Sterling by Music Man Stingray Ray34

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Masayo
Medlem++
Inlägg: 4116
Blev medlem: tor 28 feb 2008, 15:22
Ort: Eksjö

Sterling by Music Man Stingray Ray34

Inlägg av Masayo »

Ernie Ball Music Man är, som många säkert vet, moderbolag till Sterling by Music Man och Stingray Ray34 har ett tydligt släktskap till sin amerikanska förebild. Min bas är tillverkad i Indonesien och kroppen är av ask (2 delar). Hals och greppbräda av lönn.

Till skillnad från den tidigare budgetversionen OLP MM2 har Ray34 aktiv elektronik och mitt exemplar har, precis som USA-versionen, hals med greppbräda av rostad lönn. Ray34 har dock ingen blankpolerad hals och den rostade ytan är väldigt mörk, knappt så att bandmarkeringarna syns. Bortsett från det är halsen välgjord utan vassa bandstavar och andra slarvfel som ofta finns på billigare instrument. Halsen har D-profil och bredden påminner om den som finns på P-basarna.
Ray34 har en vikt på ca 4,5 kg så stående basister med känsliga ryggar varnas. Ljudmässigt finns det många möjligheter då Ray34 har en aktiv 3-bands EQ. Mirofonen är en humbucker med Alnico-magneter. Det typiskt kraftiga och genomträngande Stingray-soundet finns här också även om lite av bottnen på ljudet saknas.
Sammanfattningsvis är Sterling by Music Man Ray34 en välbyggd bas som både till utseende och ljud kommer nära originalet. Inspirationsmässigt får den också ett högt betyg; jag har lirat en stund varje kväll sedan jag fick hem den.

+
Likheten med originalet
Hantverket
Elektroniken
Ljudet

-
Vikten
Ytbehandlingen av halsen. Ljusa bandmarkeringar hade varit tydligare
Fender Jazz Bass - 1966 / Fender Classic Series 70's Jazz Bass - 2008 / Squier Classic Vibe 60's Jazz Bass - 2012 / Squier SSQ Precision Bass - 2000 / Ibanez Musician MC824 - 1980 / Fender Rumble 100
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3411
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Sterling by Music Man Stingray Ray34

Inlägg av maxoges »

Jag har haft äkta stingrays, sterlings, sterling by musicman, olp osv. Jag måste säga att de nya halsarna i roasted maple känns klart bäst att splela på av kopiorna. Bäst är förstås orginalet!
Skriv svar