Klaatu barada nikto

Presentera och berätta lite om dig själv
Skriv svar
Användarvisningsbild
klaatu
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 11 aug 2007, 16:31

Klaatu barada nikto

Inlägg av klaatu »

Nu har jag krypit runt detta forum allt för länge utan att regga mig. Hög tid att komma in i allvaret, eftersom jag tycker att ni verkar ha så j-a kul här!

Jag hittade hit tack vare min bror; pn - som har varit medlem här ett tag. Det är också tack vare honom som jag fått smak på basar på äldre dar. Han har lirat bas sen 11-årsåldern, och också turnerat/släppt plattor med Meshuggah.

Själv har jag varit "hobby-gitarrist" sedan tonåren (typ 25 år..), men efter att fingrat på brorsans olika basar under alla år blev jag alltmer sugen på att själv införskaffa ett fyrsträngat instrument (Ja ja, visst finns det 5, 6 osv; Men jag säger som Stanley Clarke: Jag har fullt upp med fyra strängar! Tack, Stanley..).

Jag insåg också ganska snabbt att alla dessa gitarrister, sångare o trummisar, vilka det finns ett överflöd av, behöver BAS för att överhuvudtaget överleva.. Min strävan är att bli en "hyfsad bassist", för mitt eget höga nöjes skull (och för att deras egon ska uppfyllas..:twisted:).

Basinspirationerna kom i tonåren: Steve Harris (slipade strängar!) på tidiga Maiden-plattorna, Geezer Butler (grymt underskattad enligt mig..), Geddy Lee (den 27/10 smäller det!!), men senare också naturligtvis funk/fusionsvänget från 70-80-talet.

Hejira (från -77 tror jag) med Joni Mitchell är fortfarande en av mina favoritskivor; Jonis "strata-komp" tillsammans med Jacos finkänsliga
spel är så vackert och tidlöst så att man nästan blir tårögd varje gång..

Tycker också att Paul McCartney borde få mer credd för sitt melodiska spel på 60-talet. Givetvis diggar jag schysst kontrabas-lir också, jazz, rockabilly eller whatever (Hoppas brorsan tar sig i kragen o renoverar sin vintage-kontra snart..).

Ja, just det, vad spelar jag på? Givetvis på rekommendationer av min bassist-bror, som pratade sig varm om äldre Yamaha-basar. Tack vare honom är jag sen ett par år tillbaka lycklig ägare av en Yamaha BB 2000 från -83, för ett mycket rimligt pris. Den säljer jag ALDRIG..

Ska knäppa en bild på henne och lägga upp i bas-tråden vid tillfälle. Oj, vad mycket pladder det blev av det här..
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Välkomeen!
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

Välkommen hit.
BB 2000 är en kanonbas, så jag förstår du inte vill göra dig av med den, vill se bild!
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Välkommen. Vi kanske ses nere på Rush!
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Välkommen
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17249
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Välkommen! Trevligt med en bror som kan rädda en ur fördärvet. Själv misslyckades jag kapitalt, brorsan spelar fortfarande fotboll...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Välkommen!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

BarbequeVillage skrev:Välkommen! Trevligt med en bror som kan rädda en ur fördärvet. Själv misslyckades jag kapitalt, brorsan spelar fortfarande fotboll...
Är du eller han familjens svarta får?
Användarvisningsbild
klaatu
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 11 aug 2007, 16:31

Inlägg av klaatu »

BarbequeVillage skrev:Välkommen! Trevligt med en bror som kan rädda en ur fördärvet. Själv misslyckades jag kapitalt, brorsan spelar fortfarande fotboll...
Min lillebror spelade faktiskt hockey i Björklöven innan han fastnade i replokalsträsket. Jag körde honom till några träningar (med färskt körkort) också. Sen började han och några klasskompisar spela punk/metal i ett garage (tack o lov), and the rest is history..

Förvånansvärt att din bror inte "sadlat om" till musik-orienterad sysselsätning efter att sett dina magnifika byggen..

Hopplöst fall?
Användarvisningsbild
klaatu
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 11 aug 2007, 16:31

Inlägg av klaatu »

Svarte_Jack skrev:Välkommen. Vi kanske ses nere på Rush!
Kanske det, det kommer hur som helst bli en kanonkonsert!!
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Klaatu barada nikto

Inlägg av Cuba »

klaatu skrev: Den säljer jag ALDRIG....
Den har vi hört förr :lol: :lol:

Willkommen!
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Re: Klaatu barada nikto

Inlägg av Simon Andersson »

Scuba skrev:
klaatu skrev: Den säljer jag ALDRIG....
Den har vi hört förr :lol: :lol:
fråga marcbass...


välkommen förresten.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Välkommen!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mangan
Medlem+
Inlägg: 631
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 21:58
Ort: Göteborg

Inlägg av mangan »

Tjenare!
Ja här är trevligt!!!: )
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17249
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

klaatu skrev:
BarbequeVillage skrev:Välkommen! Trevligt med en bror som kan rädda en ur fördärvet. Själv misslyckades jag kapitalt, brorsan spelar fortfarande fotboll...
Min lillebror spelade faktiskt hockey i Björklöven innan han fastnade i replokalsträsket. Jag körde honom till några träningar (med färskt körkort) också. Sen började han och några klasskompisar spela punk/metal i ett garage (tack o lov), and the rest is history..

Förvånansvärt att din bror inte "sadlat om" till musik-orienterad sysselsätning efter att sett dina magnifika byggen..

Hopplöst fall?
Ja, han är biodlare också...

Och tack!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Inlägg av Wall »

Välkommen.
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16208
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Kul att också du kunde komma...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Aaah, "the day the earth stood still". Lysande soundtrack också, med massa theremin!
Användarvisningsbild
klaatu
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 11 aug 2007, 16:31

Re: Klaatu barada nikto

Inlägg av klaatu »

Scuba skrev:
klaatu skrev: Den säljer jag ALDRIG....
Den har vi hört förr :lol: :lol:

Willkommen!
Haha, kan tänka mig det, på ett sånt här ställe. Jag ska iaf göra mitt bästa för att behålla den.
Användarvisningsbild
klaatu
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 11 aug 2007, 16:31

Inlägg av klaatu »

GrafZeppelin skrev:Aaah, "the day the earth stood still". Lysande soundtrack också, med massa theremin!
Helt rätt. Klaatu var ett ganska coolt band också, dom var så pass hemlighetsfulla i början att vissa trodde det var Beatles som återuppstått.

Det är näst intill omöjligt att se, men i min avatar är det faktiskt Ringo som hälsar oss..
Skriv svar