SansAmp Bass Driver DI

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

SansAmp Bass Driver DI

Inlägg av BBQV »

Bild

Efter en liten utflykt i MXR-land är jag tillbaka på mammas gata. GT2:an har skapat mina favoritljud i över tio år, så det var en lättnad att höra att denna lät lika bra!

Sex rattar och en trampa styr ljudet och tre små omkopplare skiftar mellan Line- och instrumentnivå i utgångarna samt jordlyft/fantommatning för XLR-utgången.

Lådan är stabil och förtroendeingivande. Konstruktören kan mycket väl vara hämtad direkt från tysk pansarvagnstillverkning. Rattarna har den där lite tröga känslan, det känns som kvalité. Trampkontakten har ett markerat klickläge och kräver lite kraft för att reagera. "Kängpunktålig" är en bra sammanfattning!

Trampkontakten slår på pedalen, i avläge är pedalen "bara" en DI-box med tre olika utgångar. När man kliver på den visar en lite röd lysdiod att den är på. Beroende på rattarnas läge kan diverse olika ljud pressas fram.

Rattarna heter Level, Blend, Treble, Bass, Drive och Precense och behöver väl ingen närmare presentation. För omväxlings skull rekommenderar tillverkaren att Blend alltid står på 100%, bara akustiska ljud blir bättre med lite ren signal inmixad.

För den som är mellanregisterberoende kan det kännas oroande att den ratten saknas, men genom att vrida ner bas och/eller diskant och justera med Level kan midden ändå framhävas. Enligt manualen ligger den vid 750 Hz vilket passar mina öron alldeles utomförträffligt.

Precenseratten är en "instant vintageifier", vrid ner den mot noll så försvinner den där skimrande/fnissliga diskanten som hi-technissarna gillar och det börjar låta gammal fyrtolva utan diskanthorn :lol:

Instruktionsboken är, som vanligt när det gäller SansAmp, välskriven och informativ utan att bli vare sig torr och tråkig eller Line6-tramsig. Tolv olika inställningar presenteras som utgångspunkt för vidare rattande. Bassman, SVT och King's X är mina favoriter.

Den lilla lådan har tre utgångar, XLR och tele med effektljud och en torr tele för stämapparat eller en extra kanal i mixern. Genom XLR-kontakten kan boxen fantommatas från mixerbordet.

Ljudet är precis lika bra som i andra SansAmpapparater. Gillar du Classic, GT2 eller RBI så kommer du att gilla den här också. I mina öron så är ljudet i den bättre än alla andra rörförstärkarsimulatorer, POD och de andra har inte en sportmössa! En riktig rörhäck med matchande låda är ljudmässigt närmare basljudsnirvana än den här, men för det priset (runt 2000 kr nypris), den storleken och med det enkla handhavandet är konceptet oslagbart! Dessutom har den alla anslutningar man behöver för både studio- och livesituationer.

DI-box, distpedal, preamp och rörförstärkarsimulator i samma låda. Låter du illa genom den här så är det inte prylarnas fel! :wink:


Edit: Körde just lite Thunderbird genom en SVT-liknande inställning. Det lät elakt! Middigt med mycket botten och lite grynig överstyrning på det. Mumma! :twisted:
Senast redigerad av BBQV den tis 05 feb 2008, 16:26, redigerad totalt 5 gång.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

En SÅN önskar jag mig i julklapp... Hoppas tomten är snäll...
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
213
Medlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tis 16 jan 2007, 21:18
Ort: Västerås

Inlägg av 213 »

Väl talat Grillby! Har en likadan Sansamp själv och om jag måste välja bort alla saker i riggen utom en, så blir det definitivt den här som blir kvar! När det gäller linesignal så spöar den ALLT!
Användarvisningsbild
Relic
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 10:19
Ort: Skellefteå

Inlägg av Relic »

Kul att den kommer till användning BBQV...

Den har varit ganska lite använd den sista tiden hos mig, men det kan ju bero på att jag har RBI:n också.

Har hunnit testa MXRen en aning och jag tror nog vi ska komma bra överens...

Än en gång så får jag tacka för en smidig och fin affär.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

daionsavage skrev:Lite GAS blev det allt... skulle den klara av att förstärka ett piezoelement?
Enligt manualen så är det inga problem, det finns till och med rekommenderade inställningar för piezobasar. Jag har ingen egen erfarenhet av just det dock.

Relic: Tack själv, jag är toknöjd!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag har den dära sansampen som är 1HE rackmonterad, är det RBI?

Den låter kanon iaf. Kanske lite mkt fisseldiskant, men den går ju att vrida bort... Innan jag skaffade MESA:n hade jag alltid Sansampen med mej när det var backline på plats, den räddar nästan vilken rigg som helst.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

dereborn skrev:Jag har den dära sansampen som är 1HE rackmonterad, är det RBI?

Den låter kanon iaf. Kanske lite mkt fisseldiskant, men den går ju att vrida bort... Innan jag skaffade MESA:n hade jag alltid Sansampen med mej när det var backline på plats, den räddar nästan vilken rigg som helst.
Det är en RBI du har och Bass Drivern har samma innehåll i ett annat skal.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Väl skrivet BBQV!
Jag har kört med min BDDI som linebox och inspelningsgrunka i 6år och är fortfarande nöjd. Jag vet alltid vad för signal jag skickar till pa´t.
Skönt att den även kan drivas via fantommatning (slipper släpa på extra sladdar och batterier).
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag har hittat ett användningsområde till!

Om man vrider ner Blend till noll så har man en DI-box med aktiv EQ! Om man växlar mellan på och av i det läget så är det som att ha en EQ-pedal på golvet.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Jag måste verkligen skaffa en sånhär...
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Ja, det måste du.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Jag är ingen basist utan den, men just nu är den paj... Och då kanske ni förstår hur jag känner mig... :(
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Pool
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: fre 02 jan 2009, 18:44
Ort: Umeå

Inlägg av Pool »

Köpte precis en programmerbar sansamp av en vän som måste ha fått något hjärnsläpp. 500kr. Är mycket nöjd med denna manick! :)
Fender American Standard Jazzbass -07. Fender AVRI 62 Jazzbas -88.
Aguilar AG 500SC + TKS 212

http://www.threeminutemadness.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.clarklane.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Pool skrev:Köpte precis en programmerbar sansamp av en vän som måste ha fått något hjärnsläpp. 500kr. Är mycket nöjd med denna manick! :)
Vafan! Borde vara böter att släppa den för så lite...


Men grattis! :)
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Indigo skrev:Jag måste verkligen skaffa en sånhär...
+1
grejor
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

Pool skrev:Köpte precis en programmerbar sansamp av en vän som måste ha fått något hjärnsläpp. 500kr. Är mycket nöjd med denna manick! :)
Inte kompispris - rövarpris !

Jag fick iofs köpa en av en PB:are för den ringa summan 800:- Han tyckte jag behövde den mer än han. Det hade han rätt i ! :D

Bra manick !
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Pool skrev:Köpte precis en programmerbar sansamp av en vän som måste ha fått något hjärnsläpp. 500kr. Är mycket nöjd med denna manick! :)
Hojta till om du vill sälja den vidare lite dyrare =)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
F.F.
Medlem
Inlägg: 389
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 12:55

Inlägg av F.F. »

Kanoninlägg!!!

Denna är allt jag spelar på idag (med en korg pitch black innan bara), rätt in i PA:t eller för den delen ljudkortet. Kör nästan aldrig med stärk längre. Alltid kanonljud!!! Den som köper en sådan blir inte missnöjd!
RICKENBACKER
Användarvisningsbild
Bille_bas
Medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:40
Ort: Borås

Inlägg av Bille_bas »

Amen till allt. Har en programerbar sansamp som jag kör med på 95% av alla livegig. Den och en RAT är en toppen combo. Samt att man kan ställa snarlika ljud med olika basar ifall man skulle kör punka på strängen under resan. Sen är det smidigt att rigga. Gäller bara att det finns monitorer som hänger med när man lirar.

Använder även den i studio för att fånga en ren bottenton då jag har ganska mycket grus i stärkaren vid inspelning. Funkar toppen =)
www.egonaut.se
Sandberg California PM Custom
Space Ultra P
Ibanez Roadstar -87
Mesa Boogie 400+
Peavey 810 TX
Peavey Mk VI
Mesa Boogie 1516 Road Ready
Användarvisningsbild
Bas-guden
Medlem
Inlägg: 413
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 01:23

Inlägg av Bas-guden »

Vad är det för skillnad på "TECH 21 BASS DRIVER D.I." och TECH 21 PARADRIVER D.I.?
CarlosDenglerAdmirer
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:14

Inlägg av CarlosDenglerAdmirer »

Här är berättelsen om hur jag köpte en SansAmp BD DI för 50 kr

Var på en mycket liten spelning där de sålde lite olika bandsaker som opretentiöst låg i en korg, och de använde sig av självbetjäning. I denna korg såg jag något som såg ut att vara till användning för mig som nybörjarmusiker. Det stod att den kostade 50kr (detta har jag vittnen som kan intyga på) och då tänkte jag såklart att det var någon sorts skitprodukt, men att jag väl får nöja mig med lågbudgetgrejer nu i början...

Nästa dag när jag var lite mer på alerten kollade jag lite på den, och märkte att den kändes väldigt gedigen och det stod "made in the U.S." hmm, kanske inte bara är skit ändå. Då inte strömförsörjning ingick har det nu gått några veckor utan att jag hunnit fördjupa mig i dess historia.

Nu när jag gör det ramlar jag nästan av stolen! Antar såklart att den är sönder på något sätt, men det vore ju samtidigt konstigt att överhuvudtaget sälja den i så fall. Samtidigt går mina tankar till den stackars sate, som möjligen missat vad han skänkt till den minimalistiska korg-shopen bredvid scenen :D

Stay tuned as jag köper en Ac-adapter och kollar om den funkar! Och misströsta inte utifallatt så är fallet, för vem bättre att skänka denna gåva till än en fattig student...
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Oj. Grattis till årets kap!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Inlägg av HirYoshima »

jaha, det är en sån här jag ska ha alltså. vem säljer en? :)
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Mårty Fake
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 06 jan 2009, 21:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Mårty Fake »

kul läsning. kunnigt. välskrivet.

skulle vilja ha recensionen på Behringers BDI 21 (som man får för ett par hundralappar).
jag äger båda och i min värld är dessa ganska likvärdiga i sound. inte i antal outputs och användningsmöjligheter förstås.
Downstroke Or Die!
*Greco Mirage *Tokai Hardpuncher *Shine Viola
*Vox Super Foundation *GK MB-150 *TKS 112 *Hagström F215GB
*Sansamp *EBS *EHX *T-Rex
Skriv svar