Sida 2 av 3

Postat: lör 30 jan 2010, 14:43
av Mr Praline
Väteceller FTW!

Postat: lör 30 jan 2010, 15:05
av Ahab
Det skulle vara The Shit Samuel!!!

Eller fusionsreaktor 8)

Postat: lör 30 jan 2010, 15:55
av Jan Hellman
Samuel V skrev:Väteceller FTW!
Precis vad jag har skrivit några gånger i tråden. Oslagbart. Men det går i dagsläget åt på tok för mycket energi för att framställa tyvärr.... Råvaran är ju saltvatten och det bör vi aldrig få brist av. Problemet ligger inte i produktion av bilar/motorer som går på väte/väteceller eller att bygga upp ett nät med tankstationer. Problemet ligger i att det går åt väldigt mycket energi för att producera väte.....

//J

Postat: lör 30 jan 2010, 23:13
av Noelredding
Hellboy skrev:
Samuel V skrev:Väteceller FTW!
Precis vad jag har skrivit några gånger i tråden. Oslagbart. Men det går i dagsläget åt på tok för mycket energi för att framställa tyvärr.... Råvaran är ju saltvatten och det bör vi aldrig få brist av. Problemet ligger inte i produktion av bilar/motorer som går på väte/väteceller eller att bygga upp ett nät med tankstationer. Problemet ligger i att det går åt väldigt mycket energi för att producera väte.....

//J
Tror man sig kunna utveckla ett mer energisnålt sätt att göra detta på inom en rätt snar framtid? Lite dum fråga kanske, men låter jäkligt coolt med att driva bilar på i princip saltvatten.

Postat: sön 31 jan 2010, 02:22
av Jan Hellman
Noelredding skrev:
Hellboy skrev:
Samuel V skrev:Väteceller FTW!
Precis vad jag har skrivit några gånger i tråden. Oslagbart. Men det går i dagsläget åt på tok för mycket energi för att framställa tyvärr.... Råvaran är ju saltvatten och det bör vi aldrig få brist av. Problemet ligger inte i produktion av bilar/motorer som går på väte/väteceller eller att bygga upp ett nät med tankstationer. Problemet ligger i att det går åt väldigt mycket energi för att producera väte.....

//J
Tror man sig kunna utveckla ett mer energisnålt sätt att göra detta på inom en rätt snar framtid? Lite dum fråga kanske, men låter jäkligt coolt med att driva bilar på i princip saltvatten.
Definiera "inom en rätt snar framtid". :) Jag har läst och hört en hel del nämna en 20-års period. Om det är realistiskt eller inte vet jag inte.

MVH//Jan

Postat: sön 31 jan 2010, 04:23
av barium
Noelredding skrev:
Hellboy skrev:
Samuel V skrev:Väteceller FTW!
Precis vad jag har skrivit några gånger i tråden. Oslagbart. Men det går i dagsläget åt på tok för mycket energi för att framställa tyvärr.... Råvaran är ju saltvatten och det bör vi aldrig få brist av. Problemet ligger inte i produktion av bilar/motorer som går på väte/väteceller eller att bygga upp ett nät med tankstationer. Problemet ligger i att det går åt väldigt mycket energi för att producera väte.....

//J
Tror man sig kunna utveckla ett mer energisnålt sätt att göra detta på inom en rätt snar framtid? Lite dum fråga kanske, men låter jäkligt coolt med att driva bilar på i princip saltvatten.
Bränsleceller bygger ju i grunden på oxidation, och du kommer inte att kunna få ut mer energi ur reaktionen än det går åt för att åstadkomma den motvända reaktionen (separera vatten till väte + syre). Så, nej.

Men effektivare processer finns, och priset i jämförelse med bensin kommer nog inte vara så fasligt högt inom ett par år (om man räknar med att bensinen kommer fortsätta att stiga i pris i samma takt som den gjort hittils).

Edit: Dessutom kommer du inte att driva bilar på saltvatten, utan det blir ju i princip att du driver bilen med den energin som används för att separera vattnet till väte + syre. Så förhoppningsvis kommer du att driva bilen med förnyelsebar energi från något område där sådan finns att tillgå, exempelvis ökenregionerna runt ekvatorn om vi lär oss tillverka solpaneler med tillräckligt hög verkningsgrad.

Re: Miljövänligt fordon för kontrabasist?

Postat: tor 10 jun 2010, 21:50
av Jan Hellman
Hellboy skrev:
daionsavage skrev:Jag vill inte skita ner mer än nödvändigt, men om man inte är beredd eller har möjlighet att åka kollektivt till alla rep/spelningar så är bil ett nödvändigt ont. Jag har en ford focus med etanoldrift just nu, men eftersom den envisas med att inte fungera någon gång om året så vill jag gärna ha någonting mer pålitligt. Men jag känner inte till så många alternativ där man få plats med kontran utan att behöva böka in absurdum (läs toyota prius.. var får man plats med bagaget ö h t? -I den miljövänliga takboxen?????)

Jag har alltså 2 grundläggande krav.
1 -Utrymme: man skall kunna få in en kontra + en förstärkare och dessutom kunna vara tre pers i bilen.
2 -Miljövänlighet: hybridbil eller etanoldrift, diesel är inget alternativ så länge man inte kan tanka biodiesel!

Någon som har något konkret tips?
Ett gott råd. Skit i etanol. Svindyra att köra då dom drar rejält med soppa och med all trolighet kommer det inte finnas några etanolbilar om 5 - 10 år (max). Dom är INTE miljövänliga om man ser det ur ett större perspektiv. Det finns en enda fördel med etanol och det är att det är ett förnyelsebart bränsle. Men där slutar det. Etanol är skit, skit, skit, skit!!! Det mest miljövänliga under en öveskådlig tidsperiod är och kommer att vara mindre dieselmotorer med partikelfilter. Glöm etanol som drivmedel. Etanol skitar ner mer än bensin när man förbränner skiten i kallt klimat (Sverige) och det är frätande så det står härliga till. Skaffa en dieselbil. Långsiktigt är dielsel och biogas det bästa till man hittat ett vettigt sätt att producera väte. Etanol kommer att försvinna som drivmedel ganska snart.

MVH//Jan

*Edit* Här finns att läsa lite i ämnet:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/et ... 111731.svd

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=5 ... from=tipsa

http://www.naturskyddsforeningen.se/gro ... drivmedel/ - Inte ens Naturskyddsföreningen tycker att etanol är vettigt långsiktigt.

http://www.transport.se/HOME/trp2/tidn/ ... 9C0030C7A0 - Ni kan ju bara gissa vad som är orsaken till fler och fler bilbränder under sommartid..... Idag senast var det en bil som exploderade på en bensinstation söder om Stockholm. Jag kan sätta mitt högra ben på att det var en etanolbil inblandad.

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... ng-1.12036

Sen kan tilläggas att det experimenterades med etanol som drivmedel inom skogsindustrin under 70-talet och det fick man sluta med. Folk blev sjuka. Frätande, brandfarligt och på TOK för lågt energivärde för att vara intressant. Om en dieselbil drar 0,6 liter per mil så drar en liknande etanolbil det dubbla. Minst.

*Slut Edit*
http://www.dn.se/motor/usa-forskare-eta ... -1.1119348

Ytterligare ett inlägg i basfortskaffningsmedelsdebatten.....

MVH//Jan

Postat: tor 10 jun 2010, 21:54
av Custom
Samuel V skrev:Väteceller FTW!
Ford 49 med trimmad cheva smallblock där soppan rinner ur avgassystemen på tomgång är också bra !

Postat: tor 10 jun 2010, 21:58
av dereborn
Custom skrev:
Samuel V skrev:Väteceller FTW!
Ford 49 med trimmad cheva smallblock där soppan rinner ur avgassystemen på tomgång är också bra !

:tummenupp:

- å passar bra till kontra också!

Postat: tor 10 jun 2010, 22:04
av dereborn
Janne skrev:Köp en volvo 745 och se till att katalysatorn är fräsch. Saker som håller länge är ett annat sätt att tänka miljövänligt.

:clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy:

Postat: lör 12 jun 2010, 21:42
av Fredrik68
Diskussionen påminner mig om att min pappa fick in sin kontra i en folkvagnsbubbla när han skulle på en spelning en gång på 60-talet. Det var trångt men det gick.

Postat: lör 12 jun 2010, 21:43
av Fredrik68
Själv kör jag en 20 år gammal Volvo 343. Kanske inte så miljövänlig. Men billig i drift och pålitlig :D

Postat: tor 17 jun 2010, 23:27
av Dnilke
Är verkligen Prius så hopplös?
Jag var inne på en Toyotabutik idag och vek ner sätena på en och den verkade faktiskt större än jag trodde, jag ska åka dit med hela riggen och testa hur mycket som går in!

Postat: tor 17 jun 2010, 23:29
av cougar
effin hippies...

Postat: mån 21 jun 2010, 12:40
av hitman
Sådar, nu har jag löst problemet:

http://www.christianiabikes.com/dansk/dk_main.htm

Enda miljöpåverkan när man kör är väl att det kan lukta svett om det är varmt å uppförsbacke. Krävs dock att man åker hemifrån lite tidigare än man är van vid. Skulle du ha med tre personer oxå? Skaffa en cykel till å stoppa två passagerare i lådan.

Postat: lör 26 jun 2010, 23:36
av Fredrik68
Hur skulle du få med basen på cykeln? Får den plats i en cykelkärra?

Postat: sön 04 jul 2010, 11:36
av KontraKurt
Alexander skrev:Visst är det härligt med så insiktsfulla, balanserade och väl underbyggda inlägg som Hellboy gjort i denna tråd... :? :wink:

(Vilket dock inte får mig att mindre värdesätta hans annars insiktsfulla kommentarer!)

Att etanol är ett förnyelsebart bränsle torde vara det som intresserar den som vill minska sin belastning på vår natur. Att energitätheten är lägre än i diesel eller bensin spelar väl mindre roll? 50 eller 90 mil på en tank?

Etanol är ett utmärkt motorbränsle genom sin homogena molekylstruktur. Bränslet består av en enda sorts molekyler som allihop har samma ångtryck, flampunkt, sönderfallsprocess och restgaser. Mycket lättkontrollerat och lätt att anpassa ur motorstyrningshänseende.

Etc etc.

/Alexander
Tyvärr så är mycket av den alternativa energisektorn full av flum. Helt kort två exempel:

1 Biogastankarna på väldigt många bensinmackar är tomma. Man kan inte producera enligt efterfrågan. Kul för den som satsat på ett sådant fordon.

2 Den största kvantiteten etanol importeras från superproducenten Brasilien. Enorma arealer mark används för detta. Denna mark skulle istället kunna förse den inhemska fattigbefolkningen med oerhörda mängder livsmedel.
Men värst av allt är att etanolen fraktas i jättetankers från Brasilien över Atlanten till intet ont anande svenska bilister. Vad driver tankerfartygen framåt? Jo, diesel förstås.

Flumsjukt!

.

Postat: sön 04 jul 2010, 13:44
av basmartin
KontraKurt skrev:
Alexander skrev:Visst är det härligt med så insiktsfulla, balanserade och väl underbyggda inlägg som Hellboy gjort i denna tråd... :? :wink:

(Vilket dock inte får mig att mindre värdesätta hans annars insiktsfulla kommentarer!)

Att etanol är ett förnyelsebart bränsle torde vara det som intresserar den som vill minska sin belastning på vår natur. Att energitätheten är lägre än i diesel eller bensin spelar väl mindre roll? 50 eller 90 mil på en tank?

Etanol är ett utmärkt motorbränsle genom sin homogena molekylstruktur. Bränslet består av en enda sorts molekyler som allihop har samma ångtryck, flampunkt, sönderfallsprocess och restgaser. Mycket lättkontrollerat och lätt att anpassa ur motorstyrningshänseende.

Etc etc.

/Alexander
Tyvärr så är mycket av den alternativa energisektorn full av flum. Helt kort två exempel:

1 Biogastankarna på väldigt många bensinmackar är tomma. Man kan inte producera enligt efterfrågan. Kul för den som satsat på ett sådant fordon.

2 Den största kvantiteten etanol importeras från superproducenten Brasilien. Enorma arealer mark används för detta. Denna mark skulle istället kunna förse den inhemska fattigbefolkningen med oerhörda mängder livsmedel.
Men värst av allt är att etanolen fraktas i jättetankers från Brasilien över Atlanten till intet ont anande svenska bilister. Vad driver tankerfartygen framåt? Jo, diesel förstås.

Flumsjukt!

.
Hur man än gör så blir det skit.

Postat: sön 04 jul 2010, 20:00
av Tripod
criss skrev:jag har fått in kontror i framsätet på alla bilar jag haft(inte morris minorn då men den har väl inte varit aktuell som gigbil de senaste 45åren) det funkade tom i en ford fiesta
På den tiden jag lirade folkmusik fick jag in min 3/4-kontra i framsätet på en Renault 5. Med lite god vilja (och småväxta vänner) gick det att få in tre passagerare i baksätet även om högersätet var ganska långt bakfällt. Så det var inte direkt bekvämt där bak.
Med det vill jag säga att det borde gå att lösa med ganska små bilar.

Postat: lör 17 jul 2010, 12:29
av KontraKurt
Håller med om att den här tråden inte borde avhandlas på prata bas men nu har en massa åsikter ventilerats och då kan den här artikeln vara nyttig att läsa för er som upphetsat pratar er varma om etanolens fördelar:
http://svt.se/2.33538/1.2079141/etanol_kan_skada_motorn
.

Postat: lör 17 jul 2010, 13:52
av Mike
Hur mycket diesel går det åt för att producera 1 liter brasiliansk etanol?

Postat: tis 20 jul 2010, 23:18
av Svensson
Jag tycker att du ska köpa en -53 Cheva.

I skuffen får man in en 4*10:a plus lite annat smått och gott:

Bild


Och i kupén klämmer man in kontran!

Bild

Postat: ons 21 jul 2010, 07:38
av cougar
hehe så ska det se ut. fick plats me polarens trumset o annat stort skit i 49:an!

Postat: ons 21 jul 2010, 09:22
av hitman
Då återstår bara ett el-konvertera Cheva -53án så den blir miljövänlig :wink:

En väldigt läcker bil i alla fall, även om den kanske inte får miljöbilspremie.

Postat: ons 21 jul 2010, 09:40
av cougar
Fan dom är bra mycket mer miljövänliga än en tex volvo 945.
1-portsförgasare som dircker ingenting och en rak sexa.