D Lakin BG

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

D Lakin BG

Inlägg av Roger Hedin »

Dan Lakin är ena ursprungshalvan av Lakland; nu har han kommit ut med ett nytt märke som heter just D Lakin Basses.
http://dlakinbasses.com/" onclick="window.open(this.href);return false; Basarna kommer (att finnas) i tre serier:
- USA Series (med case)
- Standard Series (Made in Korea)
- Deluxe (Made in Korea w/ USA Fret Job)

Bild
Det här är min faktiska bas, också den som Ed Friedland demar på YouTube (tror jag till 99%) Färgen heter Firemist Gold och är riktigt, riktigt snygg i verkligheten. (Och det fula huvudet är faktiskt snyggare i verkliga livet också, hur det nu går till...)

Modellen heter BG, som i Bob Glaub; det är i princip en vanlig P-bas. Min är en Standard Series, den första modellen som kom. Priserna varierar från $1250 till $2750 beroende på modell. Standardserien har al- eller askkropp, lönnhals med lönn- eller rosewood-bräda. Halsen är oljad som på US Lakland, all hårdvara är US Hipshot, till skillnad från Skyline-serien som har/hade licensierad mekanik. Även stallet är ett Hipshot A; basen går stränga genom kropp eller stall. Som ordinära P- och J-basar är D. Lakin-modellerna passiva med den traditionella bestyckningen. Inga andra överraskningar heller, förutom att du dessutom kan välja om du vill ha en P-bas med J-hals eller tvärtom.

Så kommer osökt frågan: Varför uppfinna hjulet igen?
Jag var skeptisk till en början, men när jag väl fick den guldglänsande basen i mina händer så insåg jag att det är skillnad på hjul och hjul. Det är helt enkelt en mycket bra bas med mycket bra grundmaterial och delar, dessutom till ett pris som är riktigt bra. Om jag jämför den med en Fender American Standard så känns denna mycket bättre "direkt ur lådan". Inga vassa bandändar som sticker ut, t.ex. Jämfört med Skyline så är det också skillnad, med den sköna känslan av oljat trä i halsen, precis som på US Lakland. Det är dock ingen Lakland...

Jag har använt basen på ett gig; den svarar mycket bra på dynamik och spelstil. För att vara en enpuppad bas så är den riktigt bra för en stallpuppare som jag; det går att få till ett riktigt användbart knorr bara genom att spela på det sättet. Den är lätt, nästan overkligt lätt; ryggen älskar den.

Jag tar med bössan till PB-träffen i Adolfsberg. Prova den där om du är intresserad.
I framtiden kan jag tänka mig en JO-modell också, dvs. Jazzbasen, med 70-tals pupplacering om det går få, och lönnbräda med pärlemor-blocks och bindings...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin