Ampeg PF-800

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Ampeg PF-800

Inlägg av BBQV »

Har precis provåkt Ampegen och konstaterar att den är en ljudmässig fullträff! Fett och gôtt vintagebasljud, klockrent med en SCPB. Lite basboost, lite extraknuff i midden (läge 3, 800Hz) och kompressorn ställd kl 9, sen är jag hemma.

Bild

Layouten är simpel, alltid ett plus i min värld. Förutom Ampegs standardkontroller så finns det bara en kompressor- och en FX-blendratt. Dessutom har den Aux in och hörlursutgång på framsidan. Baksidan har FX in och ut, Power amp in och Pre amp ut, footswitch för loopen, tuner ut samt ett speakon- och ett telejack för högtaleriet. Och en fläkt.

Baskontrollen ligger väldigt lågt men blir ändå inte bumlig. Ultra Hi och Lo funkar som de ska, instant hängmatta, men är lite för urholkat för mig. Diskanten lyfter fram skrammel och strängljud, den ger ett bra bett, framförallt med plektrum. Mellanregistret funkar som det brukar göra på en Ampeg, välj bland fem olika frekvenser och skär eller boosta efter behag.

Det går att ratta fram scoopade, klonkiga, fläskiga och dubstepbasiga ljud om man vill, men för mig så är det framförallt det sköna grundljudet som tilltalar. Jag skulle kunna ställa alla rattar på kl 12 och vara nöjd med det ljudet. Så enkelt vill jag att livet ska vara!

Jag testade med en liten 8-ohms 1x12:a i vardagsrummet så jag vet inte på vilket avstånd man kan välta kor, men den låter skitbra! Det ska bli kul att testa den genom en stor låda.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem
Inlägg: 1267
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 01:57
Ort: Stockholm

Re: Ampeg PF-800

Inlägg av magnusb »

Man får gratulera, gött att hitta hem.
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Ampeg PF-800

Inlägg av Aslan »

Grattis!!!:)
Otroligt skönt att du hittills är nöjd. Antar att kraften räcker till eller?:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Ampeg PF-800

Inlägg av BBQV »

Det får vi hoppas! :lol:

Jag har, som sagt, bara testat den genom lilla lådan i vardagsrummet så det blev inte nån herrejössesvolym. Stärkaren ger 500w i 8 ohm och lådan pallar 250. 8x8:an är på 4 ohm och tål hela effekten, då borde det kunna mullra på rätt bra.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Ampeg PF-800

Inlägg av Mc Green »

Jag har PF-500 och är jättenöjd. Har aldrig haft med än kl 12 på mastern och då är det starkt, mycket starkt....
Filtermöjligheterna är många och kompressorn gör jobbet. DI utgången låter snyggt och prydligt i alla sammanhang.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Ampeg PF-800

Inlägg av BBQV »

Har du jämfört DI:n med några andra? Är den bra? Kör du pre eller post EQ?

Jag har inte hunnit prova med 8x8:an än, men har redan börjat fundera på om jag inte borde skaffa två Portaflexlådor istället...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Ampeg PF-800

Inlägg av Mc Green »

Jag har en Warwicktopp som jag körde med innan, plus lillcombon Fender Rumble. Ingen av dom var helt ren och på Fendern dessutom efter mastern, vilket är irriterande. Från den här är det som att ha linebox. Sen är det ju självklart så att de gånger jag kört så har det varierat betänkligt betr både PA och mixare....
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Ampeg PF-800

Inlägg av BBQV »

Bra, jag är bortskämd med WalkAboutens rent grönjävligt skitbra DI.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Ampeg PF-800

Inlägg av strummer »

Har totalt glömt att vi ju mätte denna förstärkare, så här ser effektkuben ut:)

Bild
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Ampeg PF-800

Inlägg av BBQV »

Jag har tänkt på din kommentar om att den vore perfekt att driva en krallig 8-ohmslåda med. En Ampeg 410he t.ex.
Lite annat ljud än mina 1x15-lådor.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar