AMT BC-1 Bass Crunch

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

AMT BC-1 Bass Crunch

Inlägg av Bassplaya »

Har länge haft GAS på den här och efter att ha sålt av lite grejer kunde jag äntligen trycka på köpknappen hos AMT Electronics UK. AMT´s pedaler byggs i Sibirien men företaget har filial i Storbritannien. Nåväl...

Det första jag reagerade på var storleken på paketet. Betydligt större än jag trodde. Det visade sig dock ha en logisk förklaring. Pedalen låg rejält skyddad och har samma mått som Sansamp BDDI, VTBass etc.

Bild

Tog upp pedalen och vägde den i handen. Plåtlådan känns stabil. Rattarna är gummiklädda för bra grepp och potarna känns lagom tröga när man vrider på dom. En extra bonus är metallbågen som sitter mellan switcharna och rattarna. På så sätt riskerar man inte att komma åt några inställningar när man trampar på pedalen.
Byggd som en rysk stridsvagn helt enkelt.

Under luckan som ser ut att innehålla ett rör (design från AMT´s rörpreamps till gitarr) döljer sig batterifacket. Det första jag noterar är att där inte ligger några svarta och röda kablar med batterikontakt utan att kontakterna i stället sitter direkt på kortet. Om detta är bättre eller sämre vet jag inte, men min erfarenhet är att batterikontakt på kabel går av och måste bytas med jämna mellanrum. Detta är dock inget bekymmer för mig då jag inte planerar köra den på batteri. Dock drar pedalen inte mycket ström. Max 12,5 mA enligt manualen och det trots att pedalen kräver 18v. Så ser man bara till att koppla ur pedalen när den inte används kan man nog få rätt många timmars användning ur två nya batterier av bra kvalité.

Bild

Vidare till funktionen så är det en tvåkanals preamp med separat 3-bands eq för varje kanal. Bägge kanalerna har även reglage för gain och volym.
Drivekanalen har utöver detta två notchfilter som via 3-lägesswitchar väljer mellan midfrekvens 230, 330 eller 500 Hz och den andra är kopplad till gainene och har lägena Off, 400 och 700Hz.

Utöver detta finns en blendratt som är aktiv när drivekanalen är igång och en mastervolym.
Blendratten är väldigt musikalisk till skillnad från på många andra pedaler. Tycker ofta att det låter som två olika signaler som är panorerade i varsin högtalare, men inte här. Här är det perfekt balans mellan rent ock distat ljud och det låter som en enhet, precis som det ska göra.
Två switchar finns. Drive, som aktiverar Drivekanalen (Den rena kanalen är alltid igång) och Hi/Lo som är en gainboost.

På höger sida hittar vi Input och Send/return till effektloopen. Går vi över till högersidan hittar vi fyra olika outputs för olika ändamål. OUTPUT är tänkt att kopplas till stärk/slutsteg. CTRL OUT för MIDI/Aux. CAB.SIM för koppling direkt till mixerbord och DI OUT (Tele) är en balanserad ut till t ex ljudkort. På framsidan (som sig bör) hittar vi ingång till strömmen, standard barrelkontakt (BOSS-typ) med minus i mitten. Tänk på att pedalen kräver 18v.

Hur den låter är svårt att beskriva då jag har svårt att jämföra den med något annat. Den låter inte Sansamp och den låter inte MXR. Vet inte om den går att jämföra med Darkglass och Aguilar då jag ej testat dessa.
Den är i alla fall väldigt mångsidig och skulle nog kunna passa de flesta, oavsett vilken musik man spelar.

Ska försöka spela in lite med den i helgen och postar i så fall här.
Hoppas ni är nöjda med recensionen.

Ursäkta bildkvalitén. Mobilkamera och Jonnie Walker är ingen bra kombination ;)

Skål på er och trevlig helg.

Bild
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: AMT BC-1 Bass Crunch

Inlägg av 41HZ »

Hurdant ljud brukar du ha i vanliga fall? Basigt, middigt, skoopat? Fingerspel eller plektrum? Har ju själv spanat på den och försökt bilda mej en uppfattning hur dess karaktär är.
Bra recension annars, skål! :)
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: AMT BC-1 Bass Crunch

Inlägg av jisac »

Mycket intressant. Tack för den recessionen :)
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: AMT BC-1 Bass Crunch

Inlägg av Bassplaya »

Brukar ha rätt mycket mid och men inte så jättemycket gain. Spelar med plektrum. Ska som sagt försöka spela in lite i helgen och lägger då upp ljudklipp här.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: AMT BC-1 Bass Crunch

Inlägg av mrbaloo »

Tack för en bra recension!
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: AMT BC-1 Bass Crunch

Inlägg av theLopp »

Bra recension! Ser fram emot ljudklipp!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar