Mungi - bättre sent...

Presentera och berätta lite om dig själv
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Mungi - bättre sent...

Inlägg av Mungi »

...än aldrig. Har ju hängt här nåt år nu och blivit mer och mer aktiv. Hög tid för en presentation alltså.

Efter att ha spelat i diverse band under slutet av 80-talet och hela 90-talet la jag in basen i garderoben för 10 år sen. Musikaliskt har det alltid varit 60- och 70-talsmusik som gällt. I början var det mycket amerikansk västkust. -67 var favoritåret. Folkrock och psychedelia. Byrds, Buffalo Springfield, Jefferson Airplane, Quicksilver Messenger Service, Moby Grape. CSN&Y och Love var favoritbanden. Sen blev det hårdare och mer 70-tal. Led Zeppelin, King Crimson, Pink Floyd var stora influenser då.

Under senare delen av 90-talet flyttade jag till Umeå och bildade bandet Infra. Progressivt och hard-psych. Två fulllängdsCDs och en miniCD blev det, på tre olika bolag. Stefan Dimle på Mellotronen fixade så vi fick spela förband till Trettioåriga Kriget när dom återförenades 1996. Det var skoj.

Våra skivor spelade vi in med Henrik Kjellberg och Mattias Eklund, som under samma tid startade upp sitt bolag Toontrack och började spela in när Morgan Ågren slog på olika trummor och cymbaler (resten är trummjukvaruhistoria).

Sämsta gitarristen får spela bas - så började min baskarriär. Har väl aldrig varit en särskilt begåvad bassist - hade en usel lärare (jag själv). Men jag är hyfsat bra på att snicka ihop låtar. I Infra sjöng jag också, men det är jag inte bra på heller tycker jag.

Sen blev det inte så mycket mer. Jag var uppslukad av mina doktorandstudier i socialantropologi och min forskning gjorde att jag spenderade mycket tid i Vietnam.

Lyssande nästan bara på jazz under den här tiden. Upptäckte hur otroligt många bra unga svenska jazzband det finns, nästan alla med ursprung i Göteborg. Går gärna på Glenn Miller Café när det är bra band.

För snart två år sen köpte jag en liten gitarr till min dotter som hon fick när hon fyllde 7 år. I samma veva ramlade jag och krossade fingerleden på vänster ringfinger. Operationen gick bra men kirurgen förklarade att leden troligtvis kommer att slitas ut med åren. Då är det risk för kronisk värk om man inte stelopererar eller sätter in en protes. Ska jag spela måste jag göra det nu alltså.

Mitt finger hade inte läkt ännu när jag hittade det här forumet. Har aldrig varit särskilt intresserad av det tekniska, av märken, strängar och sånt. Men nu tycker jag det är väldigt intressant. Lär mig otroligt mycket av att hänga här. Önskar jag kunde lite mer när jag var med band - nu är jag ju bandlös....

Har spelat på en Fender jazzbas från -78 under alla mina år som aktiv (med några får undantag där jag haft en Ric och en gammal Kent/Hagström). Det senaste året har jag köpt en Epi Jack Casady, en Dearmond Starfire plus låtit en tvättäkta vietnamesisk gitarrbyggare bygga en bandlös akkebas. Snart säljer jag jazzbasen för att kunna köpa/bygga fler basar.

PS. Spelar även didjeridoo och det fick jag göra på Fredrik Thorendahls soloskiva när jag bodde uppe i Ume. På skivan står det att jag spelar yidaki, som är ett annat namn på didjeridoo. Thorendahl tyckte det lät häftigare.
Senast redigerad av Mungi den mån 15 aug 2011, 14:53, redigerad totalt 4 gång.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Spännande presentation!
Och välkommen... också det rätt sent!

hehe
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Mungi »

Tarzan08 skrev:Spännande presentation!
Och välkommen... också det rätt sent!

hehe
Tackar och bockar.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Hej! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Mungi »

TDHP skrev:Hej! :D
dito :D
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Haj!
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Välkommen hit!
Skoj och se lite nya ansikten här. ;)
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+
Inlägg: 1223
Blev medlem: fre 11 jan 2008, 21:06
Ort: Stockholm

Inlägg av Axman »

Välkommen!
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Halloj!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Mungi. Stort välkommen. Vi har många musikaliska influenser som sammanstämmer. Skojjigt. :tummenupp:

MVH//Jan
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Mungi - bättre sent...

Inlägg av peter_s »

Mungi skrev:Jag var uppslukad av mina doktorandstudier i socialantropologi och min forskning gjorde att jag spenderade mycket tid i Vietnam.
Spännande! Vad skrev du om, och har du möjlighet att försörja dig som antropolog? (jag var själv varit inne på att försöka doktorera, i religionshistoria och med antropologisk inriktning, men jag valde till sist en annan, arbetsmarknadsmässigt säkrare väg)
Användarvisningsbild
guitarowner
Medlem+
Inlägg: 1503
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 02:07
Ort: Stockholm

Inlägg av guitarowner »

Välkommen hit
-Bop till you drop-
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Mungi »

Cuba skrev:Haj!
Haj på daj!
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Mungi »

marcbass skrev:Välkommen hit!
Skoj och se lite nya ansikten här. ;)
Tackar!

(Bara så ni vet - ansiktet i min avatar är inte jag - det är Harold S. Woodhouse)
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Mungi »

Axman skrev:Välkommen!
Det känns som man är det!
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Mungi »

GurraG skrev:Halloj!
Skepp å hoj!
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Mungi »

JanTheWhite skrev:Mungi. Stort välkommen. Vi har många musikaliska influenser som sammanstämmer. Skojjigt. :tummenupp:

MVH//Jan
Du har så bra smak!!! :tummenupp:
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Mungi - bättre sent...

Inlägg av Mungi »

peter_s skrev:
Mungi skrev:Jag var uppslukad av mina doktorandstudier i socialantropologi och min forskning gjorde att jag spenderade mycket tid i Vietnam.
Spännande! Vad skrev du om, och har du möjlighet att försörja dig som antropolog? (jag var själv varit inne på att försöka doktorera, i religionshistoria och med antropologisk inriktning, men jag valde till sist en annan, arbetsmarknadsmässigt säkrare väg)
Skrev (skriver - är inte klar ännu) om inhemsk och internationell turism i Vietnam. Använder turism som ett sätt att titta på sociala aspekter av re-introduceringen av kapitalism i landet.

Doktorera i antropologi är ingen arbetsmarknadsmässig hit. Men man ju fortsätta forska och undervisa men då är det vikariat, tidsbegränsade tjänster och kortare forsningsprojekt som gäller. Mest blir det bara administration. Bara under den korta tid jag har undervisat las det över mängder med administrativa arbetsuppgifter på lärare, vilket gjorde att man till slut inte kunde ge studenterna den tid de förtjänar. Eller så får man, som jag, jobba gratis för att man vill känna att man gör ett bra jobb. Och det håller ju inte i längden. Jag skulle säkert kunna fortsätta på universitetet, men jag känner inte att det är värt det. Skulle man få ägna sig åt forskning och undervisning skulle det vara lockande, men det som man måste spendera mest tid på är administration och, fram för allt, det sociala maktspel som hela tiden pågår på en institution. Det är inget vacker spel och inget jag är intresserad av.

Dessutom är forskningen så uppslukande, i alla fall för mig. Jag lyssnade knappt på musik under ett par år när det var som värst. Spela var det inte tal om. Det känns lite som förlorade år, men så är det ju förstås inte.

Men får man en doktorandtjänst kan man ju alltid köra på det som ett tillfälligt jobb. Även det inte leder direkt till en fantastisk karriär som är direkt knuten till det man forskar om så berikar det alltid på något sätt. Jag började på min tjänst 2001 och har spenderat sammanlagt drygt 3 år i Vietnam. Nu har jag mängder med vänner i Vietnam, jag har fru från Vietnam, hus i Vietnam och företag som importerar från Vietnam. Åker dit varje år. Det är ju kul.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Mungi »

guitarowner skrev:Välkommen hit
Tack Guitarowner. Jag känner mig välkommen, och jag har också en gitarr, eller fyra stycken faktiskt.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Mungi »

Det blir lite som ett AA-möte. "Hej, jag heter Mungi och jag har GAS på bas". "HEJ MUNGI!"

Heter förresten Victor på riktigt och inte Mungi (om nån nu trodde det). Det är lättare att erkänna sitt beroende under falskt namn....
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Mungi - bättre sent...

Inlägg av peter_s »

Mungi skrev:Skrev (skriver - är inte klar ännu) om inhemsk och internationell turism i Vietnam. Använder turism som ett sätt att titta på sociala aspekter av re-introduceringen av kapitalism i landet.
Det låter väldigt intressant. Säg gärna till när du är disputerad och klar, för då vill jag gärna läsa din avhandlig.
Mungi skrev:Doktorera i antropologi är ingen arbetsmarknadsmässig hit. Men man ju fortsätta forska och undervisa men då är det vikariat, tidsbegränsade tjänster och kortare forsningsprojekt som gäller. Mest blir det bara administration. Bara under den korta tid jag har undervisat las det över mängder med administrativa arbetsuppgifter på lärare, vilket gjorde att man till slut inte kunde ge studenterna den tid de förtjänar. Eller så får man, som jag, jobba gratis för att man vill känna att man gör ett bra jobb. Och det håller ju inte i längden. Jag skulle säkert kunna fortsätta på universitetet, men jag känner inte att det är värt det. Skulle man få ägna sig åt forskning och undervisning skulle det vara lockande, men det som man måste spendera mest tid på är administration och, fram för allt, det sociala maktspel som hela tiden pågår på en institution. Det är inget vacker spel och inget jag är intresserad av.
Jag känner igen det du säger, från samtal med olika doktorander och disputerade forskare.
Mungi skrev:Men får man en doktorandtjänst kan man ju alltid köra på det som ett tillfälligt jobb. Även det inte leder direkt till en fantastisk karriär som är direkt knuten till det man forskar om så berikar det alltid på något sätt. Jag började på min tjänst 2001 och har spenderat sammanlagt drygt 3 år i Vietnam. Nu har jag mängder med vänner i Vietnam, jag har fru från Vietnam, hus i Vietnam och företag som importerar från Vietnam. Åker dit varje år. Det är ju kul.
Det låter onekligen kul, när du beskriver det så. :)
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Mungi »

Bumpar för att berätta att jag blivit med band (äntligen!!!) och med ny bas (se bild). Nu fattas bara replokal. Någon som kan tipsa om en sån i Stockholmsområdet???

Bild
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Välkommen!
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4034
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Inlägg av AlbinH »

Hej Mungi!
Välkommen, om en sådan greenhorn som jag vågar säga så :)

Kul basresa du gjort. Jag har också haft en dö-priod mellan basandet. Kul som 1000:an med en andra start.

Min första bas var en svart Hagström standard. Som en tribute åt denna valde jag nicket AlbinH. Men "Mungi" är lite hemligare än så. Hur kom du på det?
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Mungi »

AlbinH skrev:Hej Mungi!
Välkommen, om en sådan greenhorn som jag vågar säga så :)

Kul basresa du gjort. Jag har också haft en dö-priod mellan basandet. Kul som 1000:an med en andra start.

Min första bas var en svart Hagström standard. Som en tribute åt denna valde jag nicket AlbinH. Men "Mungi" är lite hemligare än så. Hur kom du på det?
Hej på dig!

Kommer inte riktigt ihåg alla detaljer men hemligt är det inte. Det var nån som hette så i nån myt jag läste om från nån urinvånarna i Australien (aboriginerna som de populärt kallas) när jag höll på att lära mig spela didgeridoo för många år sen.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Skriv svar