Totte Axelsson

Presentera och berätta lite om dig själv
Totte Axelsson
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 02 jul 2007, 23:07
Ort: Värnamo

Totte Axelsson

Inlägg av Totte Axelsson »

Hejsan, jag heter Totte Axelsson, jag är 20 år och har spelat el-bas i knappt 4 år och kontra i 1 år. Har precis gått på en folkhögskola i Växjö med inriktning jazz. Där hade jag Mattias Welin en duktig kontrabasist som fick mig intresserad av kontraspel. Nu är jag hemma och jobbar ett år och ska sen söka vidare inom musiken.

Spelar i massor av olika konstellationer men mest och helst är det jazz, funk, soul och gospel.

Basister jag lyssnar gärna på är: Nathan East, Tom Kennedy, John Patitucci, Victor Wooten, Jeff Berlin, Richard Bona, James Jamerson mfl.

Spelar på en handbyggd Davidsson bas, det är en fyrasträngad jazzbas.
Har även en kontra av märket Bjärton, och ska nu beställa en handbyggd el-kontra och en femma med fodera utseénde typ Tom Kennedy.

Stärkaren jag har är en 2*12 Ebs Neo och en Ebs 350 hd som topp. Låter kanon.

Gött med en egen svensk bas-sida. Ha det! / Totte
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Välkommen!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Välkommen till oss Totte!

Fly medan du fortfarande har ett liv...




:lol: :lol: :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Välkommen!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Välkommen!
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Väkommet!
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Välkommen Totte!
Davidssons basar har diskuterats och vi har förstått att alla basister i Värnamo har en sån. Stämmer det? :wink:
Posta gärna en bild på den i den för ändamålet avsedda tråden.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Jag syftar nu inte på något negativt, men vill bara peka på det intressanta i förebilder och inspriationskällor i olika åldrar.
Det vore intressant att resa 15-20 år fram i tiden och höra om dina förändrats, för det tror jag.
Av ngn anledning så är det lite ungdomen till att vara bländad av tekniker.

Bara en reflektion. :)

Välkommen hit säger jag!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Geddy_Lee skrev:Av ngn anledning så är det lite ungdomen till att vara bländad av tekniker.
Men Jamerson skojar man inte bort! Eller så är jag fortfarande för ung för att inse faktum :wink: :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gäst

Inlägg av Gäst »

Geddy_Lee skrev:Av ngn anledning så är det lite ungdomen till att vara bländad av tekniker.
Heh, undrar om det också är åldersrelaterat att referera till ovan nämnda inspirationskällor som "tekniker"...

Välkommen!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Jag syftade inte direkt på Totte.
Läste Patutuci och tänkte mest till att det nog generellt är så att man bländas mer av teknik när man är yngre.
Så har det varit för mig iaf.
Och jag minns ett inslag på lokalnyheterna om Musikbörsens gitarrtävling som var ganska intressant.
En yngling som gick in för att spela snabbt som berättade att vissa tycker det är viktigt med känsla, ungefär som att det var totalt obegripligt för honom.

Jaja... det var bara en liten reflektion/fundering.
Inget jag tar strid för.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Re: Totte Axelsson

Inlägg av Kim S »

Välkommen!
Totte Axelsson skrev: ...men mest och helst är det jazz, funk, soul och gospel.
Trevligt, trevligt 8)
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
Taran
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: lör 10 feb 2007, 13:51

Inlägg av Taran »

Välkommen!
Jag är lite nyfiken på vad det är för modell på din BTB hals. någon kommentar på det? :)
Funky Feeling.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Geddy_Lee skrev: Jaja... det var bara en liten reflektion/fundering.
Inget jag tar strid för.
Nu blir det fajt! ;)
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Big välkommen! Och jag lägger mig i idealen, visserligen är Bona överdjävligt teknisk men det är få som har sådan känsla (enligt min alldeles personliga mening)
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Inlägg av Fläppen »

Geddy_Lee skrev:Jag syftade inte direkt på Totte.
Läste Patutuci och tänkte mest till att det nog generellt är så att man bländas mer av teknik när man är yngre.
Så har det varit för mig iaf.
Och jag minns ett inslag på lokalnyheterna om Musikbörsens gitarrtävling som var ganska intressant.
En yngling som gick in för att spela snabbt som berättade att vissa tycker det är viktigt med känsla, ungefär som att det var totalt obegripligt för honom.

Jaja... det var bara en liten reflektion/fundering.
Inget jag tar strid för.
Först och främst: Välkommen Totte, fina inspirationskällor.
Jag har ibland stött på folk med uppfattningen att teknik och känsla är oförenligt. Är det så?
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Fläppen skrev:
Jag har ibland stött på folk med uppfattningen att teknik och känsla är oförenligt. Är det så?
Absolut inte, om man är duktig tekniskt kan man kanske skippa att tänka på teknik och få ut mer känsla. För några kanske det är en ursäkt ...
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Teknik är bara sättet man får fram tonerna på. I tonvalet sitter känslan.

Välkommen by the way!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Svarte_Jack skrev:Teknik är bara sättet man får fram tonerna på. I tonvalet sitter känslan.
...eller, känslan sitter i fraseringen, skulle jag vilja påstå. Man kan spela vilka toner till vilka ackord som helst, bara man gör det övertygande...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Ja jävlar ja. Det glömde jag ta med. Sant.
Totte Axelsson
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 02 jul 2007, 23:07
Ort: Värnamo

Inlägg av Totte Axelsson »

Tack för det hjärtliga välkomnandet. Mycket trevligt folk här.
Tänkte bara säga min tanke om teknik och dessa killar jag valt.

Nathan East är ju grym på alla sätt men där har du ju verkligen mer känsla än teknik i mitt tycke. Även om han säkert kan. Patitucci är ju detsamma han är också väldigt teknisk men det är framför allt hans kontra-spel som jag bländas av, lyssna på det och hör KÄNSLA.
Tom Kennedy är just hans grov och tajthet som är gött, Berlin är jag imponerad av över hans egna stil och tycke om allt. Inte allt han spelar gör mig så överväldigad. Wooten och Bona är ju de riktiga monsterna men precis som Pastorius tycker jag att Wooten kommer på egna intressanta saker även om han ofta spelar "för mycket" enligt mig.
O som jag brukar säga så gör Bona, Pastorius saker i dubbla tempot och tajt. Haha! Inget mot Pastorius. Men lyssna på Bonas lugnare låtar när han sjunger med, där har ni äkta känsla.

Men under de åren jag har spelat har influenserna ändrats redan och det stämmer nog att unga vill ha teknik på teknik. Själv över jag näst intill aldrig teknik längre. Det kommer med det man spelar.

Men vill ni höra teknikmonster så lyssna på,

Niels Henning Pedersen kontra eller Hadrien Feraud eller Matthew Garisson

Roligt att diskutera så här. Är det något ny undra så svarar jag gärna så fråga på. Ska lägga ut lite bilder på mina basar när jag hittar var bara!
Ha det gött / Totte
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Svarte_Jack skrev:Teknik är bara sättet man får fram tonerna på. I tonvalet sitter känslan.

Välkommen by the way!
Jag skulle vilja påstå att det mesta av groove och feeling sitter i det som händer mellan tonerna.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Geddy_Lee skrev:
Jag skulle vilja påstå att det mesta av groove och feeling sitter i det som händer mellan tonerna.
Då é de bara å vila sig i form :D
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Geddy_Lee skrev:
Svarte_Jack skrev:Teknik är bara sättet man får fram tonerna på. I tonvalet sitter känslan.

Välkommen by the way!
Jag skulle vilja påstå att det mesta av groove och feeling sitter i det som händer mellan tonerna.
Håller med Gäddan! Man kan ju spela exakt samma toner på många sätt. Att våga "lita på tystnaden" och hur/var man lägger tonerna har otroligt mycket med känsla att göra! Sedan tror jag att det är svårt att dra en knivskarp gräns mellan teknik och känsla eller det konstnärliga och hantverksmässiga kanske? Så, nog med flummerierna för min del. :roll:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Med tonval menar jag ju förstås tidpunkten för dem också.

Håller med dej som bara den Totte. Pattis kontraspel är lysande. Och Bonas lugna låtar är underbara.
Skriv svar