

Gick på Ackis för tusen år sedan, och hade då förmånen att få Backa-Hans Eriksson som baslärare. Sen var det kört.

Spelade en hel del i den frikyrkliga pop-bransch som fanns under 80-talet, allt från visor till Bluesrock, via soul och 80-talspop...

Sen kom jag över i den verkliga världen, på fler än ett sätt, och då började jag spela covers (De Sotos 89-93, och Gaston Bros från -93 till nu) Sen ledde det i sin tur till frilansandet, och på den vägen är det!

Spelat de flesta stilar och i de flesta sammanhang, men om det ska namedroppas så finns här en lista över artister som jag lirat med:

http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t= ... c&start=25

Som sagt, rätt olika stilar o sammanhang. Det är väl det som är "giftet" i frilans-situationen, att det aldrig blir långtråkigt och trist, utan hela tiden omväxlande!

Kul att hitta detta forum, där man kan få snöa in ordentligt på basismen!

Bild Kontran framme med Boppers!

Bild Svettigt på jobbet! Här ser man min (lågt hängande) Lynott-inspirerade American Standard ganska bra.

Bild Jag o en kollega...

Bild Med min huvudbas, P -64 (Maj) med Boppers i Sala.
Senast redigerad av dereborn den tor 15 okt 2009, 09:06, redigerad totalt 5 gång.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

...det där Duck-citatet är grymt.

Välkommen hit!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Tack!

- visst är det grymt insiktsfullt...!
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Hjärtligt välkommen till forumet, kul att ha dig här!
Musik är oändlig
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Har nu kommit på var vi sågs...i en lada i dina trakter där det varit kollektiv men nu var det hoj fest.Jag spelade med sky hög och du med Eric (kommer inte i håg efternamnet fast jag bodde hemma hos honnom....)en riktig SRV gitarrist.Kul historia om när J.W.provade bassist...ha ha ha
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
dereborn

Inlägg av dereborn »

....hmmmm....bassicfun...fast det var nog inte jag ändå.

Troligen var det Pelle Karlsson.

Erik Brodén spelar jag också med, och Clas känner jag väl. Men jag har aldrig varit på ljusbacken i Delsbo, där kollektivet varit och där Gandalf Mc har fest ibland. I somras vet jag att Clas o Sky High var där, men då var det Pelle K som lirade med Erik, Pelle har spelat m JW också, så det styrker min teori!

Pelle spelar f.ö. bas på Louise Hoffstens "Rhytm & Blonde" som ju är en gaaaanska bra platta!

Kolla http://www.pellekarlsson.se/

Hoppas vi ses i Bergsjö i sommar i stället!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

..inte spelade du Rickforsturnén för ett par år sen när det var med två norrländska saxofonister? Sigge o Mattias?
Fender - Pedaler - GK - TKS
dereborn

Inlägg av dereborn »

Nej, sist jag spelade regelbundet med Rickan var typ 2000 eller 2001. Den sista stora svängen var när vi gjorde Rickan, Malla o Sanne tillsammans. (2000). Tror faktiskt det är den turné i min "karriär" som jag varit stoltast över o haft mest ståpäls under. Ett tag under slutet av den perioden ersatte Anne-Lie Rydé Sanne, då lirade vi bl.a. i Skellefte vet jag. Ingen av svängarna vi gjorde hade vi blås med.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17249
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Det blir inte mycket bättre än så! Jag hade lätt betalat för att höra vem som helst av dem, att se alla på en gång vore kanon! Nästan lika bra som U2, Pretenders, Lone Justice och Big Audio Dynamite efter varandra...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Ja se så snurrig jag kan vara Det stämmer bra.Ursäkta att jag blandade ihop er.....
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
dereborn

Inlägg av dereborn »

Det VAR fakiskt rätt häftigt att få lira ett gäng av Rickans hits (Tender turns tuff, Yeah Yeah, A woman and a child m.fl), ett gäng av min IDOL Mallberts hits (50/50, göra dej lycklig, allt nu(!), water from the moon m.fl) och så dessutom få lira med Sanne (vi gjorde Den jag elsker, new york minute, walk in the room m.fl.)

Gigen var 2 set, varav det försa var 45 min ballader. Fullsatt överallt o ALLA hade kommit för musikens skull! Det var verkligen nåt annat än den "hets av folkgrupp" man dessvärre varit tvungen att vänja sej vid med diverse coverband o itajpturnéer etc. Tårna trillade faktiskt utför kinderna ibland t.ex. under "Walter from the moon" som upphovsmannen själv kallade den.
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

dereborn skrev:Det VAR fakiskt rätt häftigt att få lira ett gäng av Rickans hits (Tender turns tuff, Yeah Yeah, A woman and a child m.fl), ett gäng av min IDOL Mallberts hits (50/50, göra dej lycklig, allt nu(!), water from the moon m.fl) och så dessutom få lira med Sanne (vi gjorde Den jag elsker, new york minute, walk in the room m.fl.)

Gigen var 2 set, varav det försa var 45 min ballader. Fullsatt överallt o ALLA hade kommit för musikens skull! Det var verkligen nåt annat än den "hets av folkgrupp" man dessvärre varit tvungen att vänja sej vid med diverse coverband o itajpturnéer etc. Tårna trillade faktiskt utför kinderna ibland t.ex. under "Walter from the moon" som upphovsmannen själv kallade den.
Respect brother! Att få chansen att spela med Malla har stått högt på min önskelista hur länge som helst. En av tyvärr få svenska artister jag högaktar på riktigt. Att läsa det du skriver ovan gör mig aningen avundsjuk hehe...
Senast redigerad av Bean den ons 09 maj 2007, 00:02, redigerad totalt 1 gånger.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
dereborn

Inlägg av dereborn »

bassicfun skrev:Ja se så snurrig jag kan vara Det stämmer bra.Ursäkta att jag blandade ihop er.....
Det är HELT lugnt bassicfun! 2 gubbåldrade raggarbasister på ett så begränsat område måste vara lite förvirrande för omvärlden...
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Bean - jag har funderat att starta en sån tråd "artister ni skulle vilja spela med", men tänkte som du upptäckte att det skulle smärta att Dereborn antagligen redan giggat med dem :D

Annars skulle jag verkligen vilja ha Mauros comebackturné på mitt CV.........den som kommer.....nån gång i framtiden :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Re: Dereborn

Inlägg av Wall »

dereborn skrev: E-type (kappis för livebandet sen -98),
Fick vi se dig på Allsången ikväll!?!
//Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Hoppas på det! Såg honom i nya videon vill jag tro, och där spelade han på något helsvart Fenderliknande!?
Någon som hört nå´t från Herr Dereborn? Har han köpt en helsvart Fender (huvet och hela halsen var svart tyckte jag...)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Derebron tackade nej till E-Type i sommar, enligt uppgift.
Antar att det bara var Allsången och lite Rix FM Festival gig.
Hedrar honom att han inte spelar på dem. Allsången är ju oki däremot.

Svårt att tro att hans skulle tagit med något annat än sina 3 älsklingar om han figurerade i videon.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Då var det nog inte han helt enkelt, MEN det såg ut som honom...
Tråkigt om han inte är med ikväll. Såg fram emot det!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Här är videon.
http://www.youtube.com/watch?v=4B6QifTAbSw
Jävligt rolig om man tar den som den förmodligen är menad;
jäkligt självironisk. :)

Man ser basen dåligt, men min gissning är en Yamaha 5000.

E-Type utan Mickey Dee, Deris och Nana. Då blir det inte mycket skoj kvar.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Nej... känns lite urvattnat...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

Det ser ut som Nalle Påhlsson i videon.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev:Det ser ut som Nalle Påhlsson i videon.
Den gamle Ledinbasisten?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

Geddy_Lee skrev:
Johannes skrev:Det ser ut som Nalle Påhlsson i videon.
Den gamle Ledinbasisten?
Han har spelat med alla. Jag har sett honom live med massor av artister genom åren men Ronander ca 1993, Himlen gråter för Elmore-turnén, slog det mesta. Han är verkligen sjukt bra.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev:
Geddy_Lee skrev:
Johannes skrev:Det ser ut som Nalle Påhlsson i videon.
Den gamle Ledinbasisten?
Han har spelat med alla. Jag har sett honom live med massor av artister genom åren men Ronander ca 1993, Himlen gråter för Elmore-turnén, slog det mesta. Han är verkligen sjukt bra.
För mig ska det vara Sunken och Mackan Englund i kompet när Malla spelar.
Där är jag lite konservativ.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

Geddy_Lee skrev:
Johannes skrev:
Geddy_Lee skrev:
Johannes skrev:Det ser ut som Nalle Påhlsson i videon.
Den gamle Ledinbasisten?
Han har spelat med alla. Jag har sett honom live med massor av artister genom åren men Ronander ca 1993, Himlen gråter för Elmore-turnén, slog det mesta. Han är verkligen sjukt bra.
För mig ska det vara Sunken och Mackan Englund i kompet när Malla spelar.
Där är jag lite konservativ.
Mackan är strålande men 1993-konserten med Nalle är bland det bästa jag hört. Kolla in plattan (Himlen gråter...) så fattar du vad jag menar. Det finns några spår med Lars Danielsson (Danmark) där också som är hur bra som helst. Eller förresten, kolla INTE in plattan, du verkar ju redan ha bestämt dig.
Skriv svar