Ny Kontrabas

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

KontraKurt skrev: Din avatar - tyder den på mogenhet? Väx upp själv och lär er ta kritik när den är befogad.
Är denna bättre?

EDIT av Semborg:
Tagit bort stötande bild.
Senast redigerad av cougar den fre 03 jul 2009, 12:26, redigerad totalt 1 gånger.
Hate Thy Neighbour!
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

MatsD skrev:Jag skulle vilja kontra med att hävda att KontraKurts attityd är tämligen kontraproduktiv när han ventilerar kontraservativa åsikter som kontrasterar skarpt mot hans betydligt mer sansade kontrahenter i den här debatten.

/Mats D
+1
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

MatsD skrev:Jag skulle vilja kontra med att hävda att KontraKurts attityd är tämligen kontraproduktiv när han ventilerar kontraservativa åsikter som kontrasterar skarpt mot hans betydligt mer sansade kontrahenter i den här debatten.

/Mats D
:lol:
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

bashenrik skrev:
Roland skrev:

..men jag menar...Paul Chambers är säkert bra...men han gör ju inget som inte vilken rockbasist som helst gör...
Med denna kommentar lyckades du återuppväcka det insomnade begreppet omyndigförklarad såväl musikaliskt som med största sannolikhet även personligt!

Det få som ens idag 50 år senare lyckas uppbåda ens tillstymmelse av det melodiskt intrikata spel som P.C. levererade - detta oavsett musikstil!
Att på en så hög nivå interagera med sina medmusiker som P.C. ständigt gjorde är oerhört få förunnat och ger rättmätig legendstatus av samma dignitet som de allra största. Att dessutom i så stor grad påverka och utveckla basspel genom sitt eget sätt att spela är i än högre grad reserverat en liten skara.

Det finns överhuvud få basister, oavsett genre, som utan gedigen träning kan spela linjer i P.C:s anda (eller ens läsa från bladet).

I konklusion - För skribenten Roland ett pinsamt och insiktslöst inlägg i en redan vissen debatt!
Som om inte detta voro nog så var också Paul Chambers en skicklig solist med stråken vilket inte säger lite.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

cougar skrev:
MatsD skrev:Jag skulle vilja kontra med att hävda att KontraKurts attityd är tämligen kontraproduktiv när han ventilerar kontraservativa åsikter som kontrasterar skarpt mot hans betydligt mer sansade kontrahenter i den här debatten.

/Mats D
:?:
Jag tolkar det som att MatsD tycker att det är synd att Kurre är så kantig i sitt uttryck när han uppenbarligen kan mycket om instrumenten! :wink:

Edit: stavning
Senast redigerad av TDHP den fre 03 jul 2009, 13:16, redigerad totalt 1 gånger.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

jaa Kantagligen.
Hate Thy Neighbour!
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

MatsD skrev:Jag skulle vilja kontra med att hävda att KontraKurts attityd är tämligen kontraproduktiv när han ventilerar kontraservativa åsikter som kontrasterar skarpt mot hans betydligt mer sansade kontrahenter i den här debatten.

/Mats D
Begåvat MatsD. Nu höjs ribban genast.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

KontraKurt skrev:
Nick skrev:
KontraKurt skrev:
Backlund skrev:Alltså den där KontraKurt, är det ett troll? Jag börjar nästan tro det.
Här är lite mera blaj, Svensson.
Oj, har du inga bättre argument än så?

Åter igen, kan någon förklara för mig vad som egentligen diskuteras?

All jazz är inte dålig. All jazz är inte bra. Bra som i definitionen väl utfört hantverk. Konst som sådan är ju ganska svårt att bedömma.

Rockmusik består av mer än tre ackord.

Tonika-Ters-Kvint-komp. Jag antar att det innebär ett komp, där man uteslutande, eller mestadels spelar primen, tersen, och sedan kvinten i ackordet. Om du har fler funderingar kring olika komp figurer, starta gärna en ny tråd om det så ska jag förklara.

Jazz är inte bättre än rock. Rock är inte bättre än jazz. Det är bara olika stilar.

Att hyfsat framföra en enkel rocklåt, det klarar de flesta av.
Att hyfsat framföra en enkel jazzlåt, det klarar de flesta av.

Vill man bli duktig på sin musikstil, då är det betydligt svårare.

Allt detta är ju uppenbart! Vad tjafsar ni om?
Passa dig Nick för nu är du snubblande nära att kvala in i blajligan.

Varför går du i svaromål för Roland som toppar blajligan genom inlägget igår? När ni båda snor in er i kompfigurer på tre toner i ackordet så blir det rätt pinsamt.
Du ställde dig frågade, och jag valde att förklara. Är det blaj?

Snor in er i kompfigurer? Förtydliga gärna, tack.

Du kanske föredrar ett språkbruk som grundton, ters och kvint? Dvs 1a, 3e och 5e tonen i skalan.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6801
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Han hängde, likt ett barn, upp sig på att nån i stridens hetta råkade mixa begreppen lite. OJ vad farligt liksom.
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Rix skrev:Han hängde, likt ett barn, upp sig på att nån i stridens hetta råkade mixa begreppen lite. OJ vad farligt liksom.
Det är lugnt...jag har offrat en spädgris till basguden så nu är jag förlåten mina snedsteg för denna vecka. Jag lovar dock inte att jag skall uttrycka mig korrekt nästa vecka... :wink:

Stråke? Är det en sån där typ pilbåge med låg stränghöjd?
Spela roll, det är bara hårdrocksgitarrister som leker med sånt...
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

TDHP skrev:Sorry för OT Eirik, hoppas du hittar ett instrument som passar dig!
Haha det är lugnt, kör på ni :wink:

Förresten Lasse, din gamla 1x18 låter fantastiskt! :)
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Samtalsklimatet i den här tråden fick mig att tappa lusten.

Syns om ett tag, när jag återfått den. Nås som vanligt via pm, mail och telefon.

Lycka till på alla spelningar i sommar, gott folk!
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6801
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Nick skrev:Samtalsklimatet i den här tråden fick mig att tappa lusten.

Syns om ett tag, när jag återfått den. Nås som vanligt via pm, mail och telefon.

Lycka till på alla spelningar i sommar, gott folk!
Ååå, ännu en martyr! Va inte så lättstött. Kom igen nu!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Noelredding skrev:
TDHP skrev:Sorry för OT Eirik, hoppas du hittar ett instrument som passar dig!
Haha det är lugnt, kör på ni :wink:

Förresten Lasse, din gamla 1x18 låter fantastiskt! :)
Kanot, kul att den kommer till användning! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
gäst

Inlägg av gäst »

Nick skrev:Samtalsklimatet i den här tråden fick mig att tappa lusten.

Syns om ett tag, när jag återfått den. Nås som vanligt via pm, mail och telefon.

Lycka till på alla spelningar i sommar, gott folk!
Isch... mja, den här tråden var en aning skruvad :?
Men... tycker du gör rätt i att pausa lite om du känner så (vilket är förståeligt). Ha en kanonbra resterande sommar. Du är välkommen tillbaka. Vi hörs! :hug:
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

KontraKurt skrev:
Nick skrev:
KontraKurt skrev:
Backlund skrev:Alltså den där KontraKurt, är det ett troll? Jag börjar nästan tro det.
Här är lite mera blaj, Svensson.
Oj, har du inga bättre argument än så?

Åter igen, kan någon förklara för mig vad som egentligen diskuteras?

All jazz är inte dålig. All jazz är inte bra. Bra som i definitionen väl utfört hantverk. Konst som sådan är ju ganska svårt att bedömma.

Rockmusik består av mer än tre ackord.

Tonika-Ters-Kvint-komp. Jag antar att det innebär ett komp, där man uteslutande, eller mestadels spelar primen, tersen, och sedan kvinten i ackordet. Om du har fler funderingar kring olika komp figurer, starta gärna en ny tråd om det så ska jag förklara.

Jazz är inte bättre än rock. Rock är inte bättre än jazz. Det är bara olika stilar.

Att hyfsat framföra en enkel rocklåt, det klarar de flesta av.
Att hyfsat framföra en enkel jazzlåt, det klarar de flesta av.

Vill man bli duktig på sin musikstil, då är det betydligt svårare.

Allt detta är ju uppenbart! Vad tjafsar ni om?
Passa dig Nick för nu är du snubblande nära att kvala in i blajligan.

Varför går du i svaromål för Roland som toppar blajligan genom inlägget igår? När ni båda snor in er i kompfigurer på tre toner i ackordet så blir det rätt pinsamt.
Nej, nej, det har ingen betydelse hur man säger. Båda är riktiga.

Jag kunde avstått från att svara dig. Men när Roland igår kom med sitt okunniga inlägg om Paul Chambers så blev jag riktigt irriterad. Dessutom fortsätter han med; ...Tonika-Ters-Kvint-komp-snacket som blir till flum rakt upp och ned. Det saknas ju ett sammanhang!
Vad menar han med det där?

Sedan går du i svaromål?

Står ni verkligen och spelar låtar med basen gående från dessa tre toner i ackordet och fortsättningsvis på samma sätt i alla andra ackord också? Det finns 12 toner i en oktav. Används ingen av de andra tonerna alls? Vad skall man tro?

I C–dur skalan blir det treklangen i grundläge C E och G. Är detta standard för bryggdansgig som han surrar om? Den torftiga figuren skulle man inte stå ut med länge.

Nu har jag besvarat vad jag avsåg med; Snor in er i kompfigurer. Förklaring från någon av er nu.
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

KontraKurt skrev: Står ni verkligen och spelar låtar med basen gående från dessa tre toner i ackordet och fortsättningsvis på samma sätt i alla andra ackord också? Det finns 12 toner i en oktav. Används ingen av de andra tonerna alls? Vad skall man tro?

I C–dur skalan blir det treklangen i grundläge C E och G. Är detta standard för bryggdansgig som han surrar om? Den torftiga figuren skulle man inte stå ut med länge.
Pust...om du läste inläggen innan du försöker analysera dem... :wink:

Det jag sa var inte att någon här spelade så...men för att förklare kompet så ja, du har förstått rätt...

I princip (en rad = en takt):
C--E-G-E-G
C--E-G-E-G
F--A-C-A-C
C--E-G-E-G
G--B-D-B-D

...om du håller dig till den figuren (eller vad det nu kan heta på ditt språk) så kan du komma undan att kompa varenda låt som en typisk strandtrubadur har på reperturaren.

Och nä, det är inget jag håller på med...men jag orkar inte upprepa mig ånyo...
Senast redigerad av Gäst den fre 03 jul 2009, 17:01, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Tre toner i per ackord och takt :shock:

Och jag som trodde att basen bara skulle spela grundton. Fan, nu måste jag ju börja öva också.
_____________________________________
www.grassride.com
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Backlund skrev:Tre toner i per ackord och takt :shock:

Och jag som trodde att basen bara skulle spela grundton. Fan, nu måste jag ju börja öva också.
Nej fan...det där var bara i teorin...
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Äntligen en ny tråd i äkta pratabasanda. En modern klassiker med redan bevingade ord.
Tack.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6801
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

anli skrev:Äntligen en ny tråd i äkta pratabasanda. En modern klassiker med redan bevingade ord.
Tack.
Ååå, denna klacksparksmentalitet!! Me like..
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Svensson skrev:Kasta skit? OT? Fisförnäm? Blajkommentarer?
KontraKurt skrev: Alltså mina damer och herrar här kom som på beställning ett av de värsta blajinläggen i detta forum. Hoppas att det finns någon som begriper hur sorgligt det känns att bara behöva läsa sådan här inkompetent skit. Hoppas också att någon av er förstår att nivån ibland är riktigt usel för nu finns ju färskt bevis.
KontraKurt skrev:
Jag utgår ifrån att postaren inte tänker lära sig spela kontrabas ordentligt utan mest är ute efter ett instrument för enkla 3-ackordslåtar eller lira lite Rockabilly för det är ju inne nu.
KontraKurt skrev: Jag tror det handlar mest om ideologi eller avsaknad av sådan. Många vill göra så mycket som möjligt eller helst allt på kortast möjliga tid. Spela piano, gitarr, elbas och nu kontrabas, också, som om det bara var något man gjorde rätt upp och ner. Det märks ju när resonemanget kommer in på substitut som elkontror som aldrig låter som kontrabas. Eller hur man bandar sin kontrabas, suck. Varför skall man spela kontra över huvud taget när det nu är så jobbigt att man bara letar efter genvägar och fusklösningar. Är det för att det ser så ballt ut med ståbas?
KontraKurt skrev: Rock är en allemansmusik som alla kan lära sig. Men jazz är det definitivt inte.
KontraKurt skrev: Många av er som postar på detta forum; UNDER RUBRIKEN KONTRABASAR, har bilder på er själva spelandes elbas!?? Begriper inte varför? Det är någon sorts utbredd klacksparksmentalitet som jag undrar över.
KontraKurt skrev: Att på en värdeskalla, eller tidsaxel om man så vill, så kan vem som helst som är motiverad börja spela Rock och lära sig hyfsat snabbt. Det är ju bara att lyssna på det som framförs över televisionen, estraderna och andra medier. Treackordslåtar är vad det handlar om och nästan alltid i samma tonarter. Jag kan vara snäll och säga fyra ackord eller fem ackord men det är inte ofta. Vidare alltid samma grundpuls o.s.v. låt efter låt.
KontraKurt skrev: Som jag sa inatt; klacksparksmentalitet.
KontraKurt skrev: Om du inte tål höra att rock består av några få ackord som upprepas låt efter låt med samma puls i låt efter låt så är det faktiskt ditt problem. Jag gör bara ett konstaterande av fakta.
KontraKurt skrev: Blajkommentarerna och bilder på elbasister som skriver på Kontrabasforumet utan att veta tillräckligt – många gånger. Det kallar jag klacksparksmentalitet. Skall man skriva så skall man ha något att säga.
KontraKurt skrev: Oj oj oj. Det skulle ta för mycket tid i anspråk att sitta och plöja tråd för tråd för hitta blajet. Far runt lite själv så hittar du säkert ett och annat.
KontraKurt skrev: ...men han gör ju inget som inte vilken rockbasist som helst gör... nämen vad säger du gosse. Riktigt stort superblaj!!!! Du har inte en susning om vad du talar om.
KontraKurt skrev:
Alltså mina damer och herrar här kom som på beställning ett av de värsta blajinläggen i detta forum. Hoppas att det finns någon som begriper hur sorgligt det känns att bara behöva läsa sådan här inkompetent skit. Hoppas också att någon av er förstår att nivån ibland är riktigt usel för nu finns ju färskt bevis.
KontraKurt skrev: ...tonika-ters-kvint-komp... vad tusan babblar du om? Har du själv någon aning? Kan du vänligen redogöra för vad detta uttryck betyder. Jag väntar med spänd förväntan.
KontraKurt skrev: Det går nog inte att uttrycka sig klarare än jag gör. Men det blir problem när ni inte mäktar höra enkla fakta som t.ex. att det skrivs en massa flum som du såg konkret bevis på nyss. Är det inte dags att erkänna att jag har rätt?
KontraKurt skrev: Här är lite mera blaj, Svensson.
KontraKurt skrev: Varför går du i svaromål för Roland som toppar blajligan genom inlägget igår? När ni båda snor in er i kompfigurer på tre toner i ackordet så blir det rätt pinsamt.
KontraKurt skrev:Du bad mig kolla efter lågvattenmärken i gamla trådar, eftersom ni tycks vara inkapabla att hitta dem själva. Men det behövs ju inte nu. Det kommer säkert flera. Rix lyckatdes haspla ur sig en dumhet tidigare också.
KontraKurt skrev: Det är väl ingen tillfällighet att det är en elbas i avataren - eller?
:paper:
QUALIFIED FOR NOMINATION BY THE AUTOMATIC "KLASSISKA PRATABASTRÅDAR" FILTER!
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Cuba skrev:QUALIFIED FOR NOMINATION BY THE AUTOMATIC "KLASSISKA PRATABASTRÅDAR" FILTER!
Absolut! :nickar:
Men hur har du filtret inställt Cuba, mitt larmade redan på sidan 4 i tråden! Redan inlagd mao. :D
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

BB3000S skrev:
Cuba skrev:QUALIFIED FOR NOMINATION BY THE AUTOMATIC "KLASSISKA PRATABASTRÅDAR" FILTER!
Absolut! :nickar:
Men hur har du filtret inställt Cuba, mitt larmade redan på sidan 4 i tråden! Redan inlagd mao. :D
Ja, jag såg det.

Felet i filtret ligger i koden på rad 6768:

6768 IF X=? THEN GOTO BAR=PROMILLE 2=DON'T

Jag tog bort 2an och la till ett oändlighetstecken. Nu funkar det!
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Cuba skrev:
BB3000S skrev:
Cuba skrev:QUALIFIED FOR NOMINATION BY THE AUTOMATIC "KLASSISKA PRATABASTRÅDAR" FILTER!
Absolut! :nickar:
Men hur har du filtret inställt Cuba, mitt larmade redan på sidan 4 i tråden! Redan inlagd mao. :D
Ja, jag såg det.

Felet i filtret ligger i koden på rad 6768:

6768 IF X=? THEN GOTO BAR=PROMILLE 2=DON'T

Jag tog bort 2an och la till ett oändlighetstecken. Nu funkar det!
:tummenupp:
Precis, såhär i sommartider ska limiten på 2 absolut höjas rejält!
Kommer nog att vara läge att sänka när höstrusket kommer, annars kommer den att signalera så fort Parkas nämner sin P-65'a.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Skriv svar