Pedal Train Volto

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Pedal Train Volto

Inlägg av Roger Hedin »

Jag blev lite intresserad av Pedal Trains laddbara strömförsörjning Volto när jag läste om den. Hur som helst så flyttade den hem till mig förra veckan tillsammans med ett Pedal Train Mini. (Detta var dock en besvikelse, då det var skevt i ramen, men jag ORKADE inte reklamera det utan satte en möbeltass under ena foten...)

Volto är en liten nätt strömförsörjning som laddas via USB-uttag; du kan använda din dator, telefonladdare eller tändaruttaget i bilen att ladda med om du har rätt adapter; sen kan du också ladda under tiden du spelar om det skulle behövas. Så här ser den ut:

Bild

...och kan monteras så här med kardborreband:
Bild

Jag provade i skarpt läge igår på ett countrygig i Nykvarn, och hade några relativt effekthungriga apparater på pedalbordet: en EBS Microbass II, en Korg PitchBlack+ och en Line6 Relay G50. Vi spelade fyra set à 45-50 minuter. Bordet hade kanske laddats tre - fyra timmar, fem krävs för full laddning. I början av det fjärde setet dog det så jag fick stoppa i kabeln i basen istället. Det funkade och funkade och sen bara stendog. Precis som jag förväntade mig: inget saggande och långsamt tapp av kraft utan snabb "ond bråd död": ton in i slutet.

Här är lite tekniska specifikationer:
Batterityp: Li-polymer
Kapacitet: 5000mAh (= 5 Amperetimmar)
Input: DC 5V, 1A
Output: DC 9.0V 2000mA (= 2 Ampere)

Omdöme? Mycket bra, mycket smidigt! Att slippa dra fram en kabel till på de begränsade golvytor vi ofta har oss tilldelade är guld. Kom bara ihåg några saker:
- Ladda fullt!
- Stäng av i pausen!
- Ju hungrigare apparater, desto kortare speltid!

Jag glömde en sparåtgärd när jag giggade igår: tunern stod på och mätte och blinkade mest hela tiden. Om det spelar stor roll vet jag inte, men vi lägger till det till kom ihåg-listan också:
- Låt inte tunern stå och läsa av dina toner hela tiden!

Slutsats: Bra apparat!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Pedal Train Volto

Inlägg av Aslan »

Intressant!
Bra att den fixar G50 oxå.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Pedal Train Volto

Inlägg av mikkejohansson »

Håller med om allt. Mycket smidig, och tycker den räckte längre än jag "befarat". Inget brum med en Strymonpedal i kedjan heller, vilket en del verka ha problem med.

Däremot PT Mini-bordet - är typ det 5-6:e jag hör om som är skevt direkt ur lådan; mitt Nano var däremot perfekt. Kanske Pedaltrain sumpat lite kvalitetskontroll nånstans i kedjan...?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Poncho
Medlem+
Inlägg: 1157
Blev medlem: tis 08 jan 2008, 14:44
Ort: Sthlm

Re: Pedal Train Volto

Inlägg av Poncho »

Beställde ett Nano från tysken som var skevt, reklamerade och fick tillbaka ett annat skevt Nano. Orkade inte reklamera det också... Så visst har dom sumpat kvalitetskontrollen.
Fender P + Ampeg SVT
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Sv: Pedal Train Volto

Inlägg av Roger Hedin »

Aslan skrev:Intressant!
Bra att den fixar G50 oxå.
En stund i alla fall...
Tre timmar blev det nog.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Sv: Pedal Train Volto

Inlägg av Roger Hedin »

mikkejohansson skrev:Håller med om allt. Mycket smidig, och tycker den räckte längre än jag "befarat". Inget brum med en Strymonpedal i kedjan heller, vilket en del verka ha problem med.

Däremot PT Mini-bordet - är typ det 5-6:e jag hör om som är skevt direkt ur lådan; mitt Nano var däremot perfekt. Kanske Pedaltrain sumpat lite kvalitetskontroll nånstans i kedjan...?
Så länge saker inte sitter i väggen brukar det inte brumma.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Pedal Train Volto

Inlägg av Basstore »

Live funkar den kanon men i studio e den skit. Den ger ifrån sig ett litet spänningssurr o de e grymt irriterande i studion.

Men live - KICK ASS
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Pedal Train Volto

Inlägg av inber »

marcbass skrev:Live funkar den kanon men i studio e den skit. Den ger ifrån sig ett litet spänningssurr o de e grymt irriterande i studion.

Men live - KICK ASS
Volto består av två laddbara 9V likströmsbatterier plus elektronik för själva laddningen. De surrar inte, precis som ett vanligt batteri helt enkelt inte inte kan göra det. Likspänning från ett batteri KAN inte innehålla överlagrad växelspänning, dvs brum.

Det som låter i din studio är (sannolikt) att du kopplat ihop pedalerna via daisy chaining och därför fått en jordslinga.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Pedal Train Volto

Inlägg av Roger Hedin »

Update!!!
Undvik G50 och andra trådlösa. De suger tomt lite väl fort. Annars: Kanon!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2535
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Pedal Train Volto

Inlägg av Håcke »

inber skrev:
marcbass skrev:Live funkar den kanon men i studio e den skit. Den ger ifrån sig ett litet spänningssurr o de e grymt irriterande i studion.

Men live - KICK ASS
Volto består av två laddbara 9V likströmsbatterier plus elektronik för själva laddningen. De surrar inte, precis som ett vanligt batteri helt enkelt inte inte kan göra det. Likspänning från ett batteri KAN inte innehålla överlagrad växelspänning, dvs brum.

Det som låter i din studio är (sannolikt) att du kopplat ihop pedalerna via daisy chaining och därför fått en jordslinga.
Det beror faktiskt på. ;)
Ifall dom har BARA batterier så håller jag med, då beror det på nåt annat.
Men ifall dom försökt vara smarta och har ett batteri som dom låter ladda ur lägre än utspänningen och använder en step-up converter så kan den mycket väl bli någon överlagrad störning på spänningen eller ett elektromagnetiskt fält som plockas upp av några kablar eller så.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Pedal Train Volto

Inlägg av inber »

Håcke skrev:
inber skrev:
marcbass skrev:Live funkar den kanon men i studio e den skit. Den ger ifrån sig ett litet spänningssurr o de e grymt irriterande i studion.

Men live - KICK ASS
Volto består av två laddbara 9V likströmsbatterier plus elektronik för själva laddningen. De surrar inte, precis som ett vanligt batteri helt enkelt inte inte kan göra det. Likspänning från ett batteri KAN inte innehålla överlagrad växelspänning, dvs brum.

Det som låter i din studio är (sannolikt) att du kopplat ihop pedalerna via daisy chaining och därför fått en jordslinga.
Det beror faktiskt på. ;)
Ifall dom har BARA batterier så håller jag med, då beror det på nåt annat.
Men ifall dom försökt vara smarta och har ett batteri som dom låter ladda ur lägre än utspänningen och använder en step-up converter så kan den mycket väl bli någon överlagrad störning på spänningen eller ett elektromagnetiskt fält som plockas upp av några kablar eller så.
Kunde just tro att det fanns något smart-ass som skulle komma på någon lucka i mitt resonemang. Det tog nästan två veckor i och för sig.

Skämt åsido så borde den vara helt passiv eller vad man nu ska kalla det, men det finns ju en teoretisk möjlighet att du har rätt - att det sitter ett litet nätaggregat i det, en step-up-converter. Jag tror ju inte det, men det spelar ingen roll. Jag kan ju ha fel. Och jag hatar att ha fel.

Det är då fan att man inte kan hålla sig från att vara tvärsäker på saker. :D
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2535
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Pedal Train Volto

Inlägg av Håcke »

inber skrev:
Håcke skrev:
inber skrev:
marcbass skrev:Live funkar den kanon men i studio e den skit. Den ger ifrån sig ett litet spänningssurr o de e grymt irriterande i studion.

Men live - KICK ASS
Volto består av två laddbara 9V likströmsbatterier plus elektronik för själva laddningen. De surrar inte, precis som ett vanligt batteri helt enkelt inte inte kan göra det. Likspänning från ett batteri KAN inte innehålla överlagrad växelspänning, dvs brum.

Det som låter i din studio är (sannolikt) att du kopplat ihop pedalerna via daisy chaining och därför fått en jordslinga.
Det beror faktiskt på. ;)
Ifall dom har BARA batterier så håller jag med, då beror det på nåt annat.
Men ifall dom försökt vara smarta och har ett batteri som dom låter ladda ur lägre än utspänningen och använder en step-up converter så kan den mycket väl bli någon överlagrad störning på spänningen eller ett elektromagnetiskt fält som plockas upp av några kablar eller så.
Kunde just tro att det fanns något smart-ass som skulle komma på någon lucka i mitt resonemang. Det tog nästan två veckor i och för sig.

Skämt åsido så borde den vara helt passiv eller vad man nu ska kalla det, men det finns ju en teoretisk möjlighet att du har rätt - att det sitter ett litet nätaggregat i det, en step-up-converter. Jag tror ju inte det, men det spelar ingen roll. Jag kan ju ha fel. Och jag hatar att ha fel.

Det är då fan att man inte kan hålla sig från att vara tvärsäker på saker. :D
Alltid kul att få vara en besserwisser! ;)
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Skriv svar