Harley Benton MB-4 SB Deluxe

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Harley Benton MB-4 SB Deluxe

Inlägg av hulkenstrong »

Harley Benton MB-4 SB Deluxe

Bild

Body: Basswood
Bolt-on neck: Maple
Neck Profile: D
Fretboard: Maple
Radius: 350 mm
21 Frets
Scale length: 864 mm
Nut Width: 42 mm
Double-action truss rod
Headstock in body thomann colour
Pickups: 1 humbucker with coil split function
2 x Volume and 1 tone control
Chrome hardware
Vintage-style machine heads
Diecast bridge
String Gauge: .045 - .105
Colour: 3-Tone Sunburst

PRIS: 1 185,23 SEK (23-11-2016)

Väl packad bas i en stor kartong med bubbelplast och sen en till kartong för basen som även den var omslagen i bubbelplast och fixerad med frigolit.

Basen väger en del. Thomann angav 4 KG på fraktsedeln men troligen väger den lite mer. Fann inga synliga skavanker på min bas förutom ett 1-2mm tryck märke bredvid en bandstav. Knappt synligt och ingen påverkan på ljud/spelbarhet eller utseende. Halsen är av modell REJÄL/GROV p-bas. Halsen är 42mm bred med en rejäl D-profil.

Elektroniken såg ut att vara lödd okej och grovleken på kablarna var okej men jordkabeln till stallet kunde varit 0.5-1mm grovare. Det finns ingen annan synlig skärmning.

Spelbarhet är mycket bra. Bandstavarna är fint slipade och i en nästan wow känsla vid detta pris. Är inte minsta antydan av bandstavarna när man spelar och ändarna ser fina ut. Stämskruvarna är rejäla och känns mer en okej. Stallet ser ut att hålla bra kvalité. Basen kom med Dadario stålsträngar som låtar bra (bortsett från att jag upplever lite mindre tryck ur A-strängen men kan inte hitta om det är strängen eller någon annan del i kedjan som påverkar det). Ljudet ur micken i humbucker läge är definitivt i den normala till finare klassen. Delad blir det dock mycket hum/brum, nu kan det vara normalt single coil hum/brum. Var länge sedan jag lirade på en single coil mick men kan vara värt nämna iaf. Tonkontrollen känns och låter som den ger en hyfsad påverkan på ljudet men igen så har jag svårt avgöra exakt kvalité på den. Detta då jag i princip aldrig använt tonkontrollen på någon av mina basar jag ägt.

Slutsatsen är att jag inte kan förstå hur denna bas är prissatt så jäkla lågt! Jag försöker hitta stora fel men det finns inga eller jo...instrumentkabeln som medföljer...KASTA SKRÄPET DIREKT!!! Denna bas matchar basar jag ägt upp till 5-6 000 kr klassen enligt mig. Du får tom med nycklar till hals/stall justering. Vill du ha en topp bas så byt sadeln från den plastvariant som är monterad och skärma basen och slutligen släng i valfri mick och du har en förbannat fin bas.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dkvjc4gHin8[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=aPEmCcDPtBU[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nSSZOhKEVqQ[/youtube]
Senast redigerad av hulkenstrong den fre 02 dec 2016, 14:54, redigerad totalt 2 gång.
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Harley Benton MB-4 SB Deluxe

Inlägg av Mr Spock »

Schysst recension.
(Skulle inte du ta en paus från spelandet, förresten?)

Ett antal HB-modeller har ju fått goda recensioner runtikring: hollowbodyn, P-51:an - och nu denna. Självklart har de behövt gena i kurvorna vilket innebär synpunkter på fotolaminerade toppar, materialmässigt tveksamma sadlar och stall. Men sammantaget tycks det vara anmärkningsvärt bra grejor de fått till för det aktuella priset. I tillägg verkar kvalitetskontrollen vara god.
Kul!
(Nu blir det väl ingen paus, va?)
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Re: Harley Benton MB-4 SB Deluxe

Inlägg av hulkenstrong »

Mr Spock skrev:Schysst recension.
(Skulle inte du ta en paus från spelandet, förresten?)

Ett antal HB-modeller har ju fått goda recensioner runtikring: hollowbodyn, P-51:an - och nu denna. Självklart har de behövt gena i kurvorna vilket innebär synpunkter på fotolaminerade toppar, materialmässigt tveksamma sadlar och stall. Men sammantaget tycks det vara anmärkningsvärt bra grejor de fått till för det aktuella priset. I tillägg verkar kvalitetskontrollen vara god.
Kul!
(Nu blir det väl ingen paus, va?)
Ska ge spelandet lite mer tid. Tänkte ge det en boost med något nytt. Har inte köpt något basrelaterat på iaf 1-2 år. Även något som kommer kräva lite mer träning. Denna har en bred mastig hals vilket är helt emot vad jag egentligen föredrar men bör vara mer lämpad för stämning i B. Ska även testa träna på att hålla plektrumet på ett annat sätt och se om jag kan bygga upp lite fart och testa spela fler låtar i 140-160bpm+16 delar.
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
Skriv svar