Ampeg SVT210AV

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Ampeg SVT210AV

Inlägg av BBQV »

Nu har jag provkört mina två Ampeg SVT210AV-högtalare. Jag blev förvånad när jag A/B-testade Scouten och Ampeglådorna eftersom jag hade lite förutfattade meningar...

Mesan sägs vara en av de mest rörlika hybriderna på marknaden och Scoutcombon låter verkligen vintage. Tyckte jag. Men ack så fel jag hade, Ampeglådorna låter betydligt mer vintage! Mesan låter nästan hi-tech vid en jämförelse, mycket beroende på diskanthornet och det passiva elementet som förstärker basen.

Min andra fördom var att det skulle fattas botten i Ampeglådorna, men det gör det inte alls! Nu är jag inte någon subbasmissbrukande effektfetischist som Parkas ( :wink: ), men jag tycker snarare skillnaden ligger i att Ampegljudet är fastare i botten, inte subbaslågt. Jag provade att boosta basen och de levererade utan att vika ner sig.

En annan iakttagelse är att det spelar stor roll hur man staplar lådorna. Liggande, som en vanlig 4x10, så får man det klassiska Ampegljudet. Om man istället ställer dem på högkant så får man ett tydligare, mera högmidfokuserat, lite vassare ljud som jag antar funkar riktigt bra som monitorljud på scen.

Frekvensmässigt känns de vintage, varken fnisseldiskanten eller den spontanaborterande lågbasen finns där. Det som däremot finns i massor är det jag uppfattar som elbasljud, d.v.s. det klassiska P-bas-genom-SVT-soundet. Lyssna på klassiska rockplattor så förstår ni vad jag menar. Spelar du metal med nedstämd femma eller hi-techfusion på en möbelsexa så är detta inte lådan för dig, men om du är en kött-och-potatis-basist med gammal hederlig rock/blues/pop på repertoaren så är du på rätt väg!

Walkabout och Ampeg är en riktigt bra kombination! Det enda jag är missnöjd med är att jag bara har två av dem...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Ampeg SVT210AV

Inlägg av blackparkas »

Hehe...


Giggade igår med M9:an.
Basen på fullt, boosten uttdragen och första 3 banden i EQ:n ganska högt ställt...
Måste ha nåt fel nånstans, antingen bland pedalerna eller i öronen...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Ampeg SVT210AV

Inlägg av BBQV »

Låter som en kostsam åkomma. Lågbas på hög volym är inte gratis...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1109
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: Ampeg SVT210AV

Inlägg av Anders »

Bra recension BBQV! Jag som kött-och-potatis-basist och användare av p-bas+SVT förstår precis hur du menar med ljudet.
Lådorna låter alltså bra med andra toppar än Micro toppen också.Häftigt!
Jag provade Indigo's Micro VR topp med en sådan SVT210AV i Glanshammar och tyckte det nästan lät som en mindre version av SVT CL och 410 rakt av.Inte långt ifrån.Förhållandevis stort och rockigt ljud från en sån liten rigg.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
TKS212,Barefaced two10,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Ampeg SVT210AV

Inlägg av BBQV »

Nu har jag tre!

Rapporterar efter repet imorgon!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Ampeg SVT210AV

Inlägg av BBQV »

Oj, den här har jag helt glömt!

Tre lådor låter mer och bättre än två. Mer tryck, mer botten, mer detaljererat och tydligare definierat ljud. Sex tior flyttar mycket luft, det känns när man drar på. Walkabouten levererar närmare 450 watt i 2,6 ohm, det räcker för mig.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

Re: Ampeg SVT210AV

Inlägg av Busta B »

Gött att höra!

Har funderat på hur Walkabouten uppför sig med 3x112 TKS-lådor =)
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Ampeg SVT210AV

Inlägg av BBQV »

Kan inte bli fel! :tummenupp:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Re: Ampeg SVT210AV

Inlägg av Indigo »

Man blir ju lite sugen på att skaffa 3-4 stycken och sedan placera ut dem på valda ställen i replokalen, så att det kommer bas lite överallt :)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
backis56
Medlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 03 jan 2013, 00:45
Ort: Halmstad

Re: Ampeg SVT210AV

Inlägg av backis56 »

BBQV skrev:Oj, den här har jag helt glömt!

Tre lådor låter mer och bättre än två. Mer tryck, mer botten, mer detaljererat och tydligare definierat ljud. Sex tior flyttar mycket luft, det känns när man drar på. Walkabouten levererar närmare 450 watt i 2,6 ohm, det räcker för mig.
Jag har bara en låda..och skulle nöja mig med två,,så skall du sälja en så hör av dej till mej....visst!? Bra recinsion jag har testa att lägga lådan ner och den får som du säjer en annan ljudkaraktär
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: Ampeg SVT210AV

Inlägg av klasextas »

BBQV skrev: En annan iakttagelse är att det spelar stor roll hur man staplar lådorna. Liggande, som en vanlig 4x10, så får man det klassiska Ampegljudet. Om man istället ställer dem på högkant så får man ett tydligare, mera högmidfokuserat, lite vassare ljud som jag antar funkar riktigt bra som monitorljud på scen.
Har du satt dit fötter för att ha dem liggande eller lägger du dem direkt på vinylen?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Ampeg SVT210AV

Inlägg av BBQV »

Jag har gummipluttar både på undersidan och på ena långsidan.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: Ampeg SVT210AV

Inlägg av klasextas »

BBQV skrev:Jag har gummipluttar både på undersidan och på ena långsidan.
Var köper man gummipluttar? Nåt man ska tänka på, alltså så man inte drar i en skruv på fel ställe och förstör lådan? Eller limmade du dit dem?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Ampeg SVT210AV

Inlägg av BBQV »

Jag köpte de största som fanns på Clas Ohlson. Drog fast dem med skruv c:a 5 cm från kanten, inget som går sönder.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: Ampeg SVT210AV

Inlägg av klasextas »

Toppen, tack då testar jag det!
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Ampeg SVT210AV

Inlägg av Bullen »

Uppar denna recension lite så fler kan lockas av dessa grymma lådor. Har min micro-rigg som hemmastärk för tillfället, fan vad bra den låter. Den låter så direkt och rätt utan att behöva krångla det minsta. Funderar på att skaffa en till 210av så man kan få ut full effekt från toppen eller ha dem ihop med mesa bass 400 på mindre gig.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Ampeg SVT210AV

Inlägg av Henko »

Bullen skrev:Uppar denna recension lite så fler kan lockas av dessa grymma lådor. Har min micro-rigg som hemmastärk för tillfället, fan vad bra den låter. Den låter så direkt och rätt utan att behöva krångla det minsta. Funderar på att skaffa en till 210av så man kan få ut full effekt från toppen eller ha dem ihop med mesa bass 400 på mindre gig.
Jag väntar leverans av BBQVs lådor nångång runt nyår och ser verkligen fram emot att testa liggande och stående ihop med både Mesa 400 och Tonehammer.
P-basar
Användarvisningsbild
nisse
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 23:52
Ort: Stockholm

Re: Ampeg SVT210AV

Inlägg av nisse »

GK mb fusion + en el två SVT210AV = bästa o lättaste riggen!!! O för lite mjukare sound, kör direkt genom en tonehammerpedal i effektreturen på mb fusion (samma slutsteg som tonehammer500), vips så har man två toppar att alterera mellan......
Skriv svar