Eagle Stella? Ok eller vedträ?

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3157
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Eagle Stella? Ok eller vedträ?

Inlägg av Surfin' »

Känner ibland suget efter en kontra men jag vill inte lägga ut så många pengar på en så jag undrar vad ni anser om denna lite mer billigare varianten? http://www.jamshop.se/bas-akustisk/
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Det brukar vara rätt ojämn kvalité i dom basarna. Jag vet en kille som fick byta bas två ggr inom bara några månader för att dom sprack i limningarna. Men det finns ju både bra och dåliga exemplar.

Det finns ju en nyare modell också som heter Shaking Billy. Lite dyrare, men dom ska tydligen vara bättre har jag hört. Finns nån här på forumet som har en sån vet jag. Tror det är dionsavage?
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Backlund skrev:Det brukar vara rätt ojämn kvalité i dom basarna. Jag vet en kille som fick byta bas två ggr inom bara några månader för att dom sprack i limningarna. Men det finns ju både bra och dåliga exemplar.

Det finns ju en nyare modell också som heter Shaking Billy. Lite dyrare, men dom ska tydligen vara bättre har jag hört. Finns nån här på forumet som har en sån vet jag. Tror det är dionsavage?
han har väl en thomann-kontra
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Diesel skrev:
Backlund skrev:Det brukar vara rätt ojämn kvalité i dom basarna. Jag vet en kille som fick byta bas två ggr inom bara några månader för att dom sprack i limningarna. Men det finns ju både bra och dåliga exemplar.

Det finns ju en nyare modell också som heter Shaking Billy. Lite dyrare, men dom ska tydligen vara bättre har jag hört. Finns nån här på forumet som har en sån vet jag. Tror det är dionsavage?
han har väl en thomann-kontra
Okej, jag kanske blandar ihop saker och ting :wink:
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

vedträ!

om inte kvaliten höjts markant på det senaste tre åren så kan stella vara det sämsta musikinstrumentet som går att köpa i svensk handel.

ofta helt ojusterade(och det spelar roll på kontra!)
ljud som om nån satt strängar på en kartong av extra dålig papp.
verkligen ett sätt att döda intresset för att lira kontra!
fast de kanske har blivit mkt bättre?

hur som ta med en kontrakunnig och testa!
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 07:42
Ort: Västerås

Inlägg av TommyLove »

Jag har sagt det förut och jag säjer det igen; Satsa på en äldre begagnad kontra för samma peng så är chansen större att du får ett bättre instrument. Stellorna har ofta osköna halsar, måste limmas om och låter ofta inte så bra akustiskt.
Men vill man ha en ny blank kontra och är beredd att jobba på den med diverse träverktyg är dom ju iallafall billiga...

Och det var ju nån här som sålde en No-Name gammal bjärtonkopia med cut-away för obetydligt fler tusenlappar. Den skulle jag nog satsa på hellre!
www.myspace.com/tommylovesweden


Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Undrar om inte Bassmaniac köpte en Stella som han är förhållandevis nöjd med? Fast jag kan blanda ihop det.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
gäst

Inlägg av gäst »

Synd att du inte hann se den där kontran som va ute på hmmm....blocket tror jag. Den kostade iaf 5000:- vilket är ett fantastiskt bra pris. Det var lite OT...men, det är väl bäst att lita på dessa kunniga folk :wink:
spaceboy
Medlem+
Inlägg: 1522
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 09:42
Ort: Göteborg

Inlägg av spaceboy »

Har en Stella som är ca 5 år och som är en jävla häck, bakstycket har limmats och halsen är som en hoppbacke men med sensträngar och Shadow mickarna så låter den helt suveränt till Rockabilly och Bluegrass.

Ingen bas som jag skulle ha för mera fin lir....någon som provat dom nya Shaking Rockabilly basarna på Jam eller någon som har erfarenhet av Thomann basarna?
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Deinitivt vedträ. Går inte under definitionen kontrabas.
Som tidigare nämnt , hitta nåt tjeckist eller kinesiskt , eller nåt lite äldre av plywood. Lägg lite pengar på en Ok setup .Principiellt omöjligt att göra en ok setup på en Stella.
Fender
Ampeg
spaceboy
Medlem+
Inlägg: 1522
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 09:42
Ort: Göteborg

Inlägg av spaceboy »

Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

jag har köpt en helt ny eagle stella cutaway bas och den funkar suveränt enligt mig inte så högt ljud när man spelar akustiskt men dem mickarna jag använder så låter den ritkigt bra.. men tanke på kvalite skitsamma spricker eller nått ett års garanti! men strängarna som du får med är skit bara min sprack samma dag som jag köpte basen men jam bjöd på nya helt sätt! mohahaha :D "fuckers"
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
Fladder
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: mån 18 feb 2008, 22:55
Ort: Sthlm

Inlägg av Fladder »

Har en Eagle Shaking Billy sen 5 mån .Lika färsk på kontra är jag så jag har inte testat så många andra.Tycker dock att den låter helt ok men det behövs nog en rejäl omgång justeringar.Köpte till ett ställbart stall som jag ej ännu monterat men hoppas det löser skrammlet med g strängen(G# A ospelbara).
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Har en Stella och tycker den är hyfsad.
Inte världens bästa greppbräda men efter strängbyte funkar den ok ändå.
Har gjort lite inställningar så den är som jag vill ha den.
Har inte haft problem med sprickor men har den å andra sidan bara hemma.

Det är väl troligen så att en begagnad kontra i samma prisområde är bättre men så är det väl alltid.

Såå... Alla Stella är nog inte vedträ ändå kanske...
Medlem i PB50+
Pastorn
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 19:30
Ort: Malmö

Inlägg av Pastorn »

Har en Thomanns "lilla svarta" och är helnöjd. Kanske lite högt strängläge.
Användarvisningsbild
Bassmaniac
Medlem+
Inlägg: 2391
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 17:40
Ort: Norrtälje

Inlägg av Bassmaniac »

TDHP skrev:Undrar om inte Bassmaniac köpte en Stella som han är förhållandevis nöjd med? Fast jag kan blanda ihop det.
Jo, det stämmer! Kanon för de pengarna tycker jag. Visst, den har blivit ihoplimmad några gånger, men det är ju sånt man fixar själv likaså justering av stall. Ett bra micsystem på så låter den kalas! För mig passar det inte att ha en "fin" kontra skumpades runt i en turnébulle. In från kyla och upp på en smällhet scen gör snart att en solid bas blir helt ospelbar. Stellan behöver man liksom inte vara rädd om... 8)

Anders
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70

Rigg: Fender Custom Shop Rumble Bass 300T+ 2x410 Rumble Bass-lådor
Fender Rumble Bass V3 500 Combo

http://www.myspace.com/bluecometsblues" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

lirar hårt som fan med min eagle och den håller men byt strängar så blir den suverän!
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
Fogerty
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 20:17

Inlägg av Fogerty »

Ringde idag till Jam för att höra deras osikt. De sade att det inte direkt var en storbandsbas, men helt ok rockabilly bas om man micka upp den...
http://www.youtube.com/watch?v=7LWEHMGarVY" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

Fogerty skrev:Ringde idag till Jam för att höra deras osikt. De sade att det inte direkt var en storbandsbas, men helt ok rockabilly bas om man micka upp den...
klart att jam sa det... de vill ju få sina ex sålda. :roll:
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Fogerty
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 20:17

Inlägg av Fogerty »

criss skrev:
Fogerty skrev:Ringde idag till Jam för att höra deras osikt. De sade att det inte direkt var en storbandsbas, men helt ok rockabilly bas om man micka upp den...
klart att jam sa det... de vill ju få sina ex sålda. :roll:

Visst är det så men han sa även att jag borde teta på en annan butik i göteborg där de såldes bättre basar
http://www.youtube.com/watch?v=7LWEHMGarVY" onclick="window.open(this.href);return false;
Septi
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 14 apr 2008, 23:59

Inlägg av Septi »

Jag kör på en Thomann 111 bas, ungefär halva priset av jam's basar när den är hemma. Sen en rusing fö att micka upp den.
Skall du slappa så är det en bra idee att byta till nylonsträngar. (då kan du köra trimmerlinor) iomed att greppbrädan på dem billigare basarnas inte är av lika tåliga träslag som dem dyrare. Men mickar man upp den och kör så äre bra ljud, och med nylonsträngarna så kör man så låg spänst på dem så man får inte blåsor heller, och kan spela mkt snabbare utan ansträngning ;) Nästan fusk.
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 827
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Re: Eagle Stella? Ok eller vedträ?

Inlägg av caulev »

Hur är Thomann basarna för 7-8000kr?
Duger de till en som precis har börjat pilla kontra??

//Petar
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
Skriv svar