Thomas "Fläppen" Johansson

Presentera och berätta lite om dig själv
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Thomas "Fläppen" Johansson

Inlägg av Fläppen »

Född: 6 mars -57 (snart händer det alltså)
Familj: Sambo och 2 döttrar
Annan Hobby: Karting och tvåtaktare
Spelat sedan: -73
Spelar nu med: Archie + diverse tillfälliga konstellationer
Yrke: Motoranalys gasturbiner (Volvo Aero)
Ingen formell musikutbildning (går på örat)
Basar genom historien: Höfner (halvak.), Ibanez (Gibsonkopia), Jazzbass-74, Jazzbass-62, Precision-78 fretless, Telecasterbass-68, YamahaTRB6P, Precision-63 (oj så många det blev ändå!).
Basister jag gärna lyssnat/lyssnar på: Pastorius, Matz Nilsson, Stanley Clarke och på senare tid förståss Richard Bona.

Ett litet roligt tidningklipp från spelning i Vänersborg


Bild
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Välkommen säger man då, som en av äldstebröderna. =)

Matz Nilsson var det ett tag sen man såg till.
Men duktig e han!
Såg Hawk on Flight i Skövde runt -87. Tror tom att vi bandade den konserten på en gammal bergsprängare.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Tackar

Inlägg av Fläppen »

Hej Geddy
Jag såg herr Nilsson förra året i Vänersborg (Hawk on Flight). Han har allt "klippet" kvar. Det roliga med den spelningen var annars att Lars Jansson var med på keyboard. Han e' ju inte att leka med han heller. Annars blev jag helt tagen av Matz Nilssons spel med Soffgruppen i mitten på 70-talet. Han var ju tämligen nyskapande bland basister i Sverige på den tiden. Det var då jag beslutade mig för att försöka få tag i en gammal Fender och hittade så min -62'a Jazz i Uddevalla, för 1800:-. Jag kom överens med säljaren att köpa den på avbetalning, om han bytte strängar. Det gjorde han. Jag var i den affären bara för några år sedan och han frågade då: "Har du Jazzbasen kvar?" Jag kunde skönja ett uns av ånger i rösten.
Vi Hörs
Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Kanon med fler 50-talare!:)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Trevligt!

Har för mig att jag hörde någonstans att Staffan William Olsson
var tillbaka. Stämmer det?
Raymond på trummor var ju en riktigt njutning, vill jag minnas. =)
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

Såg Staffan William Olsson med ett norskt hårdrockband (!!!) i Göteborg i början av 90-talet. Hur hamnade han där?
I alla fall, välkommen hit och kul att du haft en ´68 Telecaster Bass. Jag har precis köpt en och är hur nöjd som helst.
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Telebas

Inlägg av Fläppen »

Hej Johannes
Jag såg bilden på din Telebas-68 och tänkte "det måste vara min gamla". Det var nämligen samma "lollipop"-stämskruvar som på min. Jag har bara sett dessa på min tidigare. Jag tror att det var samma typ av stämskruvar som kom på Jazzbasen -66. Vem köpte du den av? Jag sålde min till en snubbe i Vänersborg, för ca 7 år sedan. Jag var också relativt nöjd med min, förutom med vikten. Den var svintung (ask tror jag).
MVH
Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
gäst

Inlägg av gäst »

Jag köpte den på Stevie´s Rock and Roll Service på Kocksgatan i Stockholm. Plektruskyddet har tyvärr inte överlevt åren utan ligger i småbitar i en plastpåse. Den är riktigt tung men jag vet ej vad det är för träslag. Hur ligger det till egentligen med tulipan-stämskruvarna, är det standard eller inte? Har sett både och på 68:or på nätet:

http://www.gbase.com/Stores/Gear/GearDe ... tem=859240
http://www.gbase.com/Stores/Gear/GearDe ... em=1599415
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev:Såg Staffan William Olsson med ett norskt hårdrockband (!!!) i Göteborg i början av 90-talet. Hur hamnade han där?
Det var typ det sista jag hörde....att han skulle till Norge och spela hårdrock.
..och sen ryktet att han kommit tillbaka till H.o.F.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Staffan o Telebas

Inlägg av Fläppen »

Hej igen Geddy och Johannes
Jag kan bekräfta att det var Staffan W O som var med i HoF på spelningen i Vbg. Jag har som du Johannes också sett olika stämskruvar på de tidiga Telebasarna. Jag tror att de tog lite surplusprylar, kanske från 66 och 67 och monterade på de tidigaste exemplaren. Mitt var daterat Apr-68 om jag inte minns fel. Precis som på din, formligen exploderade :shock: mitt original plektrumskydd i många bitar. Vete f'n vad det var för material i det.
Hörs
Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
gäst

Inlägg av gäst »

Min bas är daterad 23/4 -68. På halsen alltså. Det kanske ÄR samma ex.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Johannes skrev:Min bas är daterad 23/4 -68. På halsen alltså. Det kanske ÄR samma ex.
Din bas är daterad APRIL 68. 23 är koden för telecasterbas. Annars är alla 60-tals p-basar tillverkade den 5:e i respektive månad :wink: ...


/Messerschmidt
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Vad är koden för 60-tals jazzbasar då?
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Bean skrev:Vad är koden för 60-tals jazzbasar då?

7
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
gäst

Inlägg av gäst »

precision65 skrev:
Johannes skrev:Min bas är daterad 23/4 -68. På halsen alltså. Det kanske ÄR samma ex.
Din bas är daterad APRIL 68. 23 är koden för telecasterbas. Annars är alla 60-tals p-basar tillverkade den 5:e i respektive månad :wink: ...


/Messerschmidt
Ahaaaa... Det innebär alltså att jag kan festa hela april nästa år i stället för att bara fira basens 40-årsdag den 23:e? Strålande.
Skriv svar