Mesa WD800

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Mesa WD800

Inlägg av BBQV »

Jag köpte nyligen en Mesa WD800, deras ”nya Walkabout”. 800W Class D, i stort sett samma kontroller som Walkabouten plus en del nyheter.

På framsidan finns, förutom bas, mid och diskant, en trebands semiparametrisk EQ (precis som på Walkabouten) ett högpassfilter och en ratt märkt Power Amp Damping vilket är en kanongrej! Den ändrar samspelet mellan slutsteg och högtalare och går från lite mjukare attack (a la rörstärk) i Low-läget till lite stötigare sound (tänk transistor) i High-läge. Jag tycker low låter ”Gummisnodd”, som en Fender Bassman, och high mera som en gammal Acousticrigg. Midkontrollen är passiv och kan alltså bara skära, precis som på Walkabouten.

På baksidan finns en aux-ingång och ett hörlursuttag som kan användas utan att stärken är kopplad till högtalare. Smidigt om man vill planka låtar mitt i natten när alla sover!

Det finns en USB-kontakt som kan försörja diverse apparater med ström när man spelar, en effektloop och en impedansväljare (4/8 Ohm eller 2 Ohm). Man kan också ansluta en footswitch och en DI samt två högtalare (speakon). Strömförsörjningen kan vara 110-240v, 50 eller 60hz utan att man behöver koppla om eller switcha själv. Man kan inte göra fel!

Ljudmässigt är den väldigt lik Walkabouten och jag hittar väldigt snabbt flera bra ljud, ofta bara genom att dra på lite bas, minska lite mid och välja dampingläge. Högpassfiltret tightar till lågbasen om det behövs. Övriga kontroller funkar som de ska, även om den parametriska EQ-banden överlappar varandra onödigt mycket.

Den väger 3kg och levererar 800W, klarar 2 Ohm, kan användas som hörlursförstärkare eller preamp, är otroligt flexibel ljudmässigt och har alla utgångar man kan behöva. Dessutom är DI:n av absolut världsklass!

Den kostar runt 17.000kr, och det är mycket pengar, men ändå inte dyrt, den är värd varenda krona!

Bild
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Re: Mesa WD800

Inlägg av bjelkeman »

Mesa gör ju bra grejer helt enkelt.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+

Inlägg av Busta B »

Tack för beskrivning BBQ!

Just det jag behövde :)

Hur skiljer den sig från D800?

Min magkänsla säger mig att du kan få denna att låta lite som en D800 men inte tvärtom...

Mvh Johan
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Jag har inte restat D800, men jag har gjort samma tolkning som du.
WD800 har så många EQ-möjligheter att den kan låta lite hursomhelst. Ställ Damping på low och ratta dig fram. De har samma slutsteg så karaktären borde vara densamma.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar