Jule Monique och M700

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Jule Monique och M700

Inlägg av strummer »

Bild

Jag gillar ljud på alla möjliga sätt, och jag har några gånger lånat en Jule Monique, både för rep och inspelning. Och eftersom jag mätt lite och pillat mycket tänkte jag försöka mig på en liten recension av denna preamp och tillhörande slutsteg.

Monique är alltså en preamp med rör för både förstärkning och eq, och med ett utseende och dito ljud som ingen annan. Den version jag testade kallas Dovecage, inte så konstigt då den ser ut som typ en fågelbur. Det finns också en likadan men med bambuchassi (mycket dyrare) samt två olika varianter med liggande rör, en för fristående bruk som kallas Tardis och så en för rackmontage.
De båda modellerna med liggande rör kan man numera få med inbyggt slutsteg, medan det går att köpa till ett externt slutsteg (M700, Hypex förstärkarmodul) till dem med stående rör. Jag har också sett Hypexmoduler inbyggda i rackchassin, en fördel med att vara en extremt liten ”fabrik” som verkligen bygger allt för hand. För den som undrar fanns det förut en annan slutstegsmodul från Jule, Minnie 800, som baserades på samma ICE Powerkrets (250x2) som exempelvis Gallien Krueger MB Fusion 800, men det nya slutsteget är ännu kralligare (och dyrare).

På Monique kopplar man in basen till höger, och den första ratten är Sensitivity, och den ratten påverkar karaktären på ljudet rejält. Ok, det är 9 dB skillnad mellan min och max också, men de stora skillnaderna är i ljudets textur, övertonsmättnad och anslagskänslighet. Enkelt uttryckt är det som att gå från en nästan helt ren signal till ett happy place där basen låter lite bättre, lite fetare och med lite mer krämig rörkompression. Den som vill ha vrålande dist får dock leta annorstädes, här är det på sin höjd lite ludd i kanterna som erbjuds. Har man en passiv bas eller vill få upp nivån drar man ut Sensitivity och tjänar på så sätt 4 dB.
Bild

Efter denna smått magiska ratt kommer tonkontrollerna, tre till antalet: Low (shelving med riktigt låg ingreppsfrekvens, +-12 dB @ 26 Hz, mörkblå och ljusgrön kurva), Mid (+7-11 dB @ 1,3 kHz notch, röda) och High (+-12 dB shelving, brun och blågrön, med ett extremt brett ingreppsområde, och jag är inte man att säga något vettigt om karaktäristiken på det filtret). Samtliga filter är extremt flacka, och i grundläge (alla rattar i mitten, knallblå) är det ett par dB plus i basen och knappt 4 dB minus längst upp i diskanten.
Filtren ska enligt Jule ge +-20 dB, men det är som synes lite optimistiskt. Däremot påverkar de olika rattarna inte varandras funktion, så om du drar på fullt på diskant och rullar av mid helt blir det inte stor skillnad för de tar till största delen ut varann, och drar du på alla kontroller fullt blir det rejält mycket starkare över hela frekvensbandet.
Jag lyckas inte få till någon riktigt rak frekvensgång (men +-3 dB är ganska lite…), men å andra sidan finns det heller ingen möjlighet att ställa in något ljud som låter annat än underbart!
Bild

Den sista ratten på framsidan är Line Level, och det är den normala volymratten som styr utnivån på baksidans telejack. På baksidan finns också en XLR DI med separat volymkontroll.
Jag lät Oscar Ammer på Echobox ratta Monique åt mig vid en inspelning, och med passiv bas hamnade kontrollerna då här: Bas 0, Mid kl 1, Diskant 0 och Sensitivity kl 2. Basen var en passiv Valenti JJ (bäbisblå!) med båda mickarna på fullt. Nere i min repan drog jag gärna på lite extra bas, men det kostar ju på att göra så i inspelningssammanhang.
Andra jag pratat med tycker att man helst ska dra på Sensitivityn fullt, men jag tycker att det går att hitta olika sweet spots beroende på anslag, bas och tonideal.
När det gäller eq-reglagen är det extremt svårt att hitta någon inställning som låter annat än superbt, men samtidigt är detta ingen eq att till exempel ”fixa” ett problemrum eller ”kötta på lågmidden” med. Nej, man får Moniqueljudet hur man än gör, och det är inte illa!

Jag har, under den tid jag använt Monique, blivit väldigt förtjust i framför allt den där svårfångade känslan av att jag kanske ändå är rätt ok på bas, och att den där tonen som sitter i mina fingrar kanske är rätt konkurrenskraftig ändå. Jag är också extremt svag för riktiga kvalitetsbyggen, och för mig är Jule Monique en produkt i samma anda som en riktigt dyr klocka, en riktig cykel eller en fullt funktionell skulptur. Som studioverktyg är den lätt värd varenda krona, och till och med live är den användbar, om så endast därför att du kommer att spela lite bättre än normalt bara för att det låter så jäkla bra!

Bild

Jule M700 är slutsteget, och det baseras på en Hypexmodul som levererar rejält med ström, och även drygt 1 kW i 2 ohm. På baksidan hittar vi dubbla speakonkontkater samt fläkt på/av, medan ingången som standard sitter på framsiden bredvid volymratten.
Den enda anledningen till att jag inte mätte steget i 1 ohm är att jag inte ville riskera att förstöra något, då just det steget jag hade ägs av en privatperson. För den som inte är van vid kuben kommer siffrorna här: 8 ohm 390 W, 4 ohm 666 W och 2 ohm 1025 W, allt mätt dynamiskt vid 1% THD.

Bild
Senast redigerad av strummer den tor 17 mar 2016, 09:09, redigerad totalt 1 gånger.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jule Monique och M700

Inlägg av bjelkeman »

Riktigt bra strummer!
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
aacee
Medlem+
Inlägg: 823
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:14
Ort: Luleå

Re: Jule Monique och M700

Inlägg av aacee »

Trevlig GAS-skapande läsning! :tummenupp:
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Jule Monique och M700

Inlägg av Elfström »

"Jule Potter"
And from Sweden. . .This is a very professionally done review of Monique in the Swedish Bass Magazine "PrataBas." :
:tummenupp: :lol:
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Jule Monique och M700

Inlägg av Elfström »

Test i Bass Player.com från 2013 men gäller fortfarande.
Monique och M-700 slutsteget finns hos mig för test.



CONTRARY TO CONVENTIONAL WISDOM, overnight success in the music business rarely happens overnight. The same is undoubtedly true in the world of amplifiers, where builders can spend months tweaking their offerings before the first player ever plugs in. Very few builders, however, arrive at the marketplace as fully formed as Jule Potter, whose 40-plus years worth of electronics expertise has resulted in Monique, a hand-built tube bass preamp that takes a supremely elegant road to transcendent tone.

After spending the late 1960s and early ’70s working with low-light level and infrared television systems in Navy aircraft, Potter embarked on a career in security and consumer electronics, followed by 12 years of UNIX software development. By the time he was ready to put his name on an amp, he’d spent thousands of hours with high-level co-conspirators willing to share what they knew, including James Demeter, for whom he built silent speaker chambers; David Geren at CineMag, who helped design Potter’s output transformer; and Matchless/Bad Cat/Star Amplifiers veteran Mark Sampson, for whom Potter hand-built hundreds of amps. Potter’s first Jule guitar amp was born in 2001, and Monique arrived seven years later.




Monique Rackmount

Monique Dovecage Potter’s mission was to build a straightforward bass preamp that gave bassists complete control over their live and studio tones. His emphasis on simplicity begins inside the amp, where DC filaments, a fully choke-regulated power supply, a CineMag transformer, and only four tubes—a Shuguang 6SL7, a Tung Sol 6SL7, an EH 12AU7, and an EH EZ81—fill the two-space steel chassis. The front panel has separate level controls for the two outputs around back (LINE LEVEL for the ¼” line output and BALANCED LEVEL for the XLR DI), which can be used separately or together. Early models, optimized for powered cabinets like Bergantino’s IP series, put out 0dB, but Potter later updated Monique so that pulling out the LINE LEVEL knob added another 10dB to both the line out and the DI.

Monique’s HIGH, MID, and LOW knobs control a Baxandall equalizer, popular with mastering and mix engineers for its minimal phase delay, seemingly neutral characteristics, and exceptionally wide control of the frequency spectrum. Each EQ knob, truly independent of the other two, is capable of 20dB boost/cut from the center of each control; set at noon, tone is flat and unaffected by the Baxandall. Unlike the EQ, which has been around since the ’50s, Monique’s SENSITIVITY is rather unusual. Inspired by a similar “brilliance” knob on Sampson’s Thunder-chief bass amps, SENSITIVITY functions somewhat like “exciter” controls in other circuits, and pulling it out also boosts the signal by 4dB, which is useful for passive basses.

CLEAR & WARM

With its four tubes and old-school vibe, Monique sounded every bit as rich and warm as I thought it might, but I was surprised how quick it was, too. The preamp, paired with my powered Bergantino IP112 1x12, was dead quiet, hum-free, and louder than other tube preamps in my studio, and I found it impossible to overdrive the tubes (Potter says it can be done, but it’s not easy, and he recommends overdrive pedals instead).

The HIGH, MID, and LOW knobs offered an array of tone options, all of them very musical. As most EQ nerds know, it’s difficult to dial in bad tone on a Baxandall. The BASS control never made things muddy, the mids were never too pointed, and the high end never got glassy, but I reveled in Monique’s precise control of each frequency. Turning up the SENSITIVITY knob subtly transformed the high frequencies, adding “air” and opening up the top end, but most of the time, I was quite satisfied with the EQ and SENSITIVITY knobs set at noon.

In trying to describe Monique’s tone, the first word that comes to mind is “transparent.” It’s probably more accurate, however, to say that Monique magnified the natural properties of every bass I plugged in. Once I got over the shock of hearing things I’d never heard before in a fretted ’90s F Bass I thought I knew well, I began unpacking basses I hadn’t played in months just so I could plug them in. It was amazing to hear Monique reveal fresh flavors in each instrument, from stock pre-CBS Fender Jazz and Precision basses and a plywood Kay with a Fishman pickup to high-output Wals, Roscoes, and Mike Lulls. I heard each bass’s inherent properties, every tiny tonal adjustment, and my own playing with astonishing clarity. Many hours after I’d first switched on Monique, I begrudgingly unplugged. It was not easy.

Eventually, I invited other players to try Monique, and it was a joy to watch their faces light up as they heard their instruments through Potter’s preamp, usually paired with Bergantino and Aguilar gear. Monique made me feel like I was hearing my hands and my instruments for the first time in a long time, and I found myself stretching out and trying new approaches every time I plugged in. What more could a player ask from a preamp?

SPECIFICATIONS

MONIQUE
Street Monique Rackmount and Desktop “Tardis,” $1,185; Monique Dovecage, $1,300; Monique Bamboo $1,800; De-Monique Rackmount and Tardis models with 800-watt Demeter power amp, $2,035
Pros Lean genius, muscular clarity, and world-class tone in a roadworthy enclosure
Cons None

Contact: Zonguitars.eu@gmail.com

SPECS

Input 1/4"
Line-level output 1/4" with 10KΩ output impedance; 0db .775volt (pushed in) and +10db 2.5 volts (pulled out)
Balanced output XLR (-10db .775volts) at 600Ω, driven by CineMag transformer
Tubes Shuguang 6SL7, Tung Sol 6SL7, EH 12AU7, and EH EZ81
EQ 3-band Baxandall with non-interactive equalization, ±20dB boost/cut
Sensitivity 100mv @ 5MΩ, +4dB boost (pulled out)
Power 120 VAC, 230 VAC or 100 VAC
Dimensions 3.5" x 17 3/8" x 10"
Weight 13 lbs
Made In U.S.A.

http://www.bassplayer.com/amps/1166/gea ... ique/27164" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Jule Monique och M700

Inlägg av funkys**t »

En sån skulle man ha!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Jule Monique och M700

Inlägg av Elfström »

funkys**t skrev:En sån skulle man ha!
Går att ordna när du vill, snart vid en dörr nära dig. :D
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Jule Monique och M700

Inlägg av Elfström »

Ja jag säger då det, hon är så fin lilla Monique :lol:
Bild

Bild
Shut up and play yer guitar!
Skriv svar