Benson Precision pickup

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Benson Precision pickup

Inlägg av Henko »

Ville ge min nyinskaffade Nate Mendel-HPD med lönnbräda ett sound liknande den bruna 77:an i det här klippet:
https://youtu.be/rgzD3vcrExE

Original-Quarter Poundern är ju inte alls i den häraden så jag började leta efter en bright men mer vintagespecad kvalitetsmick på rätt sida tusenlappen.

Hittade tips om byggaren Benson Pickups på Talkbass och budade hem en på ebay för $50 (de säljer även via sin webshop men då för $120). Frakt, tull och moms tillkom såklart.

Skulle inte vara jättehet, 11k. Noterade dock att bobbinen på Benson (överst) var högre än på QP-micken (underst) och har mer lindning på höjden.
Bild

Väl på plats är den riktigt klar och fin. Väldigt bright (men på ett bra sätt) med tonkontrollen öppen om jag jämför med min andra P som har alkropp, RW-bräda och en mer traditionell P-mick. Nästan lite jazzbaskaraktär på toppen. Backar man tonen ett kvarts varv kapas den översta toppen och istället kommer den tjocka P-basmidden fram och det låter mer som den andra P-basen. Det grejade inte QP-micken.
Upplevde samma fenomen på en Antiquitymick jag hade på min Telebas – många nyanser att hämta i tonkontrollen jfrt med andra mickar.

Har inte testat den på rep ännu men det verkar lovande. Och rätt nära målbilden.
Senast redigerad av Henko den ons 20 feb 2019, 21:10, redigerad totalt 2 gång.
P-basar
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Benson Precision pickup

Inlägg av bjelkeman »

Trevligt.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Benson Precision pickup

Inlägg av Henko »

bjelkeman skrev:Trevligt.
Mycket. Och imorrn äre repdags!
P-basar
Skriv svar