Klopper

Presentera och berätta lite om dig själv
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Klopper

Inlägg av Klopper »

Nu kan jag inte hålla mig längre!
Efter att ha suttit och nästan garvat arselet av mig åt trådar som t.ex. börjat med en fråga om Neil Stubenhaus och som via diverse underliga vägar landat i EU:s definition på frukt och grönt, en massa nyttiga tips och trix samt en massa pajkastning med glimten i ögat så kände jag att…………
Jag måste bara med i detta sällskap.
Så här kommer en ”liten” beskrivning av mig.
Vem är då jag.
Född 62, så jag har förmodligen fossilstatus!!
Uppvuxen i V. Frölunda Gbg där jag i mellanstadiet gjorde misstaget att anmäla mig till kommunala musikskolan i förhoppning om att få lära mig spela gitarr.
Det sket sig per omgående då det från lärarhåll ansågs att musikintresset skulle testas med blockflöjt.
Ridå!
Hur kul är det att få ett brunt plaströr upptryckt i nyllet som i en 10-årings händer är fullständigt omöjligt att spela på?
Jag bara undrar?
Att sedan blockflöjt kan låta mys är en annan sak, men inte mellan mina läppar.

Dags för ett första försök att tända brasan!
Hur många fantastiska musiker har Sverige/världen förlorat pga kommunal musikskolans anala fixering på blockflöjt?
Många sjunger dennas lov i alla tonarter, dock inte jag med ett undantag. Tack vare min avsmak för blockisen som jag snabbt droppade fick jag efter några år upp ögon och inte minst öron för elbasen.

Det var 3 basidoler som gällde Dee Murray som fick mig att uppfatta basen som ett instrument, Steve Priest som fick att börja spela och Dennis Dunaway att fortsätta.
Började i högstadiet även hänga i den ärevördiga affären Gitarren på Skanstorget där jag förutom att inhandla mina första basar, en Ibanez med Les Paul design (lät för jävligt) samt istället för moppe en vackert blå 4001, förmodligen en mid 70, lyckades att tjata hål i skallen på ägaren Rolf som tillslut tog mig under sina vingar och medelst en hård men rättvis skola lärde mig en hel del i konsten att justera gitarrer och basar.
Det var mycket kul folk som vandrade genom den affären genom åren.
Spelade som en galning genom tonåren bl.a. med en gosse som går under artistnamnet Max Abbey. Runt de 20 blev jag less på musiksvängen och ställde in basarna i garderoben.
Kunde dock inte hålla mig så länge, så några år senare åkte dom fram igen. Hade dock bestämt mig för att inte hoppa med något band med mindre än jag tyckte att det var kul figurer och att jag hade roligt. Blev följdakligen bara kortare gästspel här och där.
Nu en massa år senare är det fortfarande bara bas som gäller och fortfarande bara till mitt eget höga nöje men ambitionen finns att lära sig kladda lite på keyboard samt snickra ihop en hemstudio med gammal analog teknik som utgångspunkt, ni vet 2 tums band och plåt reverb mm.

Har även lämnat Gbg för landskapet som gud glömde, dvs Blekinge.
Nu blev det nog en smula långrandigt om mig som person och väldigt lite om mina influenser och yxor……!?
Influenser förutom ovan nämda:
Jaco P.
Jeff Berlin
Stanley Clarke t.o.m. School days sedan blev han tråkig
John Entwhistle
Mike Watson
Anthony Jackson
Abraham Laboriel
Tony Levin
För att i ingen särskild ordning nämna några. Det finns fler!

Dags för gear:
Basar
Fender Jazz slutet 70
Fender Prec dito
Yamaha BB5000
Larriveé 6 str
Eagle 6 str bandlös (går under namnet paddeln)
Stärkare
Trace Elliot GP11 preamp (tror det var en av de första som såldes i Sverige)
Ross slutsteg (skitkass men det var vad jag hade råd till då mitt magnifika Fendersteg tassade runt hörnet, har inte haft vett att skaffa ett bättre, men va fan jag lirar ju inte ute längre)
2 st 2 x 12 JBL med JBL diskanthorn

Basar som jag haft och ångrar bittert att jag gjort mig av med:
Alembic medium scale series 1 70-talare
Min första Ric
Prec 66
Aria SB900 bandlös
Samt Ibanez 8:an
Har för övrigt tuggat mig igenom fler basar än jag kan komma ihåg.

Övrigt
I Gbg under slutet av gick jag under benämningen, idioten som släpar omkring på ett halvt PA!
Riggen bestod av en LAB L4, en 4560 och en martin kanon båda med 15”EV element.
Det lät mycket!!!!!!
// Klopper
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Willkommen!

Blockflöjt (barock) var mitt första instrument. Jag var 7 år då.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Scuba skrev:Willkommen!

Blockflöjt (barock) var mitt första instrument. Jag var 7 år då.
När jag var 7 så gällde Indian reservation (tror det var Red Bone).
Kommer inte ihåg om flöjten var av barocktyp, har den kvar någonstans på vinden. Funderade ett tag på att ritualbränna den på gården men avstod. Den är ju ändå en del av den musikaliska uppväxten, på gott och på ont.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Klopper skrev:
Scuba skrev:Willkommen!

Blockflöjt (barock) var mitt första instrument. Jag var 7 år då.
När jag var 7 så gällde Indian reservation (tror det var Red Bone).
Kommer inte ihåg om flöjten var av barocktyp, har den kvar någonstans på vinden. Funderade ett tag på att ritualbränna den på gården men avstod. Den är ju ändå en del av den musikaliska uppväxten, på gott och på ont.
:)

Jag har min kvar. Jag kan stolt dra "Oh Susanna" när ni vill! Den sitter inpräntat i hjärnan.
Användarvisningsbild
Athe
Medlem+
Inlägg: 982
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 01:57
Ort: Göteborg

Inlägg av Athe »

Hey jag har också spelat blockflöjt!
Minns att jag tog med den till skolan i 2:a klass och spelade oh when the saints för klassen...sen minns jag inget mer :roll:
Yamaha RBX JM2
Bee Stinger 6:a
Ashdown ABM 500 EVO, Ashdown ABM 410T.
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

Välkommen ska du vara, fast du var tvungen att påminna om musiklektioner i skolan jag hade raderad ur minnet :D
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Athe skrev:Hey jag har också spelat blockflöjt!
Minns att jag tog med den till skolan i 2:a klass och spelade oh when the saints för klassen...sen minns jag inget mer :roll:
Voine!
Hade jag kommit dragandes med "köp varm korv" och tutat loss inför klassen så hade jag fått emigrera. Dvs om jag kommit levande hem.
Hade 150 m till plugget.
Det var hårt i plugget i de västra stadsdelarna under 60-70-talet.

Men man blev fan så poppis när det kom fram att man hade samma bas som bassisterna i Sweet och Backman Turner Overdrive. Låt vara annan färg men nötterna såg ju ingen skillnad!! :D
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

välkommen :)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Re: Klopper

Inlägg av Wall »

Klopper skrev:Spelade som en galning genom tonåren bl.a. med en gosse som går under artistnamnet Max Abbey.
Ultravox gitarristen? Strasse killen?
Klopper skrev: ...gick jag under benämningen, idioten som släpar omkring på ett halvt PA!
Riggen bestod av en LAB L4, en 4560 och en martin kanon båda med 15”EV element.
Det lät mycket!!!!!!
// Klopper
VÄLKOMMEN !!!!!!
Hälsar,
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Välkommen!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mangan
Medlem+
Inlägg: 631
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 21:58
Ort: Göteborg

Inlägg av mangan »

Välkomen goa göteborgare välkommen!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vi fick välja mellan blockflöjt och mandolin, tror väl ingen av de som valde blockflöjt spelar idag.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17248
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Hej och välkommen!

Skönt med folk som får mig (-67:a) att känna mig ung! Även jag slet med blockflöjten under ett år, jag tror det var trean. Se'n ville jag spela saxofon men där var det fullt så det fick bli klarinett i stället. Putte Wickman i all ära, men det dödade musikskolans cred för mig...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Välkommen! Blockflöjt, ja. Märkligt. Jag hade spelat piano hemma i två år innan jag skulle börja musikskolan, ändå var jag tvungen att spela blockflöjt. Två lektioner, sedan fick det räcka. Har varit skeptiskt till musikundervisning sedan dess, fram tills de senaste åren, då jag tjänar pengar på det då och då...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Välkommen. Slapp blockflöjten då den var frivillig innan man gick på det instrument man valt. Fast lite coolt är det med blockflöjt om man kan lira det och gör det i oväntade sammanhang som i exempelvis ett fusionband.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25868
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Jag som alltid tyckt att åren innan man började spela musik (jag var 22) var lite förspillda... Plötsligt inser jag att hade jag fått börja spela i skolålder hade jag också fått plaströr i nyllet och troligen blivit avskräckt och aldrig börjat spela på riktigt.
Där ser man. Puh!

Och varmt välkommen!

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3425
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Välkommen till forumet!
Jag hade en blockflöjt hemma. Min mamma trodde att hon kunde få mig intresserad, men det gick inte. Piano misslyckades hon med också. Jag började spela bas av egen vilja när jag var 18.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Re: Klopper

Inlägg av Klopper »

Wall skrev:
Klopper skrev:Spelade som en galning genom tonåren bl.a. med en gosse som går under artistnamnet Max Abbey.
Ultravox gitarristen? Strasse killen?
Klopper skrev: ...gick jag under benämningen, idioten som släpar omkring på ett halvt PA!
Riggen bestod av en LAB L4, en 4560 och en martin kanon båda med 15”EV element.
Det lät mycket!!!!!!
// Klopper
VÄLKOMMEN !!!!!!
Hälsar,
/Wall
Jäpp den Max Abbey!
Egentligen Mats Claesson som nu testar guror och stärkare i Fuzz.
Tillsammans med en annan Mats (Westling) bildade vi kärntruppen i det som senare blev Interpool. Världsberömt på hela Vittfeldska gymnasiet i Gbg! :wink:
Dessa båda gossar var inte att leka med redan i tonåren och dom har defenitivt inte blivit sämre genom åren.

Tackar för välkomnandet
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Tack allesammans för välkomnadet.
Det är onekligen intressant att det är så många som har mer eller mindre traumatiska minnen förknippade med blockflöjt.
Men som sagt inget ont om detta instrument egentligen, det har ju bevisat att det har en plats i populärmusik historien. Ex. Beatles Fool on the hill och Bowies Life on mars.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16208
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Välkommen hit!
gäst

Inlägg av gäst »

Vänta nu, du bor i Blekinge och klagar på min uppväxt för 20 år sedan i Kinna. Detta måste utredas, jag anar en skandal.

Rosa på bal var förresten mitt paradnummer under de mörka blockflöjts-åren. Go Evert!
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Johannes skrev:Vänta nu, du bor i Blekinge och klagar på min uppväxt för 20 år sedan i Kinna. Detta måste utredas, jag anar en skandal.

Rosa på bal var förresten mitt paradnummer under de mörka blockflöjts-åren. Go Evert!
"Spanien" och "Köp Varm Korv" var jag en jävel på!
Användarvisningsbild
JonBas
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: lör 08 sep 2007, 10:09
Ort: Stockholm

Inlägg av JonBas »

VÄLKOMMEN!
Fender JV 62´ Precision Bass
Squier JV 62´ Jazz Bass
Ampeg amps
www.hotpretzels.se
www.myspace.com/jonasotz
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Johannes skrev:Vänta nu, du bor i Blekinge och klagar på min uppväxt för 20 år sedan i Kinna. Detta måste utredas, jag anar en skandal.

Rosa på bal var förresten mitt paradnummer under de mörka blockflöjts-åren. Go Evert!
Självklart klagar jag på Kinna!
Det är inte mycket annat man kan göra än möjligen gnälla på Skene också! :wink:

Den största skandalen med Blekinge för utan att det är landskapet som gud och makthavarna glömde är väl att Hosse inte fattat att han bara genom en största ynnest inte blivit skåning! :twisted:

Evert är Kung!

Noel....
Köp varm korv är en höjdare! Not!!! :evil:
gäst

Inlägg av gäst »

Det finns en bra korvkiosk i Skene.
Skriv svar