Epiphone Thunderbird Vintage Pro

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Epiphone Thunderbird Vintage Pro

Inlägg av BBQV »

Jag köpte en flång ny bas för första gången på många år, en Epiphone Thunderbird Vintage Pro, den svarta varianten. Trots att jag är P-baskille så gillar jag utseendet på dem, men jag har aldrig kunnat spela på dem. Framtunga med halsar som kvastskaft, låga F utom räckhåll för att inte tala om stämskruven för G-strängen. Dessutom har alla nya modeller varit fula och haft det eländiga trepunktsstallet.

Den nya Vintage Pro-serien har rättat till det estetiska och priset är så pass lågt att jag tyckte mig kunna köpa en trots den bristande ergonomin. Jag är glad att jag gjorde det! Efter ett fyratimmarsrep kan jag konstatera att den var väl värd pengarna!

Nickelhardware och det tvådelade stallet, den gigantiska skallen och de stora, blanka mikarna gör att den ser helrätt ut. Halsen är smal, 39mm vid sadeln, men den runda profilen gör den skön att hålla i. Den är inte farligt framtung tack vare att den främre axelbandsknoppen sitter under halshälen och jag hade inga problem att nå låga F. Basen väger 4,1kg och var väljusterad vid leverans med låg stränghöjd och spikrak hals. Jag fick justera intoneringen på G-strängen, annars var det bara att spela.

Den låter ”som ett argt piano”, mera tjong än bomp, och har en lång sustain, perfekt för rock. Vi körde ett par blueslåtar också och med halsmiken solad och tonkontrollen halvt avrullad så låter det blues, nästan lite P-bas.

Nackdelar då? Jo, några smågrejer irriterade mig. Rent estetiskt så tycker jag att rattarna satt ”uppochner”, texten var läsbar för mig med ”allt på fullt”, jag vill ha dem rättvända för någon som står framför mig. Det tog en minut att rätta till, inklusive tiden det tog att plocka fram rätt verktyg. En praktisk detalj som störde var att skallarna på mikskruvarna var vassa. Jag filade ner dem med en nålfil, sen var de släta. Förutom det så har jag bytt strängar, originalen var sladdriga och mesiga.

Det här är utan konkurrens den bästa Thunderbird jag nånsin spelat på!

Bild
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Epiphone Thunderbird Vintage Pro

Inlägg av bjelkeman »

Gillar “tjong”, vilket är vad jag tycker kommer ur Corvette $$ med SS strängar. Thunderbirds ser ju jäkligt läcker ut. Måste få prova en sådan någon gång.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5513
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Epiphone Thunderbird Vintage Pro

Inlägg av Danne »

Härligt, grattis, den ser jättefin ut!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Epiphone Thunderbird Vintage Pro

Inlägg av blackparkas »

Tveklöst en av de bästa sett till priset.
Hade ju en i butiken en sväng och den var vansinnigt bra.

Föredrar dock min Bicentennial och den Orville jag hade, men så är det ju lite prisskillnad på en Bicentennial och Vintage Pro också... :D

Mycket vettiga mickar i Vintage Pro.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Epiphone Thunderbird Vintage Pro

Inlägg av Grundström »

Har en likadan. Instämmer med allt.

Det är nog den bas jag använder mest nuförtiden. Den är inte "bra för Epi" utan kort och gott en bra bas.

Funderar på att byta stämmskruvarna. Är väl det som känns lite billigt.

Grattis till köpet .
//Emil
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Epiphone Thunderbird Vintage Pro

Inlägg av BBQV »

Jag har också lurat på nya stämmisar, Vintage Reverse med D-Tuner, men det får vänta ett tag.

Köpte Epis hardcase samtidigt, den passar inte i nåt annat och jag vill inte bryta nacken på den...
Väldigt stadigt case, men fuskskinnet på utsidan känns ömtåligt.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar