Sida 4 av 11

Postat: tor 02 jul 2009, 23:06
av Svensson
KontraKurt skrev:
Svensson skrev:Kurt, det var DU som började att klaga på "Blaj- och flumkommentarer" och "klacksparksmentalitet" och du stör dig på att människor med avatarbilder spelandes elbas yttrar sig i kontrafrågor. Jag vet inte isåfall hur jag ska tolka en människa helt utan avatar?

Jag diskuterar gärna men vill inte bli avfärdard med att jag kommer med "Blaj- och flumkommentarer". Det är det jag reagerar på och tycker mig skönja en fisnörnäm besserwisserattityd och inte dina faktiska kunskaper, de har jag full respekt för och de har jag inte ifrågasatt på något sätt. Du däremot, avfärdar andras kunskapr som flum och blaj och vad du nu skriver.

Kalla det debatt eller diskusison eller vad du vill men sluta kasta skit, diskutera sakfrågor istället.

PS. Jag måste komma ihåg att byta avatar till en där jag sitter i en bil innan jag yttrar mig i någon av biltrådarna.
Svensson,

Du har målat in dig i ett hörn.

Jag bemödade mig att skriva personligen till dig i syfte att bemöta varenda liten anklagelse du framförde. Men du har inte läst vad jag skrev – uppenbarligen.

Kom med något substansiellt istället för att bara påstå att jag kastar skit i brist på bättre argument.

Nu får du vara god och tala om var du anser att jag gjort det. Säg vilket stycke och vilken rad jag gjort så. Svarar du inte på det så är du feg. Så kom igen nu!

Sedan vill jag höra det där med att landa på slutton. Låter jätteintressant. Lär mig något Svensson.

Sorry det blir ingen Avatar.
1. Jag har överhuvudtaget inte tagit fram penslen, alltså inte målat in mig i ett hörn heller.

2. Jag har inte anklagat dig för någonting. Jag reagerar på att du tycker att medlemmar i största allmänhet på det här forumet har en klacksparksmentalitet och inte är seriösa i kontrafrågor, det kan jag tolka som en anklagelse. Du reagerar av någon underlig anledning på att man skriver i kontratrådar trots att det är en elbas i avataren!?

3. Varför ger du inte förslag på kontrabasar, strängar, pickuper, setuper i olika prisklasser till trådstartaren istället för att lägga energi åt andras mentalitet? Det är ingen som har hindrat dig.

4. Varför tjatar du på om slutton, jag skrev ett ironiskt inlägg som misstolkades av dig och jag har efter det försökt förklara vad jag ville ha fram med mitt ironiska inlägg, nämligen att det finns bra och dålig kvalitet inom alla genre även inom jazz. Jag fick intrycket av det du skrev att jazz som genre borgar för kvalitet. Jag misstolkade dig antaglien, släpp det där nu.

5. Det var inga trummor i "That's allright..." så det är inte det som skapar svänget.

Varför tar du inte själv och exakt skriver vilka kommentarer som är blajkomentarer, vilka forummedlemmar som har en klacksparksmentalitet i ämnet kontrabasar och vilka forummedlemmar med fel avatarbilder du åsyftar så slipper vi tala i gåtor.

Postat: tor 02 jul 2009, 23:22
av KontraKurt
Nick skrev:
KontraKurt skrev:
Svensson skrev:Ang. tedrickare och landa på rätt slutton så var det ett stänk av ironi you know. Det där med slutton menade jag alltså att vara otajt, man kan vara otajt på flera sätt, antingen på ett skönt slirigt sätt eller helt enkelt därför att man inte kan spela tajt för att man är så koncentrerad på att spilla ut en massa toner, finns givetvis inom flera genre men det var, som sagt ironi. Trodde det framgick, för köra med smiles nästa gång.
Ok - lite luddigt förklarat kanske. Jag vet ju inte hur det där lät men det händer ibland att jazzimprovisatörer rinner över taktstrecken till nästa chorus eller stannar någon takt innan - även proffs gör så ibland - om du med din kommentar avsåg amtörism. Nästa solist kanske inte kommer igång förrän flera takter in i nytt chorus. Det handlar om känsla när det är läge att sluta eller börja. Det är lite av jazzens egenheter. Det flyter, det lever.
Jag tror att även du, är mycket väl medveten om skillnaden mellan att göra något medvetet, och när något blir dåligt.

Att medvetet hänga över takterna, som du beskrev, kanske vara vackert och stilfullt, men att missa ett avslag, som Svensson skrev om, det är inte lika fint.

Är det bara jag som inte förstår vad diskutionen handlar om?
Jag fattar inte heller varför det blivit så här uppskruvat. Det är tydligen oerhört känsligt att säga vissa saker. Man undrar ju varför. Stötestenen har uppenbarligen varit min distinktion mellan svårighetsgraden i att lära sig spela rock visavi jazz. Jag har min uppfattning klar och står för den.

Gå tillbaka och läs vad som skrivits de senaste dagarna. Man måste väl vara i överkant känslig om man tar vid sig som herr S. Jag har inte kastat skit åt något håll bara sakligt och tydligt redogjort för mina ståndpunkter.

Nu prövar jag en annan infallsvinkel för ytterligare förtydligande så får vi se om det hjälper. Vilken musikgenre är lättast respektive svårast att lära in. Alla exemplen är generella. Lättast överst och svårast längst ned.
1) en gammal svensk schlager
2) en rocklåt
3) en jazzlåt (inklusive improvisation)
4) en stråkkvartettsats (alla kan sina stämmor utantill)
5) en stråkkvartettsats (inklusive prima vistaläsning)

Är det fortfarande någon som inte fattar vad jag försökt säga hela tiden.

Postat: tor 02 jul 2009, 23:26
av macahan
det är mycket grovt generaliserat och jag håller inte riktigt med dig, men visst förstår jag din syn på de hela.

Postat: tor 02 jul 2009, 23:28
av Rix
KontraKurt skrev:
Nick skrev:
KontraKurt skrev:
Svensson skrev:Ang. tedrickare och landa på rätt slutton så var det ett stänk av ironi you know. Det där med slutton menade jag alltså att vara otajt, man kan vara otajt på flera sätt, antingen på ett skönt slirigt sätt eller helt enkelt därför att man inte kan spela tajt för att man är så koncentrerad på att spilla ut en massa toner, finns givetvis inom flera genre men det var, som sagt ironi. Trodde det framgick, för köra med smiles nästa gång.
Ok - lite luddigt förklarat kanske. Jag vet ju inte hur det där lät men det händer ibland att jazzimprovisatörer rinner över taktstrecken till nästa chorus eller stannar någon takt innan - även proffs gör så ibland - om du med din kommentar avsåg amtörism. Nästa solist kanske inte kommer igång förrän flera takter in i nytt chorus. Det handlar om känsla när det är läge att sluta eller börja. Det är lite av jazzens egenheter. Det flyter, det lever.
Jag tror att även du, är mycket väl medveten om skillnaden mellan att göra något medvetet, och när något blir dåligt.

Att medvetet hänga över takterna, som du beskrev, kanske vara vackert och stilfullt, men att missa ett avslag, som Svensson skrev om, det är inte lika fint.

Är det bara jag som inte förstår vad diskutionen handlar om?
Jag fattar inte heller varför det blivit så här uppskruvat. Det är tydligen oerhört känsligt att säga vissa saker. Man undrar ju varför. Stötestenen har uppenbarligen varit min distinktion mellan svårighetsgraden i att lära sig spela rock visavi jazz. Jag har min uppfattning klar och står för den.

Gå tillbaka och läs vad som skrivits de senaste dagarna. Man måste väl vara i överkant känslig om man tar vid sig som herr S. Jag har inte kastat skit åt något håll bara sakligt och tydligt redogjort för mina ståndpunkter.

Nu prövar jag en annan infallsvinkel för ytterligare förtydligande så får vi se om det hjälper. Vilken musikgenre är lättast respektive svårast att lära in. Alla exemplen är generella. Lättast överst och svårast längst ned.
1) en gammal svensk schlager
2) en rocklåt (inklusive improvisation)
3) en jazzlåt (inklusive improvisation)
4) en stråkkvartettsats (alla kan sina stämmor utantill)
5) en stråkkvartettsats (inklusive prima vistaläsning)

Är det fortfarande någon som inte fattar vad jag försökt säga hela tiden.
Sådärja, NU fick du rätt på listan!

Felet du gör är väl att generalisera "rocklåtar" till att innehålla ett fåtal ackord (som om det skulle påverka komplexiteten). Rock är en lika bred genre som jazz. Tradjazz är t ex inte så hemskt svårt att lära sig, det kan vem som helst som kan spela en bonnavänna.

Postat: tor 02 jul 2009, 23:31
av Gäst
Ja, att Jazz skulle vara "svårare" än rock är bland det märkligaste jag hört..

Postat: tor 02 jul 2009, 23:37
av Rix
Roland skrev:Ja, att Jazz skulle vara "svårare" än rock är bland det märkligaste jag hört..
Framförallt är det betydligt jobbigare att lyssna på!

Postat: tor 02 jul 2009, 23:42
av Svensson
Alltså Kurt, trådstartaren ville ha tips och råd i att köpa kontrabas. Du med din erfarenhet och ditt kunnande gav tips och råd. Ingen har ifrågasatt dina tips och råd i den här tråden! Att börja "debattera" vilken musikstil som är lättast resp. svårast att lära sig är enligt mig minst lika OT som de OT-kommentarer du avfärdar som blajkommentarer.

PB är ett forum med otroligt mycket sidospår och OT, detta har diskuterats många gånger och t.o.m. röstats om huruvida vi ska ha moderatorer som styr upp det eller inte. OT kan ibland vara ett otyg men kan också vara det som gör ett forum levande och gör att vi "lär känna varann". Om man störs av för mycket OT i en tråd så är det bästa att säga till om det, rakt och tydligt i den specifika tråden istället för att insinuera att forummedlemmar är oseriösa.

Min tolkning av det du skrev var helt enkelt:

Jazz kontrabasist=seriös
Andra kontrabasister=oseriös

Helt enkelt för att du skriver saker som "Vill man bara spela kontra för att det ser ballt ut", "varför vill man inte lära sig på riktigt".

Jag spelar som sagt inte jazz men har spelat kontra kontinuerligt de senaste 15 åren inom rock, blues, rockabilly och folkmusik men enligt din definition så spelar jag alltså inte "på riktigt".

Postat: tor 02 jul 2009, 23:42
av Gäst
Rix skrev:
Roland skrev:Ja, att Jazz skulle vara "svårare" än rock är bland det märkligaste jag hört..
Framförallt är det betydligt jobbigare att lyssna på!

Nu gillar ju jag en del jazz då...men det mesta är ju outhärdligt...men jag menar...Paul Chambers är säkert bra...men han gör ju inget som inte vilken rockbasist som helst gör...tror att många blandar ihop rock med sånt där tonika-ters-kvint-komp som man kan klara sig undan med i cirka en miljard "sommarkväll-på-bryggan-gig"

Postat: fre 03 jul 2009, 00:04
av KontraKurt
Svensson skrev:
KontraKurt skrev:
Svensson skrev:Kurt, det var DU som började att klaga på "Blaj- och flumkommentarer" och "klacksparksmentalitet" och du stör dig på att människor med avatarbilder spelandes elbas yttrar sig i kontrafrågor. Jag vet inte isåfall hur jag ska tolka en människa helt utan avatar?

Jag diskuterar gärna men vill inte bli avfärdard med att jag kommer med "Blaj- och flumkommentarer". Det är det jag reagerar på och tycker mig skönja en fisnörnäm besserwisserattityd och inte dina faktiska kunskaper, de har jag full respekt för och de har jag inte ifrågasatt på något sätt. Du däremot, avfärdar andras kunskapr som flum och blaj och vad du nu skriver.

Kalla det debatt eller diskusison eller vad du vill men sluta kasta skit, diskutera sakfrågor istället.

PS. Jag måste komma ihåg att byta avatar till en där jag sitter i en bil innan jag yttrar mig i någon av biltrådarna.
Svensson,

Du har målat in dig i ett hörn.

Jag bemödade mig att skriva personligen till dig i syfte att bemöta varenda liten anklagelse du framförde. Men du har inte läst vad jag skrev – uppenbarligen.

Kom med något substansiellt istället för att bara påstå att jag kastar skit i brist på bättre argument.

Nu får du vara god och tala om var du anser att jag gjort det. Säg vilket stycke och vilken rad jag gjort så. Svarar du inte på det så är du feg. Så kom igen nu!

Sedan vill jag höra det där med att landa på slutton. Låter jätteintressant. Lär mig något Svensson.

Sorry det blir ingen Avatar.
1. Jag har överhuvudtaget inte tagit fram penslen, alltså inte målat in mig i ett hörn heller.

2. Jag har inte anklagat dig för någonting. Jag reagerar på att du tycker att medlemmar i största allmänhet på det här forumet har en klacksparksmentalitet och inte är seriösa i kontrafrågor, det kan jag tolka som en anklagelse. Du reagerar av någon underlig anledning på att man skriver i kontratrådar trots att det är en elbas i avataren!?

3. Varför ger du inte förslag på kontrabasar, strängar, pickuper, setuper i olika prisklasser till trådstartaren istället för att lägga energi åt andras mentalitet? Det är ingen som har hindrat dig.

4. Varför tjatar du på om slutton, jag skrev ett ironiskt inlägg som misstolkades av dig och jag har efter det försökt förklara vad jag ville ha fram med mitt ironiska inlägg, nämligen att det finns bra och dålig kvalitet inom alla genre även inom jazz. Jag fick intrycket av det du skrev att jazz som genre borgar för kvalitet. Jag misstolkade dig antaglien, släpp det där nu.

5. Det var inga trummor i "That's allright..." så det är inte det som skapar svänget.

Varför tar du inte själv och exakt skriver vilka kommentarer som är blajkomentarer, vilka forummedlemmar som har en klacksparksmentalitet i ämnet kontrabasar och vilka forummedlemmar med fel avatarbilder du åsyftar så slipper vi tala i gåtor.
1) Man målar lätt in sig hörn utan både färg och pensel.
2) Jo att jag kastar skit. Men ingenstans finner du att jag gjort det. Du efterhandskonstruerar och överdriver genom att ge mina kommentarer alldeles för stor tyngd. Låt oss släppa det här nu för du förstår inte vad jag är ute efter. Fattar inte varför du tar vid så oerhört för det där. Varför är det så känsligt?
3) Jag startade en sådan tråd i februari 2009 som handlar om AMT-mikrofonen. Här är länken;
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=18140 tråden har 1.392 visningar och 52 svar. Sedan dess har jag gjort 67 inlägg i olika frågor. Kanske inte så mycket men jag svarar bara när det känns angeläget eller när jag kan förmedla någon form av input på ett så seriöst sätt som möjligt.
4) Jag postade tjatet samtidigt som du själv svarade så det gick lott om lott. Fattade helt enkelt inte vad du menade. Javisst, det finns en massa skitjazz där ute. Att jazz per definition skulle borga för kvalitet har jag aldrig skrivit. Det är just för att det är så svårt att spela jazz som det ofta blir dåligt. Men vi släpper det där tjafset nu.
5) OK, ingen aning faktiskt.

Oj oj oj. Det skulle ta för mycket tid i anspråk att sitta och plöja tråd för tråd för hitta blajet. Far runt lite själv så hittar du säkert ett och annat.

Postat: fre 03 jul 2009, 00:06
av criss
KontraKurt skrev:Hej Criss,

Jag köper puritanproblematiken. Vad kostar den?

...bryta mot förlegade föreställningar, testa nya vägar... Det var det som Miles Davis gjorde med bl.a. So What. Han vann.

När du går ut i fält mot puritanismen var dock försiktig. Lömskheten hotar i hörnen. Spikklubbor, kokande tjära och fjäder förekommer. Glöm inte använda hjälm.

Sista stycket var intressant. Visste inte det där med Beatles. Då hängde jag över grammofonen lyssnandes på Bill Evans och Mingus. Sökte och fann musik med mera innehåll. Har inte haft någon ”normal” ungdom.
fantastiskt!
du har både förklarat för mig att det är viktigt att tänka på om det är stor eller liten kvint i bossanova samt att tex "so what" var en reaktion på dåtidens ideal.

hahahaHA!

:wink:

Postat: fre 03 jul 2009, 00:32
av Svensson
Ja jisess... om jag säger så här: Om du tycker att jag feltolkar dig och inte förstår vad du vill ha fram så kanske du ska fundera över hur du uttrycker dig. Du ser det som en merit att du har gjort endast 67 inlägg, dock (enligt dig) högkvalitativa sådana. Nackdelen med endast 67 inlägg och avsaknaden av avatar är att forumet (bl.a. jag) inte "känner" dig så väl och kanske därför reagerar på dina blajkommentarer.

På vilket sätt är "svåraste genre att lära sig-diskussionen" kopplat till grundfrågan? Du som inte gillar OT.

Postat: fre 03 jul 2009, 00:37
av KontraKurt
Roland skrev:
Rix skrev:
Roland skrev:Ja, att Jazz skulle vara "svårare" än rock är bland det märkligaste jag hört..
Framförallt är det betydligt jobbigare att lyssna på!

Nu gillar ju jag en del jazz då...men det mesta är ju outhärdligt...men jag menar...Paul Chambers är säkert bra...men han gör ju inget som inte vilken rockbasist som helst gör...tror att många blandar ihop rock med sånt där tonika-ters-kvint-komp som man kan klara sig undan med i cirka en miljard "sommarkväll-på-bryggan-gig"
Nu du Svensson så slapp vi allt leta för här kom en riktig praktblajare in banan. Hoppas du fattar vad jag menar nu.

1) Paul Chambers är inte bra – han var bra. Han dog 1969 - bara så du vet.
2) ...men han gör ju inget som inte vilken rockbasist som helst gör... nämen vad säger du gosse. Riktigt stort superblaj!!!! Du har inte en susning om vad du talar om.
3) ...tonika-ters-kvint-komp... vad tusan babblar du om? Har du själv någon aning? Kan du vänligen redogöra för vad detta uttryck betyder. Jag väntar med spänd förväntan.

Alltså mina damer och herrar här kom som på beställning ett av de värsta blajinläggen i detta forum. Hoppas att det finns någon som begriper hur sorgligt det känns att bara behöva läsa sådan här inkompetent skit. Hoppas också att någon av er förstår att nivån ibland är riktigt usel för nu finns ju färskt bevis.

Det är väl ingen tillfällighet att det är en elbas i avataren - eller? Ja ja, ta inte åt er nu alla elbasister men med tanke på vad som avhandlats tidigare i veckan så finns det skäl att fråga. Vad tror du Svensson, du som varit på mig för att jag inte gillar flum- och blajkommentarer från elbasister som inte ens är 75 mil från adekvata kunskaper i ämnen som dom uttalar sig om? Nu ser du ju själv att dom finns.

Postat: fre 03 jul 2009, 00:40
av Backlund
Alltså den där KontraKurt, är det ett troll? Jag börjar nästan tro det.

Postat: fre 03 jul 2009, 00:40
av KontraKurt
criss skrev:
KontraKurt skrev:Hej Criss,

Jag köper puritanproblematiken. Vad kostar den?

...bryta mot förlegade föreställningar, testa nya vägar... Det var det som Miles Davis gjorde med bl.a. So What. Han vann.

När du går ut i fält mot puritanismen var dock försiktig. Lömskheten hotar i hörnen. Spikklubbor, kokande tjära och fjäder förekommer. Glöm inte använda hjälm.

Sista stycket var intressant. Visste inte det där med Beatles. Då hängde jag över grammofonen lyssnandes på Bill Evans och Mingus. Sökte och fann musik med mera innehåll. Har inte haft någon ”normal” ungdom.
fantastiskt!
du har både förklarat för mig att det är viktigt att tänka på om det är stor eller liten kvint i bossanova samt att tex "so what" var en reaktion på dåtidens ideal.

hahahaHA!

:wink:
Jag trodde att inläggen lästes av andra också.

Postat: fre 03 jul 2009, 00:48
av bashenrik
Roland skrev:

..men jag menar...Paul Chambers är säkert bra...men han gör ju inget som inte vilken rockbasist som helst gör...
Med denna kommentar lyckades du återuppväcka det insomnade begreppet omyndigförklarad såväl musikaliskt som med största sannolikhet även personligt!

Det få som ens idag 50 år senare lyckas uppbåda ens tillstymmelse av det melodiskt intrikata spel som P.C. levererade - detta oavsett musikstil!
Att på en så hög nivå interagera med sina medmusiker som P.C. ständigt gjorde är oerhört få förunnat och ger rättmätig legendstatus av samma dignitet som de allra största. Att dessutom i så stor grad påverka och utveckla basspel genom sitt eget sätt att spela är i än högre grad reserverat en liten skara.

Det finns överhuvud få basister, oavsett genre, som utan gedigen träning kan spela linjer i P.C:s anda (eller ens läsa från bladet).

I konklusion - För skribenten Roland ett pinsamt och insiktslöst inlägg i en redan vissen debatt!

Postat: fre 03 jul 2009, 01:02
av BB3000S
bashenrik skrev:
Roland skrev:

..men jag menar...Paul Chambers är säkert bra...men han gör ju inget som inte vilken rockbasist som helst gör...
Med denna kommentar lyckades du återuppväcka det insomnade begreppet omyndigförklarad såväl musikaliskt som med största sannolikhet även personligt!

Det få som ens idag 50 år senare lyckas uppbåda ens tillstymmelse av det melodiskt intrikata spel som P.C. levererade - detta oavsett musikstil!
Att på en så hög nivå interagera med sina medmusiker som P.C. ständigt gjorde är oerhört få förunnat och ger rättmätig legendstatus av samma dignitet som de allra största. Att dessutom i så stor grad påverka och utveckla basspel genom sitt eget sätt att spela är i än högre grad reserverat en liten skara.

Det finns överhuvud få basister, oavsett genre, som utan gedigen träning kan spela linjer i P.C:s anda (eller ens läsa från bladet).

I konklusion - För skribenten Roland ett pinsamt och insiktslöst inlägg i en redan vissen debatt!
Är det rätt uppfattat att du menar att Roland borde omyndigförklaras? :lol:

Postat: fre 03 jul 2009, 01:12
av bashenrik
BB3000S skrev:
bashenrik skrev:
Roland skrev:

..men jag menar...Paul Chambers är säkert bra...men han gör ju inget som inte vilken rockbasist som helst gör...
Med denna kommentar lyckades du återuppväcka det insomnade begreppet omyndigförklarad såväl musikaliskt som med största sannolikhet även personligt!

Det få som ens idag 50 år senare lyckas uppbåda ens tillstymmelse av det melodiskt intrikata spel som P.C. levererade - detta oavsett musikstil!
Att på en så hög nivå interagera med sina medmusiker som P.C. ständigt gjorde är oerhört få förunnat och ger rättmätig legendstatus av samma dignitet som de allra största. Att dessutom i så stor grad påverka och utveckla basspel genom sitt eget sätt att spela är i än högre grad reserverat en liten skara.

Det finns överhuvud få basister, oavsett genre, som utan gedigen träning kan spela linjer i P.C:s anda (eller ens läsa från bladet).

I konklusion - För skribenten Roland ett pinsamt och insiktslöst inlägg i en redan vissen debatt!
Är det rätt uppfattat att du menar att Roland borde omyndigförklaras? :lol:
Det ligger närmast till hands efter inledningsmeningen, ja!

Postat: fre 03 jul 2009, 01:21
av YZZ
Backlund skrev:Alltså den där KontraKurt, är det ett troll? Jag börjar nästan tro det.
+1

Seriöst.. läste nyss denna tråden.. kollar aldrig kontraforumet annars och jadu..

Herrejävlar....

Postat: fre 03 jul 2009, 01:24
av Noelredding
YZZ skrev:
Backlund skrev:Alltså den där KontraKurt, är det ett troll? Jag börjar nästan tro det.
+1

Seriöst.. läste nyss denna tråden.. kollar aldrig kontraforumet annars och jadu..

Herrejävlar....
Men bra tips levererades trots detta! :wink:

Postat: fre 03 jul 2009, 01:27
av Gäst
bashenrik skrev:
Roland skrev:

..men jag menar...Paul Chambers är säkert bra...men han gör ju inget som inte vilken rockbasist som helst gör...
Med denna kommentar lyckades du återuppväcka det insomnade begreppet omyndigförklarad såväl musikaliskt som med största sannolikhet även personligt!

Det få som ens idag 50 år senare lyckas uppbåda ens tillstymmelse av det melodiskt intrikata spel som P.C. levererade - detta oavsett musikstil!
Att på en så hög nivå interagera med sina medmusiker som P.C. ständigt gjorde är oerhört få förunnat och ger rättmätig legendstatus av samma dignitet som de allra största. Att dessutom i så stor grad påverka och utveckla basspel genom sitt eget sätt att spela är i än högre grad reserverat en liten skara.

Det finns överhuvud få basister, oavsett genre, som utan gedigen träning kan spela linjer i P.C:s anda (eller ens läsa från bladet).

I konklusion - För skribenten Roland ett pinsamt och insiktslöst inlägg i en redan vissen debatt!
Om du läser inläggen i den här tråden, jag sammanfattar det mest inbecilla i citaten nedan, så kanske du kan snappa upp varför jag skrev som jag gjorde. Antagligen inte men med lite ansträngning kan det gå vägen.

Och till KanonKurre: Att du ens hänger upp dig på är och var i frågan angående Paul Chambers...på min CD-spelare kan jag höra honom tydligt så han är i allra högsta grad!
Sedan tycker jag att det är enormt tragiskt att kontrabasen har gisslantagits av jazzutövare. Kontrabasen skall endast användas till det den var avsedd för, klassisk musik, ingen larvig populärmusik särskilt inte av någon som inte kan acceptera någon annan vinkel på kontrabasspelandet men samtidigt pratar om improvisationen på bomullsfälten. Inkonsekvens går inte bara åt ett håll.

Följande inlägg talar inte till er fördel:
KontraKurt skrev:Det här snacket är symtomatiskt för de flesta diskussioner på detta forum. Det fattas så ofta en väsentlig pusselbit när en ny fråga kommer upp.

Postaren anger inte vilken typ av musik han avser att använda sin bas till. Detta är ju fundamentalt. Vi som spelar jazz synes vara något dussin av alla hundratals Pratabasare, i alla fall om man får döma av det som skrivs. Konstmusikutövare ännu färre är jag säker på.
bashenrik skrev:Kontrakurt har fattat grejen, MatsD, Nick Gamba har inte det.
KontraKurt skrev:
Jag tror det handlar mest om ideologi eller avsaknad av sådan. Många vill göra så mycket som möjligt eller helst allt på kortast möjliga tid. Spela piano, gitarr, elbas och nu kontrabas, också, som om det bara var något man gjorde rätt upp och ner. Det märks ju när resonemanget kommer in på substitut som elkontror som aldrig låter som kontrabas. Eller hur man bandar sin kontrabas, suck. Varför skall man spela kontra över huvud taget när det nu är så jobbigt att man bara letar efter genvägar och fusklösningar. Är det för att det ser så ballt ut med ståbas? Är det hela förklaringen?

Hörde en gång en kvinna säga, som tränat sig flera år i att lära sig sjunga romanser, att nu hade hon tröttnat och skulle börja sjunga jazz istället för hon hade hört Shirley Horn på radion. Men snälla nå´n - det funkar ju inte så. Musik kräver så fruktansvärt mycket tid, koncentration och diciplin. Det är ett åtagande man ikläder sig. Har man ambitionen att bli skapligt bra på att lira jazz då får man verkligen ligga i. Rock är en allemansmusik som alla kan lära sig. Men jazz är det definitivt inte. Det är en av de svårare konstformerna, inom musiken, att tygla. Mycket beroende på att den har så många influenser, rytmer och ofta avancerade harmoniska förvecklingar men framför allt därför att den bygger på I-M-P-R-O-V-I-S-A-T-I-O-N! Improvisationen var dagligvara under barocken och klassisismen men dog bort under romantiken och har aldrig kommit tillbaka till konstmusiken igen. Konsten att improvisera uppstod på nytt på bomullsplantagerna i amerikanska södern. Bluesmusikens stamträd har därefter fått flera grenar med improvisation som förtecken. Jazzgrenar – man ser det på löven.

Att börja spela jazz gör man bara inte så där hux flux. Att spela jazz är att lära sig ett språk, ett I-D-I-O-M. Att lära sig spela jazz är att lära sig lyssna. Att lyssna på jazzmusik i det oändliga. Om och om igen för att få in idiomet. Men också att lära sig lyssna på sina medmusikanter vilket blir extra krävande i en improvisatorisk miljö. Att lära sig improvisera inom jazzens ramar är ett livstidsprojekt. Sorry – men så är det. Det är ingenting man gör under en semester med några kompisar hur duktiga dom än är. Men det kan definitivt bli inkörsporten - för någonstans måste man ju börja. Att dessutom lära sig spela jazz på kontrabas involverar ytterligare en knivig sak; Intonationen. Det tar väldigt lång tid att lära sig intonera bandlösa stränginstrument allra helst som mensuren inte är jämn.

Jag kan berätta lite om mig själv för den som händelsevis vill veta vem denna besserwisser är. Jag har varit basist, i själ och hjärta, sedan jag var en liten 6-åring. Jag satt som förhäxad vid radion och lyssnade. Det gällde att röna ut vad basen gjorde i alla typer av musik, från hambo över jazz till klassisk orkestermusik. Basen var magisk. Grundbulten i all musik. Ingen förstod att ta vara på min begåvning så jag började mycket sent. Köpte en elbas i 34-års ålder efter att ha lyssnat intensivt på jazz i mer än 15 år. Jag kunde hundratals låtar utantill men kunde inte spela ett instrument.
Jag lärde mig genom att lägga de långsammaste låtar jag hade i min skivsamling på skivspelaren. Så tog jag ut terser, kvarter, kvinter, oktaver etc. genom att försöka spela rätt. Så småningom lärde jag mig att spela snabbare tempon och slutligen det åtråvärda walking bass, på samma innötande sätt. Jag höll på 5 timmar varje dag i veckan i ett års tid. Sedan gick jag till min första jamsession, drypande av stressvett, med pianist, trummis och en rörblåsare. Det var omtumlande förstås. Både bra och dåligt. Men jag fick en kick och ville vidare. När jag elbasat färdigt under två år så köpte jag min kontrabas som jag har kvar fortfarande. Nu har jag spelat bas i 30 år och tycker att jag spelar hyggligt. Ibland känns det så bedrövligt att jag sömnlös beslutar mig för att lägga av för gott. Ibland känns det så euforiskt, när allt stämmer, att jag aldrig vill sluta. Ångrar inte att jag valde basen som mitt instrument.

Med detta inlägg vill jag på intet vis slå geisten ur hågen på någon som vill börja spela bas. Men debatten behöver nyanseras. Många av er som postar på detta forum; UNDER RUBRIKEN KONTRABASAR, har bilder på er själva spelandes elbas!?? Begriper inte varför? Det är någon sorts utbredd klacksparksmentalitet som jag undrar över.
KontraKurt skrev:Minusfemmorna (liten kvint) är en ganska typisk klang inom jazz, samba och bossa nova. Den får man inte spela fel på.
KontraKurt skrev:Du drar onekligen dina egna slutsatser om vad som eventuellt är rätt eller fel? Har jag använt dessa ord? Var då någonstans? Om du inte tål höra att rock består av några få ackord som upprepas låt efter låt med samma puls i låt efter låt så är det faktiskt ditt problem. Jag gör bara ett konstaterande av fakta. Det är bara att sätta på radion och lyssna så hör man. Jag gillar exempelvis inte hårdrock (metallica) men har aldrig sagt att det är rätt eller fel.
KontraKurt skrev:1) Paul Chambers är inte bra – han var bra. Han dog 1969 - bara så du vet.

Postat: fre 03 jul 2009, 01:30
av YZZ
Noelredding skrev:
YZZ skrev:
Backlund skrev:Alltså den där KontraKurt, är det ett troll? Jag börjar nästan tro det.
+1

Seriöst.. läste nyss denna tråden.. kollar aldrig kontraforumet annars och jadu..

Herrejävlar....
Men bra tips levererades trots detta! :wink:
Ja det var ju en fördel att du fick tips innan KontraKurt började "debattera" :D

Postat: fre 03 jul 2009, 01:49
av Noelredding
YZZ skrev:
Noelredding skrev:
YZZ skrev:
Backlund skrev:Alltså den där KontraKurt, är det ett troll? Jag börjar nästan tro det.
+1

Seriöst.. läste nyss denna tråden.. kollar aldrig kontraforumet annars och jadu..

Herrejävlar....
Men bra tips levererades trots detta! :wink:
Ja det var ju en fördel att du fick tips innan KontraKurt började "debattera" :D
Hehe, jag är nöjd med det så nu får de äldre leka hur mycket de vill :wink:

Postat: fre 03 jul 2009, 01:51
av KontraKurt
Svensson skrev:Ja jisess... om jag säger så här: Om du tycker att jag feltolkar dig och inte förstår vad du vill ha fram så kanske du ska fundera över hur du uttrycker dig. Du ser det som en merit att du har gjort endast 67 inlägg, dock (enligt dig) högkvalitativa sådana. Nackdelen med endast 67 inlägg och avsaknaden av avatar är att forumet (bl.a. jag) inte "känner" dig så väl och kanske därför reagerar på dina blajkommentarer.

På vilket sätt är "svåraste genre att lära sig-diskussionen" kopplat till grundfrågan? Du som inte gillar OT.
Det går nog inte att uttrycka sig klarare än jag gör. Men det blir problem när ni inte mäktar höra enkla fakta som t.ex. att det skrivs en massa flum som du såg konkret bevis på nyss. Är det inte dags att erkänna att jag har rätt?

Den är inte kopplad till grundfrågan utan till stickspåren - förstås.

Postat: fre 03 jul 2009, 01:53
av YZZ
Noelredding skrev:
YZZ skrev:
Noelredding skrev:
YZZ skrev:
Backlund skrev:Alltså den där KontraKurt, är det ett troll? Jag börjar nästan tro det.
+1

Seriöst.. läste nyss denna tråden.. kollar aldrig kontraforumet annars och jadu..

Herrejävlar....
Men bra tips levererades trots detta! :wink:
Ja det var ju en fördel att du fick tips innan KontraKurt började "debattera" :D
Hehe, jag är nöjd med det så nu får de äldre leka hur mycket de vill :wink:
Bra det. Vi har ju elbasar på avatarerna så vi får nog inte skriva mer iaf....

Postat: fre 03 jul 2009, 01:55
av KontraKurt
Backlund skrev:Alltså den där KontraKurt, är det ett troll? Jag börjar nästan tro det.
Här är lite mera blaj, Svensson.