Bootsy

Presentera och berätta lite om dig själv
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

bootsy skrev:
the_great_alfonzo skrev:
bootsy skrev:
the_great_alfonzo skrev: Är det månne nåt du har till salu?? vill kompensera att jag inte har råd med nån dyr bas genom att skaffa massor med billiga basar istället!
Du vill inte ha mina gamla härken!
Jo! Visa bild och sälj!
Nej. Och du får inte köpa dem heller. Gå och gör dina läxor nu.

Åter igen!
Asgarv och :tummenupp:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

bootsy skrev:
the_great_alfonzo skrev:
bootsy skrev:
the_great_alfonzo skrev: Är det månne nåt du har till salu?? vill kompensera att jag inte har råd med nån dyr bas genom att skaffa massor med billiga basar istället!
Du vill inte ha mina gamla härken!
Jo! Visa bild och sälj!
Nej. Och du får inte köpa dem heller. Gå och gör dina läxor nu.
I don't do homeworks, I'm frickin metal!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

the_great_alfonzo skrev:
bootsy skrev:
the_great_alfonzo skrev:
bootsy skrev:
the_great_alfonzo skrev: Är det månne nåt du har till salu?? vill kompensera att jag inte har råd med nån dyr bas genom att skaffa massor med billiga basar istället!
Du vill inte ha mina gamla härken!
Jo! Visa bild och sälj!
Nej. Och du får inte köpa dem heller. Gå och gör dina läxor nu.
I don't do homeworks, I'm frickin metal!
Och om du hade gjort engelskläxan hade du vetat att "homework" är singularis. Alltså utan "s" på slutet, kanske bör tilläggas.

Allvar: spara LITE till och du kommer att bli mycket nöjdare. Jag lovar dig, 2000 kronor räcker bra mycket längre än du tror.

Youth is wasted on the young...
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

bootsy skrev:
the_great_alfonzo skrev:
bootsy skrev:
the_great_alfonzo skrev:
bootsy skrev:
the_great_alfonzo skrev: Är det månne nåt du har till salu?? vill kompensera att jag inte har råd med nån dyr bas genom att skaffa massor med billiga basar istället!
Du vill inte ha mina gamla härken!
Jo! Visa bild och sälj!
Nej. Och du får inte köpa dem heller. Gå och gör dina läxor nu.
I don't do homeworks, I'm frickin metal!
Och om du hade gjort engelskläxan hade du vetat att "homework" är singularis. Alltså utan "s" på slutet, kanske bör tilläggas.

Allvar: spara LITE till och du kommer att bli mycket nöjdare. Jag lovar dig, 2000 kronor räcker bra mycket längre än du tror.

Youth is wasted on the young...
Åouwh shit :oops: Skyller väl på att jag är off-duty för tillfället! :)

Och som svar på tal på allvar: Ja jag förstår att man tänker så, jag själv har tänkt så också, men detta är lite dels för att det är bra med en mångsidighet bland basar, och dessutom för att jag tycker det är kul att fixa basar! Eller jag har förvisso inte så mycket erfarenhet än, men jag har byggt en egen bas som snart är klar, dessutom ska jag så fort den basen är klar fortsätta med att fixa upp en annan gammal skruttbas jag har hemma! Det är lite det som är grejen, att jag gärna vill customisa basarna lite, och då lämpar det sej liksom inte med att köpa en bas där en massa specialmickar och grejer ska kosta extra om man ändå vill byta ut dom! Jaja, man ska ju förvisso inte vara kräsen med mickar och så, men det finns helt enkelt mickar jag gillar och inte gillar! Till exempel gillar jag inte ljudet i jazzbasar eller musicmans så mycket, och många basar som jag faktiskt gillar det mesta/allt med kostar ofta alldeles för mycket för mej, alltså typ 7000kr och uppåt, det tar liksom ca 2 år(ca 3år om man räknar med troliga utgifter under årens gång), och.. tja, jag skulle ändå aldrig klara av att spara konstant i 3år utan några större utgifter... :roll:
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

the_great_alfonzo skrev:Jaja, man ska ju förvisso inte vara kräsen med mickar och så, men det finns helt enkelt mickar jag gillar och inte gillar! Till exempel gillar jag inte ljudet i jazzbasar eller musicmans så mycket, och många basar som jag faktiskt gillar det mesta/allt med kostar ofta alldeles för mycket för mej, alltså typ 7000kr och uppåt, det tar liksom ca 2 år(ca 3år om man räknar med troliga utgifter under årens gång), och.. tja, jag skulle ändå aldrig klara av att spara konstant i 3år utan några större utgifter... :roll:
Vad är det som säger att du måste spara i tre år för att få ihop 7 lakan? Kan du inte jobba extra?
Ja se dagens ungdom...
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

bootsy skrev:
the_great_alfonzo skrev:Jaja, man ska ju förvisso inte vara kräsen med mickar och så, men det finns helt enkelt mickar jag gillar och inte gillar! Till exempel gillar jag inte ljudet i jazzbasar eller musicmans så mycket, och många basar som jag faktiskt gillar det mesta/allt med kostar ofta alldeles för mycket för mej, alltså typ 7000kr och uppåt, det tar liksom ca 2 år(ca 3år om man räknar med troliga utgifter under årens gång), och.. tja, jag skulle ändå aldrig klara av att spara konstant i 3år utan några större utgifter... :roll:
Vad är det som säger att du måste spara i tre år för att få ihop 7 lakan? Kan du inte jobba extra?
Ja se dagens ungdom...
Mnaa, tar iallafall en 2år innan jag har en betydlig skillnad i inkomst, eftersom att varken studiebidrag eller sommarjobbstillgång är möjligt förrns 16års ålder, vilket är 2 år framåt!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

the_great_alfonzo skrev:
bootsy skrev:
the_great_alfonzo skrev:Jaja, man ska ju förvisso inte vara kräsen med mickar och så, men det finns helt enkelt mickar jag gillar och inte gillar! Till exempel gillar jag inte ljudet i jazzbasar eller musicmans så mycket, och många basar som jag faktiskt gillar det mesta/allt med kostar ofta alldeles för mycket för mej, alltså typ 7000kr och uppåt, det tar liksom ca 2 år(ca 3år om man räknar med troliga utgifter under årens gång), och.. tja, jag skulle ändå aldrig klara av att spara konstant i 3år utan några större utgifter... :roll:
Vad är det som säger att du måste spara i tre år för att få ihop 7 lakan? Kan du inte jobba extra?
Ja se dagens ungdom...
Mnaa, tar iallafall en 2år innan jag har en betydlig skillnad i inkomst, eftersom att varken studiebidrag eller sommarjobbstillgång är möjligt förrns 16års ålder, vilket är 2 år framåt!
Gör avkall på skootern nästa år då!
För moppe har du väl haft och kört i några år redan?? :roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

the_great_alfonzo skrev: Mnaa, tar iallafall en 2år innan jag har en betydlig skillnad i inkomst, eftersom att varken studiebidrag eller sommarjobbstillgång är möjligt förrns 16års ålder, vilket är 2 år framåt!
Parkasen kan säkert fixa reklamutdelarjobb åt dig.
Då får du iaf ihop en tusenlapp extra i månaden! :idea:
Sen kan du säkert förhandla dig till att dina päron lägger en lite extra slant i poten för att du är så duktig och sliter och jobbar, så har du en 5-hundring till i månaden.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Liten skrev: Gör avkall på skootern nästa år då!
För moppe har du väl haft och kört i några år redan?? :roll:
Det får vi verkligen hoppas att han inte har.
Olovlig körning isf!!! :evil:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Men du kan väl visa bild i vilket fall? Vare sej dom är till salu eller ej! D.v.s om du redan har bilder, begär inte att du ska ta nya
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

the_great_alfonzo skrev:Men du kan väl visa bild i vilket fall? Vare sej dom är till salu eller ej! D.v.s om du redan har bilder, begär inte att du ska ta nya
Har inga. Vi får se om jag minns nästa gång i repan. Men de är fortfarande inte till salu.

Återigen: Är ett reklamutdelar/ potatisskalar / trädgårdsröjarjobb helt uteslutet?
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Re: Bootsy

Inlägg av dexter »

bootsy skrev:Lirar idag huvudsakligen med ett kompisprojekt som heter The Guild, med medlemmar från The Ark, Dungen och Empire Dogs. Vi spelar alldeles för sällan, men har lyckats göra ett album och får till ett par gig här och där.
Vad hände med Empire Dogs? Jag har deras debutskiva och såg dom live en gång, lät jävligt bra vill jag minnas. Sen dess har jag inte hört ett knyst.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Bump: editerat pryllista och lagt till spotifylänk.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Lyssnar på "The Guild" på Spotify. Grymt fina låtar och bra baslir! En lite lustig grej på "The Man Who Couldn´t Learn" är baskaggen, låter som att den är jättelågt stämd, för den är rejält sub-ig i mina lurar. Lite coolt, faktiskt.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 1129
Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
Ort: Borås

Inlägg av Walka »

bootsy skrev:
GrafZeppelin skrev:Tack! Jag hade på känn att du var en av de mer "etablerade" musikerna. Därav mitt önskemål. ;)

Då ska jag få arslet ur och lyssna på The Guild då, Reine Fiske är min stora idol.
Reine är grym. Lätt på topp 10 av mina favoritgitarrister genom tiderna. Och jag får lira med honom!
har precis kommit hem från studion där jag spelat in ett band där gitarristen har döpt leadljudet på sin G-Major (borde finnas något liknande till bas tycker man, i rackformat...) till Reine Fiske. Tufft!
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

basmartin skrev:Lyssnar på "The Guild" på Spotify. Grymt fina låtar och bra baslir!.
Verkligen kanon! Ska bli skitskoj att se er i februari.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Säg till ifall ni lirar i Gbg!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

basmartin skrev:Lyssnar på "The Guild" på Spotify. Grymt fina låtar och bra baslir! En lite lustig grej på "The Man Who Couldn´t Learn" är baskaggen, låter som att den är jättelågt stämd, för den är rejält sub-ig i mina lurar. Lite coolt, faktiskt.
Kul! Fredrik har nog snarare en ganska uppstämd baskagge, men han låter den sjunga på ett jazzigt vis, vilket kan ge effekten du pratar om,
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Walka skrev:
bootsy skrev:
GrafZeppelin skrev:Tack! Jag hade på känn att du var en av de mer "etablerade" musikerna. Därav mitt önskemål. ;)

Då ska jag få arslet ur och lyssna på The Guild då, Reine Fiske är min stora idol.
Reine är grym. Lätt på topp 10 av mina favoritgitarrister genom tiderna. Och jag får lira med honom!
har precis kommit hem från studion där jag spelat in ett band där gitarristen har döpt leadljudet på sin G-Major (borde finnas något liknande till bas tycker man, i rackformat...) till Reine Fiske. Tufft!
Hehe, det ska jag berätta för honom!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

basmartin skrev:Säg till ifall ni lirar i Gbg!
Inget bokat just nu dessvärre, men det kommer nog snart. KB i Malmö nu på fredag 16/1 och Kafe Deluxe i Växjö 14/2 är de spelningar vi har den närmsta tiden. Men säger till om det blir fler!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Henko »

Jag sitter också och lyssnar på er på spotify. Tycker att det låter fantastiskt bra! Starka låtar och ett sound som golvar mig direkt.

Jag är lite nyfiken på vilka verktyg du använt och hur du använt dem för att få till ett basljud som tränger igenom så bra och ändå låter mulligt och gott. Vilka basar stärkare osv? Berätta!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Henko skrev:Jag sitter också och lyssnar på er på spotify. Tycker att det låter fantastiskt bra! Starka låtar och ett sound som golvar mig direkt.

Jag är lite nyfiken på vilka verktyg du använt och hur du använt dem för att få till ett basljud som tränger igenom så bra och ändå låter mulligt och gott. Vilka basar stärkare osv? Berätta!
Roligt att höra, Henko! Tackar allra ödmjukast!

Jag har spelat in på lite varierande utrustning, men nåt sånt här:

Basar:

1. Fender Precision '51 RI, tidig 90-talare med gamla flats. Min huvudsakliga inspelningsbas som ger en ruggig skjuts i både lågmid och botten, samtidigt som den har en lite råare karaktär än en vanlig P-bas.

2. Fender Jazz AVRI med D'addario chromes. En varm och välljudande bas som är lite snällare till karaktären än '51:an.

3. Tysk plywoodkontra från 50-talet. Strängar: Velvet compas 360. Mickad mellan stall och f-hål med Neumann U87.

Förstärkeri:

Lite olika, men vi kan väl säga att den gemensamma nämnaren är små rörtoppar in i 15-tumslådor.

T ex:
Fender Showmantopp in i högtalaren på en Portaflex.
Sovtek Bassov Blues Midget i Bassman 2x15 eller malmberg 4x12
Fender Bassman '63 i dito 2x15
Dynacord Bass King in i H&K 1x15"

Lagom driv i förstärkarna för att få lite värme och så mickad ganska nära (fråga mig inte exakt hur, jag är ingen tekniker)

Nästan aldrig line, men på "The Same One Twice" gjorde vi en line-spår för att få lite McCartneykaraktär på ljudet. Dock vet jag faktiskt inte hur mycket av den som verkligen användes i slutändan.

Sedan är det väl så att mycket av soundet sitter i hur jag spelar. Jag tar i ganska mycket och har högre stränghöjd än många (i alla fall jämfört med Grafen). Jag spelar kanske inte tokhårt, men det brukar beskrivas som ett "bestämt" anslag, vilket också funkar bra med flatwounds.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Henko »

Det verkar som att uppmickad förstärkare är det som gäller. Låter mig gång efter annan övertalas att det är smartare att lajna basen, men inser att det mest är för att förenkla för teknikern och spara tid.

Intressant att höra hur du gått tillväga för att få ett rått och eget sound som dessutom sitter som en sportkeps i mixen. Sen glömde jag ju att säga att spelar fantastiskt sköna basgångar. Det är väl egentligen det som är den viktigaste ingrediensen.

Skulle vara kul att kolla er live om/när ni kommer till Göteborg.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Henko skrev:Det verkar som att uppmickad förstärkare är det som gäller. Låter mig gång efter annan övertalas att det är smartare att lajna basen, men inser att det mest är för att förenkla för teknikern och spara tid.

Intressant att höra hur du gått tillväga för att få ett rått och eget sound som dessutom sitter som en sportkeps i mixen. Sen glömde jag ju att säga att spelar fantastiskt sköna basgångar. Det är väl egentligen det som är den viktigaste ingrediensen.

Skulle vara kul att kolla er live om/när ni kommer till Göteborg.
Din smickrare där!

Till saken hör också att vi har haft god hjälp av eminenta producenter och tekniker - de hjälper också till när det gäller soundet.

Din analys av att linead bas mest är till för att spara tid och förenkla för teknikern är delvis sann. Dock ska man minnas att det finns sound som bara kan uppnås med en line.
Men i grund och botten är det så att många tekniker antingen inte kan tillräckligt eller inte bryr sig tillräckligt om basljud för att förstå skillnaden som en mickad stärkare utgör.
Dessutom är det så att många vanliga basstärkare inte låter tillräckligt bra om de inte pressas, vilket gör dem svåra att få styr på. Exempelvis är en plågad Ampeg SVT högljudd och svårmickad.
Därför är mitt trick att spela in på mindre rörstärkare. Gitarrtoppar fungerar oftast alldeles utmärkt. Om man är rädd för att det ska vara basfattigt kan man lugna sig - det går lätt att EQ:a fram mer botten i mixen senare.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Henko »

bootsy skrev:
Henko skrev:Det verkar som att uppmickad förstärkare är det som gäller. Låter mig gång efter annan övertalas att det är smartare att lajna basen, men inser att det mest är för att förenkla för teknikern och spara tid.

Intressant att höra hur du gått tillväga för att få ett rått och eget sound som dessutom sitter som en sportkeps i mixen. Sen glömde jag ju att säga att spelar fantastiskt sköna basgångar. Det är väl egentligen det som är den viktigaste ingrediensen.

Skulle vara kul att kolla er live om/när ni kommer till Göteborg.
Din smickrare där!

Till saken hör också att vi har haft god hjälp av eminenta producenter och tekniker - de hjälper också till när det gäller soundet.

Din analys av att linead bas mest är till för att spara tid och förenkla för teknikern är delvis sann. Dock ska man minnas att det finns sound som bara kan uppnås med en line.
Men i grund och botten är det så att många tekniker antingen inte kan tillräckligt eller inte bryr sig tillräckligt om basljud för att förstå skillnaden som en mickad stärkare utgör.
Dessutom är det så att många vanliga basstärkare inte låter tillräckligt bra om de inte pressas, vilket gör dem svåra att få styr på. Exempelvis är en plågad Ampeg SVT högljudd och svårmickad.
Därför är mitt trick att spela in på mindre rörstärkare. Gitarrtoppar fungerar oftast alldeles utmärkt. Om man är rädd för att det ska vara basfattigt kan man lugna sig - det går lätt att EQ:a fram mer botten i mixen senare.
Sug i dig du bara! :wink:

Om man nu inte har tillgång till en Ampeg fliptop kanske gitarrstärk är the way to go. Tack för tipsen!
Skriv svar