TKS2128

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

TKS2128

Inlägg av Phear »

Köpte den här begagnad för ca en månad sen men har bara hunnit med två rep hittills. Tänkte dela mina upplevelser så här i början, och några rep senare när man hunnit vant sig lite mer.

Byggkvalitet:
Överlag bra hantverk med snygg finish. Snyggt skurna skarvar i vinylen. Ser proffsig ut. Vinylen har börjat släppa lite granna på baksidan vid ett par skarvar, kan tänka mig att det beror på att lådan är handbyggd och man då inte haft lim med lika bra vidhäftning/åldersbeständighet som med fabriksbyggda lådor. Det är iofs inget som stör med tanke på hur lite som släppt och att det är på baksidan.
En skruv till bägge högtalarterminalerna hade lossnat och jag förstår varför. Terminalerna sitter med genomgående m3-skruv och mutter. Med tanke på ljudtrycket lådan presterar så är det inte konstigt att muttrar vibrerar loss. När det händer läcker mera ljud ut vid terminalerna och lådans basreflexavstämning fungerar sämre. Det skulle nog även behövas lite tätning mellan terminaler och fästplåt samt mellan fästplåt och låda. Även om terminalerna är ordentligt åtdragna kan det bli luftläckage i de skarvarna som gör att lådan har mer förluster än i beräkning/simulering. Ska fixa skruvar och tätning vid tillfälle så får vi se om jag hör någon skillnad (troligtvis dränker repans akustik ev skillnader).
Kan väl också småtycka att högtalargallret känns lite rassligt när man knackar på det, och att lådan känns lite tunn och "klonkig". Jag vet att TKS-lådorna har tunnare låtmaterial än vanligt men att de är stagade invändigt för att kompensera= lättare lådor.

Nu kanske det verkar vara litet väl negativa tongångar, men, när vi väl kommer till tongångarna: ljudet, så kan jag inte säga att jag märker av vare sig rasslande galler eller tunn plywood. Det låter riktigt bra helt enkelt! Lådan känns relativt rapp och neutral i ljudet, finns inget som sticker ut eller irriterar. Tidigare körde bara genom en 212 gitarrlåda och innan den en Ebs 212 proline. 2128:an låter mycket klarare än de båda andra trots att ebs-lådan hade diskant. Ett åttatums mellanregister gör susen! Det märks att lådan är väldesignad och att det sitter bra komponenter i.
Bara en sån sak att jag tidigare inte gillat ljudet från min Warwick Vampyre med gamla strängar förut, men nu låter den kanon!
Och rattande på eq märks tydligare och jag behöver knappt ratta på för att höra mig själv bra.
Skulle gärna haft litet mera lågbaskapacitet, men delvis så visste jag att den inte kan prestera den lägsta basen och delvis så är det petitesser med tanke på hur bra den låter!

Så på det stora hela är jag extremt nöjd... Skulle iofs vara intressant att testa nån tks 2158 eller 2156, mycket vill ju ha mer... ;)

/Per
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: TKS2128

Inlägg av bjelkeman »

jag gillar recensioner! De är förjäkla bra dessa lådor.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: TKS2128

Inlägg av Phear »

Jag gillar också recensioner. Därför tyckte jag att jag behövde bidra med nåt själv! :)

Ja de är väldigt bra och extremt prisvärda, allrahelst begagnat.
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Skriv svar