Taurus säger hej!

Presentera och berätta lite om dig själv
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Taurus säger hej!

Inlägg av Taurus »

Tjenixen!

Jag är Patric, snart 40, och bor i Uppsala med hustru och två undulater. Jobbar till vardags som webbnisse, kör Volvo och...ja, ni hajjar :-)

Bakgrund
Jag började spela bas som 9-åring efter att ha köpt min första Kiss-platta...damn you Gene Simmons! Spenderade sedan de tidiga tonåren i diverse hårdrockskonstellationer, men axlade i de sena tonåren hippietrubadurgitarren...ja, med batikskjorta och hela kittet *rys*. Skärpte till mig i 20-årsåldern och horade ett gäng år i cover-och dansbandsträsket. Blev sen desillusionerad av för lite spelglädje och lade basen på hyllan, klippte mig och skaffade mig ett "riktigt jobb", och spelade bara sporadiskt på kammaren.

Tack och lov såg jag åter basljuset för sisådär 6 år sedan, började spela aktivt igen på hobbybasis, och nu lirar jag symfigt sjuttiotal tillsammans med några andra grånande rockers.

Influenser
Jag är lika mycket inne på musikaliska helheter som individuell basistporr och gillar allt där man har en ärlig och djup passion till sin musik, men favvogenren är symfoniskt sjuttiontal. Måste jag nämna EN favorit blir det naturligtvis Geddy Lee, och måste jag nämna nåt modernare blir det The Mars Volta.

Prylar
Har en Yamaha BB5000 och en Warwick Streamer Stage I -91 som huvudbasar, en skruttig bandlös 6:a - funkar för övning och datorpyssel på kammaren men skulle aldrig gigga med den - samt en Ibanez möbel-4:a från mitten av åttiotalet som inte varit ur caset det senaste decenniet...

Förstärkeriet är EBS TD650/4x10/1x15. Hemma vid datorn går basen genom en BasPOD.

Sedan ett par år kör jag bas->kabel->stärk och har skippat alla effektpedaler. Fötterna får istället lattja med ett Roland-pedalbord kopplat till en Roland SH-32:a som funkar perfekt för att fejka Moog Taurus-pedaler, hehe.

Inköpslistan på bassidan för de närmaste åren ser ut så här:
1 Bandad Bongo 5:a - fulsnygg men låter ack så bra
2 Fet 4x12-låda - några tips?
3 Bra bandlös 5:a i lagom prisklass - några tips?
4 Rickenbacker - kanske inte den bästa men den absolut coolaste basen någonsin, jag måste helt enkelt äga en.

Övrigt
Jag snubblade över det här forumet för en vecka sedan, och efter att ha njutit av den extremt nördiga - och hjärtliga - stämningen insåg jag att här vill jag vara med, ser fram mot att delta i diskussionerna :D
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Välkommen! Du får gärna posta lite bilder på dina basar om möjligt :) Berätta gärna dessutom mer om den där möbelbasen... :o Som du kanske märkt på ditt runtsurfande på sidan kanske du märkt att jag är en riktig sucker för möbler... :)
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Känn dig välkommen Taurus!! Apropå Lille Alfons önskan så finns det en lämplig tråd här: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=17
Användarvisningsbild
mangan
Medlem+
Inlägg: 631
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 21:58
Ort: Göteborg

Inlägg av mangan »

Välkommen hit!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hmmm... vad är det för Ibanezmöbel tro? Bilder?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

GrafZeppelin skrev:Hmmm... vad är det för Ibanezmöbel tro? Bilder?
Musician?

Välkommen, Taurus!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Välkommen!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Hej! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Tack för välkomnandet!

Och nja, möbel är kanske fel ord, Ibanezen är lackad, det är mer att den liksom har en aura av utrotningshotad regnskog kring sig, och då snackar vi inte sköna vibbar a la hippiemacka. Ja, det är en Musician, pärlemorvit, ebenholtzbräda, 2 x humbisar, guldmekanik etc. Inte nog med att den är ful, den är också vedervärdig att lira på. Så här i efterhand begriper jag inte vad jag tänke på när jag bytte in en tokskön Aria för aset. Jag TROR att det var för att Toto-basisten lirade på Musician under en period, vilket var hot stuff på den tiden man var Ung Och Övade Chops Varje Dag(tm).

Å andra sidan är ju inte BB5000-halsen något under av lättspelbarhet heller, men där får man ju en riktigt skön och solid ton som belöning när vänsterhanden väl vant sig vid att greppa telefonstolpen...och efter ett par sessioner med Yamaha-fettot kan jag lira i Ronnie Petterson-speed på Warwicken...känns det som i alla fall ;-)

Sorry om det här borde ha varit i någon annan tråd, men ibland drabbas jag av tangentbordsinkontinens...
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Taurus skrev:Tack för välkomnandet!

Och nja, möbel är kanske fel ord, Ibanezen är lackad, det är mer att den liksom har en aura av utrotningshotad regnskog kring sig, och då snackar vi inte sköna vibbar a la hippiemacka. Ja, det är en Musician, pärlemorvit, ebenholtzbräda, 2 x humbisar, guldmekanik etc. Inte nog med att den är ful, den är också vedervärdig att lira på. Så här i efterhand begriper jag inte vad jag tänke på när jag bytte in en tokskön Aria för aset. Jag TROR att det var för att Toto-basisten lirade på Musician under en period, vilket var hot stuff på den tiden man var Ung Och Övade Chops Varje Dag(tm).

Å andra sidan är ju inte BB5000-halsen något under av lättspelbarhet heller, men där får man ju en riktigt skön och solid ton som belöning när vänsterhanden väl vant sig vid att greppa telefonstolpen...och efter ett par sessioner med Yamaha-fettot kan jag lira i Ronnie Petterson-speed på Warwicken...känns det som i alla fall ;-)

Sorry om det här borde ha varit i någon annan tråd, men ibland drabbas jag av tangentbordsinkontinens...
Vad vi skriver i vilken tråd är ganska irrelevant på det här forumet. :wink:

Det låter som du gärna vill bli av med "aset"? Är den aktiv eller passiv? Bild?
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Välkommen. :D
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Är det inte typ EXAKT en sån musicman svartejack vill ha? Vit, guldmekanik, ebenholtzbräda och tvenne humbuckers? Kanske inte svarte jack, men nån var det iallafall som ville ha en sån :)
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

the_great_alfonzo skrev:Är det inte typ EXAKT en sån musicman svartejack vill ha? Vit, guldmekanik, ebenholtzbräda och tvenne humbuckers? Kanske inte svarte jack, men nån var det iallafall som ville ha en sån :)
Inte Musicman - Ibanez Musician!
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Aha jäklarns.... musician-musicman... :oops: Men det är nog inte så värst stor skillnad ändå :wink: Samma färg, samma sak!
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Förresten på tal om svarte Jack. Var är svarte jack? Längesen man såg till honom tycker jag!
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Nä, även om jag avskyr Ibanez-eländet kommer jag - som jag skrev i en annan tråd - aldrig never ever att sälja av någon musikpinal igen så länge jag håller mig över svältgränsen, jag har ångrat mig för många gånger - Ibanezen är en bra minnessten att ha kvar för att komma ihåg den läxan ;-)

Ibanezen ligger arkiverad i källaren, ska se om jag inte kan damma av caset och greja en bild vid tillfälle.

alfonzo: även om namnen och färgen är förvillande lika får du bara inte jämföra Musicman med Ibanezen från helvetet - Trabant fanns säkert också i pärlemorvitt, men den blev ingen Hummer bara för det...
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Taurus skrev: - Trabant fanns säkert också i pärlemorvitt, men den blev ingen Hummer bara för det...
:lol:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Willkommen!

SS1 é bra grejer! :tummenupp:
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Willkommen (kör scubastyle)

the_great_alfonzo skrev:Förresten på tal om svarte Jack. Var är svarte jack? Längesen man såg till honom tycker jag!
Jag har jobbat mycket kväll förra veckan.

Och vita basar går fetbort för mig så det var nog nån annan du syftade på.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Välkommen!
Användarvisningsbild
cina
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 17:11
Ort: BOR

Inlägg av cina »

välkommen! :wink:
My gear: 86årig roadworn 3/4 hillbillybas märke:ROY med Kandymick
Elbas: Belamy electronic/Fenderjazzkopia,Behringer Ampeg wannabetopp) 500 W,Warwick 4/10 cab

citat:Men jag har ju dubbelkollat 3 ggr!!! :-)
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Welcome :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Coolt namn du har.
Har du testat Taurus pedaler?
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

bassicfun: Nej, har bara njutit av Tauruspedaler på platta. Det är ju inte direkt så att min Vänliga Lokala Musikhandlare har dem på lager, och de få Taurusar som ibland finns ute på e-bay osv kostar typ som en ny Volvo. Om jag mot förmodan fick tag på ett par skulle jag nog stoppa in dem i bankfacket direkt, skulle aldrig tordas gigga med dem.

Men, som jag skriver, SH-32:an och Rolandpedalbordet funkar finemang som Taurus-substitut i budgetklassen.
Skriv svar