Ljudpinnen Den slutgiltiga lösningen

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Ljudpinnen Den slutgiltiga lösningen

Inlägg av Gamba »

tyckte det var dags att lösa detta problem
tog tio minuter att tillverka,kostar typ 10 spänn

Bild

Bild

Bild

och för den som inte förstår hur man för in pinnen i f-hålet
så demonstreras detta på denna bild :shock:
Bild
observera att pinnen inte skall föras fram och åter utan endast vridas i rätt läge
Bild
efter lyckad insats drar man verktyget ur f-hålet försiktigt
Bild

Hädanefter kan ni använda era grillpincetter där dom hör hemma
STIM pengar vid användandet av ljudpinnemontör kan lämpligtvis
överföras till mitt konto i Lichtenstein
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Du är fiffig du! Den iden ska knyckas!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

bra grej... vet inte ens om min kontra har en ljudpinne, men skulle den lossna så vet jag lösningen nu!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Inlägg av Gamba »

anli skrev:bra grej... vet inte ens om min kontra har en ljudpinne, men skulle den lossna så vet jag lösningen nu!
ljudpinne har du säkert
basen imploderar av strängtrycket mot stallet om man inte har en sån
Second bass
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 20 sep 2010, 19:37

Inlägg av Second bass »

Gamba skrev:
anli skrev:bra grej... vet inte ens om min kontra har en ljudpinne, men skulle den lossna så vet jag lösningen nu!
ljudpinne har du säkert
basen imploderar av strängtrycket mot stallet om man inte har en sån
Det gör den inte alls. Jag har en bas som praktiskt taget är gjord av papper, till och med den klarar strängtrycket utan pinnen. Men det är värt att resa den eftersom det faktiskt låter helt annorlunda då. Och för övrigt kan man utan vidare ta bort alla strängar samtidigt utan att pinnen ramlar av det. Det finns en massa myter runt hanteringen av en kontra och inskolningen av sensträngar som det är dags att avliva.
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Inlägg av Gamba »

Second bass skrev:
Gamba skrev:
anli skrev:bra grej... vet inte ens om min kontra har en ljudpinne, men skulle den lossna så vet jag lösningen nu!
ljudpinne har du säkert
basen imploderar av strängtrycket mot stallet om man inte har en sån
Det gör den inte alls. Jag har en bas som praktiskt taget är gjord av papper, till och med den klarar strängtrycket utan pinnen. Men det är värt att resa den eftersom det faktiskt låter helt annorlunda då. Och för övrigt kan man utan vidare ta bort alla strängar samtidigt utan att pinnen ramlar av det. Det finns en massa myter runt hanteringen av en kontra och inskolningen av sensträngar som det är dags att avliva.
ok jag gör väl fel då eftersom pinndjäveln alltid ramlar när jag tar bort alla strängarna

en bas av papper?rolig sak,låter den nåt eller
jaha och den låter annorlunda med ljudpinne
märkligt

myter är till för att avlivas

fast det lät mer som ett löfte
återkom gärna med div avlivningar
Second bass
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 20 sep 2010, 19:37

Inlägg av Second bass »

Gamba skrev:
Second bass skrev:
Gamba skrev:
anli skrev:bra grej... vet inte ens om min kontra har en ljudpinne, men skulle den lossna så vet jag lösningen nu!
ljudpinne har du säkert
basen imploderar av strängtrycket mot stallet om man inte har en sån
Det gör den inte alls. Jag har en bas som praktiskt taget är gjord av papper, till och med den klarar strängtrycket utan pinnen. Men det är värt att resa den eftersom det faktiskt låter helt annorlunda då. Och för övrigt kan man utan vidare ta bort alla strängar samtidigt utan att pinnen ramlar av det. Det finns en massa myter runt hanteringen av en kontra och inskolningen av sensträngar som det är dags att avliva.
ok jag gör väl fel då eftersom pinndjäveln alltid ramlar när jag tar bort alla strängarna

en bas av papper?rolig sak,låter den nåt eller
jaha och den låter annorlunda med ljudpinne
märkligt

myter är till för att avlivas

fast det lät mer som ett löfte
återkom gärna med div avlivningar
Inte en bas av papper, utan en bas PRAKTISKT TAGET av papper. Det är ett gammalt talesätt. I det här fallet betyder det att jag har en riktig skitbas, gjord av nåt som inte påminner alls särskilt mycket om massivt trä. Med indiska sensträngar som inte legat i blöt i mandelolja. Och inte slipas med 1200-papper när de fransar upp sig lite.
Du har en lite för kort ljudpinne. Tråkigt för dig, men när den rasar nästa gång, byt den till en av rätt längd. Och ja, det låter helt annorlunda när ljudpinnen är på plats. Annars finns det inte nån riktigt bra anledning att ha den där, för den har inget med instrumentets hållbarhet att göra.
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Inlägg av Gamba »

Second bass skrev:
Gamba skrev:
Second bass skrev:
Gamba skrev:
anli skrev:bra grej... vet inte ens om min kontra har en ljudpinne, men skulle den lossna så vet jag lösningen nu!
ljudpinne har du säkert
basen imploderar av strängtrycket mot stallet om man inte har en sån
Det gör den inte alls. Jag har en bas som praktiskt taget är gjord av papper, till och med den klarar strängtrycket utan pinnen. Men det är värt att resa den eftersom det faktiskt låter helt annorlunda då. Och för övrigt kan man utan vidare ta bort alla strängar samtidigt utan att pinnen ramlar av det. Det finns en massa myter runt hanteringen av en kontra och inskolningen av sensträngar som det är dags att avliva.
ok jag gör väl fel då eftersom pinndjäveln alltid ramlar när jag tar bort alla strängarna

en bas av papper?rolig sak,låter den nåt eller
jaha och den låter annorlunda med ljudpinne
märkligt

myter är till för att avlivas

fast det lät mer som ett löfte
återkom gärna med div avlivningar
Inte en bas av papper, utan en bas PRAKTISKT TAGET av papper. Det är ett gammalt talesätt. I det här fallet betyder det att jag har en riktig skitbas, gjord av nåt som inte påminner alls särskilt mycket om massivt trä. Med indiska sensträngar som inte legat i blöt i mandelolja. Och inte slipas med 1200-papper när de fransar upp sig lite.
Du har en lite för kort ljudpinne. Tråkigt för dig, men när den rasar nästa gång, byt den till en av rätt längd. Och ja, det låter helt annorlunda när ljudpinnen är på plats. Annars finns det inte nån riktigt bra anledning att ha den där, för den har inget med instrumentets hållbarhet att göra.
jaha ,har man en bas av papper eller inte .oavsett "talesätt"
intressant distinktion där av åsyftningen
skitbas, vad består en sån av ,kan man ju då fundera
lär ju knappast ens påminna om trä i nån som helst form
indiska sensträngar i mandelolja,tänker jag inte ens kommentera
1200hundrafransiga papper är ju så att säga för amatörer
jag kör med slippasta 10.000 och fårullsfettadade sliprondeller
För övrigt Pinnen på bilden var en träpinne som jag slet loss från en
skumgummimålarutjämnarlackpensel,jag är väl inte så jävla dum så jag
demonterar en kontrabas bara för att i real life visa the real thing
för att det kanske finns nån jävla petimeter nörd som som inte får in
in sitt jävla lilla huvud att det var en princip och inte en absolut sanning

pucko
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Second bass skrev:
Gamba skrev:
Second bass skrev:
Gamba skrev:
anli skrev:bra grej... vet inte ens om min kontra har en ljudpinne, men skulle den lossna så vet jag lösningen nu!
ljudpinne har du säkert
basen imploderar av strängtrycket mot stallet om man inte har en sån
Det gör den inte alls. Jag har en bas som praktiskt taget är gjord av papper, till och med den klarar strängtrycket utan pinnen. Men det är värt att resa den eftersom det faktiskt låter helt annorlunda då. Och för övrigt kan man utan vidare ta bort alla strängar samtidigt utan att pinnen ramlar av det. Det finns en massa myter runt hanteringen av en kontra och inskolningen av sensträngar som det är dags att avliva.
ok jag gör väl fel då eftersom pinndjäveln alltid ramlar när jag tar bort alla strängarna

en bas av papper?rolig sak,låter den nåt eller
jaha och den låter annorlunda med ljudpinne
märkligt

myter är till för att avlivas

fast det lät mer som ett löfte
återkom gärna med div avlivningar
Inte en bas av papper, utan en bas PRAKTISKT TAGET av papper. Det är ett gammalt talesätt. I det här fallet betyder det att jag har en riktig skitbas, gjord av nåt som inte påminner alls särskilt mycket om massivt trä. Med indiska sensträngar som inte legat i blöt i mandelolja. Och inte slipas med 1200-papper när de fransar upp sig lite.
Du har en lite för kort ljudpinne. Tråkigt för dig, men när den rasar nästa gång, byt den till en av rätt längd. Och ja, det låter helt annorlunda när ljudpinnen är på plats. Annars finns det inte nån riktigt bra anledning att ha den där, för den har inget med instrumentets hållbarhet att göra.
Vi får se hur den tesen håller när du har torra 17/1800-tals-basar..
Har sett många spruckna lock från basar som stått utan pinne runt om i verkstäder, nog fan har pinnen en funktion. Basar som är gjorda av papper (ett talesätt) (läs plywood) är självklart inte lika känsliga för tryck och temperaturskillnader som solida levande träbitar, eftersom dom mestadels består av lim.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Inlägg av Gamba »

och det heter fortfarande inte plywood
utan kryssfanerad träfiberskiva ,typ
eftersom det uppenbarligen finns så "många myter"
angående kontrabasar kan man ju kanske börja med att
skaffa sig en någorlunda rudimentär kunskap
om vad man egentligen pratar om
innan man ...............................
Nick Nail
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 18:10
Ort: HELLsingborg

Inlägg av Nick Nail »

Men oj! Vilken ilsken och tråkig ton det blev här... Kan vi inte bara gratulera Gamba till ett verkligt fiffigt verktyg och lämna det övriga därhän?

Jag har själv aldrig tappat någon ljudpinne, men jag har ändå gjort ett sånt här verktyg bara för säkerhets skull :P

Tack för tipset, Gamba!
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 08:50
Ort: Sandviken

UJUJUJ!!

Inlägg av Bontracasso »

stilla nu gubbar !!
först GRATTIS till en hänförande bra lösning på ljudpinnemontage. Briljant må jag säga!! ...
och så tror jag också att din (gamba) ljudpinne helt enkelt är för kort om den faller helt fritt vid strängbyte i stående läge . Att å andra sidan, att bara byta en eller två strängar i taget eller ha basen liggande bör lösa det problemet. men......

helt klart är att ljudpinnen har en TONBILDANDE funktion som medverkar till både ton och IN-tonation i kombination med att vara en stöttepelare i själva bygget. Den gör att lock och botten "snackar" med varandra och en bas utan ljudpinne kan hålla ihop men har mindre precision i klang och tydlighet. Att en bas håller ihop utan ljudpinne kan bero på flera andra saker men det är dyrt och komplicerat att återställa ett lock som under lång tid fått falla.
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Re: UJUJUJ!!

Inlägg av Gamba »

Bontracasso skrev:stilla nu gubbar !!
först GRATTIS till en hänförande bra lösning på ljudpinnemontage. Briljant må jag säga!! ...
och så tror jag också att din (gamba) ljudpinne helt enkelt är för kort om den faller helt fritt vid strängbyte i stående läge . Att å andra sidan, att bara byta en eller två strängar i taget eller ha basen liggande bör lösa det problemet. men......

helt klart är att ljudpinnen har en TONBILDANDE funktion som medverkar till både ton och IN-tonation i kombination med att vara en stöttepelare i själva bygget. Den gör att lock och botten "snackar" med varandra och en bas utan ljudpinne kan hålla ihop men har mindre precision i klang och tydlighet. Att en bas håller ihop utan ljudpinne kan bero på flera andra saker men det är dyrt och komplicerat att återställa ett lock som under lång tid fått falla.
helt klart var det en enkel och briljant lösning
av ett månghundraårigt problem
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Inlägg av Elfström »

hats off
Janne

Inlägg av Janne »

Lysande innovation. På min står pinnen lite snett, stenhårt, har inte lyckats få den i rätt läge. Ska testa, pengar kommer till Lisch om jag lyckas.
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Inlägg av Gamba »

jag har rätt
och jag vet bäst
alltid
jämt överalllt
så det så
bjorlin1
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: sön 20 feb 2011, 13:09
Ort: Skurup

Inlägg av bjorlin1 »

Gamba skrev:
anli skrev:bra grej... vet inte ens om min kontra har en ljudpinne, men skulle den lossna så vet jag lösningen nu!
ljudpinne har du säkert
basen imploderar av strängtrycket mot stallet om man inte har en sån
Gamba skrev:jag har rätt
och jag vet bäst
alltid
jämt överalllt
så det så
vänta lite nu, skulle basen implodera utan ljudpinne? fånigaste jag hört...
Senast redigerad av bjorlin1 den tor 06 okt 2011, 14:59, redigerad totalt 1 gånger.
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Inlägg av christian veltman »

bjorlin1 skrev:vänta lite nu, skulle basen implodera utan ljudpinne? fånigaste jag hört...
bjorlin1

Svar: 16
Visningar: 832
Forum: Kontrabasar Postat: mån mar 07, 2011 21:05 Rubrik: Köp av kontrabas, hjälp tack!
http://www.blocket.se/ostergotland/Kont ... m?ca=7&w=3

Tjena ska köpa en kontrabas men vet inte mycket om dom, söker en kontra som passar bäst till jazz och är hyffsad lätts ...
--------------------------------

Är jag taskig....?
bjorlin1
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: sön 20 feb 2011, 13:09
Ort: Skurup

Inlägg av bjorlin1 »

christian veltman skrev:
bjorlin1 skrev:vänta lite nu, skulle basen implodera utan ljudpinne? fånigaste jag hört...
bjorlin1

Svar: 16
Visningar: 832
Forum: Kontrabasar Postat: mån mar 07, 2011 21:05 Rubrik: Köp av kontrabas, hjälp tack!
http://www.blocket.se/ostergotland/Kont ... m?ca=7&w=3

Tjena ska köpa en kontrabas men vet inte mycket om dom, söker en kontra som passar bäst till jazz och är hyffsad lätts ...
--------------------------------

Är jag taskig....?

ajdå du hitta den alltså, jo alla måste väl börja någonstans. Dock verkade ju TS veta en del i och med hans lilla uppfinning så kändes konstigt att han trodde det, skulle inte säga så till någon som är ny med kontrabasar. Sen att han verkade vara en tvättäkta besserwisser när någon bevisade honom fel bidrog till min kommentar, löjligt o leta bland mina inlägg.
Användarvisningsbild
Hatt_Johan
Medlem+
Inlägg: 1054
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 17:07
Ort: Visby

Inlägg av Hatt_Johan »

Dagens ord är nog petimeter.

Grattis till ett fiffigt verktyg
Leading Light
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube]
Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

Har man en plywoodgrunka med slappa sensträngar så visst, spela utan pinne och ställ dig på basen (ståbas, höhö). Har man en 1800tals möbel med orkesterstålisar på ska man nog se till att ljudpinnen sitter där.
/Martin
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Vill också tacka Gamba för att du delat med dig av din fin fina uppfinning!

Byggde en i helgen -bytte ljudpinne på nolltid.

Stort tack!
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
Gunk
Medlem
Inlägg: 305
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 19:35
Ort: Strömstad & Stockholm

Inlägg av Gunk »

Hur ser då basbyggarnas ljudpinne-monterare ut?

ASGRYM uppfinning. Ta patent för bövlen. Enda Norge har att komma med är osthyveln.

Tony Levin FTW!
Fredrik68
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 19:19
Ort: Visby, Gotland

Inlägg av Fredrik68 »

Gamba: Mycket tack för tipset om verktyget :D
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Inlägg av Gamba »

och vem fan är det som har skvallrat??
helt plötsligt tycks jag vara sörmlands auktoriserade ljudpinneupprättare
har fått två såna jobb+lite reparationer i övrigt

fast lite kul är det
håller på att limma ihop en hals+justering av stall mm

Bild

med lite tur räcker det att limma,får se när jag strängar upp och stämmer
annars får man börja från början och plocka av hela halsen och göra en grundlig
åtgärd,märklig skada för övrigt,dom brukar lossna hela vägen och inte bara
spricka mitt i infästningen.

bjärton bas från 1948 serienummer 122
hade varit nåt mer exklusivt hade jag rekommenderat en riktig
instrumenreparatör istället för en sån amatör som mig :-)))
Skriv svar