Tech21 DP3X dUg Pinnick

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Tech21 DP3X dUg Pinnick

Inlägg av BBQV »

Jag fick låna hem en dUg Pinnickpedal för att lära känna den lite innan eventuellt köp. Jag ville ha en distpedal som funkar både som grund- och distljud och Tech21 brukar göra bra grejer.

Ett problem är att jag inte får till grundljudet på den. Det blir gärna dovt och murrigt eller väldigt vasst trots att midswitchen kan flytta centerfrekvensen. Jag tror att midden har en väldigt bred puckel för när man skruvar bort mid så blir det liksom väldigt lite ljud kvar.

När man slår igång disten så händer det grejer! Se till att vrida upp basen rejält, för Chunkratten lägger till mycket diskant. Det klassiska Pinnicksoundet infinner sig omedelbart och med lite rattande kan man få till flera användbara distljud.

Problemet för mig är att när jag slår av disten så låter grundljudet prutt och om jag lyckas få till ett acceptabelt grundljud så blir distljudet för basfattigt.

Den låter jättebra när man väl rattat in ett maffigt ljud, men man måste ner och skruva på rattarna för att få till ett annat bra ljud.

Jag har mera användning av en VT Bass Deluxe eller en VT Bass och en ESB Billy Sheehanpedal.
Tyvärr, jag ville gärna gilla den...

Bild
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Tech21 DP3X dUg Pinnick

Inlägg av blackparkas »

Man köper en sån där pedal för Pinnick-soundet... Inte för nåt bajsigt grundljud..

Ganska tråkigt att de gjorde en så omfattande pedal av den.
Jag trodde helt klart de skulle göra en distpedal helt enkelt bara som gjorde det man vill - efterapa Pinnick.
Resten skiter man ju i.
Stämfunktion liksom... Hallå!?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16194
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Tech21 DP3X dUg Pinnick

Inlägg av 200071 »

BBQV skrev: tor 17 okt 2019, 19:32 Jag fick låna hem en dUg Pinnickpedal för att lära känna den lite innan eventuellt köp. Jag ville ha en distpedal som funkar både som grund- och distljud och Tech21 brukar göra bra grejer.

Ett problem är att jag inte får till grundljudet på den. Det blir gärna dovt och murrigt eller väldigt vasst trots att midswitchen kan flytta centerfrekvensen. Jag tror att midden har en väldigt bred puckel för när man skruvar bort mid så blir det liksom väldigt lite ljud kvar.

När man slår igång disten så händer det grejer! Se till att vrida upp basen rejält, för Chunkratten lägger till mycket diskant. Det klassiska Pinnicksoundet infinner sig omedelbart och med lite rattande kan man få till flera användbara distljud.

Problemet för mig är att när jag slår av disten så låter grundljudet prutt och om jag lyckas få till ett acceptabelt grundljud så blir distljudet för basfattigt.

Den låter jättebra när man väl rattat in ett maffigt ljud, men man måste ner och skruva på rattarna för att få till ett annat bra ljud.

Jag har mera användning av en VT Bass Deluxe eller en VT Bass och en ESB Billy Sheehanpedal.
Tyvärr, jag ville gärna gilla den...

Bild
Men, grundljudet är väl det du har när den är off?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Tech21 DP3X dUg Pinnick

Inlägg av BBQV »

Jag tänkte att man kunde ha den istället för stärkare, bas - pedal - PA typ...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Tech21 DP3X dUg Pinnick

Inlägg av gthyni »

vad använder du för bas när du testar?
tror den är optimerad för en P-bas med bra tryck i mellanregistret
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Tech21 DP3X dUg Pinnick

Inlägg av BBQV »

P-bas med askkopp och lönnhals, Vintage 62-mik, DR LoRidersträngar.

Testade i repan idag. Samma intryck där, disten är skitbra men det är ingen pedal man växlar mellan rent och distat med. Då blir det en väldigt dyr pedal. Dessutom var den brusig...

Den här var inte min bag.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Tech21 DP3X dUg Pinnick

Inlägg av mrbaloo »

Vilken tur! Jag hörde ett youtube-klipp för ett tag sedan, där han demade "sin" pedal. Pruttigare ljud från en bas är svårt att få till. Skulle min bas få låta så hade jag slutat spela bas på direkten.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Skriv svar