Då var det helt enkelt dags!

Presentera och berätta lite om dig själv
Skriv svar
Spitfiremagnus83
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: fre 10 dec 2010, 23:32

Då var det helt enkelt dags!

Inlägg av Spitfiremagnus83 »

Att presentera sig själv!

Jag har varit här ett tag som läsande och inte skrivande medlem, men tyckte det var dags. Credden som gör att jag faktiskt tog mig hit tillhör Herr Straightedge79, det var han som introducerade mig!

Så. Vem är då denna pojke?
Jag heter Magnus och bor för tillfället i Malmö med min bättrehälft. Pluggar till att bli lärare på Malmö högskola. Har spelat bas sedan 1999 cirka. Började min "karriär" med en p-bas kopia som inhandlades för det facila priset av 1995 kr. Min far var huvudsponsor. Han tyckte det var synd att man inte kunde svaja med basen, han har alltid spelat surfrock hemma istil med The ventures, The shadows osv och där är ju svajet ett måste.

Det var kanske min instrumentala uppfostran som gjorde att jag sökte mig till ett par likasinnade gossar på min gymnasieskola. Vi började spela tillsammans och helt plötsligt insåg vi att var ett band. Då det var svårt att hitta sångare beslöt vi oss för att köra instrumentalt. Vi kallade oss för Molia falls och vi var så pass flitiga att vi gjorde 4 turner, i Storbrittaninen och europa.

Hur det lät kan sammanfattas såhär http://www.youtube.com/watch?v=9_ud91iDcUk

Sedermera så slutade vi då intresset helt enkelt svalnade. JAg hde en period när jag bara jobbade och musiken var ett vaccum. MEN, jag flyttade till malmö för att plugga och där fick jag kontakt med trummisen från det gamla bandet. Vi saknade båda att spela och vi satte ihop ett nytt band. Vi heter somesettrails och spelar liknande musik som Molia falls, fast disten har kommit in. Låter som ett mildare Russian Circles eller ett lite aggressivare Tristeza. Vi har egentligen inga större planer med bandet, just nu lirar vi bara för att det är roligt, hade väl varit kul att spela lite live och kanske spela in något, men det får framtiden utvisa!

Spelar på en Fender Jazz Bas (mexico) som är lite pimpad med svart plektrumskydd. Har också en p-baskopia som genomgår en förvandling för tillfället. Spelar på en ampeg BA115 och älskar det ljudet. För att liva till det lite har jag en EQ-pedal och Boss DS-1. Stämmer gör jag på en Polytune, underbar pedal!

Så i stallet finns:

Fender Jazzbas (mim) årgång 2001
Ampeg BA115 2009
Pbaskopia 1998
Peavy TNT 100, en stärkare som jag köpte från en kompis pappa för en tusenlapp. Man kan få ett bra ljud om man skruvar upp gainen, riktigt härligt skrammel!
Lite pedaler, såsom en Boss ds-1 och polytune

Drömsetupen är en Ampeg stack med en Amerikansk Jazz. Drömmer också om en Music man stingray, men det finns verkligen inte pengar till det just nu...


Förebilder bas mässigt måste vara Simon Jones, basist i The verve samt John Paul Jones från Zeppelin. En annan husgud är John Entwistle.

Måste tillägga att det är ett enormt trevligt forum det här!
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Välkommen!
Spitfiremagnus83
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: fre 10 dec 2010, 23:32

Inlägg av Spitfiremagnus83 »

Lite bilder!
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Det är jag till höger!
Spitfiremagnus83
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: fre 10 dec 2010, 23:32

Inlägg av Spitfiremagnus83 »

Första bilden är min första bas, jag trivs så bra med den!

Andra bilden är från repan med min Ampeg i bakgrunden.

Tredje bilden är min gamla Pbas kopia som fått sig en remake. Slipat av sunbursten för att finna en tråkig spånskiva(?).

Fjärde bilden är min pedalsetup.

Femte bilden är me, myself and Magnus. Till höger ibild alltså!
Janne

Inlägg av Janne »

Hjärtligt välkommen ska du vara.
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

Välkommen hit, hoppas inte att jag lurat hit dig i onödan!
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Välkommen
Användarvisningsbild
guitarowner
Medlem+
Inlägg: 1503
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 02:07
Ort: Stockholm

Inlägg av guitarowner »

Välkommen
-Bop till you drop-
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Hej och välkommen!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Löwe
Medlem+
Inlägg: 1446
Blev medlem: tis 02 feb 2010, 06:09
Ort: Skellefteå [She left you]

Inlägg av Löwe »

Hej och välkommen!
Fender Precision ×2 | Sire v7 | Mesa/Boogie Carbine M9 | tks 215 | tks 212 | tks 112 |
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

helloj på dej

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Von K
Medlem+
Inlägg: 1231
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 08:05
Ort: Gävle

Inlägg av Von K »

hej hej
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Tjenahejsan! :mrhappy:
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Skriv svar