Woo!

Presentera och berätta lite om dig själv
Användarvisningsbild
DeathGodDelusion
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 26 jun 2012, 23:39

Woo!

Inlägg av DeathGodDelusion »

Hej hej! Potentiell 18-årig nybörjare här utan någon som helst kunskap vad gäller bas, haha. Har alltid tyckt väldigt mycket om musik, när jag började 4an i grundskolan ville jag prova på att spela dragspel eftersom att min farfar och farbror också gjorde det. Det gick, nja, det gick inte någon vidare, spela i ungefär ett år eller så sedan tröttnade jag för att jag inte kunde få det "ljud" jag ville ha, kändes inte helt rätt bara.

Började sjunga för snart ett år sedan, låter inte bra men jag sjunger iallafall inte falskt! Så någon musik-pryl på skolan bjöd in mig för att de ville jag skulle vara bakgrundssångare till deras "band" eller vad man ska kalla det. Det var kul, sjöng för dom och så, men under varje gång vi (repade?) så blev jag helt "oooh" över basen som en av de spelade på, den var så snygg och ljudet var jättemysigt, så när alla gått förutom musikläraren tog jag hans bas och försökte göra något ljud med den trots att jag aldrig rört vid ett stränginstrument innan. Det kändes väldigt intressant och bra, och jag hade lätt kunnat sitta där i flera timmar om det inte vore för att han skulle låsa och gå efter bara en. :D

Följde med min morbror till en musikaffär i Malmö för ett tag sedan, men hade ingen aning om vad jag skulle köpa, han i affären sa något om ett "squier"-något något, men jag sa "neh, väntar lite" eftersom att jag har för mig att jag läste att de inte skulle vara nå vidare.

So, to the point, jag har läst här på pratabas i nå vecka och blivit mer och mer intresserad av att lära mig spela bas, jag sitter varje dag och lyssnar på musik i flera timmar, sjunger, osv. Så, hur ska jag börja? :mrgreen:


Vad för bas / förstärkare rekommenderar ni? Tittade på något som hette "VOX Amplug"?
Hur borde jag gå till väga när det kommer till att lära mig? Lärare? Själv? Var? Hur? :D

Jag har inte direkt någon maxbudget, men vill inte lägga alldeles för mycket på något som jag inte är helt 100 på.


Anyway! Hej! :vinkar:
Senast redigerad av DeathGodDelusion den tor 28 jun 2012, 08:16, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Inlägg: 2251
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 08:56
Ort: Hyfsat nära Entombedkorset.
Kontakt:

Re: Woo!

Inlägg av Heyman »

Hej och välkommen.
Kolla märket på skolbasen, den är antagligen inte jättedyr men då får vi en hänvisning av vilken nivå man ska tipsa om.
Rent gnerellt skulle jag säga att du kan köpa typ vilken bas som helst som känns skön att spela på och köra en vox ampplugg för övning och lek hemma, Jag skulle gissa att du får punga ut med typ 1500:- för en okej bas om du köper begagnat. Kolla typ att den inte har fruktansvärt hög stränghöjd.

Min första bas tycker jag idag är i princip ospelbar men jag spelade på den i flera år, när man sen får en bättre bas blir man nöjd över att det blir så lättspelat och man känner sig helt plötsligt jävligt proffsig. Med det i bakgrunden är det ju bättre ju sämre bas man har men det är ju trist och värdelöst att spela på något ospelbart.

Skola, lärare eller sitta själv är svårt. Jag tror att man gör större framsteg om man tar lektioner och man får en bra grund men för mig har det aldrig funkat eftersom man alltid skulle lära sig låtar som jag tyckte var värdelösa och då tappar man sugen totalt.
Idag finns det nog mer variation och pedagoger som är lite mer up to date. Tipset är nog ändå att ta lektioner men att ställa krav på läraren, typ den här låten vill jag lära mig. Tar du en assvår låt så kan väl läraren lära dig att spela den på ett förenklat sätt. Sen baka in lite teori och annat tjafs som är nyttigt under tidens gång.

Välkommen till baslivet och en värld av one, two, three.....pussy garantie

Sent from my Transformer using Tapatalk. All auto corrects are intentional.
Om helvetet var en dålig plats skulle det vara kallt där!

Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
Användarvisningsbild
DeathGodDelusion
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 26 jun 2012, 23:39

Re: Woo!

Inlägg av DeathGodDelusion »

Skickade ett mail till musikläraren eftersom att jag själv inte har någon aning. Han sa att han skulle pallra sig dit och kolla för en liten stund sedan! Frågade om han kunde ta ett par bilder ifall han var osäker på vad det var för modell. :D
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Woo!

Inlägg av Hellish »

Hej och välkommen!

Idag är det mycket mindre gap mellan bra och sämre märken. Förr i tiden kanske Squier var skräp, men idag bygger de flera modeller som är riktigt trivsamma att spela på. Det finns dock en uppsjö märken och modeller så passa på och testa runt tills du känner att du hittar en bas som passar dig både ljudmässigt och är skön att spela på. :)
lint
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 28 sep 2011, 18:08
Ort: I KROKARNA

Re: Woo!

Inlägg av lint »

Tjenare!

Jag hade gärna sålt dig min Cort bas, en bas jag nu ägt i ca. 3år och skulle nog vilja påstå att jag lärt mig spela på. Den är riktigt go och allt, men tyvärr har jag lyckats pajja halsen på den... Vet ej vad det kostar att fixa, men om någon har en aning så kan du gärna få den, och laga den själv... inte riktigt säker på att det är värt det dock... Är du intresserad kolla upp det o PM:a mig!

MVH Linus
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?f=23&t=58341" onclick="window.open(this.href);return false;

"Punkrock is good music, played by bad, drunk musicians" - Fat Mike


Något min flickvän brukar säga
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Inlägg: 3502
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
Ort: Stockholm, Solna
Kontakt:

Re: Woo!

Inlägg av Sunken »

Välkommen!
Användarvisningsbild
DeathGodDelusion
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 26 jun 2012, 23:39

Re: Woo!

Inlägg av DeathGodDelusion »

lint skrev:Tjenare!

Jag hade gärna sålt dig min Cort bas, en bas jag nu ägt i ca. 3år och skulle nog vilja påstå att jag lärt mig spela på. Den är riktigt go och allt, men tyvärr har jag lyckats pajja halsen på den... Vet ej vad det kostar att fixa, men om någon har en aning så kan du gärna få den, och laga den själv... inte riktigt säker på att det är värt det dock... Är du intresserad kolla upp det o PM:a mig!

MVH Linus

Cool! Jag kanske ska upp till Göteborg och träffa nå polare om en vecka, har du bild? : D


Och tack alla som välkomnat mig!
lint
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 28 sep 2011, 18:08
Ort: I KROKARNA

Re: Woo!

Inlägg av lint »

Hmm, yes ska försöka fixa en bild!
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?f=23&t=58341" onclick="window.open(this.href);return false;

"Punkrock is good music, played by bad, drunk musicians" - Fat Mike


Något min flickvän brukar säga
Skriv svar