en pres av gthyni

Presentera och berätta lite om dig själv
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

en pres av gthyni

Inlägg av gthyni »

Hej alla,

ganska ny på pratabas som verkar var en trevlig community, hänger i gruppen på fejan också.

Om mig:
Född i början på 60-talet i Härnösand men med rötterna i Tornedalen.
Flyttade till Umeå i andra klass och blev kvar där i 19 år,
sen Stockholm 1 år, Kiruna/Jukkasjärvi 10 år, Luleå i 13 år
och sen hösten 2014 tillbaka i Stockholm igen.
Lyckligt gift.

Min musik:
Började med blockflöjt som nästan alla i min generation, höll dock ut 2 år
och provade sen trumpet i 1 år
innan mamma köpt en Levin-gitarr åt sin Jimi Hendrix-älskande son.
Jag köpte sen en Kent elgura också.
Trots att både Johan Norberg (känd jazzgitarrist) och bröderna Åhdén (Guitars i Umeå) försökte lära mig så blev jag aldrig någon gitarrfantom. Istället fick jag förslaget att lira bas i Umeås första riktiga punkband, Nestor Båt, och på den vägen är det. Även om jag efter Nestor Båt spelade gitarr ett år igen i ett annat band, "Lever-Dick", så återföll jag i basträsken när "Lever-Dick" blev "Leverbiff".
När jag sen blev med i ett riktig roligt nytt band "La Machine" så fick det vara nog med lånade Jazzbas-kopior utan jag köpt min en riktig Fender Precision som var min arbetshäst under hela den eran. Bytte stall och mick (Badass och Duncan Quarter Pound). Vi spelade en egen blandning av punk/pop/soul, men jag också känna för vårt imponerande förstärkeri. Totalt klämde vi en 4 Marshall 4*12-lådor runt trumsetet, själv hade jag en lätt moddad 1987 (50W) och 2 st 4*12".
Efter några år lämnade jag dock band för att söka nya musikaliska utmaning och hamnade i ett mer popigt band med en lite mjukare stil. Samtidigt så hade jag börjat jobba med ljudteknik och produktion som tog över alltmer av fritiden.

När jag lämnade Umeå för att börja jobba inom IT så började också mitt spelande att dö sotdöden, men jag släpade med mig en massa prylar ändå när jag flyttade runt landet, men spelande var ganska sporadiskt. Slutliga knäcken kom när jag måste bygga ett tonårsboende i gårdhuset där jag hade alla mina musikprylar. Jag sålde allt utan en akustisk Yamaha westerngitarr (som jag mesta klinkade på) och en hemmabyggd Stratocaster som hade affektionsvärde men ingen marknadsvärde att tala om. Även sista basen min trogna P-bas fick gå.

Men plötsligt händer det:
Några år senare blir jag kontaktad av mina gamla polare i La Machine som undrar om vi kan göra en reunion på en 50-årsfest i GBG. Självklart säger jag, panikköper en Squier Jazz på Blocket och lägger mig i hårdträning.
Vi hade så kul att vi bestämmer oss för att fortsätta trots att vi bor spridda över landet. Sen dess har det blivit några repträffar, en inspelning av 2 låtar (finns på Spotify) och ett svettigt gigg. Återförening efter 30 år, med väldigt lite nostalgia, men det nya idéer, nya låtar och nya energi. Skitkul resa.
https://www.facebook.com/band.lamachine/

Utrustning:
* Tokai Hard Puncher 1980 (Pbas) med Seymour Duncan Quarter Pound, Hipshot Vintage-stall och Fender 9050L flats
* G&L L-1000 (Wunkay) 1985 med rounds, NYXL eller Swingbass
* EBMM Musicman Sterling från 2000, renoverat vrak med ny passivelektronik och Lundgrens MM-puppa
* Fender Dual Showman-topp + Fender Bassman 215-låda med modernare Celestion-strutar, båda 70-talare
* Staag/Mighty Mite/Schecter/Schaller Stratocaster, hopskruvad kring 1980
* Yamaha Westerngitarr
* Jim Dunlop USA Nylon .88 mm (90% av tiden med plektrum på rep/gig, mer fingerspel när man leker hemma)

Tidigare/Sålt:
* Fender Jazz Bass American Professional med Dimarzio model J och stacked pots
* Sire Macrcus Miller V7, med ombyggd elektroni, passiv krets och Dimarzio model J
* TC Electronics BG500-115, baskombo
* Squier Akkebas, samlade för mycket damm, så den fick ett nytt hem i Bromma.
* Epiphone EB-3 med modbar och DiMarzio Model One, tuff bas, men Fendermannen trivdes inte med flata greppbrädan
* Squier Jazz Bass, made in Indonesia, riktigt skön efter någon timmes finjustering, ombyggd till P/J med återställd innan försäljning.
* Yamaha THR10, rolig övningstärkare
* Fender Precision Bass 1976, min arbetshäst, tog lite i hjärtat när jag sålde den (Duncan QP och Badass-stall)
* Ampeg rörkombo 50W ombyggd med 2*12 Celestion istället för 4*10", körde bas på den med extern 4*12a
* Musicman Hydridtopp 100W + Musicman 4*12"
* Fender Telecaster Bass, 1968, riktigt fint ex, men jag kom inte överens med varken ljudet eller kroppsformen så jag sålde den ganska snart igen.
* Marshall 1987 moddad 50W-topp + 2 st Marshall 4*12-cabs
* Fender Telecaster, tidigt 70-tal.
Senast redigerad av gthyni den sön 14 mar 2021, 02:00, redigerad totalt 2 gång.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: en pres av gthyni

Inlägg av mrbaloo »

Välkommen!
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: en pres av gthyni

Inlägg av funkys**t »

Välkommen!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Calle Norenius
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: tor 18 jun 2015, 08:14
Ort: Dala-Järna

Re: en pres av gthyni

Inlägg av Calle Norenius »

Välkommen!


Paddan tapatalk
Hellre lyss till den sträng som brast, än att aldrig stämma sin bas.

Hagström SS nothern series
Sire Marcus Miller V7 5-strängad
Applause halvakustisk
Orange terror bass 1000
EBS cl112 x 2
TKS H212 med diskant 800W
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: en pres av gthyni

Inlägg av gthyni »

lite uppdatering:

har börjat med lite pedalen, har :
* Ampeg SCR-DI
* One Control Sonic Silver Peg
* Mesa Fluxdrive
* Seymour Duncan Studio Bass Compressor

Jag har bytt mick i hardpunchern till underbara Dimarzio model P

åsså har jag köp en jazzbas igen:
en Sire V7 som jag moddad till passiv med Dimarzio Models Js och CTS-pottar

TC kombon har jag monterat isär, förstärkaren har jag kvar med lådan är ersatt med en liten men tung 1*12"
original-15"arn skymtar ibland i archislands Youtube-videos.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: en pres av gthyni

Inlägg av Eagle Hazze »

Hej
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: en pres av gthyni

Inlägg av gthyni »

uppdaterat gear list
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Skriv svar