EBS ValveDrive DI

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

EBS ValveDrive DI

Inlägg av Roger Hedin »

Jag köpte en ValveDrive DI av gunbil häromnyssens, en nygammal bekantskap. Jag hade en gång en "o-DI", men den åkte i den allmänna villervallan när jag skaffade en Boss GT-10B, nu också villervallad bort i förskingringen.

Varför en ValveDrive DI? Jag hade ju två EBS MicroBass II. Enkelt - det fanns för många möjligheter. Jag vill ha så lite som möjligt att hålla reda på; en rördriven sak som kan krulla till håret på tårna vid behov. Jag använder den till Bose-riggen när jag gör kyrkspelningar och liknande; till sådant är den som klippt och skuren.Minimal gain och så mycket utvolym som möjligt så jag slipper humlesurr, eq:n med diskanten av, mellanregistret på klockan tolv och bas på halv tre, då blir det tillräckligt Fender Bassman-aktigt. Tar man i så krämar den till det så snyggt, så snyggt.

Bild

Observera att manualen inte stämmer; den talar om en switch så man kan få tyst stämning. Den finns inte alls, den fanns på den gamla utan DI. Slutsats: en mycket bra och fundamental pedalpreamp som klarar basar med hög output utan att låta skit. Den blir kvar.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Trollis
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 21:16
Ort: Västerås

Re: EBS ValveDrive DI

Inlägg av Trollis »

Hur är DI:n på den där rackaren?
Spector Rebop5DLX, Squire VM fretless jazz, EBSClassic 450 och EBS Classicline 410
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: EBS ValveDrive DI

Inlägg av Roger Hedin »

Den är helt okej. Inte en U5, men tillräckligt bra för mat och potatis-gig...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
AndersB
Medlem
Inlägg: 264
Blev medlem: lör 17 aug 2013, 10:50
Ort: Stockholmish

Re: EBS ValveDrive DI

Inlägg av AndersB »

Säg nåt om de två lägena för omkopplaren till vänster! Vintage och... modern? Jag fick aldrig kläm på det där när jag spanade på Valve Drive.
Ångermanlänning som hamnat i Södertörn | Leker med ljud och lägger dem på Soundcloud |
Skriv svar